No-baffle dipool SLS12-FE204 -> Nu Fostex/Ciare dipool

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

GeertM2 schreef:
Wat vinden jullie er zo van?
Wulps luidsprekertje, maar de taille zou iets slanker mogen. Afbeelding
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

richard schreef:
GeertM2 schreef:
Wat vinden jullie er zo van?
Wulps luidsprekertje, maar de taille zou iets slanker mogen. Afbeelding
V.l.n.r.: holle taille, rechte taille, bolle taille. Het zijn maar subtiele verschillen, maar die kunnen optisch best een effect hebben. Ben er niet zo heel bedreven in merk ik, ben gewend in een zuiver technische omgeving te ontwerpen, esthetica is daar niet van belang. Hier op het forum zitten zeker mensen met meer kijk daarop. Wat vind u?
Bijlagen
tailllering.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Mijn voorkeur gaat uit naar de holle taille.
Gebruikersavatar
arjenh
Berichten: 52
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 12:19
Locatie: Düsseldorf

Bericht door arjenh »

Allereerst: Schitterend ontwerp, leuke nieuwe :idea: variatie!

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de MIDDELste, lekker strak. De slanke taille is wat wulpser, maar op lange termijn is de rechte mooier denk ik.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Mijn voorkeur gaat uit naar de meest rechtse. Ik kan het niet helpen maar ik zie hier toch een eenogig marsmannetje in.. (Niets ten nadele van marsmannetjes hoor :mrgreen: )
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

voor mij ook de middelste,die ziet er het meest subtiel uit.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind de linkse en de middenste de mooiste, waarschijnlijk geeft de links een wat "bolbuikig" idee als het verkeerd is gedimensioneerd, maar als het zo word als op het plaatje dan schat ik dat ie erg design is. Vraag het eens aan lepain, die heeft er veel gevoel voor....

Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Voor mij ook de middelste.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

GeertM2 schreef:
V.l.n.r.: holle taille, rechte taille, bolle taille. Het zijn maar subtiele verschillen, maar die kunnen optisch best een effect hebben. Ben er niet zo heel bedreven in merk ik, ben gewend in een zuiver technische omgeving te ontwerpen, esthetica is daar niet van belang. Hier op het forum zitten zeker mensen met meer kijk daarop. Wat vind u?
Niemand heeft meer kijk op wat jij mooi vind dan jij zelf. :wink:
Ik vind de rechter het mooiste.
De curve mag misschien iets subtieler. Maar ik zou de curve niet onderbreken door een rechte lijn, zoals je bij de middelste hebt gedaan.

Ik denk dat er wel wat te winnen valt op het punt waar de radius van de curve verandert. Dat is het punt boven de woofers, waar de flanken een kruis moeten vormen achter de breedbander.
Het lijkt er nu op dat je twee curves met een verschillend brandpunt aan elkaar hebt geplakt.
Als de radius constant is of constant toe- of afneemt geeft dat meer een gevoel van richting. Dat is beter dan zo'n discontinue verandering.

Dat maakt het wel wat ingewikkelder, maar jij bent goed in rekenen.
:wink:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Wat Lepain zegt! Inderdaad de rechter is het mooist in mijn ogen. Minder lijnen en rustiger. Hij mag zelf nog wel wat breeder in het midden zodat je vlak onder je kruis minder raar van lijn veranderd.

Erg fraai ontwerp!
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Bedankt voor de reacties iedereen! Het maakt het er niet veel makkelijker op, maar op deze manier krijg ik wel goede input over design aspecten van iets simpels als een curve waar je als techneut niet bij stil staat! Ik neig momenteel ook nog het meest naar de meest rechts. Ik ga proberen om de zijcurve vloeiender te laten verlopen, alsof hij met 1 pennestreep gemaakt is!

Verder zit ik nog te kijken of ik het ontwerp kan laten ogen met 15" woofers, maar dat wil nog niet echt lukken. De verhoudingen worden minder mooi, een nogal dikke buik met een klein oog.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Zo, even mijn best gedaan op het model. Ik heb de zijkanten in 1 vloeinde lijn door laten lopen. Om dan mooi uit te komen heb ik het breedste deel van de buik wat naar boven verplaatst zodat hij een wat breder bovenlijf heeft gekregen.

Dit weekend was ik op het water en heb wat inspiratie opgedaan in de zeilwereld. 8) De onder-achterkant vind ik nu wat lijken op de spiegel van een snel zeilschip. Dat vind ik wel mooi zo!

