Beëindigd! Arcturus Blue buizen pre

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

AatV

Bericht door AatV »

Na de test opstellingen met SRPP en Beta-follower schakelingen, ga ik gebruik maken van differentiële schakeling met Beta-followers - pff, dat is er weer uit- en heb het onderstaande schema getekend en vervolgens een testopstelling gemaakt.

De uitgangsimpedantie van deze versterkertrap heb ik gemeten op ca. 190 Ohm bij 1.000 Hz. Dat betekent o.m. dat een uitgangstrafo voor gebalanceerde eindversterkers niet meer nodig is! Heb voorlopig als kathodebelasting een weerstand van 1k1 gebruikt. Kan hier ook nog een stroombron van ca. 10mA gebruiken, maar dat zie ik nog wel.

Ook het frequentiebereik is duidelijk veranderd. Ik heb dit wederom in een grafiekje neergezet. De meting is direct aan kathodes van de C3g-buizen gedaan zonder gebruik te maken van de uitgangstrafo’s.
Te zien is dat het frequentiebereik ver doorloopt met een opslingering van 6dB bij 300 kHz. Dit is te wijten aan de ingangstrafo, die voor een dergelijk frequentiebereik niet gespecificeerd is.
Zit er trouwens hard over na te denken om voor de ongebalanceerde ingangssignalen dan maar een buizen fasedraaier in te zetten, alleen heb ik dan weer extra C’s nodig. Enfin, ik zal er nog eens hard over nadenken….
Bijlagen
frequentieverloop 29 juni.GIF
schema voorversterker no. 2.GIF
Laatst gewijzigd door AatV op zo 29 jun 2008, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

AatV schreef:
(het volgende is onder een zwaar voorbehoud, maar misschien heb je er iets aan)
Het brommen in je schakeling heeft misschien iets te maken met oscillaties.

Ik gebruik in de schakelingen dan ook een gridstopper van minimaal 2k2 voor de D3a.
Aat
Een schot in de roos Aat !
Ik heb de gridstoppers van de penthode in mijn mu-stage verhoogd naar 2k4. Het werkt nu perfect met de D3A. Vanavond nog eens even luisteren, ik geloof niet dat er veel verschil is. Het is meer cosmetisch, ik vind die E180F zo'n klein buisje dat schril afsteekt tegen de 76.
AatV

Bericht door AatV »

Leuk om een stukje positieve feedback te krijgen RobertD (lijkt wel een communicatietraining), succes met je set. Voor wat betreft de looks van je set, we luisteren helaas -zucht- ook met onze ogen...
AatV

Bericht door AatV »

Alea iacta est!
Na eerst getwijfeld te hebben tussen een buizen- of transistorenvoeding heb ik besloten tot de eerste optie.
Ik ga voor de voeding gewoon uit van de puristische/audiophile methode. Deze zal van het volgende type zijn : CLCLC. Ik heb even een plaatje gemaakt van wat de configuratie ongeveer zal worden. Ga nog wat spelen met het programmaatje PSU Designer en navragen bij AE te Alkmaar wat de DC-weerstand van de spoelen is om tot de gevraagde spanning van 340 Volt te komen.

Als buizen ga ik de RGN 564 gebruiken, enkelzijdige gelijkrichters van Telefunken. Hiervan heb ik er een aantal op voorraad. Voor de C’s zal ik waarschijnlijk uitkomen op Siemens MKV (polypopyleen in olie) condensatoren. Deze zijn o.a. te koop bij “Frag Jan Zuerst” in Duitsland. Ook hier heb wat plaatjes van. Of het voor het geluid iets uitmaakt of ik deze C’s of bijvoorbeeld mooie Panasonic elco’s gebruik, weet ik niet echt. Ik heb echter geen zin/tijd/geld om diverse voedingen te proberen en het lijkt me dat ik in ieder geval met deze condensatoren een goede voeding in elkaar kan zetten…
Maar eerst het belangrijkste! Een paar weken vakantie in Frankrijk om hopelijk daarna uitgerust en
- hopelijk - van nieuwe inspiratie voorzien weer verder te gaan met dit project.
Bijlagen
MKV 100 uF KONPP20.jpg
MKV 50uF KHSP50A.jpg
voeding RGN 564.jpg
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Halloooo pater... lijkt het zo of zijn die c's zo mega-groot?
Is de capacitieve belastbaarheid van die RGN 564 zo klein dat je daar eerst maar 1 uf inzet?
(ik kan er niet zo snel een knappe datasheet van vinden, waar dat in staat)

Kees
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Moeten die millihenries in dat schema niet gewoon henries zijn?

