Philips CD473 cd-speler met buizenuitgang

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Philips CD473 cd-speler met buizenuitgang

Bericht door sevenup »

Ik ben net begonnen met de ombouw van een Philips CD473. Deze heb ik net gekocht voor een tientje :D Hij heeft een CDM4 loopwerk en een TDA1541A DAC. Hier is heel makkelijk een buizentrapje achter te zetten.

Ben begonnen met een analoog filter te maken met stroom/spanning omzetter. Het filter is een iets aangepaste versie van het schema van Triode Dick. Het buizentrapje is identiek, met de 6SL7.

Het filter is al klaar, en ik ben nu bezig met de voeding. Gelukkig heeft de speler genoeg ruimte over. Alles past er wel in. De buizen laat ik een stukje uit de kap steken. Kun je ze mooi zien gloeien :D

Dit is de stand tot nu toe...
Bijlagen
cd_speler_1.JPG
Laatst gewijzigd door sevenup op za 21 jun 2008, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Jeetje wat een ruimte! Ik neem aan dat het loopwerk links zit?
Dan alleen het display nog en de rest is leeg?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Jeetje wat een ruimte! Ik neem aan dat het loopwerk links zit?
Dan alleen het display nog en de rest is leeg?
Dat klopt. Zit alleen nog aan de achterkant een klein printje boven de RCAs met een volume control schakelingetje. Loopwek zit links over de print heen.

Voeding is klaar. brugcel -> 68uF -> 7H spoel -> 68uF -> 470Ohm -> 22uF ( rechtstreeks bij de anode )

Zou toch genoeg moeten zijn :D

Edit: En ook nog een printje waar de gloeispanning ongeveer 80V opgetild wordt samen met een ontbrom potmeter.
Bijlagen
cd_speler_2.JPG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

sevenup schreef:

Edit: En ook nog een printje waar de gloeispanning ongeveer 80V opgetild wordt samen met een ontbrom potmeter.
Zo nu en dan lees ik eens zo'n opmerking.. Maar in mijn optiek is de gloei van een buis 6,3 of 12,6V (er zullen vast nog wel meer varianten zijn...). Hoe zit dat?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
sevenup schreef:

Edit: En ook nog een printje waar de gloeispanning ongeveer 80V opgetild wordt samen met een ontbrom potmeter.
Zo nu en dan lees ik eens zo'n opmerking.. Maar in mijn optiek is de gloei van een buis 6,3 of 12,6V (er zullen vast nog wel meer varianten zijn...). Hoe zit dat?
Dat wordt gedaan om de het voltage tussen kathode-gloei niet te hoog laten worden. In mijn schema staat ongeveer de halve voedingsspanning op de kathode van de bovenste buishelft. Als je dit niet doet, kun je oveslag krijgen tussen kathode-gloei. In de datasheets staat wat deze verschil spanning maximaal mag zijn.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Net even wat elco's vervangen op het mainboard. Zowel in de voeding als bij de ICs. Meteen wat grotere waardes erin gestopt. Als het goed is kan de speler nu nog een hele tijd mee :D

Die bij de opamps hoef ik niet te vervangen :wink:
Bijlagen
cd_speler_3.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

En toen was er geluid! :D Heb nu 1 kanaal draaiende. Heb wel even zitten zoeken naar een probleem waar ik niet uit kwam. Uiteindelijk beleek het een slecht printspoortje te zijn bij een elco die ik vervangen had. Hierdoor kreeg de DAC maar -4V ipv -15V. Nu werkt het weer naar behoren.

Zit alleen nog een licht brom in het geluid, maar daar kom ik wel uit. Denk dat het in de plaatsing van de smoorspoel zit en het filtertje.

Morgenavond een paar gaten stansen voor de buisvoeten ( Ik zet ze bovenop de kap ) en een paar tulp chassis delen monteren.
Bijlagen
cd_speler_4.JPG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Cool! Heb je nog meer modificaties in de planning?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Cool! Heb je nog meer modificaties in de planning?
Ik ga waarschijnlijk nog de smd condensatoren bij de DAC vervangen.

