Gesloten sub: CSS SDX15 of Dayton RSS390HF-4

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Gesloten sub: CSS SDX15 of Dayton RSS390HF-4

Bericht door Bukem »

Beste Allemaal,

Ik wil graag 1, waarschijnlijk twee subs maken ter ondersteuning van mijn monitor luidsprekers. Nu zoek ik een zeer muzikale driver die zeer laag gaat en minimaal vervormt. De sub zal voor 95% ingezet worden voor muziek. Dit varieert van underworld tot duffy tot een vioolconcert.

De CSS is €375 per stuk en de Dayton €203 per stuk. Het zijn beide zeer nette woofers zoals jullie zien. De xmax van de CSS ligt aanzienlijk hoger echter met twee 15" subs zou ik toch qua output in een ruimte van 35m2 een heel stuk moeten komen?

Wat vinden jullie ervan? Indien nodig zou ik een LT circuitje willen gebruiken (Q op 0.5 >geen boom shake the room doos) . Qua buitenafmetingen zou ik het toch graag op 0,125M3 willen houden, laat ons dus zeggen 100 liter netto.

Als er nog andere mooie kandidaten zijn hoor ik dat graag.

Gr,

Bukem

Even wat linkjes:
CSS http://www.juoiga.nl/css.html
Dayton http://www.intertechnik.de/..... [MOD: lange link ingekort]

En de plaatjes:

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Is er al iemand die de 15" of desnoods de 12" gebruikt heeft van Dayton voor een sub?

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Interficior heeft de RSS 315 gebruikt en was daar goed over te spreken.
Laatst gewijzigd door Marp op di 24 jun 2008, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

He da's mooi - had ik nog niet gevonden. Wellicht kan Interficior (hoe verzin je het ) 8) zijn ervaring delen...


Bedankt !

Bukem
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Kijk eens op HTGuide.com voor ervaringen met de RSS390. Mij lijkt het een van de beste 15"woofers. De CSS kan wel harder natuurlijk en zal ook erg goed presteren, aangezien de moter van Adire erg goed is in het laag.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Wat voor ervaring wil je? Het was zeker geen Boom/Shakeroom woofer, maar hij kan nog best wel wat pressure leggen in het laag. Maar in vergelijking met een Strata was hij gewoon opperschoon (weinig vervorming) . Een Strata vervormt dan ook wel heel erg natuurlijk, maar in vergelijking met een Adire DPL 12 + PR15 kon je bepaalde lage details van de klavecimbel wél horen met de Dayton en niet met de Adire, terwijl die toch een stuk lager gaat. Dat is meer een 'beest' zeg maar. De CSS is toch een Adire-based design, maar in hoeverre dat opgaat weet ik niet goed te vertellen aangezien het gesloten tegen een gepoort ontwerp is.

Aan de andere kant heeft Voodooless aangegeven dat zijn Shiva ook kleurde in het laag in tegenstelling tot een Wavecor, en die zaten beide wel in een gesloten kist als ik mij niet vergis.

Is het niet handig om open baffle te werken als je veel muziek luistert? Afhankelijk van de volumes heb je aan 15" wellicht wel genoeg.

Anders heb ik nog een 18sound 21LW1400 liggen die het zeker netter doet dan de CSS (durf ik aan op basis van open baffle ervaringen) met muziek voor dezelfde prijs. Past ook in 100 liter. Maar genoeg headroom voor open baffle heb je wel.

Maarja, ik weet niet of 'pluggen' gewenst is. Erg sierend is het natuurlijk niet. :oops: Ondanks dat is het wel mijn oprechte mening.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Als je voor 2 woofers gaat, dan zou ik zeker de Dayton kiezen. Deze heeft bijna gelijke specs als de CSS, alleen breekt hij pas later op waardoor t geen probleem is m iets hoger te crossen. En als je er 2 neemt, heb je die 30mm Xmax van de CSS waarschijnlijk niet nodig. Natuurlijk is de Dayton ook in t voordeel wat kosten betreft.
Als geld geen issue is, dan zou ik 4x de Dayton nemen; in elke hoek eentje 8)

Maar wanneer je maar 1 woofer neemt, zou ik wel voor de 18sound21 gaan van wege het grote membraamoppervlak en de hoge efficiëntie. Dan kun je aardig besparen op de versterker.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Ik neig ook naar twee maal de Dayton. Het lijkt me dat de CSS is geoptimaliseerd voor maximale slag. Zijn er vervormingsgegevens bekend van beide drivers?

Die 18 sound driver lijkt me idd ook zeer mooi alleen groeien we dan weer een maatje. Een 15" is gezien de WAF toch wel het maximaal haalbare. Zeker als er twee komen te staan.

Een tweede vraag is het volgende. De Daytons zijn te krijgen in een High Output en High Fidelity versie. De High Output kan volstaan met een iets kleinere kast en heeft als ik me niet vergis een iets lagere mms en een iets sterkere aandrijving. In hoeverre zou zo'n high output een stap terug zijn qua "high fidelity"? Is dit niet gewoon de XLS vs. de XXLS?

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Voorlopig is de dayton nog niet leverbaar bij intertechniek....
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Paul,

heb je contact met ze gehad of naar de bolletjes gekeken?

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik lees dat ook op de duitse fora
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Bukem schreef:
Paul,

heb je contact met ze gehad of naar de bolletjes gekeken?

