snapt iemand dit???

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

erik-rusje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 22:33

snapt iemand dit???

Bericht door erik-rusje »

hallo,
ik heb bij conrad.nl een zelfbouwluidsprekerpakket gekocht maar snap niks van de verbindingen naar het frequentie scheidingsfilter :?
kan iemand mij helpen? :roll:
http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... -fr-nl.pdf

alvast bedankt :lol:
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

eh...

Zonder in te gaan op de kwaliteit van deze setjes:

je hebt in totaal 4 onderdelen zo te zien:

2x een spoel (een rond ding met koperen draad eromheen gewikkeld)
2x een condensator (een soort van batterij met draadjes)


De spoel moet voor de + van de lage tonen speaker
De condensator moet vor de + van de hoge tonen speaker.
Laatst gewijzigd door teacher op ma 14 jul 2008, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Staat dat niet op het printplaatje?

Overigens staat er op blz 22 een plaatje (schematisch) hoe het moet. Al zie ik daar een 1e orde filter.

L1: spoel
C1: condensator
HT: tweeter
TT: woofer
Bijlagen
naamloos.JPG
erik-rusje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 22:33

Bericht door erik-rusje »

teacher schreef:
eh...

Zonder in te gaan op de kwaliteit van deze setjes:

je hebt in totaal 4 onderdelen zo te zien:

2x een spoel (een rond ding met koperen draad eromheen gewikkeld)
2x een condensator (een soort van batterij met draadjes)


De spoel moet tussen de + van de lage tonen speaker
De condensator moet tussen de + van de hoge tonen speaker.
hallo, ja het is mijn 1e pakket en ben 14 dus het is nog even als proef maar er is maar 1 condensator en 1 luchtspoel
wat mist er aan de kwaliteit dan? :roll:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

erik-rusje schreef:
wat mist er aan de kwaliteit dan? :roll:
Voor die prijs mis je waarschijnlijk helemaal niets!
Gewoon een leuk boxje om mee te beginnen, en wedden dat je het goed vindt klinken :D
Als je over nog eens 14 jaar en tientallen boxen later nog eens met weemoed naar je eerste box terug kijkt, zie je dat het allemaal nog mooier kan, maar ook meteen veel meer dan je spaarcentjes kost..

Mijn eerste boxen testte ik door te kijken of ze een kaarsje konden uitblazen op 20cm afstand :lol:
Een dergelijke test komt hier op het forum vast niet door de keuring.....
(wel amusant... maar dat is ondertussen zo'n 40 jaar geleden dus..)

Ik zet alleen mijn vraagtekens bij de polariteit van de speakers...
De fase in een spoel ijlt 180 graden voor op die van een condensator... Ik zou dus verwachten dat de tweeter omgepoold moet zijn, dus met de plus aan de massa... maar ik weet ook niet zoveel van boxen bouwen, gelukkig. :? .. Vast wel iemand anders die dat beter weet...

Kees
wol5455
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 17:40

Bericht door wol5455 »

kijk even of op dit forum of eene bij jou in de buurt woont en vraag aan hem voor hulp om je mee te helpen

mijn eerste speaker ging ik per ongeluk met het vast zetten van de unit door de rolrand van de speaker daarna is het tot op heden niet meer gebeurd :)
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Bericht door scanspeakman »

Leuk dat je al bezig bent met dit soort dingen bouwen. filter is niet al te moeilijk. Je niveau is moeilijk in te schatten dus daarom bij deze maar zo basic mogelijk:

rode aansluiting van de terminal (dat ding aan de achterzijde waar je kabel tussen speaker en versterker in doet) -> draadje -> condensator -> pluspool tweeter. Daarna draad van minpool tweeter naar de zwarte aansluiting van de terminal.

Let even op wat voor condensator het is. Als het een electrolytische condensator (elco) is dat heb je een plus en een minpool. Staat erop aangegeven.

en tevens:

rode aansluiting van de terminal -> draadje -> spoel -> pluspool woofer. Daarna draad van minpool woofer ook weer naar de zwarte aansluiting van de terminal.

Succes,

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

scanspeakman schreef:
Let even op wat voor condensator het is. Als het een electrolytische condensator (elco) is dat heb je een plus en een minpool. Staat erop aangegeven.
Ehm, een elco met plus/min (gewone elco) wordt eigenlijk nooit gebruikt in een filter. Alleen bipolaire elco's of MKT/MKP condensators.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Edo schreef:
scanspeakman schreef:
Let even op wat voor condensator het is. Als het een electrolytische condensator (elco) is dat heb je een plus en een minpool. Staat erop aangegeven.
Ehm, een elco met plus/min (gewone elco) wordt eigenlijk nooit gebruikt in een filter. Alleen bipolaire elco's of MKT/MKP condensators.
In budgetspeakers zitten heel vaak gewone elco's.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Sorry Mark, maar dat lijkt me stug aangezien een bipolair net zoveel kost als een gewone versie. Lijkt me zelfs voor een very low budget te gek om met wisselspanning een gewone elko te gebruiken. De low-budget speakers die ik hier thuis gehad heb voor modificaties etc waren tot nu toe altijd bipolaire versies. Ook conrad bouwpakketten.

