tweeter helderder laten klinken (filter aanpassen ??? )

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

tweeter helderder laten klinken (filter aanpassen ??? )

Bericht door fireman »

Ik heb dit filter:filter eVe II

Afbeelding

Nu ken ik dit ontwerp en ik heb dat na gebouwd. echter het geheel klinkt wat tam/dof. Kan ik het filter aanpassen zodat dit geheel wat meer open/helderder gaat klinken?

Of is het een kwestie van inspelen? Het geheel speelt nu 3 dagen.

Zie ook mijn topic in showcase of kijk op mijn WWW bij de bouw van de eVe II
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Fireman, ik zag het aankomen, net veel energie in de bouw gestoken klinkt ie niet zoals in gedachten had...... BALEN.

Ik ken dat gevoel van de UcD-versterker.... Maanden aan gewerkt, zet je hem aan, klinkt je marantz nog beter :( :(

Geloof me nu maar, die condensatoren moeten écht inspelen, evenals die top-units die je hebt! Soms lijkt het wel als dat je betere units hebt je meer inspeeltijd nodig hebt. Waarom denk je dat al die high-end-zaken hun speakers eerst laten inspelen voordat ze ze aan de klanten meegeven?
Die geven ze anders meteen weer terug omdat ze niet klinken!

Je moet nu niets meer doen, gewoon 2 maanden lang laten spelen..... (kedoeld!)

Edgar is niet over één nachtje ijs gegaan met zijn filter (en tony ook...)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wowly schreef:
Waarom denk je dat al die high-end-zaken hun speakers eerst laten inspelen voordat ze ze aan de klanten meegeven?
Om belangrijk te doen :roll: ...

Soms vraag ik me af wie aan wat moet wennen, de speaker aan de persoon, of de persoon aan de speaker...

Maar ff serieus: Ik zou nog ff rustig afwachten, de units moeten misschien nog ff loskomen, al heb ik de ervaring dat het bij tweeters minder het geval is dan bij zijn grote broertjes. Maar als het echt heel dof is, dan heb ik toch het verdacht dat misschien je filter niet 100% in orde is. Loop nog eens alles na, want een foutje is zo gemaakt. Heb je de mogelijkheid om een meting te doen? Dan zie je meteen wat er mis is.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tsja, daar zijn natuurlijk een aantal (mogelijke) redenen voor aan te wijzen. In de eerste plaats staan de standaard Audyn caps niet bekend om hun gedetailleerd hoog. Je gebruikt wel Tritec spoelen maar geen duurdere caps? Een Mundorf oid. klinkt hier toch echt een stuk frisser/gedetailleerder.

Maar het kan ook de afstelling zijn van het filter, Tony filtert soms het hoog wat weg om een beter midden ervoor terug te krijgen, da's net waar je voorkeur ligt, meestal vertelt hij dit erbij. Neemt niet weg dat je er met een gerust hart vanuit mag gaan dat het een evenwichtig filter is, ik ken Tony persoonlijk en heb alle respect voor hem, hij is zeker niet iemand die halfbakken luidsprekers/filters ontwerpt of dingen afraffelt.

Wat natuurlijk ook heel goed kan is dat je huidige luidsprekers een bult in het hoog hebben wat jij associeert met een prettige weergave maar het in de praktijk niet is. Veel fabrikanten passen deze truc toe om een 'sprankelend en gedetailleerd' hoog te produceren wat dan bij veel journalisten weer punten scoort. Met een correcte weergave heeft 't echter niks te maken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nou die bult in het hoog zal wel meevallen, hij speelde eerst met een gemodificeerde nuance dynaudio, en die zijn redelijk straight dacht ik.

Overigens mijn huidige speaker heeft wel die bult in het hoog , een van de redenen waarom ik hem destijds zo mooi vond en nu zo "lelijk"...... :D

Geeft idd een sprankelend en "gedetailleerd" beeld...
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mijn tweeter speelde eerst ook veel harder dan mijn woofer, toen ik dit had gecorrigeert hoorde ik veel minder detail en minder sprankelend.