Gr,

Bukem
Ik heb / had 2 stuks 12 inch in bestelling staan bij speakerenco, heb een tijdje actie geinformeerd, maar ben ermee gestopt, ze zouden eind april al leverbaar zijn....
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Dat is niet zo fijn :?

Voel ik een groupbuy aankomen bij Partsexpress?
De US$ prijs/koers is natuurlijk waanzinnig laag al moeten we dan iets verzinnen op de verzendkosten.

Zou partsexpress akkoord gaan als je zelf het transport regelt?

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Volgens mij is partsexpress tamelijk star als het om vervoer gaat, maar niet geschoten is altijd .......

In geval van een groepbuy tegen leuk tarief; count me in voor 4 maal de 12 inch :twisted:
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Ik zal er eens over nadenken.
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Zou een Hypex 2.0 genoeg zijn om de Dayton aan te sturen?

Zo ja count me in :twisted:
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Even een ander aanverwant onderwerp. Ik ben voornemens om een print te maken voor een Linkwitz Transform circuit hetzij shelving low pass tezamen met wat andere zaken zoals fase, 24dB/oct crossover en dergelijke.

Nu in een van de eerdere onderwerpen op het forum merkte Jeroen_d op dat een shelving low pass filter beter zou zijn. Nu heb ik het een en ander doorgelezen maar begrijp ik nog niet waarom.

Even een linkje naar het betreffende topic: viewtopic.php?t=1065&postdays=0&postorder=asc&start=0 (De 4e post)

Kan Jeroen_d dit anders even kort toelichten? Is er trouwens nog iets geworden van dit filter?

Een andere mogelijkheid is om een print te kopen van de Marchand Bassis:
http://www.marchandelec.com/wm8.html
Nu wil ik er graag iets van opsteken en zo een printje kopen gaat niet mijn voorkeur naar uit.

Hebben jullie nog suggesties of tips?

Alvast dank voor jullie reacties.

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Surprise: voor €387.93 ligt nu een setje leuk speelgoed bij je thuis voor de voordeur. ;) 8)


Afbeelding Afbeelding



Of ehhh... voor €671,72 ...
Paul schreef:
In geval van een groepbuy tegen leuk tarief; count me in voor 4 maal de 12 inch :twisted:
:shock: :o [-o< :-# 8-[ =P~ Afbeelding 8)


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding :-&
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Hij is besteld - jippie ! :)

WAANZINNIG, kan niet wachten.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

ze hebben alleen de 4ohm, en ik heb 8 nodig :cry:

(kan wel besteld worden met flinke levertijd en extra kosten)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Dat viel me bij Intertechnik al op. Van elke driver is slechts 1 uitvoering leverbaar. De subwoofers enkel in 4 Ohm en de rest enkel in 8 Ohm.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Tja, ik begrijp ze wel, eerst maar eens kijken of er voldoende animo voor is denk ik....

Jammer is het wel, ik hou het voorlopig nog even bij de Peerless SLS voor in de dipool...

Of misschien de 15" bestellen en een subwoofer bouwen ter ondersteuning van diezelfde dipool :twisted:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Bericht door Olaf Analogue »

Bukem schreef:
Hij is besteld - jippie ! :)

WAANZINNIG, kan niet wachten.
Heb je ze inmiddels binnen ?, ik ben heel benieuwd wat je er van gaat maken en wat je bevindingen zullen wezen daar ik ook aan het uitkijken ben naar nieuwe woofers.
Ik vrees alleen wel dat ik meer een type ben voor een gepoorte kast terwijl deze volgens mij meer bedoelt zijn voor een gesloten kast.
Ik vindt ze er op foto's heel goed uitzien en ik ben benieuwd wat je er in levende lijve van vindt .
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Ik heb ze nog niet ontvangen. Ik was bij bestellen in de veronderstelling dat ze voorraad hadden, echter ze worden uitgeleverd op de 15e.

Ik ben ook zeer benieuwd.

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Heren (en dames?),

Nu ben ik aan het brainstormen over een behuizing voor de twee Dayton drivers.

De trend over het algemeen is dik, dikker, dikst. Sommige subs gaan geloof ik zelfs over de 100KG heen en moeten met luchtbalgen op de plaats worden gehouden :roll:

Als ik kijk naar de functie van de sub, het frequentiebereik en de benodigde afmeting lijkt het mij juist belangijk om een zo hoog mogelijke resonantie frequentie van de behuizing te hebben in plaats van eentje die zo laag mogelijk ligt door het toevoegen van bitumen/lood en wanddiktes die extreem zijn.

Ik er aan om een matrix constructie samen te stellen waarbij de grootste cell afmeting 75x75x75mm is. Dit zou dan gemaakt kunnen worden met 6mm dik MDF of eventueel HPL c.q Trespa. Alleen de baffle zou dan wat dikker moeten zijn om de driver goed te kunnen monteren maar de buitenwanden zouden bijvoorbeeld makkelijk 12mm kunnen zijn. Iedere cell zou ik dan ook vullen met wat sonofill.

Wat denken jullie ervan? Oh ja, het wordt inderdaad een gesloten systeem, twee aparte subs, en zeer waarschijnlijk een Linkwitz Transform. Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties!!
Plaats reactie