In plaats van een gesloten systeem wil ik nu een zo veel mogelijk open systeem gaan bouwen. Een dipool ligt dan voor de hand. Nu wordt een dipool voor lage frequenties beperkt door de akoestische kortsluiting en verder klinkt een dipool vaak beter als deze een flink stuk van de muur en uit de hoek staat. Beide zijn in mijn huiskamer niet echt goed mogelijk. Daarom ben ik in november begonnen met enige experimenten aan een gedempt U-frame. De voordelen hiervan zijn in het ideale geval een verder doorlopend laag en een cardioide afstraling met een flinke demping aan de achterkant. Op basis van deze experimenten, zie ook
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=50, heb ik geconcludeerd:
Een interessante optie die ik daar ook aangegeven heb (maar waarvan ik toen nog niet wist of dit praktisch realiseerbaar zou zijn):- een U-frame zonder demping gedraagt zich als en dipool bij lage frequenties met een enorme resonantie.
- om de resonantie enigszins kwijt te raken en om de faserelatie te herstellen is (zoals ook John Kreskovsky aangeeft) heel veel demping nodig door de kast helemaal vol te stoppen met schapenwol,
- dit geeft echter een ongelijke amplitude aan voor- en achterkant, en dus maar een beperkte onderdrukking achter, ook vrij kort achter de luidspreker.
Kortom, het U-frame is voor mij "not the way to go".
heb ik nu verder uitgewerkt en vomt de basis van de nieuwe luidspreker. De naam MonCarDip is een samentreksel van Monopool-Cardioide-Dipool en slaat op het basgedeelte van de luidspreker. De basluidspreker bestaat uit een combinatie van een gesloten kast- en en dipool luidspreker. Met de juiste filtering gedraagt deze combinatie zich voor zeer lage frequenties (< 40 Hz) als een monopool met een omnidirectionele afstraling, voor het frequentiegebied tussen 40 - 100 Hz overheerst het cardioide gedrag en daarboven wordt het een dipool, zie bijgevoegde figuur.Na mijn meetervaringen met het U-frame, vind ik de combinatie van een monopool met een dipool echter veel eleganter. Vooral omdat beide componenten onafhankelijk zijn te tunen. En misschien biedt het de mogelijkheid tot het volgende:
- omnidirectionele monopool voor de hele lage frequenties < 60Hz
- overgaand naar cardioide afstraling van 60 Hz - 150 Hz
- vervolgens overgaand in meer dipoolafstraling voor het hoge midden > 150 Hz.
Het vooraanzicht van de te bouwen luidspreker wordt zoals in de tweede figuur aangegeven. Hierbij zit de onderste basluidspreker in een gesloten kast en is de bovenste een dipool. Het midden en hoog wordt als een apparte module op de baskast bevestigd, zodat ik hiermee gemakkelijk kan experimenteren. Het midden wordt een dipool (MTM of MT), voor het hoog wil ik voorlopig de SS 97000 gebruiken die nu nog in het gesloten systeem zit.
Na aan het basgedeelte met filtering uitgebreide simulaties te hebben uitgevoerd om erachter te komen of een MonCarDip haalbaar was en wat de beperkingen zijn, ben ik dit deel gaan bouwen. Hiermee ben ik inmiddels een heel eind gevorderd, en daarvan wil ik de komende dagen hier meer laten zien.
Groeten,
Gerard