Dus dat is dus gewoon fout he? Je krikt iets van het muziek op wat er niet hoort?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Het idee, of eerder het streven, is om een zo recht mogelijke karakteristiek te krijgen zonder al te veel pieken en dalen. Zodoende zal de luidspreker recht doen aan de opname omdat ook daar met een zo recht mogelijke karakteristiek gewerkt wordt. Als een luidspreker een bult in het laag of het hoog heeft benadruk je dus bepaalde frequenties, of zelfs een aantal octaven en heeft het dus niks meer te maken met een correcte weergave maar meer met de smaak van degene die de luidspreker ontworpen heeft.

Veel mensen gaan er in hun onwetendheid vanuit dat een luidspreker pas goed klinkt met veel (bonkend en boemerig) laag en een sprankelend hoog. Vaak zijn de luidsprekers die hieraan voldoen voorzien van twee bulten; een in het laag en het hoog, met weinig ertussenin. Kortom, het klinkt misschien wel 'lekker' maar heeft niks te maken met het streven om het moment van opname in je huiskamer opnieuw te beleven.

De enigste manier om een luidspreker op een goede manier te kunnen 'afstellen' is door hem te meten adhv. een zgn. MLS meting. Liefst nog in de ruimte waarin hij gebruikt zal worden zodat de akoestiek meeweegt in het ontwerp. Met berekenen en simuleren zet je een goede basis neer, maar de finishing touch is meten en dan eventuele correcties in het ontwerp doorvoeren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ok, dank, duidelijk :)

/offtopic

btw, ik zal dat stuk over je sub eens lezen!
Ik zat ook te denken aan een peerless sub (XXLS12" lijkt mij wel wat)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

JuuL schreef:
Mijn tweeter speelde eerst ook veel harder dan mijn woofer, toen ik dit had gecorrigeert hoorde ik veel minder detail en minder sprankelend.

Dus dat is dus gewoon fout he? Je krikt iets van het muziek op wat er niet hoort?
Het afstellen van het filter (of het "voice-en" van een speaker zoals dat heet) is een bijzonder kritisch iets. Je hebt natuurlijk niet alleen te maken met een juiste overnamepunt kiezen i.v.m. bijvoorbeeld de belastbaarheid van de tweeter of het bundelen van de woofer, of het aanpassen van rendements verschillen. Uitgaande van dat je het voorgaande correct hebt gedaan is er nog een hele wereld aan opties om het "karakter" van een speaker te bepalen, soms zijn de verschillen subtiel, soms zijn ze duidelijk waarneembaar. Een daarvan is de tweeter een tikje harder of zachter laten spelen. Dit kan zijn om persoonlijke smaak, of ter "correctie" van de rest van de keten, etc, etc. Ter verduidelijking: je hebt twee filters van gelijke tye die allebei een perfect glad verloop tonen, de ene met een fx van 2000Hz, de ander 2500Hz. Deze moeten allebei anders klinken.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Als je nou over een week of wat nog steeds zoiets hebt van "goh, ik mis iets", dan zou je de weerstand voor de tweer ietsje lager kunnen kiezen.

t.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

[quote="Wowly"] Waarom denk je dat al die high-end-zaken hun speakers eerst laten inspelen voordat ze ze aan de klanten meegeven?
Die geven ze anders meteen weer terug omdat ze niet klinken!
[quote]

hij heeft ze wel van te voren beluisterd
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

teacher schreef:
Als je nou over een week of wat nog steeds zoiets hebt van "goh, ik mis iets", dan zou je de weerstand voor de tweer ietsje lager kunnen kiezen.

t.

@wijx: hoe klinkt het geheel als ik die weerstand van 1 Ohm weg haal voor die twee C's van 6,8?

Ik meen dat jij het een en ander getweaked had met twee weerstandjes parallel. Ging het dan ook helderder klinken of niet? voorals nog denk ik dat het weerstandje voor het rendement van de tweeter is.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

ik heb niet de weerstand getweaked. Ik heb alleen 5watt parrallel gezet ipv die 10 watt weerstand omdat ik die prut vind. Waarde bleef hetzelfde. Ik heb alleen bij het laagfilter beide opties geprobeerd. Het hoogfilter zoals je bij mij hoorde had zilverbekabeling, foliespoel en tritec-spoel en MKP+ condensatoren waarbij de 2x6,8 is vervangen door 1x6,8 en 2 kleinere (bij elkaar weer dezelfde waarde).

