vooral uit niuwsgierigheit, effe snel tussen de soep en de patatten de 66000 in de A4 gestoken met behoud van het filter.
Hieruit blijkt dat de 66000 een toch wel andere tweeter is dan de 9500, 7000, 7100,...
De curve is vrij vlak maar moet voorraan toch, in tegenstelling tot wat ik verwachtte, wat lager afgefiltert worden om op hetzelfde niveau van de revelators te komen.
Ik denk daarom dat het nuttig is om voor de 66000 een totaal nieuw filter op te bouwen.
Ed, is het misschien een idee om in het hoog een cap van Clarity (SA) te gebruiken? Komt erg goed uit de testen van Tony Gee. Of een Mundorf silver/oil.....
ps Nog een weekje... en dan gaan de MA26WR09 en 15W4531 in de kast.
Ed, is het misschien een idee om in het hoog een cap van Clarity (SA) te gebruiken? Komt erg goed uit de testen van Tony Gee. Of een Mundorf silver/oil.....
Geen idee Hans.
ik geloof niet echt in grote verschillen tussen een reeks goede condensatoren.
Maar net zoals bij de keuze van de interne bedrading viewtopic.php?t=1102&start=875 zal ik straks misschien ook die mening moeten gaan herzien
Het laatste bericht in dit topic is ruim een jaar geleden maar wie weet lees dit. Ik heb een vraag over de A4 MkII met ringstraler. Ik wil deze combi gaan bouwen.
- Heb je het filter en daarmee de afstelling tussen de units uiteindelijk helemaal naar tevredenheid kunnen krijgen?
- Hoe is het resultaat klankmatig? Ik lees woorden als 'speelt leuk' , 'aardig veel detail'. Dit zijn niet bepaald superlatieven voor een combinatie van top drivers.
- Je hebt de ringstraler later vervangen door de 66000. Waarom heb je deze keuze gemaakt?
Het project dat ik ga starten is de A4 met ringstraler in een gesloten kastje. Met Aanvullend een SS 23W in een gesloten 30 literkast actief aangestuurd met een Hypex 4.0 module.
Ik ben dan wel geen Ed maar ik wil je even een tip geven.
Zie mijn WWW. Ik heb de A4 gebouwd met ringstraler onder de noemer "ultimini"
In een woord: geweldig ding. Ik zou nog even wachten met de actieve 23 w oid. Eerst eens luisteren en dan misschien bouwen. Deze kleine dondersteen is zo fraai en compleet van geluid.
Ik weet niet hoe ver je bent, probeer eens zou ik zeggen.
Voor vragen kan je altijd terecht. Ik heb 'm aanstaan.
In een woord: geweldig ding. Ik zou nog even wachten met de actieve 23 w oid. Eerst eens luisteren en dan misschien bouwen. Deze kleine dondersteen is zo fraai en compleet van geluid.
Afgelopen zaterdag heb ik bij Ruud van Speakerland de A4 beluisterd. Eerst zelfstandig (erg mooi) en daarna aangevuld met één sub van de Maxima. Prachtige combi.
Ik weet niet hoe ver je bent, probeer eens zou ik zeggen.
Ik moet nog beginnen. Ik heb al wat ideeën voor de kast die ik eerst de komende tijd ga uitwerken. Weet je toevallig een computerprogramma om het uit te werken in 3D?
Voor vragen kan je altijd terecht. Ik heb 'm aanstaan.
Het project dat ik ga starten is de A4 met ringstraler in een gesloten kastje. Met Aanvullend een SS 23W in een gesloten 30 literkast actief aangestuurd met een Hypex 4.0 module.
Je zou het mid/hoog gedeelte van het Concave filter kunnen overnemen.
Afgelopen zaterdag heb ik bij Ruud van Speakerland de A4 beluisterd. Eerst zelfstandig (erg mooi) en daarna aangevuld met één sub van de Maxima. Prachtige combi.
Ikzelf heb zowel de A4 in Oss als de A4 van Ed (met SS 7000 tweeter) beluisterd en ik moet zeggen: die van Ed vond ik veeeeel mooier klinken. Ik zou die zeker ook eens beluisteren.
En misschien is ie nog verder te verbeteren: foliespoelen en mooiere caps ?
Pas op met een andere baffle: andere vorm en/of grotere facetten zouden wel eens een iets ander filter nodig kunnen hebben.
Zo ben ik uiteindelijk op SS 15W4531 met SS 7100 uitgekomen. Met daaronder een mooie woofer, actief gefilterd. (mid/hoog passief gefilterd). Een beetje ook wat jij wilt, denk ik. Het is wel een vloerstaander geworden. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ght=menhir
En misschien is ie nog verder te verbeteren: foliespoelen en mooiere caps ?
om hem echt super te maken zou je de tweeter en mid moeten alignen (naar achter brengen van de tweeter of nog beter, een hellend front aanzetten met dan nog de diamantafkanting zoals ook Avalon dat doet.
Als je dan veel tijd steekt om daar je filter op te ontwikkelen dan heb je volgens mij een systeem dat nog een stuk verder boven de A4 uitsteekt.
om hem echt super te maken zou je de tweeter en mid moeten alignen (naar achter brengen van de tweeter of nog beter, een hellend front aanzetten met dan nog de diamantafkanting zoals ook Avalon dat doet. Als je dan veel tijd steekt om daar je filter op te ontwikkelen dan heb je volgens mij een systeem dat nog een stuk verder boven de A4 uitsteekt.
Ik moet zeggen dat ik dat ook een fraai ontwerpidee vind. Ik had zelf een kast in gedachten met rondingen. Een beetje zoals ontwerpen van Sonus Faber. Plan is de de speaker helemaal op te bouwen uit lagen/ringen MDF i.p.v. een kast uit 6 plankjes.
Kun je me uitlegging waarom een diamantafkanting en een hellend front zo van invloed kan zijn op de afstelling van het filter?
Als je de baffle smaller maakt (o.a. door er flinke facetten aan te maken) komt de baffle step een stuk hoger te liggen. Verder krijgt (in het algemeen) de frequentie-karakteristiek door de baffle step niet een mooi geleidelijk verloop, maar zitten er nogal wat golven in (door interferentie die ontstaat door diffractie aan de randen). Hoe de baffle step precies gaat uitapkken kunnen je zien als je je kastvorm in het progje The Edge stopt; dan wordt mooi het golfpatroon zichtbaar.
En met je filter moet/kan je daar dus allemaal rekening mee houden....
Ik ga dat project maar eens helemaal doornemen. Bedankt voor de tip.
helemaal! meen je dat? succes
Swiss77 schreef:
Kun je me uitlegging waarom een diamantafkanting en een hellend front zo van invloed kan zijn op de afstelling van het filter?
Hans heeft dat al mooi beschreven. Dat hellende front is om een betere fasejuistheid te krijgen. Dat spaart je frustraties bij het filterdesign. De afgezaagde en onevenwijdige kanten spreiden en verhogen de frekwentie van de baffle step en de afschuining / afronding van de hoeken geeft minder difractie.
Laatst gewijzigd door asterduc op ma 14 jul 2008, 18:23, 2 keer totaal gewijzigd.