MonCarDip

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

GerardJ

Bericht door GerardJ »

jeroen_d schreef:
Ik zou het wol eruit halen en er ook geen bitumen in plakken. Bitumen verlaagt hooguit de paneelresonanties in frequentie, daar zit je niet op te wachten.
Daar zit wat in.
jeroen_d schreef:
Verzwaring van de kast door een zware bodemplaat heeft wellicht meer zin.
Bedoel je verzwaren of verstevigen. Ik begrijp niet goed wat ik met verzwaren ga bereiken, immers de kast met het volledige gewicht aan luidsprekers staat al op de bodemplaat. De bovenkant heb ik eerder al dikker gemaakt (22mm MDF, 4mm hardboard en 6 mm MDF) tot 32 mm en dit scheelt behoorlijk. Dit kan ik ook eenvoudig aan de onderkant doen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik dacht in eerste instantie aan verzwaren, om hem nog beter te verankeren. Maar ach, wat je nu hebt lijkt me eigenlijk al goed.
GerardJ

Bericht door GerardJ »

De afgelopen week heb ik een van de active versterkers gemodificeerd met het nieuwe filter (foto 1) en een luidspreker bekabeld (foto 2). Een eerste meting op 1m geeft aan dat de tweeter en middentoner netjes op elkaar aansluiten met een vlakke overdracht vanaf 600 Hz. Uitgebreidere metingen volgen nog.

Vandaag de MCD naast een van de gesloten luidsprekers geplaatst om een eerste luisterindruk te krijgen en van de verschillen tussen beide luidsprekers. Na enig afregeling van de amplitudes ontstaat nog een redelijk stereobeeld, hoewel het faseverloop van beide luidsprekers niet gelijk is.

De eerste indrukken zijn als volgt:
- hoewel even hoog en met een 8 cm bredere baffle voor de bass, toont de luidspreker als geheel minder pompeus dan de gesloten boxen.
- het grote verschil tussen de luidsprekers zit in het basbereik. De bas van de MCD is veel meer doortekend (minder wollig) en geeft daardoor de indruk dieper te gaan. De luidspreker staat in de hoek (foto 3), een lastige plek, maar ik hoor nauwelijks of geen resonanties. Ik verwacht wel dat de relative amplitudes van monopool- en dipoolbas nog wat aangepast zullen worden. Dit ga ik pas proberen als ook tweede luidspreker klaar is en daar heb ik ook veel meer luistertijd voor nodig.
- het midden-hoog klinkt neutraler en wat lichtvoetiger (tja, ... audiotaal 8) ) dan van de gesloten luidspreker, waar het wat opdringeriger is.

Kortom, met het resultaat tot nu toe ben ik heel tevreden. Op naar de tweede luidspreker :D .
Bijlagen
Left1307.jpg
Achterkant
Achterkant
Active versterker met nieuwe filter
Active versterker met nieuwe filter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat weinig commentaar maar ik volg het met plezier! :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Enige feedback is natuurlijk altijd prettig, maar ik kan me slechts aansluiten bij de voorgaande post :) .
GerardJ

Bericht door GerardJ »

jeroen_d schreef:
Wat weinig commentaar maar ik volg het met plezier! :D
Martijn M schreef:
Enige feedback is natuurlijk altijd prettig, maar ik kan me slechts aansluiten bij de voorgaande post :) .
Geen probleem natuurlijk :D !
GerardJ

Bericht door GerardJ »

Om te kunnen experimenteren met een tilt heb ik het filter zoals in de 1e figuur aangegeven toegevoegd aan het actieve filter. Deze opzet is is een variant op het filter dat Linkwitz voorstelt in http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/3db_oct2.gif. De tilt is passief gevolgd door een 1x buffer.
Verder geeft een grotere R1 een grotere tilt waarbij de afval netjes recht blijft, en is de toename van de tilt in dB/decade redelijk lineair met R1: R1 = 0, 1k, 2k en 3.45k geeft een tilt van 0, 0.5, 1 en 1.5 dB/dec. Met een jumper kunnen de verschillende tilts gekozen worden.

