ik heb bij conrad.nl een zelfbouwluidsprekerpakket gekocht maar snap niks van de verbindingen naar het frequentie scheidingsfilter
kan iemand mij helpen?
http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... -fr-nl.pdf
alvast bedankt
Moderator: Beheerdersteam
hallo, ja het is mijn 1e pakket en ben 14 dus het is nog even als proef maar er is maar 1 condensator en 1 luchtspoelteacher schreef:eh...
Zonder in te gaan op de kwaliteit van deze setjes:
je hebt in totaal 4 onderdelen zo te zien:
2x een spoel (een rond ding met koperen draad eromheen gewikkeld)
2x een condensator (een soort van batterij met draadjes)
De spoel moet tussen de + van de lage tonen speaker
De condensator moet tussen de + van de hoge tonen speaker.
Voor die prijs mis je waarschijnlijk helemaal niets!erik-rusje schreef:wat mist er aan de kwaliteit dan?
Ehm, een elco met plus/min (gewone elco) wordt eigenlijk nooit gebruikt in een filter. Alleen bipolaire elco's of MKT/MKP condensators.scanspeakman schreef:Let even op wat voor condensator het is. Als het een electrolytische condensator (elco) is dat heb je een plus en een minpool. Staat erop aangegeven.
In budgetspeakers zitten heel vaak gewone elco's.Edo schreef:Ehm, een elco met plus/min (gewone elco) wordt eigenlijk nooit gebruikt in een filter. Alleen bipolaire elco's of MKT/MKP condensators.scanspeakman schreef:Let even op wat voor condensator het is. Als het een electrolytische condensator (elco) is dat heb je een plus en een minpool. Staat erop aangegeven.
Schroef maar eens een Marquant speaker open.Edo schreef:Sorry Mark, maar dat lijkt me stug aangezien een bipolair net zoveel kost als een gewone versie. Lijkt me zelfs voor een very low budget te gek om met wisselspanning een gewone elko te gebruiken. De low-budget speakers die ik hier thuis gehad heb voor modificaties etc waren tot nu toe altijd bipolaire versies. Ook conrad bouwpakketten.
Maar goed, als je naar het schema kijkt van het filter zie je ook geen + of - staan, dus ook bij dit pakket waarschijnlijk geen gewone elco maar bipolair...
oké bedankt, ik heb het aan me oude buurman gevraagd en die is electricien dus die wist het wel;)audiomanics schreef:Voor die prijs mis je waarschijnlijk helemaal niets!erik-rusje schreef:wat mist er aan de kwaliteit dan?
Gewoon een leuk boxje om mee te beginnen, en wedden dat je het goed vindt klinken![]()
Als je over nog eens 14 jaar en tientallen boxen later nog eens met weemoed naar je eerste box terug kijkt, zie je dat het allemaal nog mooier kan, maar ook meteen veel meer dan je spaarcentjes kost..
Mijn eerste boxen testte ik door te kijken of ze een kaarsje konden uitblazen op 20cm afstand![]()
Een dergelijke test komt hier op het forum vast niet door de keuring.....
(wel amusant... maar dat is ondertussen zo'n 40 jaar geleden dus..)
Ik zet alleen mijn vraagtekens bij de polariteit van de speakers...
De fase in een spoel ijlt 180 graden voor op die van een condensator... Ik zou dus verwachten dat de tweeter omgepoold moet zijn, dus met de plus aan de massa... maar ik weet ook niet zoveel van boxen bouwen, gelukkig... Vast wel iemand anders die dat beter weet...
Kees