Keuze meetapparatuur....

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MichaelB

Keuze meetapparatuur....

Bericht door MichaelB »

Allen,

aangezien ik binnenkort weer eens serieus iets wil gaan ontwerpen/bouwen en ik nu ZELF wil gaan meten zit ik met de volgende vraag:

Welke set kan ik het "beste" kopen? (beste tussen aanhalingstekens, want beste is voor iedereen anders).

Ik zag Wowly's topic voor n00bs, maar eerlijk gezegd, ik als n00b wordt daar niet wijzer van... :oops:

Ik lees nu berichten als: fantoomvoeding X, voltage 0,162 calibreren, aansluiten op wartelgestuurde voedingskartels die UITERAARD wel gecalibreerd moeten worden op 2,83V om overspraak van de qumulusdrivers te voorkomen, enz, enz :D

Zou het niet makkelijk zijn een lijstje te maken met complete sets, zodat ik als echte meetn00b meteen een redelijke keuze kan maken? Namen/merken/typenummers is denk ik heel handig voor een beginner zoals ik.

Ik kom er niet uit met de info op dit forum :roll:
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik herken het gevoel. :)

Punt is ook een beetje dat verschillende mensen hier als het ware verschillende hobby's hebben.

Er zijn kant en klare meetpaketten, met alles er op en er aan en gegarandeerde kwaliteitsstandaard, maar dan zit je aan bepaalde dingen vast. En het kost een vaste prijs. Als je gewoon je luidsprekers wilt meten, dan is dat prima. Een voorbeeld is ATB PC PRO, wat ikzelf heb gekocht. Mede naar aanleiding van Asterduc's ervaringen en wat recensies in de bladen en online. Compleet met alle onderdelen, geen verbouwingen aan je PC en de metingen van ATB correleren goed met die van andere systemen.

Dan heb je nog het mix and match gebeuren, mensen die op basis van theoretische en praktische overwegingen hun eigen keuzes en selectie maken. Het kan zijn dat er behoefte is aan meer verschillende soorten metingen, of betere specificaties. Misschien heeft de gebruiker al een aantal onderdelen, of is het gewoon een goede koopjesloper en kan die het aanmerkelijk goedkoper dan een compleet pakket.

En vlak de radicale zelfbouwer niet uit, die uit een microfooncapsule en wat electrodingetjes z'n eigen microfoon en voeding maakt, die een microfoonversterker in elkaar zet, etc. etc. etc.

Voor je de weg kunt vinden in deze topics, moet je een beetje weten wat je zelf wilt en kunt. Iets kant en klaars was het meest relevant voor mij, dus heb ik daar op door gezocht ATB was reeds uitvoerig doorgelicht en het deed wat ik wilde, dus dat heb ik besteld.
Pjotr

Re: Keuze meetapparatuur....

Bericht door Pjotr »

Beste Michael,

In aanvulling op Ivo:

MichaelB schreef:

................

Zou het niet makkelijk zijn een lijstje te maken met complete sets, zodat ik als echte meetn00b meteen een redelijke keuze kan maken? Namen/merken/typenummers is denk ik heel handig voor een beginner zoals ik.

Ik kom er niet uit met de info op dit forum :roll:
Dat is vrijwel onmogelijk. Dat meten is op zich al niet zo'n simpele zaak. Je zult goed moeten gaan begrijpen wat je precies aan het doen bent wil je daar zinnige zaken uit krijgen en om die op hun waarde te kunnen schatten. Dat is een beetje een leerproces wat met vallen en opstaan gaat.

Een compleet systeem bespaart je iig het vallen en opstaan om het meetsysteem zelf aan de praat te krijgen als je niet al te veel weet van hoe je een microfoon op een geluidskaart aansluit en hoe je geluid software aan de praat krijgt.

Qua kosten ontloopt een kant-en-klaar systeem en het zelf samenstellen van een systeem elkaar niet veel. Dus dat is niet echt een criterium.

Verder zijn er de kant-en-klaar systemen die all-in zijn, dus inclusief conversie hardware, die zijn niet goedkoop. En er zijn semi kant-en-klaar systemen die alsnog gebruik maken van een eigen geluidskaart, die zijn al een stuk betaalbaarder.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

bedankt voor jullie advies!

Ik heb gekeken naar de ATB PC PRO en dat ziet er niet verkeerd uit. Ik kan dan de metingen doen die ik zou willen doen en voor dat bedrag val ik er een niet te grote buil aan (mocht het niet voldoen, wat ik niet verwacht).

Thanks! :D
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het is iig lastig om een goede lijst te kunnen maken.

Echter kunnen we natuurlijk wel richtlijnen geven :)

Ik geef je eerst sowieso de tip om veel topics over dit onderwerp te lezen.
Soms snap je niet helemaal alles, maar je krijg wel een beetje ene beeld wat er allemaal te krijgen is.

Ben je minder handig en kan je nog niet goed solderen etc, dan is een kant en klaar systeem als ATB een aanrader.
Dat is een kompleet pakket en je kunt zo aan de slag.
Kost je wel rond de 200 euro.

Je kunt echter ook zelf een systeem samen stellen. Het voordeel is dat je het naar je eigen hand kunt zetten en een klein beetje geld kan besparen.

Een microfoon heb je tussen de 40-70 euro. Een preamp kun je kopen voor rond de 50 euro en impedantie kun je simpel met een weerstand meten (of door iemand een boxje laten maken).
De eerste versie van ARTA is gratis en daar kun je zo mee werken.

(de nieuwste versie kun je voor 70 euro kopen dacht ik)

Je bent dan voor rond de 100-130 euro klaar.