De tweeter heb ik er op gezet. Vind hem zonder eigenlijk mooier, puurder. Waarschijnlijk wordt de poot een afneembaar deel. Een rear-firing tweeter is ook nog steeds een optie, daar heb ik al mooie resultaten mee behaald. Resultaten met een prototype zullen wellicht al uitwijzen wat het moet worden.

De huidige opstelling klinkt ook al veelbelovend! Crossover is op de gok. Zowel on- als off-axis is de balans heel natuurlijk en evenwichtig. :D
Bijlagen
DSCF2156.JPG
maxfun35.jpg
no-baffle v2.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

rara, waar heeft Martijn zoveel tijd aan besteed tijdens het ontwerpen! :lol:
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Montana schreef:
rara, waar heeft Martijn zoveel tijd aan besteed tijdens het ontwerpen! :lol:
De curve aan de zijkant??? :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

GeertM2 schreef:
Montana schreef:
rara, waar heeft Martijn zoveel tijd aan besteed tijdens het ontwerpen! :lol:
De curve aan de zijkant??? :D
Denk dan ook aan de zeeg van een klassiek zeiljacht. Dat heeft zijn diepste(bol) punt op ongeveer 1/3e van de lengte van het schip. Het is alleen een beetje lastig om het dan bij de Fostex mooi aan te laten sluiten. kwestie van heel veel schetsen..
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Erg tof ontwerp! Ik zou alleen de steunen achter de Fostex aan de binnenkant wel afronden. Anders ga je dat zien in je metingen.

Daarnaast is het misschiem handig om toch een dun frame te maken achter de Fostex. Zoals ik via PM al zei handig als je een keer van unit wil veranderen (b.v. Visaton B200, Fostex F200A, Nieuwe FE-er).

Als je hem actief gaat aansturen, kun je de versterkers mooi in de voet bouwen.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

JeroenKV schreef:
Erg tof ontwerp! Ik zou alleen de steunen achter de Fostex aan de binnenkant wel afronden. Anders ga je dat zien in je metingen.
Ik denk dat dat een goed idee is. Ik zal het eens in het model zetten.
JeroenKV schreef:
Daarnaast is het misschiem handig om toch een dun frame te maken achter de Fostex. Zoals ik via PM al zei handig als je een keer van unit wil veranderen (b.v. Visaton B200, Fostex F200A, Nieuwe FE-er).
Bedoel je een soort ring om schroefjes op verschillende steek te kunnen bevestigen? Dat doe ik in eerste instantie niet. De breedbanders die ik op het oog heb voor eventuele upgrade (o.a. Supravox) hebben 4 gaten. Mocht er ooit eentje met een andere steek in moeten maak ik gewoon een tussenring.
JeroenKV schreef:
Als je hem actief gaat aansturen, kun je de versterkers mooi in de voet bouwen.
Dat kan. Vind het zelf wel een voordeel hebben om de versterker los te houden van de speaker. Dan ben je lekker flexibel. Bovendien, dan kun je ze als losse componenten upgraden. Ik draai nu met een NAD 916, maar die wordt nog wel een keer vervangen. :D
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

GeertM2 schreef:
Dit weekend was ik op het water en heb wat inspiratie opgedaan in de zeilwereld. 8) De onder-achterkant vind ik nu wat lijken op de spiegel van een snel zeilschip. Dat vind ik wel mooi zo!
Het wordt steeds bevalliger. Misschien de overgang van het horizontale deel van de kuiprand naar het schot van de kajuit nog afronden? Dat past ook bij de dubbel afgeronde vormen bij de Fostex.

Misschien is het leuk om de luidspreker af te werken met een zeilboot als thema; mooi glanzend polyester met spiegelende roestvaststalen accenten.

De luidsprekerkabels omwikkel je met een kleurige kous van een landvast en de illusie dat je iets nautisch in de kamer hebt staan is helemaal compleet.

Zo te zien was het een leuk tochtje met die MaxFun, maar dat solovlaggetje moet er eigenlijk wel uit.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Damn, mooie inspiratie man!! Dat word heel erg fraai!. Ik zou nog steeds de ophanging van de midhoog en supertweet met metaal doen, dat is veel steviger dan hout en zeer goed te bewerken. Ook geen last van resonantie's of ze moeten héél erg hoog zitten......