Ook moet ik eens even kijken naar het chassis. Deze is van plastic en niet erg stevig (zeg maar gerust slap)
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

sevenup schreef:
Ook moet ik eens even kijken naar het chassis. Deze is van plastic en niet erg stevig (zeg maar gerust slap)
Waarom zou je dat willen veranderen?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

StevenW schreef:
sevenup schreef:
Ook moet ik eens even kijken naar het chassis. Deze is van plastic en niet erg stevig (zeg maar gerust slap)
Waarom zou je dat willen veranderen?
Als je hem oppakt, trekt hij gewoon iets krom door het gewicht van de trafo's.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

sevenup schreef:
Leeuwarden schreef:
Cool! Heb je nog meer modificaties in de planning?
Ik ga waarschijnlijk nog de smd condensatoren bij de DAC vervangen.

Ook moet ik eens even kijken naar het chassis. Deze is van plastic en niet erg stevig (zeg maar gerust slap)
Gewoon eroverheen plaatsen? (Heb ik ook gedaan...) 't Is wel een priegelwerkje trouwens...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Ik heb de smoorspoel vervangen door een weerstand. Brom is nu zo goed als weg. Misschien de hoogspanning nog stabiliseren voor een nog schonere voeding.

Alles weer netjes in elkaar gezet. Het bordje voor de variabele line out heb ik weggelaten. Komt toch geen geluid meer uit...

Nu alleen het tweede kanaal afmaken en genieten maar :D
Bijlagen
cd_speler_5.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Zo, net even druk geweest en alles zit in elkaar :D

Moet zeggen dat het wel even zweten was, zaten een paar probleempjes in het voedingsgedeelte. Voornamelijk slechte elco's en loslatende soldeerverbindingen. Ik heb alles nagesoldeerd en alle elco's in de voeding en bij de ICs vervangen door grotere/betere. Ook meteen betere condensatoren bij de DAC geplaatst. Deze zijn ipv de SMD versies. Nu draait hij weer naar behoren :D

Aleen nog iets raars. Als je de speler aan doet, duurt het wel 30 seconden of meer voordat hij aangaat. Alle voedingsspanningen zijn OK, daar ligt het niet aan :? Tja, kom ik misschien nog wel een keer achter.

Eerst maar even genieten :D
Bijlagen
cd_speler_6.JPG
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

je hebt niet toevallig de elco van de softstart extreem vergroot?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

hovingtim schreef:
je hebt niet toevallig de elco van de softstart extreem vergroot?
Volgens mij zit er geen softstart in. Het is geen schakelende voeding. Hij heeft gewoon brugcellen en spanningsregelaars. Alle spanning zijn er gewoon direct.

Ik zal binnenkort de schema's eens inscannen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Na een tijdje gespeeld te hebben ben ik over het geluid zeer tevreden.
Nu heb ik nog een CD160 op de kop getikt, en ben nog bezig met een CD104 (CDM2 / TDA1540DAC ) :D .
Met zoveel spelers is het natuurlijk niet echt handig om overal een buizentrapje in te bouwen. Daarom heb ik de bestaande schakeling uitgebouwd en ben ik nu bezig deze in een leuk extern kastje te bouwen. Dan voer ik alle CD spelers uit met een DAC uitgang die rechtstreeks aan het buizentrapje aangesloten kan worden.
Ik maak hierop ook nog een volumeregeling, zodat ik rechtstreeks een eindversterker aan kan sturen :D

Heerlijk dat je met zo weinig componenten toch goedklinkende apparaten kunt maken.
Bijlagen
cd_speler_8.JPG
cd_speler_7.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Zo, het buizentrapje is bijna klaar. Alleen nog de bovenkant zwart spuiten, de zijkanten vastlijmen en de bedrading fatsoeneren, dan is hij af. Erg leuk geworden. Mooi compact ( 12cm breed, 25cm diep ). Kan mooi naast of op de cd spelers staan. Nu uitgebreid testen, maar denk dat dat wel goed komt :D
Bijlagen
cd_speler_10.JPG
cd_speler_9.JPG
cd_speler_12.JPG
cd_speler_11.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heel netjes!!

Dit kun je ook achter de DAC zetten die binnenkort op je deurmat ploft.