Ik ga over een poosje aan de slag met de ongebalanceerde variant van deze schakeling. Zelf denk ik erover om een geregelde voeding te maken met een ECL82 per kanaal. Kun je de gewenste spanning mooi instellen met een potmeter.
AatV

Bericht door AatV »

@Kees, wil eigenlijk een LCLC voeding met een heel kleín C'tje ervoor. De RGN kan inderdaad wel wat meer hebben. En ja, die MKV's zijn giga, maar ik heb er plaats genoeg voor. (Hou de voeding toch op een apart chassis.)
Heb er wat richtwaarden bij gezet, maar alles kan nog veranderen (=kleiner worden?).

@RobertD, goed gezien, moeten inderdaad geen mH's maar H's zijn. Zoals ik al eerder aangaf, wil voor de voeding dit keer op de puristische toer gaan.
AatV

Bericht door AatV »

Heb t.o.v. mijn vorige posts het schema van de voeding lichtelijk gewijzigd en ben uitgegaan van (per kanaal) 2 'motor run' condensatoren van ASC van 50 uF elk. Zie het bijgevoegde schema'tje.

De conensatoren heb ik besteld bij Angela Instruments en zijn vandaag binnengekomen. Om een indruk te hebben van de afmetingen heb ik een plaatje gemaakt.
De trafo's en smoorspoelen zijn besteld bij AE-Europe. Ze schijnen het behoorlijk druk te hebben want de wachttijd is opgelopen tot 10 weken!
Tot die tijd dus waarschijnlijk een gedwongen 'radiostilte'.
Bijlagen
ASC Motor run caps.JPG
voeding RGN 564 no2.jpg
AatV

Bericht door AatV »

In de gedwongen wachttijd [-o< als gevolg van de lange levertijd van de trafo’s, heb ik nog een kleine wijziging aangebracht in het schema van de voorversterker.
De kathode weerstand van 1k1 (“onderin” het schema) heb ik gewijzigd in een stroombron van 10mA om het gebalanceerde concept nog iets beter uit te laten komen.

Voor deze stroombron en de tor van de betafollower heb een tweetal printplaatjes gemaakt.

groeten,
Aat
Bijlagen
stroombron en solid state gedeelte betafollower.JPG
schema voorversterker no.3.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mooi hoor :shock:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zit net dat schema nog eens te bekijken... zit die stroombron voor de Penthode in de signaalweg?

Kun je het uitgangssignaal niet rechtstreeks van de anode van de triode afnemen, zoals je dat eigenlijk bij een standaard triodeschakeling ook doet?

Bij buizenschakelingen zou ik het jammer vinden als er ineens weer een torretje in de signaalweg zit.
AatV

Bericht door AatV »

@RobertD

Je vraag of de “stroombron transistor” tussen de buizen in de signaalweg staat : ja! :twisted: (er staan in buizenschakelingen eigenlijk heel weinig componenten niet in de signaalweg).

Om het mede voor mezelf nog eens duidelijk te krijgen (zie plaatje), heb ik een verkort schema gemaakt van een SRPP waarbij de transistor schakeling teruggebracht is tot de weerstand Rk2.
Een SRPP is samengesteld uit een gemeenschappelijke kathode schakeling (GKS) met daar “bovenop” een gemeenschappelijke anode schakeling (GAS). Deze twee schakelingen heb ik ook apart neergezet. (Er is in een SRPP schakeling nog wel meer aan de hand, maar dat valt buiten dit bestek.)

Ik heb daarna de stroomkringen (ouderwets, maar een erg helder begrip) vervolgens in de afzonderlijke schema’s getekend. Bij de GAS staan de kathode- en de belastingsweerstand parallel. Het signaal wordt dus wel degelijk beïnvloed door de kathode weerstand, of in het geval van een stroombron door een transistor!
Ik heb echter voor een solid state stroombron gekozen omdat deze een hoge Rk2 simuleert (in de feitelijke schakeling maximaal 100k), met de daaraan gekoppelde lage uitgangsimpedantie. En om deze lage uitgangsimpedantie is het mij te doen. Ik verwacht daarbij ook niet dat de transistor veel schade aan kan richten omdat deze component in deze schakeling doet waar hij goed in is, namelijk stroom versterken.