In de 2e figuur is de overdracht voor R1 = 0, 1k, 2k en 3k gegeven.
Bijlagen
Schema van het tilt-filter.
Schema van het tilt-filter.
tilt.jpg (12 KiB) 2425 keer bekeken
Tilt voor R1 = 0k (0 dB lijn), 1k, 2k en 3k.
Tilt voor R1 = 0k (0 dB lijn), 1k, 2k en 3k.
GerardJ

Bericht door GerardJ »

Even een update van de MonCarDip. Sinds ruim een week is de tweede luidspreker ook af en heb ik veel tijd gehad om te kunnen luisteren en meten.

Ik ben begonnen met het hoog en midden zo vlak mogelijk te maken. Hiervoor waren een paar kleine aanpassingen van het filter nodig. Het resultaat op dit moment is in Fig. 1 gegeven. De oorzaak van de dip rond 400 Hz weet ik nog niet. Mogelijk een reflectie via het plafond want de metingen is gedaan met een 20 cm dik kussen op de grond.
De monopool- en dipoolbas zijn zodanig afgeregeld dat in het verre veld het geluidsniveau van beide gelijk is bij de overnamefrequentie van 60 Hz. Rekening houdend met het effectieve oppervlak van de luidsprekers, de dipool afval van de dipoolbas en de bafflestep van de monopoolbas moet de dipoolbas dan met een nabije veldmeting 1.7 dB harder spelen dan de monopool. Vervolgens heb is het totale basniveau afgeregeld op een prettig zodanig dat het gehoormatig goed klinkt. Dit is niet ideaal, maar na de vakantie ga ik hier verder naar kijken.

En dan de eerste luisterindrukken
Er is veel veranderd ten opzichte van de gesloten kasten, veel in positive zin maar ook een en ander (nog) in toch ook wel negatieve zin.

Positief

1. Het systeem werkt nu zonder ook maar een enkel notch filter om voor kamer resonanties te compenseren en dit gaat heel goed. Er zijn enkele lage frequenties die soms duidelijk overheersen maar dit gebeurt sporadisch. Dit is een groot verschil met de gesloten kasten die veel kamerresonanties aanstootte en waarnaar zonder notch filters (vooral in het gebied 35-80 Hz) eigenlijk niet te luisteren was. Met notch filters is zeker nog wel wat te winnen, maar dit heeft niet mijn eerste prioriteit.

2. Het midden en hoog is ongekleurd en helder, maar niet schel. Dit hoor je vooral goed bij stemmen. Het stereobeeld is mooi met veel diepte, en dit zonder de luidsprekers verder van de muur of uit de hoek de zetten. De plaatsing vind ik (nog) iets minder dan met de gesloten kasten maar er zit meer ruimte omheen, en de diepte is opvallend veel beter waarneembaar dan met de gesloten kasten. Verder heb ik heb de indruk dat ik meer hoor van de omgeving waarin de muziek is opgenomen. Ontbreken van de kast?

3. De dipoolbas zorgt voor meer impact van de bas en geeft meer bas zonder boemerig te worden.

Minder

1. Plaatsing is minder duidelijk afgetekend dan bij de gesloten kasten. Ik wijt dit aan de meer directe afstraling naar voren voor midden en hoog bij de gesloten kasten. Door meer afstraling naar achteren wordt de plaatsing wat diffuser, maar hiervoor krijg je meer diepte indruk.

2. Een ander aspect is dat als het geluid sterk van een kant (uit een luidspreker) komt, dan komt het niet los van de luidspreker. Dit is een van de hele mooie dingen van de gesloten kasten. Hier hoorde je de luidsprekers totaal niet. Het geluidsbeeld stond er altijd tussenin. Ik heb geen verklaring voor dit effect bij de dipolen.

Verder nog te verbeteren: het midden en de dipoolbas vormen voor mijn gevoel nog geen echte eenheid. Dit komt misschien door de dip in het midlaag.
Bijlagen
Mid+Hoog_1m.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat je eerst goed moet werken aan de tonale balans, dan komt het met de plaatsing ook wel goed. Je moet er wel rekening mee houden, dat als je én je luidsprekers niet ver van de achterwand zet én je luidsprekers nogal ver uit elkaar (duidelijk verder dan de standaard 2,4meter), dan moet je niet teveel verwachten van de plaatsing. Het geluidsbeeld valt dan uit elkaar en er kan niet een zuivere plaatsing ontstaan. Ik kan me voorstellen dat een boxsysteem hier wat minder last van heeft vanwege het feit dat het boven de bafflestep uitsluitend naar voren afstraalt.