En als je nog helderder wil koop een sony XA50 :D
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

ik heb ook nog wel het filter van hoe de eve eerst was gebouwd (met een extra 10uf condensator erin en wandere weerstanden). Zal nog eens gaan zoeken. Toen klonk de speaker wat minder in het midden gebied en was de tweeter iets feller
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

voor mij gevoel klinkt het hoog/tweeter niet te zacht oid maar de helderheid/openheid die is wat dofals of er een doekje overheen ligt.

snapt u?
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

effe een ander vraagje: mag je straffeloos bepaalde onderdelen er tussen uit halen om zo eens te checken welk onderdeel het geluid dof maakt? (Of juist niet)

maakt dan niet zo zeer uit of het frequentie gebied wel of niet aansluit, het gaat om de klank van de tweeter.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Als je kantelpunt dan bijv te laag is, kun je je tweeter wel opblazen.. :roll:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JuuL schreef:
Als je kantelpunt dan bijv te laag is, kun je je tweeter wel opblazen.. :roll:
Op laag volume kan er weinig mis gaan. Sluit de tweeter eens aan met een 10 of 15uF capje in serie. Dan heb je een erg laag 1e orde filter (al een stuk veiliger). Laat de rest van de units gewoon los, en luister ff hoe de tweeter het doet. Koop anders een zakje krokoklemmen met kabeltjes, dat is altijd handig als je met filters aan de gang gaat :).
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jah, maar als je alleen naar een tweeter luistert klinkt het niet hoor!
Ik zat daar ook een middag aan te prutsen totdat ik de woofer erbij aan had gesloten 8).
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Klopt, maar je hoort wel of er misschien wat met de tweeter mis is. Je kunt natuurlijk altijd nog de rest aansluiten.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Als ik bv alleen de C's even weg laat. Kan dat dan geen probleem zijn? En daarna misschien een spoel weg laten.

zie hier mijn filter: http://members.chello.nl//r.zondervan3/hifi/filter.bmp
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik hoop dat je weet wat je doet.

Als je dat idee van deepspace nou eens gewoon uitwerkt?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JuuL schreef:
Ik hoop dat je weet wat je doet.

Als je dat idee van deepspace nou eens gewoon uitwerkt?
Ik ging er wel vanuit dat het een parallelfilter was ;) Hier zit de zaak dus wat anders als je alles wil laten spelen. Maar alleen de tweeter aansluiten moet wel kunnen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

effe een ander vraagje: mag je straffeloos bepaalde onderdelen er tussen uit halen om zo eens te checken welk onderdeel het geluid dof maakt?
Nee, een filter heeft geen 'overbodige onderdelen', alle onderdelen hebben een functie. Je gaat toch ook niet de krukas uit je motor halen omdat je vermoedt dat hij dan een beter verbruik krijgt en je dus per saldo meer kilometers maakt? Dan werkt je hele motor gewoon niet meer.

Gezien het schema van het filter heb je een serie filter, waarbij je niet, zoals bij een parallel filter, eenvoudig de laag of hoog sectie apart kunt aanpassen. Als je de tweeter iets luider wilt laten spelen kan je de weerstand van 1.0 ohm, in serie met C1 en C2 overbruggen met een stuk draad, hierdoor win je ong. 1dB aan rendement voor je tweeter.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

fireman schreef:
Als ik bv alleen de C's even weg laat. Kan dat dan geen probleem zijn? En daarna misschien een spoel weg laten.
Die aanpak werkt echt niet en je hebt nog kans op de tweeter te beschadigen ook.
Als je de tweeter iets luider wilt laten spelen kan je de weerstand van 1.0 ohm, in serie met C1 en C2 overbruggen met een stuk draad, hierdoor win je ong. 1dB aan rendement voor je tweeter.
Als je die weerstand overbrug krijg je zover ik kan zien in m'n simulatie een sterkere toename van de tweeter rond het xo punt en niet hoger op. Dat wordt niet mooi. Om het niveau goed aan te passen moet je het hele filter omgooien... of de woofers dempen... :?

Waarschijnlijk is de toonregeling van je versterker een beter optie!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”