Low budget 2-weg vloerstaander.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Vraagje : moet er op de Baffle aan de binnenkant ook ondertapijt - demping komen ?
Als ik de tekening goed bekijk meen ik van niet maar ik wil het graag zeker weten.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Klopt, op het front zit geen vilt o.i.d.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

wederom een vraag voor Edo : namelijk het zagen / frezen van het gat voor de woofer, ik vermoed dat je dit hebt gedaan nadat je de kasten in elkaar hebt gezet. de randen worden anders zo dun dat de baffle spontaan zou breken.

Klopt mijn veronderstelling?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Bijna.....alleen de tweeter is ingefreest. De woofer zit gewoon op de kast.

Dus voordat de kast in elkaar zit eerst het tweetergat gedaan, toen kast in elkaar gezet, toen woofergaatje gemaakt en toen afgelakt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Zeg Edo, heb toevallig nog een tekeningetje met daarop de indeling van de filterprint ? (dus niet het schema, dat heb ik al uitgeprint.)

Zoiets als je op de foto van de Seas vloerstaander liet zien. dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ehm, nee. Zal even kijken naar foto's of iets, maar denk het niet. Ik zal even kijken voor je wat ik nog heb.
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

Edo schreef:
Nee, sorry. Dat is wel data, maar niet de data die ik zoek. Maar geeft niet, heb ondertussen wel wat gevonden dus hierbij het plaatje.
Zuiver op simulatie zie je hieronder de verschillen met de originele X1 tweeter en de Seas 27TFF tweeter. Beide zijn redelijk gelijk dus eigenlijk zou ik, als ik het zo bekijk, niet veel veranderen aan het filter. Misschien later naar smaak het hoog wat bijstellen, maar verder niet veel aan het filter veranderen.

De roze lijn is met de X1, de groene lijn de Seas 27TFF.
Ik als beginner wil deze luidspreker graag bouwen, maar wil misschien ook de seas gebruiken. Vroeg me alleen af of iemand een aangepast filter heeft ontworpen, of welk component moet ik aanpassen zodat ik het kan vergelijken als ik klaar ben ?? ( Ben echt nog een beginner maar vind het wel heel leerzaam. Heb echt respect voor hoever jullie gaan voor het perfecte geluid.

Alvast bedankt,
Pim
pimmer
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 19:31

Bericht door pimmer »

mij budget vloer staanders staan te spelen op mijn kamer.En ben echt onder de indruk. Ik ben ook niet zo veel gewend moet ik zeggen. bedankt voor het ontwerp. gr pim
Laatst gewijzigd door pimmer op ma 02 feb 2009, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

(en nu nog een keer in normaal nederlands?) :shock:

Zo ben je al klaar? laat eens een paar foto's zien hoe ze zijn geworden. :)
Vincent
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 21 dec 2009, 14:24

Re: Low budget 2-weg vloerstaander.

Bericht door Vincent »

Edo, mag ik je hartelijk bedanken voor het delen van het ontwerp.

Ik ben een arme student :lol: en ik was op zoek naar een stel mooie speakers en ben geinspireerd geraakt door dit topic en heb besloten ze te gaan bouwen.
Ik heb nooit eerder speakers gebouwd en het viel dan ook niet altijd mee. De 4mm plaatjes die jij erop had gezet heb ik uiteindelijk te krap gemaakt en die heb ik er maar af gelaten en in plaats daarvan geplamuurd. in plaats van fineer of jouw oplossing heeft mijn moeder ze gemarmerd. Uiteindelijk ben ik blij met het resultaat, ik vind het geluid prachtig maar een volgende keer zal ik het bouwen en lakken beter aanpakken. (over de lak ben ik totaal niet te spreken).

Hier nog een foto van hoe ze staan te spelen op de buizenversterkers van pa:
[img=http://img189.imageshack.us/img189/3865/pc210232.th.jpg]

ps.
hoop niet dat ik ruzie krijg voor het omhoog kicken van een oud topic :)
Bijlagen
pc210232.jpg
Laatst gewijzigd door Vincent op ma 21 dec 2009, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Low budget 2-weg vloerstaander.

Bericht door rho »

Ziet er goed uit zeg.
En wat een mooie platencollectie.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Low budget 2-weg vloerstaander.

Bericht door SARK »

Goed gelukt hoor en mijn complimenten aan de marmerkunstenares (goed idee :!: ).
Zou je de foto willen attachen :?:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Low budget 2-weg vloerstaander.

Bericht door TubeHead »

Gefeliciteerd Edo ! Met het behalen van de Elektor special met deze ontwerp :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”