Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Andre, nee ben ik niet zo bang voor.
Het belangrijkste is dat er geen bramen of scherpe randen aan het raakvlak zitten.
Als er geen scherpe randen oid aanzitten is er niets aan de hand.
Dit kun je zelf controleren, tevens kun je het raakvlak geheel schuren mbv fijn schuurpapier en goed schoonmaken.
Bovendien dient de baffle naderhand geheel vlakgeschuurd te worden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

mijn ervaring met metaal en zeker met alu. is dat het vervelende vlekken op kaal hout achter kan laten,daarom heb ik voor trespa gekozen en dat gaat zeer goed en blijft ook jaren netjes

maar gezien jouw skills hoeven we ons geen zorgen te maken over je keuzes :wink:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Andre, een heel dun laagje trespa of kunststof kan zeker geen kwaad.
Wellicht te overwegen.
Wel dan zo dun mogelijk, want ik wil de totaaldikte van de zool zo dun mogelijk houden om zo diep mogelijk te kunnen frezen.
Nu is de stalen plaat van 3 mm lekker dun en behoorlijk sterk.
Een toplaag van 1mm zou mooi zijn om die erop te verlijmen.
Ik ga eens speuren naar 1mm kunststof.
Zelfklevend kunststof zou ook ideaal zijn.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

want ik wil de totaaldikte van de zool zo dun mogelijk houden om zo diep mogelijk te kunnen frezen
sterk argument 8)

plaatjes formica pluk je zo van marktplaats voor een appel en een ei :wink:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

dre schreef:
plaatjes formica pluk je zo van marktplaats voor een appel en een ei :wink:
Formica is inderdaad perfect spul hiervoor, absoluut slijtvast. De enige link die ik op Marktplaats heb kunnen vinden: http://link.marktplaats.nl/160522855 iets meer als een appel en een ei ... €25,- voor een hele rol.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

als je weet wat het per meter kost is 25 euro erg goedkoop :wink:

maar ik zal wel even kijken of er nog wat in het magazijn verstopt is.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

SARK schreef:
dre schreef:
plaatjes formica pluk je zo van marktplaats voor een appel en een ei :wink:
Formica is inderdaad perfect spul hiervoor, absoluut slijtvast. De enige link die ik op Marktplaats heb kunnen vinden: http://link.marktplaats.nl/160522855 iets meer als een appel en een ei ... €25,- voor een hele rol.
Oef das wel veel ;)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

dre schreef:
als je weet wat het per meter kost is 25 euro erg goedkoop :wink:

maar ik zal wel even kijken of er nog wat in het magazijn verstopt is.
Zeg maar wat het kost Andre.
Een stuk van 300mm x 110mm is prima!

Als je het niet hebt, dan gaan we verder zoeken.
Voor het mooie hoort het er wel onder, het is ook gladder en daardoor heeft het minder weerstand wat lekkerder freesd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb ook nog een stukje 8mm dik in die maar liggen :wink:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

een productief zondagje...

edit: ik wordt er helemaal sch**tziek van dat je niet op een normale manier je fotos kan posten hier...
wie moet ik steekpenningen geven voor een UPGRADE van het forum???
Bijlagen
en even de randjes netjes afronden (wellicht had ik ook nog een beetje moeten schuren en zo...)
en even de randjes netjes afronden (wellicht had ik ook nog een beetje moeten schuren en zo...)
close up van mijn decoupeerzaagacties
close up van mijn decoupeerzaagacties
de gaten in de bracings
de gaten in de bracings
vrouwen en cameras...
vrouwen en cameras...
de tegenwoordig in vele zbafotos vookomende alcoh--- spa???
de tegenwoordig in vele zbafotos vookomende alcoh--- spa???
the way to go!
the way to go!
overtollige lijm weghalen
overtollige lijm weghalen
tikkie teveel lijm
tikkie teveel lijm
het aandraaien der duimschroeven
het aandraaien der duimschroeven
brainwave (en zo kon ik de formule 1 race kijken)
brainwave (en zo kon ik de formule 1 race kijken)
effe gewoon niet nadenken...
effe gewoon niet nadenken...
scharnieren goed vastschroeven, net iets te ver
scharnieren goed vastschroeven, net iets te ver
ingelijmd en aangedrukt
ingelijmd en aangedrukt
de zijpanelen voor het laag, met lamellos en scharnieren
de zijpanelen voor het laag, met lamellos en scharnieren
Laatst gewijzigd door anonamemouse op zo 06 jul 2008, 22:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ahahahh Menno,

Dat ziet er heeeeeel goed uit!!!

Handige oplossing trouwens met die scharnieren!! :shock:

Ik probeer van de week die cirkelgeleider te maken die op de vorige pagina staat.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Hondasnl schreef:
Handige oplossing trouwens met die scharnieren!!

Ik probeer van de week die cirkelgeleider te maken die op de vorige pagina staat.
die scharnieren waren inderdaad een enorme brainwave! ik heb er een paar weken op lopen broeden hoe ik dat zou gaan aanpakken, dit werkte echt geweldig!
ik kan nu niet verder zonder dat ik gaten heb... dus als je dat voor mekaar zou krijgen zou dat fantastisch zijn... :)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Menno, ik doe me uiterste best!!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Lekker bezig geweest !!! :D

MAg wel eens opschieten met het afmaken van mijn microfoon :P (moet hem sowieso nog laten kalibreren) :)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

een paar daagjes later en ontdekt wat ik fout heb gedaan...

ik heb de lijmklemmen te strak aangedraaid (zie foto IMG_4568 in mijn eerdere post), zodat de hoek niet helemaal klopt. ik had met behulp van een verstelbare tekenhaak even moeten kijken hoe strak ik ze aan had moeten draaien om ze perfect passend te krijgen. nu moet ik alle schuine delen een beetje bijschuren (van 0 mm op de knik tot 2 mm op het randje) zodat ze toch netjes passen.

ik hoop dat ik dat nog mooi glad krijg. :(
anders zal het wat vulmiddel worden.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
ik hoop dat ik dat nog mooi glad krijg. :(
anders zal het wat vulmiddel worden.
Ik heb nog zat hout liggen, kunnen we lekker wat splinters in stoppen.

