Op het onderstaande plaatje valt op dat er een flinke dip rond 1000Hz zit als gevolg van het gekozen baffle formaat. Deze EQ-de ik on axis altijd keurig weg, zodat er een mooie vlakke respons over blijft. Maar wat ik me nu pas realiseer, is wat er dan over blijft is een nog grotere off-axis hobbel! Niet echt wenselijk als je zou streven naar dat uniforme afstraal gedrag. Deze zou indirect de tonale balans op de luisterplek kunnen verstoren.
Als je in Boxsim wat gaat optimaliseren kom als optimum qua afstraalgedrag en accoustische energie die de huiskamer wordt ingeslingerd, op een zo klein mogelijke baffle voor de mid, zoals je ook wel bij andere open baffle ontwerpen ziet. In mijn geval kwam ik op een baffle net zo breedt als de unit (FE204) zelf! Oftewel: helemaal geen baffle.
Natuurlijk gaat dit ten koste van de laag capaciteit van de Fostex, met als gevolg dat ik hoger zou moet crossen naar de SLS-en. Maar het levert wellicht wel wat op in het mid.
Dat idee spookte al een tijdje in mijn en ik heb besloten het maar eens te proberen en er wat aan te gaan meten!
Die bevindingen komen in dit topic.