Sub voor HT op zolder

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Sub voor HT op zolder

Bericht door stevieB »

Hoi,

Ik ben newbie :D op het gebied van zelfbouw, maar wil heel erg graag zelf een sub bouwen voor mijn HT op zolder (gehele verdieping) afm van de zolder zo'n 5 bij 7, waarbij over de 7m het dak met een hellingshoek van 30 graden tot in de punt spits omhoog loopt (snappen jullie het dan nog?) vanaf een meter aan de uiteinden. (ik snap het alleen omdat ik het ken :? )

Nu zou ik graag een sub willen bouwen, eigenlijk puur voor HT (> 90%). Aangezien ik nog nooit een speaker/sub gebouwd heb zou ik graag een "simpel ontwerp" wensen, wat bijna niet fout kan gaan, zeg maar :shock:

Wat zoek ik? een sub die lekker klinkt (Strak, diep met een druk die je kunt voelen) Omdat ik de gehele zolder tot mijn beschikking heb, speelt de WAF factor (bijna) geen rol :twisted: Budget....€ 1000,- max (all in)
Is dat trouwens veel voor zelfbouw?

Dus alle tips mbt driver, ontwerp, amp, etc zijn van harte welkom 8) Als er nog mensen in de buurt van eindhoven wat hebben gebouwd om eens te luisteren, naar een zelfbouw sub zou dit natuurlijk helemaal fantastisch zijn 8)

Alvast bedankt voor jullie hulp in deze!

Gr StevieB
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Met 1000 euro is het niet behelpen in ieder geval, ik zou eens met Henkjan gaan praten over zo'n CSX woofer en een Hypex 8.0

Besteed wel veel aandacht aan de behuizing, dat maakt of breekt je project!
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Als grootte echt geen probleem is, zou ik voor 2 grote woofers gaan (18" of 21").
Deze woofers zijn vaak ook wat gevoeliger, dus je hebt geen extreme amp nodig.

Je zal ongeveer rond de €1000 klaar kunnen zijn. Misschien iets erboven, maar het wordt wel extreem. :twisted:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Paul schreef:
Met 1000 euro is het niet behelpen in ieder geval, ik zou eens met Henkjan gaan praten over zo'n CSX woofer en een Hypex 8.0

Besteed wel veel aandacht aan de behuizing, dat maakt of breekt je project!
Een dergelijke sub heb ik hier thuis staan (eindhoven), breekt wel je huis af als het moet. :twisted:
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Bart_M schreef:
Paul schreef:
Met 1000 euro is het niet behelpen in ieder geval, ik zou eens met Henkjan gaan praten over zo'n CSX woofer en een Hypex 8.0

Besteed wel veel aandacht aan de behuizing, dat maakt of breekt je project!
Een dergelijke sub heb ik hier thuis staan (eindhoven), breekt wel je huis af als het moet. :twisted:
Hoi,

bedankt voor snelle reacties!

De behuizing; prima, maar is dit wel simpel te maken dan? (dat is voor mij namelijk, denk ik, de hindernis)

Pannen van het dak? MOOI :twisted:

gr stevieB
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

stereo SDX15 (BR), dikke PA amp, met een beetje mazzel en rek trekt je budget dat wel 8)

maar ff 1 belangrijke tip: bouw de dingen op zolder, dan geen problemen met ze de trap op zeulen. wel t risico dat als ze toch wat groot worden, dat je ze achter moet laten als je ooit gaat verhuizen :lol:
Bijlagen
deze gaat echt diep :-)
deze gaat echt diep :-)
SDX15slotport.jpg
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Henkjan schreef:
stereo SDX15 (BR), dikke PA amp, met een beetje mazzel en rek trekt je budget dat wel 8)

maar ff 1 belangrijke tip: bouw de dingen op zolder, dan geen problemen met ze de trap op zeulen. wel t risico dat als ze toch wat groot worden, dat je ze achter moet laten als je ooit gaat verhuizen :lol:
Hoi Henk Jan,

Wellicht een hele rare vraag, maar wat bedoel je met stereo SDX 15? Ik begrijp het waarschijnlijk niet goed, maar ik zie op de bijgevoegde ontwerpen (waarvoor dank 8) ) slechts één woofer (toch :? ) Dus stereo heeft met de manier van aansturen te maken? Of is het de bedoeling om twee behuizingen te maken :shock:

Gr StevieB
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

stevieB schreef:
Hoi Henk Jan,

Wellicht een hele rare vraag, maar wat bedoel je met stereo SDX 15?
Ik heet dan geen Henkjan, maar dat lijkt me niets anders dan 1 subwooferkast voor links en 1 voor rechts, met ieder een SDX 15 erin. O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

stevieB schreef:
Of is het de bedoeling om twee behuizingen te maken
uhm, ja 8) ik las "WAF factor speelt geen rol" dus misschien sloeg ik wat door :oops: :lol: maar 1 zal je ook niet teleurstellen hoor
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Henkjan schreef:
stevieB schreef:
Of is het de bedoeling om twee behuizingen te maken
uhm, ja 8) ik las "WAF factor speelt geen rol" dus misschien sloeg ik wat door :oops: :lol: maar 1 zal je ook niet teleurstellen hoor
Duidelijk :wink:

Ik zal het straks eens proberen met eentje en als het huis dat doorstaat, dan wellicht een tweede maken??? :twisted:

Gr StevieB
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oja, ik heb ook nog een Zizoklo staan, een zeer grote Transmissielijn Subwoofer. Al zal deze het wel gaan afleggen bij twee 15" jongens :twisted:

Je mag rustig eens komen luisteren, het is niet ver rijden hahaha.

Jan
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Je zou ook kunnen gaan voor de dayton RSS390HF. Met deze haal je het denk ik makkelijk om er aan iedere kant 1tje te zetten en tot nu toe eigenlijk alleenmaar goede berichten over gehoord.
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Wowly schreef:
Oja, ik heb ook nog een Zizoklo staan, een zeer grote Transmissielijn Subwoofer. Al zal deze het wel gaan afleggen bij twee 15" jongens :twisted:

Je mag rustig eens komen luisteren, het is niet ver rijden hahaha.

Jan
Hoi Jan,

Da's mooi; brandstof kost een godsvermogen tegenwoordig :(

Dat luisteren sla ik natuurlijk niet af, ben zeeeeer benieuwd :wink:

Ik stuur je tzt een PM (heb voorlopig weinig tijd ivm as gezinsuitbreiding!)

Gr Stefan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

stevieB schreef:
heb voorlopig weinig tijd ivm as gezinsuitbreiding!
Ook zelfbouw neem ik aan ? :D :D :D :D :D

Groeten,
Mischa
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

mischa72 schreef:
stevieB schreef:
heb voorlopig weinig tijd ivm as gezinsuitbreiding!
Ook zelfbouw neem ik aan ? :D :D :D :D :D

Groeten,
Mischa
Mijn vriendin vindt het grappig :wink: Dus, ja, allemaal hobby!!!! :lol:

Gr Stefan
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Weer on-topic nu !

Heeft er iemand een idee wat voor mij het "beste" is?

1 sub of 2 subs, 15" groter/kleiner, etc. Heeft er wellicht iemand een soortgelijke keuze moeten maken en zo ja wat is de uitkomst en waarom?
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vind eigenlijk niet exact wat ik zoek aan antwoorden :?

Gr StevieB
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoe groter de konus, hoe makkelijker de lage tonen eruit komen. Hierover is wel enige discussie, maar ik denk dat de meesten die toch vrij veel ervaring hebben het hiermee eens zullen zijn. Die kleinere konussen gaan wat meer pompen om voeldoende db output te krijgen, wat je kunt horen. Wat je misschien zelfs wel mooi vind. Zo'n grote sub geeft met gemak een bass-energie af dat je het bijna niet in de gaten hebt, maar waar je wel misselijk van kunt worden. Mijn zizoklo is een 12", er bestaan veel grotere, maar door de transmissielijn komt er een bepaalde bas vanaf waar je misselijk van word (echt!).

Mijn advies: wat kun je kwijt?? Hoe groter hoe beter :twisted:

jan
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Jan,

Formaat speelt tot op zekere hoogte geen rol, aangezien ik de gehele ruimte tot mijn beschikking heb (plaatsing mbt beste plaats, bepaald het formaat)

Dus beter 18" of 21" als bijvoorbeeld 2x 15"? Dient de inhoud van een kast juist groter te zijn als er een grotere woofer in komt of is dit juist niet het geval? Hoe geldt dit met versterking: grotere woofer betekend krachtigere versterking nodig of juist niet?

Tevens: wat kun je makkelijker plaatsen? gesloten, BR, PR of TL??? of heeft de plaatsing weinig invloed als je voor "betere" ontwerpen gaat? Mijn huidige REL Q201 heeft wel degelijk baat bij een juiste plaatsing.