----------------------------------------------------------------------

Menno, die 2 gaatjes voor de geleidingen gaan wel lukken.

Ik hoor het wel.
Bijlagen
Joined.jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

mooi man... :D
ik bel je vanavond effies om af te spreken!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Menno, de cirkelgeleider is klaar.
Heb hem getest en voeld degelijk aan.
Het dikke draaipunt van rond 8mm blijft goed op zijn plek zonder speling.

De minimale diameter is 75mm, nou heb jij effe geluk ;)

Note:
Neem van elke driver er eentje mee om de exacte diameters te controleren.

Ik zie je wel verschijnen.
Bijlagen
Joined.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Hondasnl schreef:
Menno, de cirkelgeleider is klaar.
Heb hem getest en voeld degelijk aan.
Het dikke draaipunt van rond 8mm blijft goed op zijn plek zonder speling.

De minimale diameter is 75mm, nou heb jij effe geluk ;)

Note:
Neem van elke driver er eentje mee om de exacte diameters te controleren.

Ik zie je wel verschijnen.
Een kleinere diameter frees nemen en je minimale diameter wordt weer een stukje kleiner. :wink:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Snap ik Rho ;)

Enkel moet je hem wel hebben :D .
Ook zijn grotere frezen wat minder nerveus en snijden net effe wat mooier, aldus mijn ervaring.
Tevens kan er in dit en mijn geval het contactvlak in 1 keer gefreesd worden en hoef je hem niet te verstellen op een andere diameter bij diezelfde diepte.

De frees die hier gebruikt gaat worden heeft een diameter van 20mm.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Hondasnl schreef:
Snap ik Rho ;)

Enkel moet je hem wel hebben :D .
Ook zijn grotere frezen wat minder nerveus en snijden net effe wat mooier, aldus mijn ervaring.
Tevens kan er in dit en mijn geval het contactvlak in 1 keer gefreesd worden en hoef je hem niet te verstellen op een andere diameter bij diezelfde diepte.

De frees die hier gebruikt gaat worden heeft een diameter van 20mm.
Ik begrijp de voordleen van een grotere frees natuurlijk wel hoor, maar ik gaf het maar even aan voor het geval dat je nu net toevellig een tweeter hebt die 74,4mm diameter heeft. Dat komt nu net niet zo lekker uit als je daar zon spleetje hebt tussen de tweeter en je opstaande rand van je verzinking.
In die gevallen kan je beter voor de optie gaan om je montagevlak in 2 keer te frezen. Heb je iets meer kans dat het wat minder vlak is, maar dan kan je de diameter wel lekker passend frezen. Als je daar fouten maakt is dat moeilijker de corrigeren dan een niet zo vlak montageoppervlak.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Nou ik ben er klaar voor Menno :wink: .
Of zijn we al klaar?

Het sineesie was in iedergeval erg lekker, wat een honger en dorst krijg je van dat stofhappen :D .

Kan in iedergeval weer lekker de rest van de week mijn neus leeg peuteren, dan heb ik in iedergeval een goede smoes als ik even niets te doen heb.

:lol: :lol: :lol:

Het blijft voor mij ook altijd een gok hoe de drivers gaan passen.
Ik moet zeggen dat het uitstekend is gelukt.

Wat ik je wel adviseer is een pakking in te zetten voor zowel het mid als laag.

En nu weer lekker op je gemakkie verder bouwen.
Bijlagen
IMG_8680.JPG
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

een willekeurige zaterdagmiddag in de garage van marcus in brielle.
een tweetal baffles zonder gaten.
een tweetal achterpanelen zonder gaten.
een tweetal bracings zonder gaten.
een tweetal stoere zelfbouwers.
een beetje gereedschap.

de gaten voor de speakers zijn perfect gelukt! ik ben heel erg blij dat ik hiervoor de hulp van marcus heb gekregen, dit had ik niet op deze perfecte manier voor elkaar gekregen.
ONTZETTEND BEDANKT!!!
morgen verder met bouwen.
Bijlagen
het eindresultaat
het eindresultaat
detail
detail
precies diep genoeg verzonken
precies diep genoeg verzonken
passen en kwijlen... :) perfectie!
passen en kwijlen... :) perfectie!
bijna door het hout van de baffle heen
bijna door het hout van de baffle heen
een van de vele controles op de doorsnedes van de gaten
een van de vele controles op de doorsnedes van de gaten
het uitmeten waar de centers van de gaten voor de speakers moeten komen
het uitmeten waar de centers van de gaten voor de speakers moeten komen
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wordt toch wel spannend. Ik wil nu wel eens horen dat er geluid uit komt....en hoe dat dan klinkt... :D
Bijlagen
geintje.jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Edo schreef:
foto
hoe kom jij aan het orgineel van die foto?!?
ik heb zo mijn best gedaan om het er een beetje modern uit te laten zien, heb me helemaal scheel gephotoshopped. en dan plaats jij dit... :(
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”