Verder, je respons is veel te vlak, dat is wat ik bedoel met tonale balans. Begin gewoon eens de tweeter 3dB zachter te zetten. Wat je nu doet veroorzaakt dat de hoge tonen dichterbij lijken dan het midden en laag. Ook dit gaat weer ten koste van de plaatsing en als het geluid uit 1 speaker komt hoor je bijna alleen die tweeter nog, komt het niet los van de speaker.

N.B. dit is wat ik vermoed, het klinkt stelliger dan dat ik in wezen kan zijn. Het is gebaseerd op eigen ervaring zonder te hebben gehoord wat er precies aan de hand is bij jou. Ik heb nu bij mezelf het hoog behoorlijk teruggenomen. Dit bleek op alle aspecten positief uit te werken. Niet dat het hoog hard of gestressed klonk, maar nu vormt het hoog gewoon boventonen en staan niet op zichzelf. Dit is volgens mij wat je moet bereiken als je dichtbij de originele klank van instrumenten en stemmen wilt komen. Enorme rust, zeer goede plaatsing, nóg meer diepte, zelfs Katie Melua doet met de SSS geen pijn aan de oren, violen klinken vloeiend en sonoor, bekkens klinken metalig, zoals asterduc weleens heeft gesteld 'een Ting klinkt als een Ting'. Ik werk dan zelf wel met de AMT2340, maar met de NEO3 moet je dit eigenlijk ook kunnen realiseren, een zijdeachtige klank die mooi los komt van de speaker.
GerardJ

Bericht door GerardJ »

Zojuist nog even wat experimentjes gedaan om een oplossing te vinden voor de wat diffuse plaatsing. Als dit veroorzaakt wordt door de reflecties van het dipool backwave signaal dan zou dit moeten verdwijnen als de backwave sterk gehinderd wordt. Nu is dit bij een dipool gemakkelijk te bereiken (gemakkelijker dan het toevoegen van de backwave bij een gesloten kast :wink: ) door de achterkant met een handdoek af te dekken.
En warempel: de plaatsing wordt veel strakker, maar de diepte verdwijnt, en dit is heel opvallend. 8)

Dit biedt mogelijkheden. Met licht dempen van de backwave, bijvoorbeeld met een dun laagje fibrafill, zou zo een compromies tussen een goede plaatsing en diepte gevonden worden. Vooral de luidspreker in de hoek lijkt meer debet aan de diffuse plaatsing dan de rechter luidspreker.

Verder blijkt dat het soms "kleven" van het geluid aan de luidsprekers helemaal verdwijnt als ze iets meer naar binnen ingedraaid worden. Ik luister dan iets meer on-axis dan ik met de gesloten kasten gewend was.
Laatst gewijzigd door GerardJ op za 02 aug 2008, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zo zie je maar weer, je kan wat vermoeden over het kleven maar het probleem blijkt toch net weer even anders te liggen. :)
GerardJ

Bericht door GerardJ »

jeroen_d schreef:
Verder, je respons is veel te vlak, dat is wat ik bedoel met tonale balans. Begin gewoon eens de tweeter 3dB zachter te zetten.
De gemeten response is on-axis en gedaan om te kijken hoe de aansluitting midden-hoog is. Op deze manier luisteren is niet prettig; het hoog is dan te overheersend. Ik luister met een tilt van 1 dB/dec. Dit is veel beter maar nog op het randje.
jeroen_d schreef:
Ik heb nu bij mezelf het hoog behoorlijk teruggenomen. Dit bleek op alle aspecten positief uit te werken. Niet dat het hoog hard of gestressed klonk, maar nu vormt het hoog gewoon boventonen en staan niet op zichzelf. Dit is volgens mij wat je moet bereiken als je dichtbij de originele klank van instrumenten en stemmen wilt komen.
Mee eens, maar wat is een "ideale" tilt-functie. Gewoon het hoog dimmen vind ik nogal rigoreus. Maar de tilt-functie die ik heb gemaakt van 20 Hz - 20 kHz is ook maar een slag in de lucht. Deze laten beginnen bij 200 Hz of misschien nog hoger lijkt mij redelijker.

