Bouwen van een Eindtrap

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ALDEBIJL

Bouwen van een Eindtrap

Bericht door ALDEBIJL »

Als eerste zal ik mezelf even voorstellen:

Ik ben Student werktuigbouwkunde!

Heb al wat ervaring met zelfbouw ben al bezig met mijn 2e zelfbouwproject voor luidsprekers met units van scan speak :D
erg te spreken over deze units!!

Maar goed ik ben zelf aan het nadenken om een Stereo eindtrap aan te schaffen of een flinke geintregeerde versterker om de untis nog strakker aan te kunnen sturen!

Nu was ik wat aan het internetten en dacht ik aangezien ik tevreden ben over de zelfbouwprojecten van speakers (zeker over de prijs kwaliteit) is het niet mogelijk om zelf iets in elkaar te knutselen.

Ben nog erg onervaren in dit gebied maar voor een beetje solderen en schema lezen loop ik natuurlijk niet weg! Dus bij deze de vraag wie heeft een mooi voorbeeld of tips om is te kijken of het wat voor me is!
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Heel eenvoudig zijn de Hypex UcD modules: dat is net lego..
Iets meer werk zijn de zgn Chip-versterkers, Amp x van 41Hz of setjes op basis van, bijvoorbeeld, een LM3886: dit zijn gewoon bouwpakketjes dus.
Een stukje meer geavanceerd is om een "halve" set te kopen (een print met beschrijving) en dan zelf de onderdelen bij elkaar te scharrelen.
Helemaal een versterker ontwikkelen zal wel iets te ver gezocht zijn.

Het meeste werk is dus eigenlijk om er een mooie kast omheen te maken.
Natuurlijk volstaat het oude koekblik van oma ook.....maar dat durf je niet op je dressoir te zetten, toch?

Kees
ALDEBIJL

Bericht door ALDEBIJL »

Kees Bedankt!

Als eerste denk ik te beginnen met een eindtrap te maken. Heb nu een mooie Arcam A75+ en moet zeggen ben geheel tevreden over het geluid hij mist alleen ballen!

Met Hypex ben ik wel bekend, ben van plan in mijn nieuwe systeem een Subwoofer aan te gaan sturen met de DS 4.0. Wat ik dus wil doen is mijn arcam (voorlopig) als voorversterker te gebruiken en dan een mooie eindtrap in elkaar te bouwen.

Over het kastje om de versterker maak ik me geen zorgen. Bij mij op school hebben we een watersnijder en cnc freesbank die gebruikt mogen worden! dus de kast is niet het punt waar ik me zorgen over maak.

Ik wil dus eigenlijk gewoon een behoorlijke eindtrap bouwen met voldoende vermogen en een flinke voeding. Het probleem is dan alleen dus nog wat bouw ik erin? Het moet een neutrale eindtrap zijn zonder poespas (als dat al mogelijk is bij een eindtrap) Ik denk dat een eindtrap vele malen eenvoudiger is om te bouwen (of niet???) dan een geintregeerde versterker dus dit leek mij mooi om mee te beginnen
Als dit zonder problemen gaat is het natuurlijk mogelijk om een voorversterker (dan graag met ingebouwde goeie DAC) te gaan bouwen.

Dus Hypex is meschien een mooie stap om te beginnen! De vraag is dan alleen wat heb ik precies nodig (wat past bijvoorbeeld goed bij elkaar) en waar moet ik voor oppassen?

(ja ik ben nog een leek op dit gebied)
audiomanics
Contacteer:

Voor een Hypex UcD versterker heb je nodig:
1 of 2 (mono of stereo) UcD modules (UcD180,400,700 of nog zwaarder)
1 of 2 Voedingprinten van Hypex
1 of 2 transformatoren (afhankelijk van hoe je de zaak wil opbouwen, volledig gescheiden of niet)
1 inschakelvertraging (ook Hypex)
1 Netentree,
1 of 2 ingangspluggen (XLR voor balanced, Cinch/tulp eventueel)
2 of 4 luidsprekerklemmen (liefst wat zware van WBT ofzo)
1 druksschakelaartje (kan licht zijn als je die aansluit op de inschakelvertraging, eventueel met zo'n mooi verlichtinkje)
soldeer
diverse soorten draad (de Faston-stekers worden door Hypex bijgeleverd.. En als je ze tekort komt zijn zij niet de rottigste om er een paar extra op te sturen..)

kijk even op www.hypex.nl

Kees
markje

Bericht door markje »

Je kunt met iets meer werk de voedingsprinten van Hypex achterwege laten en zelf de voeding bouwen met een brugcel en wat elco's. Als speakerbeveiliging kun je het Velleman kitje gebruiken (heet iets van ls protection, niet de dc protection, daar kun je niks mee).

