Sommige zeggen.......dat de loopwerken niet meer zo goed zijn als ze in de jaren 90 werden gemaakt......
Nee, da's waarheid, CDM-4 en vergelijkbare loopwerken waren en zijn nog steeds top. Menig Philips CD-speler uit begin/midden jaren negentig speelt vandaag de dag nog steeds zonder problemen.
Ps. als je een externe DAC wilt gebruiken raad ik je aan om de DAC van z'n klok te ontdoen en 't kloksignaal van de CD-speler door te lussen naar de DAC, zo heb je één klok ipv. twee klokken en dus een bak minder jitter. Data gaat dan gewoon via coaxiale SPDIF.
Jawel hoor, die komt uit de SPDIF ontvanger, die 'm weer distilleert uit de SPDIF data. Kortom, daar even een gepaste ingreep doen en de klok uit de CD-spelert doorlussen. Als iemand even een schema-tje doet wil ik e.e.a. wel even verduidelijken.
De DAC heeft een klok nodig, anders kan hij nooit werken. Deze klok wordt normaliter gedistilleerd uit de SPDIF data stroom. Echter dit is dmv. een PLL die invangt (in het SPDIF ontvanger IC). Nu is het factoren meer nauwkeuriger om ipv. een PLL continue de feitelijke DAC klok te laten bijregelen gewoon de klok uit de CD-speler door te lussen.
Hierdoor heb je maar één klok ipv. twee en dan begrijp je zelf ook wel dat dit beter werkt dan twee klokken die nooit precies gelijk lopen en waardoor je dus altijd een bak jitter kado krijgt.
En als je me de typenummers geeft van de gebruikte IC's is 't een koud kunstje om te achterhalen hoe of wat, dus roept u maar.
Toch best compleet die verhandeling op Wikipedia, zelfs de basis wiskunde erachter doen ze uit de doeken, meer to-the-point is onderstaande paragraaf:
Jitter and noise reduction
One desirable property of all PLLs is that the reference and feedback clock edges be brought into very close alignment. The average difference in time between the phases of the two signals when the PLL has achieved lock is called the static phase offset. The variance between these phases is called tracking jitter. Ideally, the static phase offset should be zero, and the tracking jitter should be as low as possible.
Phase noise is another type of jitter observed in PLLs, and is mostly caused by the amplifier elements used in the circuit. Some technologies are known to perform better than others in this regard. The best digital PLLs are constructed with emitter-coupled logic (ECL) elements, at the expense of high power consumption. To keep phase noise low in PLL circuits, it is best to avoid saturating logic families such as transistor-transistor logic (TTL) or CMOS.
Another desirable property of all PLLs is that the phase and frequency of the generated clock be unaffected by rapid changes in the voltages of the power and ground supply lines, as well as the voltage of the substrate on which the PLL circuits are fabricated. This is called supply and substrate noise rejection. The higher the noise rejection, the better.
To further improve the phase noise of the output oscillation, an injection locked oscillator can be employed following the voltage controlled oscillator in the PLL.
De klok in de teac is de XO2 van Guido Tent Ik had begrepen (enigzins, vergeef me mijn electronische NO-how) dat er een XO3 voor nodig was om andere elementen in de signaalweg te klokken. Maar zou ik dat ook kunnen doen met de XO2 dan?
Tuurlijk, ook met een XO2 kan je prima de klok naar buiten voeren, het enigste waar we even op moeten letten is dat de DAC ook de juiste frequentie voor z'n kiezen krijgt.
Nou, d'r zijn twee klokfrequenties gangbaar, 11.2896MHz en 16.9344MHz en die zijn onderling niet uitwisselbaar (je kan ze niet geheel op elkaar delen). Daarmee valt of staat e.e.a. een beetje met of 't gaat werken.
Anders zal er een sample rate convertor tussen moeten, en da's iets teveel hooi op de vork voor de gemiddelde zelfbouwer. Dus als je mij vertelt welke frequentie in je TEAC gebruikt wordt (ik gok 16.9344MHz) dan kunnen we even in de datasheet van de CS4397 spieken of deze daarmee uit de voeten kan.
Ik zie 't al, makkelijk klusje. Klok komt via pin-24 van de CS8416: RMCLK (recovered master clock) naar pin-10 van de CS4397: MCLK (master clock) via weerstand van 75-ohm. Liefst wil ik dan ook alle datalijnen nog even herklokken dmv. een 74HC74 met de binnenkomende masterklok, dit gaat 't makkelijkst als beide IC's op het I2S formaat staan ingesteld. Pin-24 van de CS8416 komt dan gewoon los te liggen. Klok komt via de weerstand op pin-10 van de CS4397 binnen, de andere datalijnen worden via de 74HC74 herklokt, zodoende is de jitter veroorzaakt in 't traject CD-speler > SPDIF ook geminimaliseerd.
