Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted::twisted: :twisted: :twisted: :twisted:


Ik had het kunnen weten. En? Smaken ze een beetje?


:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Groet´n,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Toevallig eergisteren bij Farnell ook zo'n broodje gekocht :)

Ik vind het jammer dat er niet veel mensen zijn die zich aan deze versterker wagen, maar ik vreemd dat het budget ook zeker een part speelt.

Ik ben zeer benieuwd of we hem bij een volgende meeting oid te bewonderen zullen krijgen :)
wol5455
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 17:40

Bericht door wol5455 »

[mod edit] hier stond iets dat wol opnieuw gaat schrijven, maar dan met de namen van de mensen juist gespeld
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

b_force schreef:
Toevallig eergisteren bij Farnell ook zo'n broodje gekocht :)
Ik heb die broodjes het liefst met de blauwe, die zijn wat pittiger.

b_force schreef:
Ik vind het jammer dat er niet veel mensen zijn die zich aan deze versterker wagen, maar ik vreemd dat het budget ook zeker een part speelt.
Voor mij is het budget een reden om het niet te doen, in die zin, ik ben voorizen van versterker en kan niets met een extra versterker doen, dus om zomaar te bouwen is vind ik hem te duur.


Groeten Mark
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik kan me heel goed in je standpunt verplaatsen. Ook ik zou het best eens willen proberen, maar om bij mijn andere versterkers NOG een exemplaar te gaan bouwen ontbreekt net even het budget.

Ik denk dat het wel een heel mooi ontwerp is, maar ook een waar de hele keten op moet zijn aangepast, anders lijkt het mij zonde om hem te bouwen, al is dat natuurlijk de keuze van de bouwer.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wouter Mense
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 8:55

Bericht door Wouter Mense »

Marp schreef:
Daarom ben ik benieuwd of Woutermense de 1e op dit forum is die hem daadwerkelijk gaat bouwen, en hoe dat gaat bevallen. O:)
Voorlopig zal ik de eerste niet zijn want de J505 / J511 stroombronnen die in de voeding zitten zijn echt nergens te vinden.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik heb dit met sander in dit draadje reeds besproken en deze zijn te vervangen door 1n5298.......1n5314 serie
mvg
audioot :wink:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

In deze link iemand uit Hong Kong die goedkoop 1N5314 CRD's verkoopt.
jacco vermeulen
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:06
Locatie: Rockanje

Bericht door jacco vermeulen »

De Siliconix J505 en/of J511 CRD's zijn nog bij een aantal adressen te krijgen, een paar ; Borbely en Schuricht in Duitsland, Electro diffusion in Frankrijk.
Er zijn nog wel enkele andere vervangers die nog te vinden zijn.
Zoals bv de 1mA 1N5297 ipv de J505 bij JMB electronique in Frankrijk, BHIAB in Zweden heeft 'm voor €2 en tevens het CR100 oude besje.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door SSassen »

Goed, hier ook maar even een reactie plaatsen ivm. mogelijke verbeteringen aan het ExtremA ontwerp. D'r loopt (inmiddels liep) een pittige discussie op DIYaudio tussen Bruno en mij, maar da's niet zo relevant, wat wel relevant is dat de ExtremA in de huidige configuratie een step-response heeft die voor verbetering vatbaar is.

Ik heb dit gesimuleerd en wat componentwaardes geschaald nav. een aantal berekeningen en volgens mij moet dit het gewenste resultaat gaan geven. Helaas beschik ik hier niet over een opgebouwde set ExtremA's dus kan e.e.a. niet verifiëren. Daarom doe ik graag een beroep op ExtremA eigenaren om deze modificatie uit te voeren. Het gaat om het uitwisselen van 4 condensatoren, die ik met alle liefde ter beschikking wil stellen.

Meer info in onderstaande post:

http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... ost4120252
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door mischa72 »

Goeiesmorges Sander, heb je een schep nodig gehad om het stof van dit topic af te scheppen? :lagge:

Leuk dat het voortgang vindt :goedzo: , ik heb alleen geen Extrema's :boos:

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door SSassen »

mischa72 schreef:
Goeiesmorges Sander, heb je een schep nodig gehad om het stof van dit topic af te scheppen? :lagge:

Leuk dat het voortgang vindt :goedzo: , ik heb alleen geen Extrema's :boos:

Gr. Mischa
Ik heb even getwijfeld, dit is inderdaad een topic van de bovenste plank :D
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door PimDriessen »

Hoi Sander,

Ik heb dit verhaal van de Klasse A versterker gelezen, maar kan nergens een schema ontdekken, is dat wel ergens te zien?