Opnametechnisch vind ik het een raar fenomeen: je neemt geluid op met een rechte microfoon en als je het dan afspeelt over een rechte keten klinkt het hoog veel te overheersend. Dat het hoog onnatuurlijk gaat klinken als je een stem of instrument van heel dichtbij opneemt begrijp ik, maar daar zou dan heel goed in de studio voor gecorrigeerd kunnen worden.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

GerardJ schreef:
jeroen_d schreef:
Verder, je respons is veel te vlak, dat is wat ik bedoel met tonale balans. Begin gewoon eens de tweeter 3dB zachter te zetten.
De gemeten response is on-axis en gedaan om te kijken hoe de aansluitting midden-hoog is. Op deze manier luisteren is niet prettig; het hoog is dan te overheersend. Ik luister met een tilt van 1 dB/dec. Dit is veel beter maar nog op het randje.
jeroen_d schreef:
Ik heb nu bij mezelf het hoog behoorlijk teruggenomen. Dit bleek op alle aspecten positief uit te werken. Niet dat het hoog hard of gestressed klonk, maar nu vormt het hoog gewoon boventonen en staan niet op zichzelf. Dit is volgens mij wat je moet bereiken als je dichtbij de originele klank van instrumenten en stemmen wilt komen.
Mee eens, maar wat is een "ideale" tilt-functie. Gewoon het hoog dimmen vind ik nogal rigoreus. Maar de tilt-functie die ik heb gemaakt van 20 Hz - 20 kHz is ook maar een slag in de lucht. Deze laten beginnen bij 200 Hz of misschien nog hoger lijkt mij redelijker.

Opnametechnisch vind ik het een raar fenomeen: je neemt geluid op met een rechte microfoon en als je het dan afspeelt over een rechte keten klinkt het hoog veel te overheersend. Dat het hoog onnatuurlijk gaat klinken als je een stem of instrument van heel dichtbij opneemt begrijp ik, maar daar zou dan heel goed in de studio voor gecorrigeerd kunnen worden.
In het laag heb je met dipool voor een gelijk on-axisniveau ongeveer 4,8 dB minder energie in de luisterruimte dan bij een boxluidspreker. Bijna alle speakers hebben een zekere mate van bundeling in het hoog, net als een dipool. Als je de speaker vlak filtert, dan heb je bij een dipool in verhouding dus iets te veel hoog. Ik denk dat een compensatie tot ongeveer 4,8 dB wel redelijk goed kan zijn. In mijn set zit ik op ongeveer 3 dB van laag tot hoog.

Afgelopen zondag heb ik Jeroens speaker beluisterd. Ik vond 'm heel goed klinken. Hoewel hij in fundamentele zin weinig verschilt van de OB3W, klinkt hij toch nog net even een klein stukje beter. Deels was dit omdat de tonale balans van de OB3W minder goed uitpakt in Jeroens luisterruimte. Het hoog van Jeroens speaker was naar mijn mening goed in balans. Ik denk dat als Jeroen hier nu nog 's 3 dB onder zit, dat 't veel te weinig zal zijn. Dan neem je plaats op de stoel van de opnamestechnicus. Bij sommige opnames zal het wellicht een verbetering opleveren, maar bij sommige zal hij nu waarschijnlijk te weinig hoog hebben.
GerardJ

Bericht door GerardJ »