Dat zal goedkoper zijn, maar wel wat lastiger, omdat je meer zelf moet gaan doen. De hypex voedingsmodules zijn goed en dan is het echt net lego.

Sinds kort hebben ze geschakelde voedingen (SMPS); is ook leuk.

In principe heeft Hypex alles en wat het kost ligt gewoon aan het vermogen. Prijs/kwaliteit is goed bij Hypex.

Groeten Mark
ALDEBIJL

Bericht door ALDEBIJL »

Ik ben opzich niet bang voor een beetje soldeer werk. De vraag is dan alleen zijn er goeie schema's van zo ja waar zijn die te vinden en zijn er ook voor gedrukte prints!

Ook las ik ergens dat het verstandig was om een soft start module in te bouwen 1 van jullie daar verstand van?

Ik hoor graag van jullie
Paul

Bericht door Paul »

of een softstart verstandig is hangt af van de grootte van je trafo's
ALDEBIJL

Bericht door ALDEBIJL »

Ik zit te denken om 2x een Ucd 400 te pakken het is nog wel zo dat op het zelfde groep ook nog een DS 4.0 is aangesloten en de rest van mij apperatuur! ik weet niet of dat ook nog van belang is
audiomanics
Contacteer:

Valt erg mee: 2 x UcD400 verbruikt bij normaal luisternivo heel weinig, ik denk dat je met 25Watt verbruik al redelijk aan de hoge kant zit. Als je echt vol open draait gaat dat verbruik natuurlijk wel omhoog.
Wat ook van belang is je luidsprekerimpedantie: bij 4 Ohm zit je aan 2 x 400W maximaal, bij 8 Ohm is dat ongeveer de helft. Gemiddeld is het zelfs nog veel minder omdat muziek, normaal, maar een klein percentage van het volledige vermogen gebruikt.
Een softstart is bij deze versterkers wel aan te raden.. Er moeten een hoop dikke elco's geladen worden.
Zorg dat je een goede professionele AMP-tang kan lenen om de Fastonstekers aan de kabels te krimpen. Die platte tangetjes van een paar gulden zijn het echt niet.

Kees
ALDEBIJL

Bericht door ALDEBIJL »

Nog even 2 vraagjes:

Als eerste ben ik nu wel druk aan het denken om zoon versterker te bouwen. Dit alleen al omdat het me leuk lijkt om zelf iets in elkaar te kunnen schroeven. Maar hoe klinkt zoon ding eigenlijk want dat is toch waar het uit eindelijk om gaat! Ik zat namelijk eerst te denken aan een eindtrap van Advance Acoustic aan te schaffen (deze hebben een mooie stereo eindtrap met veel vermogen voor weinig geld). Dus hoe verhoud zoon Hypex zelfbouw eindtrap zich ten opzichte van een advance acoustic?

Verder zag ik bij een andere post de site www.modushop.biz staan iemand ervaringen met deze behuizingen of zijn er nog andere tips voor het kopen van zoon behuizing

groeten

Dries
gervenja

Bericht door gervenja »

Hallo Dries,

ik heb voor een eerder project al zo'n kast gebruikt en ik ben zeer tevreden, netjes afgewerkt en uit te breiden met alle mogelijke opties.
Hier nog wat foto's. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6163

groet John
markje

Bericht door markje »

Die Ucd's klinken erg lekker, ik vind dat lastig omschrijven, want het ligt natuurlijk ook aan de speaker. Ik zou even zoeken op hier op het forum, want er is voldoende gesproken over die dingen.

Een softstart kun je gebruiken, maar dat ligt aan de buffer van je voeding. Ik gebruik er zelf geen, maar elke UcD heeft bij mij 10.000uF per rail, dus niet spectaculair, zou dat 2 of 3 keer zo veel zijn, dan zou ik wel overwegen. Je 220 aansluiting kan er wel tegen, een gemiddelde stofzuiger vreet om en nabij de 1400W, dus dat zit er al boven. Een flinke heteluchtover vreet het dubbele.

Groeten Mark
Laatst gewijzigd door markje op ma 07 jul 2008, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul

Bericht door Paul »

De hypex is volledig neutraal en levert (zeker in geval van de 400) zonder enige moeite zeer veel vermogen...

Hoe de Advance Acoustic het doet weet ik niet, ik denk dat je voor het geld dat een zelfbouw hypex je kost kant en klaar niets gelijkwaardigs vindt.
ALDEBIJL

Bericht door ALDEBIJL »

Bedankt!

Nog een vraagje daarover. Ik zat te denken Dat het meschien zelfs nog wel overdreven zou zijn om 2x UcD400 te pakken. Zou de UcD 170 niet al voldoende zijn? Ik ben namelijk van plan 2 Speakers aan te sturen met beide 2x een 15W van scan speak en 1x de R2904/7000 van scan speak.