Gr Stefan
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Over de afmetingen en het aantal woofers gaan de meningen verschillen.
Ik ben voor 2 x 15 inch. En wel omdat de invloed van de kamer (het belang van plaatsing van de subs) afneemt naarmate het aantal subs toeneemt.
En met 2 x 15 inch heb je evenveel konusoppervlak als 1 x 21 inch.
Met 2 x 15 inch zou je ook nog kunnen overwegen elke kant een eigen versterker te geven. Dan heb je stereosub.

De afmetingen van de sub zijn niet direct gerelateerd aan de conusdiameter. Er kan een behoorlijk verschil zijn in wat voor kast verschillende 15 inchers nodig hebben. Het is ook maar net hoe je het aanpakt. Een TL is groter dan een gesloten kast.

Ik ben van mening dat plaatsing van een sub altijd van belang is. En dat de kwaliteit van een ontwerp hierop geen invloed heeft.
Een gesloten kast heeft wel een geleidelijke afval die beter aansluit bij de roomgain. Hierdoor is de kans kleiner dat de geluidsdruk onder de 40 hertz gaat oplopen.
Een BR valt steiler en lager af. Een PR nog steiler. Dus die twee kunnen in-room een piek laten zien.
Ik denk dat er in een TL sub enige demping gebruikt gaat worden om boventonen te dempen. Hierdoor zal de afval meer gaan lijken op die van een gesloten box. Een TL sluit dan misschien iets beter aan bij de roomgain.
Bij een BR kan je dit effect trouwens ook krijgen door de poorten te vullen met dempingsmateriaal.

Hoe groot je versterking moet zijn hangt af van hoeveel correctie je toepast, wat de spl van de woofer(s) is, en hoe hard je wilt gaan.
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Lepain,

Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke post 8)

Dan is het dus goed om een ontwerp te kiezen wat makkelijk uitgebreid kan worden naar twee stuks :wink:

Gr Stefan
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

lepain schreef:
Een gesloten kast heeft wel een geleidelijke afval die beter aansluit bij de roomgain. Hierdoor is de kans kleiner dat de geluidsdruk onder de 40 hertz gaat oplopen.
Voor HT is dit niet verkeerd. Dit wordt de House curve genoemd en is echt lekker voor film. :)
Hoe groot je versterking moet zijn hangt af van hoeveel correctie je toepast, wat de spl van de woofer(s) is, en hoe hard je wilt gaan.
Nadeel van 15" drivers is vaak wel dat je er een dikke amp voor moet zetten. Ze hebben gewoon minder rendement dan grote drivers.
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Bart,

Dus een gesloten ontwerp is "beter" om te integreren? :?

Maakt het veel verschil dan 12", 15" of (zelfs) 18 danwel 21" qua versterking? Hoe of waaraan kan ik zien of een sub wel dan niet een zware amp nodig heeft?

Gr Stefan
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Het is niet echt te voorspellen hoe een sub zal integreren. Ik zou gewoon 2 testkasten bouwen, 1 gesloten en een basreflex.

Voor elke 3dB geluidsdruk, moet je 2 keer zoveel vermogen in de driver stoppen.
Dus voor een driver van 86db:
db - watt
86 - 1
89 - 2
...
114 - 512
117 - 1024
enz

Een driver met een hoge gevoeligheid van rond de 95dB, maakt de keuze voor een versterker een stuk makkelijker.
95 - 1
98 - 2
...
113 - 64
117 - 128

Een HT sub krijgt het flink voor zijn kiezen, dus je moet wel laag weer kunnen geven. :)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Ik denk niet dat er drivers zijn met een gevoeligheid van 95 dB op ~20 Hz. Dat moet je natuurlijk even niet uit het oog verliezen.
PA Drivers met hoog rendement hebben een sterke aandrijving en zorgen ervoor, zeker in een gesloten kast dat je enorm snel afvalt in het laag. Dat moet je allemaal bijboosten. Niet erg, headroom genoeg, maar dat zuigt echt vermogen uit je amp. Een CSS heeft helemaal niet zoveel vermogen nodig op gelijke geluidsdruk bij gebruik van een BR-pijp.

Hier een illustratief plaatje van het verschil tussen een 110 liter gesloten 18sound 21LW1400 met een rendement van 99 dB/W/m in het geel en een CSS SDX 15 in 250 liter getuned op 15 Hz in het grijs.

Afbeelding

Onder de 40 Hz klopt de CSS de 18sound qua rendement. En bij films wil je dáár het meeste sap hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”