Martijn M schreef:
In het laag heb je met dipool voor een gelijk on-axisniveau ongeveer 4,8 dB minder energie in de luisterruimte dan bij een boxluidspreker. Bijna alle speakers hebben een zekere mate van bundeling in het hoog, net als een dipool. Als je de speaker vlak filtert, dan heb je bij een dipool in verhouding dus iets te veel hoog. Ik denk dat een compensatie tot ongeveer 4,8 dB wel redelijk goed kan zijn. In mijn set zit ik op ongeveer 3 dB van laag tot hoog.
Inderdaad, vanuit totaal akoestische vermogen oogpunt en de bundeling bij OB is dit een verklaring los van opnametechnische aspecten.
Over welk deel van het frequentiegebied vindt de 3dB afval die je noemt plaats? Is dit vanaf 20 Hz? of zet dit pas hoger in?
Laatst gewijzigd door GerardJ op za 02 aug 2008, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Ik denk dat als Jeroen hier nu nog 's 3 dB onder zit, dat 't veel te weinig zal zijn. Dan neem je plaats op de stoel van de opnamestechnicus. Bij sommige opnames zal het wellicht een verbetering opleveren, maar bij sommige zal hij nu waarschijnlijk te weinig hoog hebben.
Ik zit nu 2dB onder het niveau van afgelopen zondag. Het komt in totaal redelijk in de buurt van de maximale 4.8dB die je noemt. Dat is trouwens een getal dat niet persé correct is denk ik. Het is heel goed mogelijk dat ik het hoog na een tijdje weer harder ga zetten, maar ik moet zeggen dat ook Paul afgelopen dinsdag enorm heeft zitten genieten van deze afstelling met een behoorlijke diversiteit aan muziek.

Ik doe een poging tot nadere uitleg. Een gewone box gaat van 4pi (omni) beneden de bafflestep naar 2pi afstraling boven de bafflestep. Dat betekent bij een vlakke on-axis respons een vermindering van totaal afgestraalde power van 3dB in het hoog.
Een dipool mid kent de bafflestep niet. Maar in het gebied waar de gewone box omni straalt, zal de dipool 4.8dB minder power afstralen. In het hoog hangt een en ander af van of je een dipooltweeter hebt of niet. In het gebied waar de gewone (niet-dipool) tweeter rondstraalt kun je hierdoor een power mismatch van maar liefst 4.8dB hebben. Het gebruik van een dipooltweeter vermindert deze mismatch, afhankelijk hoe goed het op elke frequentie als dipool werkt.

Gelukkig leidt deze potentieel grote mismatch tussen verschillen systemen in de praktijk niet tot hele grote hoorbare verschillen. In het hoog, zeker boven 4kHz, wordt veel van de afgestraalde energie geabsorbeerd door de luisterruimte.

Een en ander staat veel beter uitgelegd door John K. op zijn site, zie http://www.musicanddesign.com/Integrati ... eeter.html
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 31 jul 2008, 18:37, 7 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

GerardJ schreef:
Martijn M schreef:
Inderdaad, vanuit akoestische energie oogpunt en de bundeling bij OB is dit een verklaring los van opnametechnische aspecten.
Over welk deel van het frequentiegebied vindt de 3dB afval die je noemt plaats? Is dit vanaf 20 Hz? of zet dit pas hoger in?
Dit blijft een moeilijk punt, waar zat de bafflestep van de monitorbox in de studio? Grofweg kun je een scheiding aanbrengen boven en beneden 1000Hz. Als je dan meeneemt dat je op de overgang van mid naar tweeter geen stapfunctie maar een schuine lijn krijgt (die best wel een groot gebied bestrijkt), dan krijg je door het domweg zachter afstellen van de tweeter al een tiltfunctie.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Bij mijn set heb ik de tilt ingezet vanaf ongeveer 1 khz. Op de luisterplek is de afval iets sterker, tot ongeveer 5 dB.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Martijn M schreef:
Bij mijn set heb ik de tilt ingezet vanaf ongeveer 1 khz. Op de luisterplek is de afval iets sterker, tot ongeveer 5 dB.
Heb je al eens vanaf 2khz geprobeerd?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

JeroenKV schreef:
Martijn M schreef:
Heb je al eens vanaf 2khz geprobeerd?
Ik heb allerlei instellingen geprobeerd. Op zich maakt het niet heel veel uit als ik op 2 khz begin. De afval tussen 1 en 2 khz is op dit moment namelijk heel klein. Ongeveer een half dB'tje.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Oké, maar 0,5 db is best een verschil in dat gebied.