Als iemand goesting heeft om e.e.a. uit te proberen PM mij maar even dan teken ik wat schema's zodat duidelijk is hoe/wat/waar. Of d'r moeten meer mensen zijn waarbij de vingers inmiddels beginnen te kriebelen, dan post ik alles hier even in dit topic (of anders in 't groupbuy topic?).
Het kriebelt bij mij heel erg hard ondertussen (ik heb weer last van het eten mijn zelfbouwvirus...). Er gaat een draadje worden geopend over deze DAC en al zijn mogelijkheden. Ik ga deze zeker uitproberen, daarvoor ben ik met deze DAC begonnen...(ben beniwud hoeveel ik er nog ga kopen....)
Ander dingetje: als je toch al ook alle datalijnen gaat reclocken, waarom dan niet gewoon direct de I2S vanuit de speler direct naar de DAC laten lopen. Heb je al die SPDIF onzin niet nodig Via een mooi CAT5 kabeltje met wat handige electronica eromheen moet dat lukken lijkt me? Is wel een stuk lastiger dat een klokje op een coax te gooien natuurlijk.
Via I²S is exact hoe ik het signaal vanuit de computer wil toevoeren. Voor de platenspeler die ik elders aan de muur wil hangen heb ik dit ook al overwogen, maar ik las ergens dat I²S signaal zich moeilijk over een wat langere afstand laat transporteren.
Hoe gevoelig zou dit liggen? Zou de bron hiermee nog op een redelijke afstand van de DAC mogen staan?
Tja, als ik hier en daar op forum lees voeren ze ook DSD via I2S over simpele kabeltjes en krokoklemmen, en dat gaat goed.
Wil je een duurzame oplossing zul je, zoals ik al eerder zei, moeten kijken naar iets als cat5 en het geheel gebalanceerd moeten overdragen. Of dat werkelijk nodig is kan ik niet zeggen. Sander weet daar vast meer over te vertellen. Past misschien ook beter in een ander topic...
Waarom beter in een ander topic? Het gaat niet specifiek over mijn situatie of enkel een platenspeler met DAC. Het vervolg op je I²S-bijdrage kan voor Wowly eveneens interessant zijn. We zijn immers met hetzelfde bezig, en voor zover ik begrijp gaat zijn dac eveneens extern gebruikt worden.
Over een kabeltje zou ik inderdaad niet gaan moeilijk doen. Zelf trek ik het van de rol, maar als je het moet kopen kost fatsoenlijke CAT5-kabel ook de kop niet en minder dan audiokabel.
Volgens mij kun je voor extern gebruik die chinese dac beter zo houden zoals ie nu werkt. Ben je flexibel om allerlei verschillende bronnen aan te sluiten.
Als het echt gaat om alleen een cd-speler op te waarderen kun je beter een tweede kopen, daar de spdif receiver uitschakelen en het zaakje via i2s aansluiten en alles in de cd-speler bouwen. Een mooie masterklok aanbrengen die de decoder-chip, herklok-flipflops en dac-chip afzonderlijk klokt en klaar ben je.
Een dergelijke oplossing heb ik gemaakt o.b.v. mijn AF-DAC. Ik zal het binnenkort in dat topic posten.
Sommige zeggen.......dat de loopwerken niet meer zo goed zijn als ze in de jaren 90 werden gemaakt......
Nee, da's waarheid, CDM-4 en vergelijkbare loopwerken waren en zijn nog steeds top. Menig Philips CD-speler uit begin/midden jaren negentig speelt vandaag de dag nog steeds zonder problemen.
Dat klopt. Ik draai nu met een CDM2 loopwerk uit 1984-1985. Speelt nog steeds uitstekend. Zeer snelle uitlezing van CDs en gewoon zeer stabiel. Niet kapot te krijgen
de klok is idd de 16,..... goed gegokt sander(is eigenlijk verkeerd uitgedrukt voor een techneut als jij)
voor jan
de tentklok
zit onder rechts van het servoboard om de bedrading zo kort mogelijk te houden en als je het originele xtal wilt gebruiken :dit is met een grote zwarte klever links langs de binnenzijde op het front gekleeft samen met de 2 kleine condensertjes
mvg
audioot