jeroen_d schreef:Het gat in het spectrum waar je het over hebt bestaat niet voor de lage frequenties, zeker niet beneden 100Hz. De notch heeft traagheid, net als de specifieke kamerresonantie op betreffende frequentie.
Vreemde redenering Jeroen, dat zou voor iedere frequentie gelden.
Natuurlijk snap ik dat je voor lage frequenties veel minder gevoelig bent voor fase effekten, en dat het minder nauw komt.
jeroen_d schreef:De kamerresonantie gedraagt zich als een minimum fase verschijnsel. Het totaalresultaat is dat het directe geluid nog steeds op normaal niveau doorkomt. De notch creëert een impulsrespons die min of meer tegengesteld is aan die van de kamerresonantie.
"Min of meer".
Een impulse response t.g.v. reflecties heeft een tijdsgedrag waarbij je (delen van) de pulse terug zien komen. Bij de impulse response van een Notch is dat niet het geval. Hieronder de meting van mijn eigen speakers in de huiskamer op een verschillende positie. Met name het stuk tussen de 50 en 100Hz is anders. Op 22 en 38 Hz ligt de resonantie relatief vast. De rommel onder de 20Hz meet je ook bij een stilte meting.
De loft van Robbie is behoorlijk breed. De primaire reflectie in het laag komt veelal door het plafond, de muur achter de speakers, de muur achter de luisteraar, en een eventuele zijmuur. De golflengtes zijn veelal in de orde van de paar meter, en een flink aantal resonanties bevinden zich boven de 100Hz. Voordeel met zo'n systeem is dat je middels een near-field meting ook kast resonanties kan compenseren.
Ik zeg niet dat een Notch geen toegevoegde waarde kan hebben, maar dat je met een beetje signaal processor (zoals bijv. toegast wordt in Lyngdorf) een veel beter effect zullen sorteren.
jeroen_d schreef:Het schuiven met de speakers zal niet veel helpen, de resonanties gemeten in de ruimte van Robbiedobbie zijn specifiek en hebben duidelijk te maken met de muren die op bepaalde afstanden van elkaar staan.
Gegeven het feit dat de speakers zo dicht tegen de muur staan, zal schuiven met de speakers wel degelijk effekt sorteren. Dat dit geen definitieve situatie is, is duidelijk, maar ik denk dat je eerst een goed idee wil krijgen van de interactie met de kamer, en het absolute niveau van de bas die nl. ook te hard kan staan (doordat het filter is gebasseerd op echoische metingen of metingen met berekende correcties, kan je de hoeveelheid bas alleen maar op gehoor afstemmen). Met metingen in de kamer valt dat amper te achterhalen, want je hebt geen enkel idee hoe je gemiddeld niveau nu ligt. En als je geen referentie van een akoestisch instrument in je kamer hebt, wat ben je dan aan het "optimaliseren"?
Marc