Ik zag dat je op zoek bent naar philips cd-spelers.
Ik heb hier nog een defecte Schneider 1104 (is Philips CD104 ) en een Philips 204 (of 304) liggen.
De Schneider leest de cd nog wel, maar er komt geen geluid meer uit één van de uitgangen.
De Philips leest de cd's niet meer.

Ik wilde het loopwerk van de één in de ander zetten, maar heb niet genoeg tijd en ruimte. Jij misschien wel?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

RobertD schreef:
Heel netjes!!

Dit kun je ook achter de DAC zetten die binnenkort op je deurmat ploft.

Ik zag dat je op zoek bent naar philips cd-spelers.
Ik heb hier nog een defecte Schneider 1104 (is Philips CD104 ) en een Philips 204 (of 304) liggen.
De Schneider leest de cd nog wel, maar er komt geen geluid meer uit één van de uitgangen.
De Philips leest de cd's niet meer.

Ik wilde het loopwerk van de één in de ander zetten, maar heb niet genoeg tijd en ruimte. Jij misschien wel?
Hoi Robert,

Ik heb zelf geen DAC besteld. Dit komt achter de philips CD160.

Ik heb misschien wel interesse in die CD spelers. Is misschien wel wat moois van te maken. Ik stuur je binnenkort een pb.

Ik ga binnenkort ook mijn phonotrap in zo'n kastje bouwen, kunnen ze mooi naast elkaar staan :D
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

sevenup schreef:

Ik ga binnenkort ook mijn phonotrap in zo'n kastje bouwen, kunnen ze mooi naast elkaar staan :D
Je PB is beantwoord... ;-)

Je kunt je phonotrap en deze buizenuitgang allemaal uit dezelfde voeding voeden. Dan kun je er iets heel moois van maken.
Het draait allemaal op 300VDC en het stroomgebruik is nihil...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Zo, hij draait :D Ik heb hem nu aangesloten op een CD160. Heerlijke speler. Simpel, snel, stabiel. Alleen is het display niet lekker meer. Moet ik nog eens een ander voor zoeken, maar dat maakt voor het geluid niets uit.

Vergeleken met de standaard uitgang is de buizentrap dynamischer. Vooral in het laag veel dynamiek. In het mid-hoog is hij transparanter en heeft meer detail. Dynamiek hier wel iets minder. Alles klinkt wat ronder, maar wel zeer muzikaal :D
Bijlagen
cd_speler_13.JPG
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

sevenup schreef:
Zo, hij draait :D Ik heb hem nu aangesloten op een CD160. Heerlijke speler. Simpel, snel, stabiel. Alleen is het display niet lekker meer. Moet ik nog eens een ander voor zoeken, maar dat maakt voor het geluid niets uit.
Ik heb die speler ook, en bij mij hielp het doorsolderen van de via-s in de print voor de massaverbindingen. Sindsdien doet mijn display het ook weer :) (volgens mij staat ergens op diyaudio zelfs een handleiding met waar die zitten op de print)

Groetjes,
Martin
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Nijn schreef:
sevenup schreef:
Zo, hij draait :D Ik heb hem nu aangesloten op een CD160. Heerlijke speler. Simpel, snel, stabiel. Alleen is het display niet lekker meer. Moet ik nog eens een ander voor zoeken, maar dat maakt voor het geluid niets uit.
Ik heb die speler ook, en bij mij hielp het doorsolderen van de via-s in de print voor de massaverbindingen. Sindsdien doet mijn display het ook weer :) (volgens mij staat ergens op diyaudio zelfs een handleiding met waar die zitten op de print)

Groetjes,
Martin
Heb ik al gedaan. Heb ook alle spanningen gemeten naar het display toe. Die zijn ook goed. Denk dat het opgedampte ICtje achterop het display kaduuk is :(
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

sevenup schreef:
Heb ik al gedaan. Heb ook alle spanningen gemeten naar het display toe. Die zijn ook goed. Denk dat het opgedampte ICtje achterop het display kaduuk is :(
He, das naar. Tis zo'n 'schattig' spelertje! Vooral in combinatie met mijn Onkyo Integra 25 versterker, die net zo breed is.

Nou ja, gelukkig kom zie je ze met enige regelmaat bij de dumpshops voorbij komen, dus dan kun je je display nog wel fixen.

Groetjes,
Martin
Plaats reactie