Op je vraag of het signaal niet veel beter aan de anode van de onderste buis afgenomen kan worden het volgende. Het zou op zich heel goed kunnen, alleen gebruik je de bovenste buis dan voornamelijk als actieve weerstand/stroombron. De uitgangsimpedantie schiet daardoor omhoog. (ik verwacht zo ergens tussen de 4 en 5kOhm). Dit is voor mijn doeleinden te hoog.
Als ik het signaal van de anode zou afnemen, zou ik trouwens de bovenste buis (qua type) gelijk houden. Om de vervorming van de onderste buis tegen te gaan zou ik precies dezelfde vervorming (maar dan omgekeerd) van de bovenste buis nodig hebben.

Het bovenstaande is een betrekkelijk simpele weergave van de ontwerp overwegingen, maar een redelijk diepgravende behandeling van SRPP/ mu-follower etc. is op de website van John Broskie te vinden :
http://www.tubecad.com/articles_2002/SR ... index.html

groeten,
Aat
Bijlagen
SRPP kathode anodevolger.jpg
AatV

Bericht door AatV »

Ik heb bij aanvang van dit topic bewust de term “langlopend” gebruikt, maar de leverancier van de trafo’s en smoorspoelen voegt hier vrolijk nog een maand of drie aan toe! Om in de tussentijd nog iets te doen te hebben, heb ik een aantal schetsjes gemaakt van de behuizingen voor de voeding en de feitelijke voorversterker.
Vergeleken met de kunstwerken van tekeningen die hier en daar op ZBA verschijnen, zien de tekeningetjes er niet uit :oops: , (heb me ook niet de tijd gegeven het tekenprogrammaatje behoorlijk te beheersen) maar ze geven toch een aardig idee van de behuizing van de voeding met vier RGN buizen en C’s erbovenop geplaatst en de behuizing van de voorversterker met de vier blauwe Arcturus- en de Cg3 buizen.
In afwachting van de onderdelen moeten de juiste afmetingen nog bepaald worden, dus de onderlinge verhoudingen van de behuizingen kunnen nog wijzigen.

groeten,
Aat
Bijlagen
voeding + vv tbv ZBA.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Aat,

Nou, in elk geval is het uiterst duidelijk hoe de kasten eruit komen te zien. Waar ga je de stuurbuizen plaatsen? Ik neem aan dat je de UGT´s in het midden plaatst met daarnaast de condensatoren van de versterker (of zijn dat de stuurbuizen?) en daarbuiten de eindbuizen?

Een origineel idee trouwens.

Groeten,
Mischa
AatV

Bericht door AatV »

@Mischa,

Het lijkt allemaal nogal groot, maar dat is enigszins bedriegelijk.

De bovenste afbeelding is een aparte kast voor de voeding met de vier Telefunken RGN enkelzijdige gelijkrichters en dikke condensatoren er achter.
De onderste afbeelding is een voorversterker (met de vier blauwe Arcturus- en zwarte Siemens C3g buizen.

Tziet er een beetje 'over de top' uit, maar ik wil iets totaal anders als waar ik nu mee draai, een klein kistje met een volumeregelaar en een keuzeschakelaar!

groeten,
Aat
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

AatV schreef:
Tziet er een beetje 'over de top' uit
Even snel wat in elkaar geflanst en gerenderd... Even snel zonder alle gloeiende draden, reflecties en schaduwen... Daardoor komt ook die blauwe kleur van de buisjes niet uit...(een echte rendering met alles helemaal correct duurt zelfs op mijn quad-core Xeon server bijna een dag)
...Maar ziet er leuk uit dat versterkertje :!:
Bijlagen
AatV27.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, en wat zijn die blauwe bollen ?? :D :D :D :D

Houders voor reserve-buisjes ??

Groeten,
Mischa
AatV

Bericht door AatV »

@Kees/audiomaniacs,
Dat plaatje van je ziet er (een PVW-term) allejezus mooi uit! =D> Hoop dat de werkelijkheid dit gaat benaderden
Bedankt.

@Mischa72 : Heksenbollen!

