sub met mivoc 210 hc

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

sub met mivoc 210 hc

Bericht door eppo34 »

Hi

Als beginner heb ik tweedehands 2 mivoc 210 hc gekocht.
Met een beetje zoeken weet ik ( voor een SUB ) 1 mivoc in een
kast van 20 liter moet.

maar ik heb er twee dus denk ik 40 liter.
Maar dan wordt het denk ik wel moeilijk want dan worden
die twee sammen 2 OHm
Maar misschien denk ik de verkeerde kant op????????????????

Alvast bedankt GR Han
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Hallo Han,

Om het correcte volume te berekenen, zou ik de parameters eens invoeren in een speakerberekeningsprogramma.

2 Ohm kan wel, maar dan moet de subamp daar ook geschikt voor zijn.

Je zou ook twee subs, met elk een eigen plate-amp kunnen overwegen.

Groeten, Jan.
Yewst
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 02 nov 2007, 17:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door Yewst »

In serie = 8 ohm ? :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Bericht door eppo34 »

Henkjan jij hebt het goed die zijn het!!!
Yewst : jij had het over in serie zetten ( kan dat?? ) dan kom je
wel op 8 oHM .
maar kan dat zo maar???

Anders maak ik eerst wel een kast met 1 speaker,ik weet dat die
20 liter moet zijn dan zit ik goed.

Ik moet alles nog leren, dus moet even kijken of dat een beetje lukt.
daarom tweedehands speakers gekocht.
En als dit een beetje lukt dan ga ik een stapje hoger .

Dan heb ik nog een vraag: ik kan met mijn versterker een sub aansturen.
Maar de meesten hebben een actieve SUB, wat is het beste?????.

gr han
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Bericht door eppo34 »

Op advies toch een Hypex 2.0 bestelt
En een peerless xls 10 ( ik hoop dat ik daar goed aan heb gedaan
de verkoper zegt van wel :lol:

Ik ga dan eerst een kast maken voor die peerless ( 32 liter zegt de verkoper)

En moet ik even zoeken of ik iets leuks kan doen met die twee MIVOC's
Ik hou jullie op de hoogte

Nogmaals bedankt
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

eppo34 schreef:
Op advies toch een Hypex 2.0 bestelt
En een peerless xls 10 ( ik hoop dat ik daar goed aan heb gedaan
de verkoper zegt van wel :lol:

Ik ga dan eerst een kast maken voor die peerless ( 32 liter zegt de verkoper)

En moet ik even zoeken of ik iets leuks kan doen met die twee MIVOC's
Ik hou jullie op de hoogte

Nogmaals bedankt
Aan mij doorverkopen :wink:
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Bericht door eppo34 »

@hovingtim --als ik ze weg doe zal ik aan je denken.

gr han
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Bericht door eppo34 »

Ik wil toch ook de SUB met de MIVOC maken.
Want ik moet toch eerst leren om goed met hout om te gaan.
Nu haal ik even de info bij Edo zijn web-site
http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/flatline.htm
En lees dat de BR PIJP 68mm ( binnen maat ) en 47.50 lang moet zijn.
Hoe diep moet de kast dan zijn dus 47.50 CM plus ???
want dat vindt ik nog al diep voor een kleine SUB

Groeten han
Bijlagen
gravis_sub.jpg
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

jup idd 48+ alleen de poort mag ook in een hoek lopen
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Bericht door eppo34 »

heb eindelijk het hout laten zagen..
dus de SUB gaat in elkaar, maar voor ik hem dicht plak
even een vraag: moet er ook demping in komen?????

ik heb nog ondervloer liggen van laminaat die bruine plaaten ( of maak ik nu weer een domme opmerking )

groeten han
Gebruikersavatar
allintojazz
Berichten: 133
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 22:02
Locatie: sliedrecht

Bericht door allintojazz »

In weze hoef je geen demping te gebruiken voor je sub, hij geeft immers toch niet meer dan zo'n 200 Hz(?) weer.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Ik dacht dat basreflex kasten altijd gedempt moesten worden :? .
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Bericht door eppo34 »

En voor de kabel kan ik wel een goed stukje
L.S kabel halen bij de media markt????
Lekker dik!! dan is wel goed ???
Het wordt toch geen super SUB ( maar wel leuk !!!! :lol: )
Gebruikersavatar
allintojazz
Berichten: 133
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 22:02
Locatie: sliedrecht

Bericht door allintojazz »

Ik denk dat je met 2 van die XAW's beest een degelijk subje kunt bouwen hoor.

