Stereo sub

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

hifi@toon
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 30 mei 2005, 10:43

Stereo sub

Bericht door hifi@toon »

Hallo allemaal
Dit is me eerste post hier
Ik wil in deze vakantie graag stereo sub maken voor mijn setje
mijn setje staat uit onkyo A8200 met 2 B&w DM110i.
Hierbij wil ik twee subs maken omdat ik voor films en muziek wat laag mis.
Ik ben graag niet te veel geld kwijt.
Liefst 100 euro voor twee drivers. Versterker heb ik al dus.
Of kan ik toch beter voro een enkele sub gaan.
Heeft er iemand tips????
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Stereo sub

Bericht door voodooless »

100 euro is niet erg veel. Misschien kun je beter die 100 euro uitgeven aan een enkele driver.

Heb je ook al een actief filter? Zoniet, dan zul je dat ook moeten hebben.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Re: Stereo sub

Bericht door DIY_Freak »

hifi@toon schreef:
Hallo allemaal
Dit is me eerste post hier
Ik wil in deze vakantie graag stereo sub maken voor mijn setje
mijn setje staat uit onkyo A8200 met 2 B&w DM110i.
Hierbij wil ik twee subs maken omdat ik voor films en muziek wat laag mis.
Ik ben graag niet te veel geld kwijt.
Liefst 100 euro voor twee drivers. Versterker heb ik al dus.
Of kan ik toch beter voro een enkele sub gaan.
Heeft er iemand tips????
Ik dacht dat je je setje verkocht had? (hififorum) 8)

Voor 100 eur kun je het basbereik van die speaker niet of nauwelijks verbeteren m.i. Misschien dat je meer kans maakt met een tweedehands subwoofer (kant en klaar). Van die 100 eur gaat nl. minimaal 30 eur op aan hout, lijm, spijkers, nagels en verf. Wat je dan nog overhoudt voor een woofer of twee èn filtering is niet genoeg.
hifi@toon
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 30 mei 2005, 10:43

Bericht door hifi@toon »

Ik dacht dat je je setje verkocht had?
hahahahaha
nee ik had dat setje verkocht van dk digital niet deze

maar die 100 euro was puur voor de drivers
kan ik beter 1 driver pakken
zijn daar ook geode resultaten mee te behalen in stereo???
graag voorstellebn van jullie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hifi@toon schreef:
.....beter 1 driver pakken
zijn daar ook geode resultaten mee te behalen in stereo???
ja hoor, wel laag genoeg inzetten
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

hifi@toon schreef:
maar die 100 euro was puur voor de drivers
kan ik beter 1 driver pakken
zijn daar ook geode resultaten mee te behalen in stereo???
graag voorstellebn van jullie
Ja, beter uitgeven aan 1 woofer. Hier zijn een paar 10" woofers die (bijna) binnen het budget vallen:
Peerless CCX 315
Peerless CSX 257
Seas WP 251D
Seas WD 255
Vifa M26WR
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En geef dan eventueel nog eens dat geld uit voor een tweede driver. Met een tweede sub heb je, als je ze symmetrisch tov elkaar en de luisterruimte opstelt, vaak veel minder last van staande golven. En het nadeel van een sub, zeker voor muziek, is vaak juist meer last van staande golven die ten koste gaan van strakke bas.

Begin met één. Als het goed bevalt, des te beter. Als je vindt dat de bas erg boemerig en wollig wordt, dan kun je een tweede sub overwegen. Het maakt bij mij thuis iig erg veel uit. Mijn tweede sub heb ik eerder voor de strakheid en controle van staande golven dan voor meer bas.

Vaak vinden mensen twee grote luidsprekers mooier dan 2 kleine met 1 sub. Ik heb door mijn eigen ervaring sterk het vermoeden gekregen dat dat in een aantal gevallen kan komen door hierboven aangevoerde reden.