Globaal kun je zeggen dat:
Verhogen rond de 100hz geeft meer "live" gevoel (niet te veel! Klinkt het als een oude opname in een bruine kroeg).
Lager tussen 2khz en 8khz minder "schel"/ minder "luistermoeheid". (Vooral rond de 3khz neemt dit nauw).
Hoger boven de 10khz meer "lucht" tussen de instrumenten en stemmen.
Alles wel relatief en naar de luisterruimte (in stappen van 0,5 db).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Kan ik me wel in vinden. Ik vind alleen boven de 10kHz het meer "lucht" ten koste van de natuurlijkheid van de klank gaan.

Dat verhogen rond 100Hz klopt ook, maar alleen voor elektronisch versterkte muziek. Dit is namelijk wat juist ook wordt gedaan volgens mij bij live concerten. Je hoort live verschrikkelijk veel bas (veel te veel tegenwoordig, ik vind er geen bal aan), maar diepte in de klank ontbreekt.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Boven de 10khz is erg afhankelijk van het afstraalgedrag van de tweeter (en akoestiek), dus dat neemt nogal nauw.
GerardJ

Bericht door GerardJ »

De tiltfunctie, die eerst over het hele frequentiebereik (20 Hz - 20 kHz) liep, is aangepast; hij start nu bij 2 kHz. Uitgaande van een vlakke responsie van het dipool-midden en een tweeter die in een 2pi ruimte straalt heb ik in een 2pi ruimte 4.8 dB te veel hoog, maar met de afstraling naar achteren erbij 1.8 dB teveel voor totaal uitgestraald vermogen.
Verlaging van de amplitude van de tweeter geeft een geleidelijke afval tussen 1-3 kHz (ongeveer het gebied tussen de -20 dB punten van de overname tussen midden en hoog) maar boven de 3 kHz blijft het hoog verder recht lopen (zie 1e figuur van een Matlabsimulatie voor -4.5 dB afval van de tweeter). Onder een luisterhoek van 15 graden treedt voor de dome-tweeter een extra afval van ongeveer 1 dB op boven 10 kHz.
Ik heb daarom (voorlopig) gekozen voor een tiltcorrectie met een vergelijkbare schakeling als voorheen, maar nu met slechts 2 RC-tijdconstanten zoals in de 2e figuur weergegeven. Voor R1 = 0, 1k, 2.2k en 3.6k is de tilt 0, 1.5, 3 en 4.5 dB/dec (zie 3e figuur).

Gehoormatig klinkt een tiltcorrectie van 1.5 dB het beste. Meer tilt (-3dB) geeft een wat dof geluid. Dit klopt ook redelijk met de 1.8 dB teveel aan hoog. Welke oplossing beter is: aanpassen van het tweetervolume of een geleidelijke correctie weet ik niet en wil ik in de toekomst nog wel eens preciezer uitproberen, temeer ook omdat er dan weer een buffer uit de signaalweg verdwijnt, maar ik verwacht geen schokkend verschil.
Bijlagen
tilt_new2.jpg
tilt_new1.jpg
Tilt_simulated.jpg
Laatst gewijzigd door GerardJ op di 02 sep 2008, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
GerardJ

Bericht door GerardJ »

Since ik naar de MCD luister vind ik het wazige/fuzzie stereobeeld nogal storend. Ik heb me zitten afvragen hoe dit komt, ook omdat ik hiervan met de gesloten luidsprekers geen last had. De oorzaak is volgens mij de reflectie tegen de zijmuur van de linker luidspreker die een beetje in een hoek staat (zie figuur 1). De reflectie van het naar achteren afgestraalde geluid volgens de blauwe lijnen is voor links en rechts netjes symetrisch. Het geluid volgens de rode lijn aan de linker kant verstoort deze symetrie. Voor de rechterluidspreker wordt dit geluid na reflectie tegen de achtermuur van de luisterplek weggestraald.
Om dit te bevestigen heb ik het "handdoekexperiment" wat aangepast. De achterkant van de luidsprekers is afgedekt met een laagje fiberfill van 5 mm dik (gekocht als wasemkapvulling bij de Action voor Eur 0.95), zie foto. Zo is eigenlijk een luchtige kast ontstaan die de backwave iets dempt maar niet geheel en daardoor een groter verschil tussen front en backwave geeft.

