Vuistregels groupdelay

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
allintojazz

Vuistregels groupdelay

Bericht door allintojazz »

Even een vraag, ik lees her en der op dit forum dat de groupdelay zo klein/laag mogenlijk gehouden moet worden.

Nu speel ik enige tijd met volle tevredenheid met mijn "NEIRO's" welke ik gesimuleerd heb met Winisd Alpha, maar ik kom maar niet onder de 15 ms delay zonder dat ik flink moet gaan aanpassen en ik wil als het even kan het fineer niet onnodig beschadigen.

Is dit binnen de "marge", bestaat er uberhaupt wel zoiets?

Let wel, ik vindt mijn luidsprekers (voorlopig) prima klinken, een tikkie teveel laag maar daar is eenvoudig wat aan te doen,wellicht de plaatsing.

Ik vraag dit in weze uit hobby-matige interesse :wink:
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Vuistregel was volgens mij dat de groupdelay keer de frequentie niet meer dan 400 mag zijn.
dekkersj
Contacteer:

Re: Vuistregels groupdelay

Bericht door dekkersj »

allintojazz schreef:
Even een vraag, ik lees her en der op dit forum dat de groupdelay zo klein/laag mogenlijk gehouden moet worden.
Hetgeen fundamenteel onjuist is. De groupdelay zou constant moeten zijn en in de praktijk heb je last van variatie. Die variatie moet dus binnen de perken blijven. Hoeveel dat precies is, de drempel van detectie dus, hangt af van de frequentie. Ik weet dat vanaf een paar honderd Hertz en daarboven een maximale variatie is toegestaan van 2 milliseconden. Wat het daaronder doet, weet ik niet zeker.

Groet,
Jacco
markje

Bericht door markje »

Ik ga meestal uit van 20-30ms bij 20Hz en aflopend. Dan zit je redelijk in de buurt van de vuistregel van Vuurkat.

Voor de zekerheid kun je een testkast bouwen. Ik kan met nog een discussie herinneren op hifi.nl over iemand die een vrij hoge group delay had, maar die speaker klonk wel geweldig. Dus het is niet per definitie zo dat de group delay zo laag mogelijk moet zijn of dat een hoge group delay niet goed klinkt.

Groeten Mark
allintojazz

Bericht door allintojazz »

Bedankt voor de uitleg !! :D

Nogmaals, dit was louter uit hobby-matige intresse, de luidsprekers zijn al gebouwd en spelen naar (bijna) "volle" teveredenheid.

Ik zit met 30 Hz op zo'n 15 ms, maar ik begrijp dat dit in weze prima is...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”