Heb trouwens bericht gehad van de trafoleverancier. Ze gaan volgende week beginnen met de vervaardiging en de week daarop zou er uitgeleverd kunnen worden. Kan ik daarna weer eens verder.

groeten,
Aat
AatV

Bericht door AatV »

Ben het afgelopen weekend de trafo's en smoorspoelen wezen halen op het voor velen bekende adres van AE in Schagen. (was trouwens een leuke aanleiding om eens in het nabijgelegen Alkmaar rond te lopen en iets te nuttigen.)

Ik heb het geheel van trafo's, smoorspoelen, condensatoren, koelelementen (t.b.v. gelijkrichting van diverse gloeispanningen) en buizen eens bij elkaar gezet om te zien, hoeveel ruimte dit nu feitelijk inneemt.
Dat blijkt nogal tegen te vallen. Zie ook de afbeelding!
Ik zal eens goed na moeten denken hoe ik de voeding van voorversterker vorm zal geven.
Ik speel voor mezelf op het ogenblik met het idee om uit te gaan van een vierkante gesloten doos (met ventilatie-openingen) en een stuk glas of perspex aan de voorzijde om te toch de buizen te kunnen blijven zien.

groeten,
Aat
Bijlagen
trafo etc. 1.JPG
Laatst gewijzigd door AatV op do 27 nov 2008, 0:25, 1 keer totaal gewijzigd.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

En nu staan de penthodes er nog niet eens bij.... dat wordt een flinke voorversterker Aat.

Heb je echt van die grote koelplaten nodig?
AatV

Bericht door AatV »

@RobertD
Gezien het formaat van de behuizing maken de koelplaten niet zoveel uit en koelplaten kon ik goedkoop verkrijgen via het forum.
Overigens is dit alleen het voedingsgedeelte (met 4 stuks RGN 564 enkelzijdige gelijkrichters). De behuizing van de eigenlijke versterker is een aantal posts eerder erg mooi weergegeven door audiomanics.
Zoals ik al eerder gezegd heb, het is allemaal een beetje over de top, maar ja... éen keer is toch niet zo erg? :oops:

groeten,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op wo 26 nov 2008, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

AatV schreef:
@RoberD
en koelplaten kon ik goedkoop verkrijgen via het forum.
Ik dacht al: Die ken ik ergens van, zo heb ik er ook 4.

Zie er goed uit Aat !!

Groeten,
Mischa
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

AatV schreef:
Zoals ik al eerder gezegd heb, het is allemaal een beetje over de top, maar ja... éen keer is toch niet zo erg? :oops:
Als je toch zelf bouwt kan je maar beter van de gelegenheid gebruik maken om het over the top te doen toch? :D
AatV

Bericht door AatV »

Heb een tijd niets kunnen doen aan de versterker (schilderen, behangen, drukte met kerstmis etc.) en ook de komende weken zal ik er waarschijnlijk niet veel aan kunnen doen. Toch maar even een tekeningetje gemaakt van de ingangskeuzeschakelaar(s).
Bij drie gebalanceerde en 3 RCA ingangen en de omschakeling van SE naar gebalanceerd heb ik een 5x2=10 polige schakelaar nodig met 6 standen. Ik wil namelijk 1 knop voor alle genoemde functies.

Na wat gezoek op Google kwam ik bij Surplus Sales of Nebraska een schakelaar tegen, die het meest beantwoord aan de eisen : een 10 polige / 9 standenschakelaar. (niet goedkoop - $125 - maar m.i. een mooie schakelaar) Denk er dan ook over om deze te bestellen.

Tenslotte :
Als er principefouten staan in het tekening, of als het simpeler kan graag commentaar. :!:

groeten,
Aat
Bijlagen
10 polig 9 standen.jpg
10 polig 9 standen.jpg (14.37 KiB) 1964 keer bekeken
keuzeschakelaar_edited.jpg
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ik weet niet of het erg uit de buurt is voor jou, maar ik geef je grote slaagkans bij Quackelstein in Vlaardingen.
Ik heb daar iig eens een 4-deks schakelaar met 8 standen meegenomen voor een mooie prijs.

Ik weet het niet meer precies, ik heb hem nooit gebruikt en ik kan hem blijkbaar ook niet meer vinden :? :x maar hij heeft altijd wel van dat spul.
Plaats reactie