Groet, Jeroen
hifi@toon
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 30 mei 2005, 10:43

Bericht door hifi@toon »

en carwoofers zoals de eltax atomic 15"??? of 12"??
hifi@toon
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 30 mei 2005, 10:43

Bericht door hifi@toon »

niemand?????
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Beetje gedult kan geen kwaad. :wink:

Maar ik heb er nog nooit wat van gehoord!
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Je kan beter geen carwoofers gebruiken tenzij je alle parameters kunt vinden, die zijn vaak onbekend bij car audio spul, om een kast te berekenen heb je in ieder geval deze parameters nodig:

Qts
Qes
Qms
Vas
fs
hifi@toon
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 30 mei 2005, 10:43

Bericht door hifi@toon »

die heb ik kijk maar op http://www.eltax.com/products/salgelekt ... renr=11211

Daar staat alles op.
Als ik dit simuleer in WinISD dan kom ik uit op een 125 liter kast met een poort van 14x14 en 40 cm diep
f3 kom ik dan onder de 30 hz

Kan deze woofer wat hebben?? Goed voor films? Voor muziek??
Later kan ik er eventueel een tweede bij maken en dan krijg ik stereo maar probeer eerst met een.

Alvast bedankt iedereen
hifi@toon
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 30 mei 2005, 10:43

Bericht door hifi@toon »

Kan iemand me antwoord geven??
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Niet iedere luidspreker is bekend hier, misschien zul je het gewoon moeten proberen.....
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Raveland had ook een leuke budgetsub. Kijk maar eens bij *uhum* conrad.
hifi@toon
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 30 mei 2005, 10:43

Bericht door hifi@toon »

en pa drivers????
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

PA is meestal niet geschikt al subdriver.
hifi@toon
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 30 mei 2005, 10:43

Bericht door hifi@toon »

Ik heb nu nu de mds08 van intertechnik gezien.
Is niet duur en schijnt het goed te doen.
Weten jullie hier iets van ?
Speakerland heeft em ook.
Past dat bij mij set?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Over de MDS 8 heb ik wel vaker goede dingen gehoort ja. Volgens mij zijn er ook best wel wat projectjes mee te vinden op inet. Het is wel een redelijk kleine woofer, maar kan best leuk zijn.
hifi@toon
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 30 mei 2005, 10:43

Bericht door hifi@toon »

mijn fronts hebben ook een 8" woofer.
Met twee van deze subjes moet dat genoeg zijn.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, dan vraag ik me af of je met wat grotere niet beter uit zou zijn...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deepspace schreef:
Over de MDS 8 heb ik wel vaker goede dingen gehoort ja. Volgens mij zijn er ook best wel wat projectjes mee te vinden op inet.
hier op t forum zelfs ;) viewtopic.php?t=103

ben zeer tevreden over de klank. echt laag gaat t niet natuurlijk in een gesloten kast, maar in een BR gaat t prima (bij S&Co hebben ze dacht ik een subje MDS8 BR te luisteren staan, in elk geval een tijdje geleden nog).

en de maat alleen zegt niet zo veel over laagweergave: in m'n oude speakers had ik 2 stuks 8" Vifa midwoofers per kant en daar vond ik t laag minder van dan deze ene die zich alleen met t laag mag bezig houden.....
hifi@toon
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 30 mei 2005, 10:43

Bericht door hifi@toon »

Ik heb gelezen dat deze subjes uitermate geschikt zijn voor muziek klopt dat?
Ik ga ze namelijk hoofdzakelijk voor muziek gebruiken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hifi@toon schreef:
Ik heb gelezen dat deze subjes uitermate geschikt zijn voor muziek klopt dat?
Ik ga ze namelijk hoofdzakelijk voor muziek gebruiken.
ik ben er dik tevreden over. waar woon je ergens? kom eens langs als je in de buurt bent.

wat voor sats ga je erbij zetten? en wat voor versterker voor de sub?
hifi@toon
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 30 mei 2005, 10:43

Bericht door hifi@toon »

Woon in de buurt van tiel.
Volgens mij ligt dat niet in de buurt.
Satalieten wil ik niet echt van spreken.
Ik wil de twee subjes gebruike bij B&W dm110i.
Versterker wordt een oude sony stereoversterker met actief filter ervoor.
Binnenkort heb ik rijbewijs wie weet kom ik keer langs.
Plaats reactie