Jan

Edit: i zit de tekening nog eens te kijken: planken is een beter idee. De baffle voor de woofers uit een aantal platen maken, en de zijkanten ervan bekleden met één plank die van de voet naar de top van de midhoog loopt. Kwestie van hout stomen en buigen (nog nooit gedaan, maar áls je een mal hebt die werkt kun je er makkelijk meerdere van maken. Ik vind dit het mooiste ontwerp met dipolen wat ik tot nu toe heb gezien!
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

richard schreef:
Het wordt steeds bevalliger. Misschien de overgang van het horizontale deel van de kuiprand naar het schot van de kajuit nog afronden? Dat past ook bij de dubbel afgeronde vormen bij de Fostex.
Dat ziet er eigenlijk best leuk uit, als het is wat je bedoeld.
richard schreef:
Misschien is het leuk om de luidspreker af te werken met een zeilboot als thema; mooi glanzend polyester met spiegelende roestvaststalen accenten.

De luidsprekerkabels omwikkel je met een kleurige kous van een landvast en de illusie dat je iets nautisch in de kamer hebt staan is helemaal compleet.
Ik maak hem zeker wel van hout, ik hou zelf namelijk ook van houten boten! Maar het thema is een tof idee. Op de spiegel kan nog de naam van de thuis-haven! :D Dat van die lijn-mantels is een geweldig idee! Ik ga eens kijken of ik aan wat stukken afgedankte lijnen kan komen.
richard schreef:
Zo te zien was het een leuk tochtje met die MaxFun, maar dat solovlaggetje moet er eigenlijk wel uit.
Hebben helaas niet met de maxfun gevaren, maar deze lag wel aan dezelfde steiger. Seinvlag 1 wordt ook wel eens gebruikt als klassevlag bij andere evenementen! 8)
Bijlagen
no-baffle v3.jpg
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Wowly schreef:
De baffle voor de woofers uit een aantal platen maken, en de zijkanten ervan bekleden met één plank die van de voet naar de top van de midhoog loopt. Kwestie van hout stomen en buigen (nog nooit gedaan, maar áls je een mal hebt die werkt kun je er makkelijk meerdere van maken. Ik vind dit het mooiste ontwerp met dipolen wat ik tot nu toe heb gezien!
Thanks. Ik wou het ongeveer zo doen, maar dan met meerdere lagen 4-6mm (buig) triplex i.p.v. met stomen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

GeertM2 schreef:
richard schreef:
Misschien de overgang van het horizontale deel van de kuiprand naar het schot van de kajuit nog afronden? Dat past ook bij de dubbel afgeronde vormen bij de Fostex.
Dat ziet er eigenlijk best leuk uit, als het is wat je bedoeld.
De linker versie dus.

Dat van de klassevlag wist ik niet, maar ze zullen het op dat schip vast wel weten hoe het hoort.
Gebruikersavatar
arjenh
Berichten: 52
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 12:19
Locatie: Düsseldorf

Bericht door arjenh »

Schitterend ontwerp!

Is de beugel voor de tweet sterk genoeg?
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

arjenh schreef:
Is de beugel voor de tweet sterk genoeg?
Dank! Sterk genoeg waarvoor? Zolang je de speaker er niet aan op tilt zal het wel los lopen. :D Ik hoop dat het stevig genoeg is. De neo3 is vrij licht, dus ik verwacht niet dat het gaat trillen ofzo... hoop ik. :roll:
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

lepain schreef:
....Als de radius constant is of constant toe- of afneemt geeft dat meer een gevoel van richting. Dat is beter dan zo'n discontinue verandering.

Dat maakt het wel wat ingewikkelder, maar jij bent goed in rekenen.
:wink:
Ik heb "de curve" van de zijkant nog wat verder geoptimaliseerd naar aanleiding van de bovenstaande opmerking.
Ik heb hem gemodelleerd d.m.v. een spline te fitten door een aantal punten die je kan verschuiven. Solidworks kan grafisch laten zien hoe de radius verloopt over de spline. Hierdoor kan ook een beta iemand zien wat er "mis" met het verloop van de curve. :D Ik heb de op- en afbouw zo vloeiend mogelijk laten verlopen, met het onderstaande als resultaat. Daaronder een van mijn eerdere pogingen, met het daarbij horende verloop. Een stap in de kromtestraal, een afname en weer een toename zal mede de oorzaak zijn waarom deze minder oogt.

Nu moeten we het alleen zo zien te maken! Ik heb gemerkt dan een half millimetertje op een kritiek punt al roet in het eten kan gooien...
:shock:

Voor het hout heb ik inmiddels een bestelling geplaatst, 18mm Okoumé Multiplex voor de baffle en voet (4 lagen maken samen een baffle van 54mm) en 6mm Okoumé Multiplex om de zijkanten van te buigen. De kleinste radius van de zijkant is 412mm, ik hoop dat dat nog te doen is met 6mm. Ze zagen het in ieder geval in de slappe richting eruit (dwars op de nerf).
Bijlagen
curve 2.jpg
curve 1.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”