En dikke kabel is natuurlijk nooit verkeerd!! :D

Vergeet de foto's niet.... 8)

@ vuurkat; er worden geen middentonen uitgestuurd, dus is demping in een sub niet zo zeer van belang, alleen als je de kast fictief iets groter wil laten lijken...
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

allintojazz schreef:
Ik denk dat je met 2 van die XAW's beest een degelijk subje kunt bouwen hoor.

En dikke kabel is natuurlijk nooit verkeerd!! :D

Vergeet de foto's niet.... 8)

@ vuurkat; er worden geen middentonen uitgestuurd, dus is demping in een sub niet zo zeer van belang, alleen als je de kast fictief iets groter wil laten lijken...
Theoretisch misschien niet, maar de praktijk heeft mij anders geleerd. Hoe dan ook straalt de woofer altijd wel wat tonen boven de 200hz uit ivm met filters en eventuele kastreflecties. Deze worden dan weer minder door demping
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Bij een sub die niet boven 35Hz wordt afgefilterd met 24dB/octaaf zou ik ook zeker enige mate van demping toepassen. Een beetje zonde om de weergave door inwendige staande golven te laten kleuren als dat eenvoudig voorkomen kan worden.
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Bericht door eppo34 »

Een fout bij het bouwen van de kast!!!
Ik vond hem al zo groot.
Dus even de binnen maten gemeten ( ZIT IK OP BIJNA 40 LITER !!!! )
Nu heb ik ruimte zat om extra plaaten er in te ztten.
De boven plaat is nu 66 mm dik. ( lekker zwaar :lol: )
De inhoud van de BR pijp moet er nog vanaf.

Kan ik nu die onder vloerplaaten van laminaat nog gebruiken om straks een beetje te dempen of moet ik van dat noppen schuim gebruiken.

eerst maar zorgen dat ik weer op plus/min 25 liter kom. ( dan is de kast niet meer te tillen denk ik )
Hoe precies komt dat??? of mag je er wel een liter naast zitten


gr Han
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

eppo34 schreef:
Een fout bij het bouwen van de kast!!!
Ik vond hem al zo groot.
Dus even de binnen maten gemeten ( ZIT IK OP BIJNA 40 LITER !!!! )
Nu heb ik ruimte zat om extra plaaten er in te ztten.
De boven plaat is nu 66 mm dik. ( lekker zwaar :lol: )
De inhoud van de BR pijp moet er nog vanaf.

Kan ik nu die onder vloerplaaten van laminaat nog gebruiken om straks een beetje te dempen of moet ik van dat noppen schuim gebruiken.

eerst maar zorgen dat ik weer op plus/min 25 liter kom. ( dan is de kast niet meer te tillen denk ik )
Hoe precies komt dat??? of mag je er wel een liter naast zitten


gr Han
Als je een gesloten kast maakt mag je er wel een liter of 5 soms naast zitten, bij BR liever niet omdat je pijp afgestemd is op de inhoud van je kast, dit heeft te maken met lengte van de golven hoe lang die over doen om naar een bepaald punt te komen, oftwel te veel om uitteleggen, kijk maar ff op de hoofdsite. Dat groene spul voor onder laminaat is opzich niet verkeerd maar als je zoals jij toch ruimte zat heb zou ik bijde doen. De ene is namelijk dempen van de wanden door middel van extra massa er aan toe te voegen en noppen schuim is het er voor zorgen dat de golven zo difuus worden gemaakt dat er bijna geen staandegolven kunnen voorkomen
Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Bericht door eppo34 »

hovingtim

ik ga eerst de kast op 25 liter maken ( ik bouw de versterker in een wat grotere kast in de SUB waardoor de inhoud minder word )
daarna de demping !!!!

Maar ik ga eerst op vakantie :lol:

Gr Han
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”