Goed laat jullie ideeen maar horen.
markje

Bericht door markje »

Als het vermogen van je speaker 100W max is, zou ik niet direct een ucD400 pakken. Als je niet regelmatig gaat knallen is de 180 wel voldoende. Als je nog een sub hebt met een ds4 eigenlijk altijd wel.

Wat Kees (audiomaniacs) al aangaf: je gebruikt vaak maar een minimaal deel van het vermogen, zeker bij normaal gebruik.

Groeten Mark
ALDEBIJL

Bericht door ALDEBIJL »

Mark,

Inderdaad daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar mijn persoonlijke ervaring is toch vaak wel dat versterkers met meer vermogen ook op lagere volumes een speaker strakker aan kunnen sturen.

Maar goed aangezien mijn versterker nu 2x 50 W RMS is bij 8 Ohm en 2x 95W RMS bij 4 Ohm (en ik vind persoonlijk dat die iets tekort komt) denk ik dat ik door er een eindtrap achter te hangen van 180 W RMS bij 4 Ohm en beide zijde volledig gescheiden opbouw wel tot een mooi eind resultaat moet kunnen leiden

Dries
Laatst gewijzigd door ALDEBIJL op ma 07 jul 2008, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
markje

Bericht door markje »

Dan zijn we het eens, de 400 is interessant, maar dan moet je het echt nodig hebben, anders is de 180 voldoende.

Groeten Mark
wol5455

Bericht door wol5455 »

scan speak zijn muzikale speakers
zet er dan ook een muzikale versterker er aan
vraagje: hoe vaak laat een speaker knallen
ucd zijn lekkere meppers, je gaat lekker uit je dak :D
ik bedoel ermee, er zijn ook nog mooie andere versterkers
vb: SA 25 buizen mosfet van audio and techniek
menno vd veen buizen el 34
maar dat zijn geen knallers
maar die laten je wel een goede opname horen
en tenslotte wij hebben niet allemaal de zelfde oren
wij hebben wel allemaal sugesties
maar,alleen jij bepaalt wat jij goed vindt, je moet er toch zelf achterkomen.
ALDEBIJL

Bericht door ALDEBIJL »

@wol5455

Bedankt ben het ook absoluut met je eens. Dat is ook 1 van de belangrijke punten van mij. Het moet gewoon goed klinken. En heel hard zet ik het natuurlijk ook niet, maar mijn ervaring is wel dat vaak zwaardere/duurdere versterkers de units strakker en beter aansturen! Maar om eerlijk te zijn heb ik nog nooit naar buizen versterkers gekeken. Misschien ook eerst maar eens doen!

Ga donderdag ook nog even langs bij speakerland (tevens ook dealer van Hypex) en zal zijn mening over die versterkers ook maar eens vragen!

Maar bedankt in ieder geval!
wol5455

Bericht door wol5455 »

ALDEBIJL

die hebben daar ook een comerciele versterker staan maar het was geen maranz ,het was een of andere versterker welke weet ik niet meer maar ik vond hem erg goed klinken op scanspeak,en het was ook geen ucd

ik ben daar een keer geweest ,ik ben daar geen klant, een kennis van mij wel,ik vond het daar een vriendelijke bediening en ze weten veel,
en het belangrijkste is ze komen mij eerlijk over .
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

En ??

Weet je al wat het gaat worden?

Groeten,
Mischa
JTB

Bericht door JTB »

ALDEBIJL schreef:
Nog even 2 vraagjes:

Als eerste ben ik nu wel druk aan het denken om zoon versterker te bouwen. Dit alleen al omdat het me leuk lijkt om zelf iets in elkaar te kunnen schroeven. Maar hoe klinkt zoon ding eigenlijk want dat is toch waar het uit eindelijk om gaat! Ik zat namelijk eerst te denken aan een eindtrap van Advance Acoustic aan te schaffen (deze hebben een mooie stereo eindtrap met veel vermogen voor weinig geld). Dus hoe verhoud zoon Hypex zelfbouw eindtrap zich ten opzichte van een advance acoustic?

Verder zag ik bij een andere post de site www.modushop.biz staan iemand ervaringen met deze behuizingen of zijn er nog andere tips voor het kopen van zoon behuizing

groeten

Dries
Ik heb nooit een Hypex gehoord, maar heb zelf wel een Advance Acoustic voor- en eindversterker. Ik ben er erg tevreden over, in mijn ogen een prima prijs/kwaliteit verhouding. De klank is zeer neutraal en het uiterlijk zeer mooi (kwestie van smaak). Je mag altijd komen luisteren.
Plaats reactie