Groet,

Pim
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door SSassen »

Jazeker, zie m'n website, alsook de Elektor Audio Special, of het DIYaudio topic waar ik hierboven aan refereer.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door Henkjan »

condensator vragen naar eigen topic afgesplitst
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re:

Bericht door Berre »

SSassen schreef:
... en wat doet die nagelknipper daar?
Ik vind niks zo prettig werken om draden van componenten na solderen af te knippen als een nagelknipper, is ook nog eens reuze duurzaam en de kosten zijn een lachertje in vergelijk met een professionele tang van bv. Knipex :D
De nagelknipper is inderdaad de beste kniptang. :D Gebruik ik al vele jaren zo. Kan je erg kort mee tot tegen de print.
Tip:probeer hem ook als draadstripper voor de fijnste draadjes. Door de hefboomwerking kan je de snijdiepte exact bepalen. Wel twee keer (haaks) insnijden en de mantel weg trekken. Werkt prima.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door Bart_M »

Dit onderwerp had een staartje gekregen in een ander topic wat nu is verwijderd. :schoon:
De discussie in dit topic ook opgeschoond, er is dus geen reden meer voor gekibbel.

Een vriendelijk doch dringend verzoek om niet op de man te gaan spelen maar hou het gezellig hier.
De temperatuur begint wat op te lopen op het forum, als dat zo doorgaat zullen er mensen een tijdje af mogen gaan koelen. Er zijn dan geen winnaars, alleen verliezers.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door ray5150 »

Berre schreef:
SSassen schreef:
... en wat doet die nagelknipper daar?
Ik vind niks zo prettig werken om draden van componenten na solderen af te knippen als een nagelknipper, is ook nog eens reuze duurzaam en de kosten zijn een lachertje in vergelijk met een professionele tang van bv. Knipex :D
De nagelknipper is inderdaad de beste kniptang. :D Gebruik ik al vele jaren zo. Kan je erg kort mee tot tegen de print.
Tip:probeer hem ook als draadstripper voor de fijnste draadjes. Door de hefboomwerking kan je de snijdiepte exact bepalen. Wel twee keer (haaks) insnijden en de mantel weg trekken. Werkt prima.
Ik ben al jaren groot fan van deze tangetjes :
zijkniptang2.jpg
zijkniptang2.jpg (7.28 KiB) 889 keer bekeken
( http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=480 )

Maar wat ik nou niet begrijp is de prijs, 20 jaar geleden betaalde ik ongeveer 15 Gulden.
Nu kosten ze bij bovengenoemde 6.50 Euro. dat is vrijwel hetzelfde. hoe kan dat nou met alle inflatie ? :-k

Een mogelijkheid is dat ze tegenwoordig in China gemaakt worden, maar er staat nog gewoon Italië op.
De kwaliteit is ook nog hetzelfde. :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door SSassen »

Ter info, zie onderstaand!

***Update 01-12-2014: parts value change***

With a simple parts value change the ExtremA amplifier sees an improvement in slew-rate, step response and overall stability, so it is recommended making these changes. There's four capacitors that need to be changed:

C1/C2 = 68pF - COG or NPO - 5mm pitch (Vishay NP0 ceramic)
C4/C9 = 220pF - film capacitor, polypropylene or polyester - 5mm pitch (WIMA FKP2)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door SSassen »

Ter info, zie onderstaand:

The silkscreen for the amplifier PCB contains an error where the labeling of L1/R6 is swapped, this is corrected in the attached stuffing guide with the _001.pdf revision number. Please use this for stuffing and disregard the previous version.

If you've already built the amplifier, please swap L1/R6 around as the amplifier will see a large(r) DC offset and reduced performance due to this error.
extrema_amplifier_pcb_component_placement_001.pdf
(20.19 KiB) 97 keer gedownload
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door Bart_M »

:schoon:

Graag on topic blijven mannen! :wink:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door Shadow »

Hoe gaat het met deze Sander? Is er nu een pcb en bouwpklan te koop?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door ray5150 »

De volledige bouwbeschrijving is te vinden in de Elektuur Audio Special 1 uit 2009.
http://www.elektor.nl/elektuur-audio-special-1-dutch
PCB's zijn direct via Sander te verkrijgen.

Zie ook : http://www.hardwareanalysis.com/content ... amplifier/
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door Shadow »

Dat heb ik gelezen, maar ik begreep dat Sander met wijzigingen bezig was...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Bericht door ds23man »

Wijzigingen aan zijn huis ja....... En autopark.
Plaats reactie