Maar goed, als je naar het schema kijkt van het filter zie je ook geen + of - staan, dus ook bij dit pakket waarschijnlijk geen gewone elco maar bipolair... :)
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Bericht door scanspeakman »

Ik ben het met Edo eens dat het meestal bipolaire types zijn maar ik ben ook als eens een "normale" elco tegengekomen. Ik heb heb het erbij gezet aangezien ik het vrij zuur zou vinden als onze beginnende speakerbouwert gelijk te maken krijgt met een "knalco" door verkeerd om aansluiten.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Maar we hebben te maken met wisselspanning..... :) Dus als er een fabrikant zou beslissen om er een gewone elco in te zetten dan maakt het nog niet uit hoe je de plus en min aansluit.... :)
(wel leuk gevonden..."knalco"..haha)
Laatst gewijzigd door Edo op zo 13 jul 2008, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Edo schreef:
Sorry Mark, maar dat lijkt me stug aangezien een bipolair net zoveel kost als een gewone versie. Lijkt me zelfs voor een very low budget te gek om met wisselspanning een gewone elko te gebruiken. De low-budget speakers die ik hier thuis gehad heb voor modificaties etc waren tot nu toe altijd bipolaire versies. Ook conrad bouwpakketten.

Maar goed, als je naar het schema kijkt van het filter zie je ook geen + of - staan, dus ook bij dit pakket waarschijnlijk geen gewone elco maar bipolair... :)
Schroef maar eens een Marquant speaker open.


Groeten Mark
erik-rusje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 22:33

Bericht door erik-rusje »

audiomanics schreef:
erik-rusje schreef:
wat mist er aan de kwaliteit dan? :roll:
Voor die prijs mis je waarschijnlijk helemaal niets!
Gewoon een leuk boxje om mee te beginnen, en wedden dat je het goed vindt klinken :D
Als je over nog eens 14 jaar en tientallen boxen later nog eens met weemoed naar je eerste box terug kijkt, zie je dat het allemaal nog mooier kan, maar ook meteen veel meer dan je spaarcentjes kost..

Mijn eerste boxen testte ik door te kijken of ze een kaarsje konden uitblazen op 20cm afstand :lol:
Een dergelijke test komt hier op het forum vast niet door de keuring.....
(wel amusant... maar dat is ondertussen zo'n 40 jaar geleden dus..)

Ik zet alleen mijn vraagtekens bij de polariteit van de speakers...
De fase in een spoel ijlt 180 graden voor op die van een condensator... Ik zou dus verwachten dat de tweeter omgepoold moet zijn, dus met de plus aan de massa... maar ik weet ook niet zoveel van boxen bouwen, gelukkig. :? .. Vast wel iemand anders die dat beter weet...

Kees
oké bedankt, ik heb het aan me oude buurman gevraagd en die is electricien dus die wist het wel;) :wink:
ik dacht zelf ook wel dat het zo was zoals hij zij maar ik moest het ff zeker wete, dus nu gaan we een avondje solderen :lol:

Bedankt voor de informatie :idea:
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

erik-rusje schreef:
wat mist er aan de kwaliteit dan? :roll:
Ach.. eigenlijk niks. Het is leuk om ermee te beginnen.

Heb je al hout?
erik-rusje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 22:33

Bericht door erik-rusje »

teacher schreef:
erik-rusje schreef:
wat mist er aan de kwaliteit dan? :roll:
Ach.. eigenlijk niks. Het is leuk om ermee te beginnen.

Heb je al hout?
ja 18mm mdf
in de gebruiksaanwijziging stond 19 maar die ene mm maakt denk ik niets uit :roll:
maar de behuizing is al klaar
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

18 / 19 is standaardmaat. Het is iets meer als 18, en net geen 19 :)

Maarrehh.... waar blijven de foto's :)
erik-rusje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 22:33

Bericht door erik-rusje »

ze staan nu nog op het foto toestel en de behuizing staat in de zwarte grondverf :wink:
erik-rusje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 22:33

Bericht door erik-rusje »

[img]_DSC4540[/img]
erik-rusje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 22:33

Bericht door erik-rusje »

hoe zet je er een foto in? :roll:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

gebruik de add attachement button. Dan kan je een foto uploaden.
erik-rusje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 22:33

Bericht door erik-rusje »

behuizing
Bijlagen
_DSC4541.JPG
_DSC4540.JPG
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

kijk.. zo zien we dat graag..

Ga je er nog met de bovenfrees langs?
erik-rusje
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 22:33

Bericht door erik-rusje »

nee denk het niet, alleen de scherpe randen eraf schaven,
de 1e keer hou ik um standaard :P
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ziet er een stuk beter uit dan mijn eerste probeersels van 25 jaar geleden... uit triplex en spaanplaat...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”