Tweedehands kun je misschien nog wel hier en daar wat goedkoper krijgen en ben je nog wat minder kwijt.

Het meten is wel aardig onder de knie te krijgen door veel te kijken wat andere mensen doen. Kijk bv even naar het topic van Jeroen, dan kom je al een heel eind.
daarna is het een kwestie van ervaring en veel doen.

Blijf je bij simpele 2 wegjes dan kun je daar allemaal nog prima mee uit de voeten.
Lastiger wordt wel als je zelf een filter moet maken.
Daar komt net als meten weer een hoop materie om de hoek kijken :wink:

Ik zou zeggen kijk wat jij het handigst vindt, de meningen zijn daarover heel erg verdeeld. Lees veel en probeer een aantal punten die jij heel erg belangrijk vindt er uit te pikken.

Daarna is het gewoon een kwestie van doen ! :)

Veel succes iig.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:

Een microfoon heb je tussen de 40-70 euro. Een preamp kun je kopen voor rond de 50 euro en impedantie kun je simpel met een weerstand meten (of door iemand een boxje laten maken).

Je bent een rekenwonder Bart :P Maar als je gewoon netjes de licentie van Arta betaald kom je zo nog rond de 200€ uit Die heb je sowieso nodig om de files te kunnen saven en verder te kunnen gebruiken.

Met een prijsstelling van 148€ zit ATB pro toch lager. Is m.i. wel een instap systeem met een simpel microfoontje maar dat wil Michael ook.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
b_force schreef:

Je bent een rekenwonder Bart :P Maar als je gewoon netjes de licentie van Arta betaald kom je zo nog rond de 200€ uit Die heb je sowieso nodig om de files te kunnen saven en verder te kunnen gebruiken.

Met een prijsstelling van 148€ zit ATB pro toch lager. Is m.i. wel een instap systeem met een simpel microfoontje maar dat wil Michael ook.
Nee hoor, ik gebruik het al een tijd (inmiddels wel de volledig 1,4 versie, omdat die wat meer mogelijkheden bied)

Als je bij FR->view-> magn + fase kiest, kun je prima alles exporteren.
Dat geldt ook voor impedanties.

Dus met die eerste versie, (en volgens mij ook met de demo versies) kun je prima alle functies gebruiken.

Nu ik even zit te kijken, versie 1.00 is sowieso helemaal te gebruiken. Enkel de demo versie hebben hun beperkingen, maar saven van frd en zma file gaat wel.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Oh, maar volgens die redenatie zou Michael met een micje van pakembeet 20€ klaar zijn.

Heb toch zo'n vermoeden dat dat niet zo is ;)

P.s. Bart, eigenlijk ontgaat het mij een beetje wat je nu eigenlijk zeggen wilt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nou dat je dus als je zelf iets samenstelt ietsjes goedkoper klaar bent dan een geheel pakket.

Je werkt dan met ARTA 1.00 of ene demo. ARTA 1.00 is gewoon 100% functioneel, demo niet alles, maar je kunt wel .frd of .zma saven.

Maargoed dat staat ook in mijn post, leek me toch wel heel erg duidelijk. :wink:
Mij ontgaat ene beetje wat hier nu niet duidelijk aan is ?

Micje van 40-60 euro (superlux of behringer, net even de prijzen gechecked)
Preampje voor iets van 50 euro.
En weerstand voor impedantie.

Ben je dus voor wat ik al zei 100 euro klaar ipv 200 euro.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Merk wel even op dat jij die microfoon dan nog zou willen calibreren, wat natuurlijk ook nog doekoes kost. Geen kritiek, maar een aanvulling.

Bij ATB krijg je een weliswaar een simpel microfoontje, maar het is geselecteerd uit een grotere oplage om aan een bepaalde respons en kwaliteitsnorm te voldoen. Starten-lopen voor de gebruiker, zeg maar. Uit de verschillende tests komt een goede correlatie tussen goede meetsets en de ATB PC Pro set.

Nou ja, zoals ik al zei, er zijn verschillende redenen om verschillende oplossingen te kiezen. Ik ben tevreden met ATB, maar denk dat een betere/duurdere meetset meer kan.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Daar heb je gelijk in Ivo !

De Superlux heeft dat ook absoluut nodig, echter weet ik inmiddels van een hoop ECM8000 mic's dat ze enkel een klein bultje hebben.

Om mee te beginnen prima.

De reden waarom ik zo iets goedkoop mogelijks probeer te verzinnen, is omdat dan de drempel wat minder groot is.
Mijn ervaring is dat er veel mensen zijn, die schrikken van de aanschafprijs.

Maargoed het is denk ik overduidelijk dat er heel veel wegen naar Rome gaan.
Ik zou zeggen lees wat topics door en zoek aan de hand daarvan jou "ideale" setje uit :)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

De bestelling van de ATB is de deur uit. Ik wil graag een pakket wat klaar is (op elkaar afgestemd, zeg maar).

Er zullen vast goedkopere en betere methodes zijn, maar mij gaat het meer om een meting links en rechts en liefst zo makkelijk mogelijk. Ik zou ook naar iemand kunnen gaan die alles al heeft, maar zelf wat kunnen meten is toch makkelijker EN leuker! :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ivo schreef:

Ik ben tevreden met ATB, maar denk dat een betere/duurdere meetset meer kan.
En als je dat alsnog zou willen uitproberen kun je altijd nog vrijblijvend Arta downloaden en dat gebruiken met de ATB hardware.

ATB lijkt prima geschikt om op weg te komen en ervaring op te doen. En in de meeste gevallen waarschijnlijk ruim voldoende qua mogelijkheden.
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Dat had ik me ook bedacht. :)
Plaats reactie