actief sub-sat setje

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

actief sub-sat setje

Berichtdoor Henkjan » za 25 sep 2004, 12:36

beginnen met t eindresultaat:
Afbeelding
de CD-speler, t cassettedeck en de TV zitten via een schakelkastje direct op de versterker van de actieve set aangesloten. links onderin de sub {lef ff niet op de brakke kleur, foto-CD van t Kruidvat :oops: }

de bouw van dit setje begon als een "restjes opruimen" actie: ik had nog een paar kleine stukjes hout over, en een stel autoluidsprekers, waarmee ik een "schaalmodel" van m'n grote Audiolab Sfinx ging maken. leek me leuk voor op m'n werktafel.... die autoluidsprekers klonken voor geen meter (tweeter bleek kaduuk) dus dingen aan de kant. Tot ik in de Hobby Hifi een ontwerp met de Mivoc MHE280mkII zag
Afbeelding
ik een kastje van ~2 liter (met variovent, a.k.a. gecontroleerde ondichtheid, net als de grote Sfinx), precies wat ik zocht! Omdat t filter vrij groot is, kwam dat in een eigen kistje, met biwire kabel tussen filter en speaker:
Afbeelding

Bladerend in de IT catalogus, kwam ik deze versterker tegen:
Afbeelding
waarmee je dus een complete actieve set kan maken. Omdat ik ondertussen al bezig was met de bios op zolder (de grote Sfinxen gingen daar heen) besloot ik de kleintjes in de woonkamer te gaan zetten, waarbij ik flink wat ruimte kon winnen door de versterker met pensioen te sturen, en ipv het grote meubel de TV en CD speler op een tafeltje oid.

Volgende stap was dus het bouwen van de sub. Ik koos voor de IT MDS08 in een gesloten kast (Qt=0.57, V=22 liter).
Afbeelding

De kast heb ik gemaakt van 18mm dik MDF met flinke bracing (en eigen kamer met koelopeningen voor de versterkermodule).
Afbeelding

De eerste tijd heb ik geluisterd met de sats op een tafeltje oid, om aan t geluid te wennen. Ook na wat langer luisteren (m'n oren waren natuurlijk jaaaaren aan de Sfinx gewend) vond ik t hoog niet echt fijn, net iets te terughoudend, niet helder genoeg. Dus t filter aangepast (weerstandje veranderd) om t hoog een 2dB op te krikken, en YES zo is t al een stuk beter. Nog niet t nivo van wat ik van de Sfinx gewend was (detaillering m.n. minder mooi), maar dat mag je voor de prijs van deze dingen ook niet verwachten. Hoewel... het laag, met nu maar 1 unit van 8" ipv de 2*2 8" van de Sfinxen klinkt echt veeeel beter, krachtig en zuiver. wat een verschil als de woofer zich mag concentreren op lage tonen en niet wordt lastig gevallen met mids...

Toen ik het geluid had zoals ik t hebben, ben ik aan de standaards begonnen. De kistjes waar t filter in zit gevuld met zand, een PVC pijpje erop vastgezet met een draadeind, afgewerkt met t zelfde doek als de speakers en hoppa, voor een paar euro een mooie standaard. wat is zelfbouw toch leuk.
Afbeelding

SARK

Berichtdoor SARK » za 25 sep 2004, 15:26

Ziet er goed uit :!:

Vraagje;
Ik zie dat je de Mivoc MHE280mkII onder een schuine hoek hebt gezet, vertekent dat het afstraal gedrag niet? Het acoestisch centrum van de onderste mid unit staat nu dichter bij de luisterplek dan de bovenste.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 25 sep 2004, 16:16

op de foto misschien niet goed te zien, maar ze staan vrij laag, zodat de as als het goed is ongeveer op oorhoogte uitkomt. maar het is idd wel een compromis, het uiterlijk stond al vast voor ik de units had

SARK

Berichtdoor SARK » za 25 sep 2004, 16:54

Henkjan schreef:ze staan vrij laag, zodat de as als het goed is ongeveer op oorhoogte uitkomt.

Check :wink:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 12 jan 2009, 15:13

Misschien een kleine 2,5 weg?

Naast die 9 BGS heb ik ook gewerkt met de TC9FD-18-08, een peerless variant. 3mm Xmax, geeft geen krimp. Helaas ook niet in een klein kastje perfect, maar in combinatie met sub loopt deze weg GHP tot 150 Hz.

Gecombineerd met een kleine tweeter kan dat ook erg leuk worden.
Dayton, Aurasound of een compacte tweeter zoals de Vifa D26NC-55/06

Misschien met een leuk passief membraantje erin:SDS 3.5" Passive Radiator

Veel succes!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 12 jan 2009, 15:17

Ik lees net 12 cm breed...

dan kun je misschien ook denken aan 4" zoals de HDS 106 etc.

Of de Dayton RS125 met een seas H1212, en dan die Dayton langs beide zijden recht maken....

Iets meer 2-weg dan mini mini...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 12 jan 2009, 15:32

bedankt voor je reactie... was in het andere topic bedoeld denk ik 8)

Terug naar “Oude Showcases”