Wat is het verschil? Een verschuiving van het stereobeeld naar rechts met ongeveer 50 cm! Na bijregelen van het midden voor links ontstond een heel strak stereobeeld welliswaar met met iets minder diepte-ervaring maar nog steeds duidelijk aanwezig. Zonder de luchtige afscherming aan de achterkant kwam er dus meer middenvermogen van links door reflectie van de zijmuur. Met de afscherming is het verschil tussen de symetrische paden van links en rechts en het asymetrische pad van links groter geworden waardoor dit minder invloed heeft op het stereobeeld.

Door deze afscherming wordt de dipoolwerking natuurlijk gedeeltelijk teniet gedaan. Dit is ook hoorbaar door een toename van het laagmidden, maar dit komt eigelijk goed uit want hier had ik wat te kort aan. Om na te gaan in hoeverre deze afscherming een kastwerking geeft heb ik de impedantiecurve van het midden met een zonder afscherming gemeten (figuur 3 en 4 laten de amplitude en fase zien). Uit het zeer geringe verschil in de impedantie met en zonder afdekking blijkt dat de kastwerking maar heel gering is, ofwel de reflectie van het fibrefill is heel laag.

Mijn voorlopige conclusie is dat een symetrische afstraling van een luidspreker niet per definitie optimaal is. Dit hangt geheel van de plaating en omgeving (wel of geen wanden / symetrie / demping van de wanden) af: echter op de luisterplek moet het geluid van links en rechts zo goed mogelijk symetrisch zijn. Ook de ervaring van diepte is hiervan geheel afhankelijk. Immers stel je voor dat een dipool op een vloer in een vrije ruimte wordt beluisterd (geen achter en zijwanden of heel ver weg). We zullen dan alleen het directe geluid waarnemen en niets van de backwave horen, eigenlijk meer zoals bij een gesloten kast maar dan zonder het kastgeluid. We horen dan puur de diepte zoals die is opgenomen. De extra diepte ervaring door het gereflecteerde geluid is dus fake, maar ik vind het wel mooi als de symetrie in orde is.
Ik vermoed dat ook de relatieve amplitude van de gereflecteerde backwave belangrijk is. Hier hoop ik met het volgende experiment achter te komen waarbij de achterkant maar half wordt afgedekt (alleen de linker kant van de linker luidspreker en de rechterkant voor rechts). Daardoor wordt het symetrische deel van de backwave sterker.

PS. Over de WAF van deze luidspreker zal ik nog flink moeten ondehandelen :roll: .
Bijlagen
mid-impedantie_cov_fase.jpg
mid-impedantie_cov_amp.jpg
MCD_covered.jpg
kamerreflecties.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mooie post over je ervaringen, bedankt!

Wat mij betreft kan ik het wel eens zijn met je redenaties, het blijft dus nogal een punt of dipool bij jouw manier van opstellen wel zo ideaal is.

Ik heb zelf ook wat zitten experimenteren nog met de opstelling, waarbij ik de speakers in plaats van lichtjes naar buiten te draaien nu juist sterk indraai (zodat ik nog steeds de speaker onder een hoek van 15 graden beluister, maar dan de andere zijde). Ik dacht, laat ik eens wat van de gedachtenspinsels van Earl Geddes op mijn dipool toepassen. Dit zorgt er in mijn situatie voor dat het aantal laterale eerste reflecties geminimaliseerd wordt en dat ze vooral wegkaatsen van het directe pad. Zodanig dat de meesten links terechtkomen van het rechterkanaal en andersom. Met uitzondering natuurlijk van de reflecties zoals de blauwe in jouw figuur. Daarbij zorg ik ook voor een goede benutting van de zijwaartse nulpunten.

Het stereobeeld is daardoor nog wat strakker geworden (was gelukkig al lekker strak) en het dieptebeeld niet minder diep maar ook nog iets nauwkeuriger, erg mooi.

Wat het tweeterlevel betreft, ik ben weer 1,5dB omhoog gegaan. Ik zit nu on-axis vanaf 1 kHz op een 3dB/dec tilt, dicht in de buurt van wat jij nu hebt. Ik verwacht dat dit hem gewoon gaat zijn, heb inmiddels een kwart van mijn CD-verzameling beluisterd met deze afstemming. De optimale afstelling zal met dit soort systemen subtiel verschillen per luisterruimte en vereist dan toch elke keer weer wat fine-tuning.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”