Low-budget vloerstaander II

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Oeps, dat wist ik niet. dat je nog geen filters hebt.
En dat er geen bovenkant op zit kon ik niet zien op de foto's.
Ik moet dus nog even geduld hebben...
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Nils,

Wellicht geen gek idee om de baffle een lekker groot facet te geven.
Hierdoor valt het kopse hout niet meer op en straald direct meer klasse uit.

Als het paneel een dikte heeft van 18mm, dan zou ik het facet 17mm x 30mm ofzo maken.

Wellicht heeft het ook een beter afstraalgedrag, zo'n schuine kant.

Ziet er netjes uit!
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Hondasnl,

De panelen zijn +/- 21mm, maar dat facet zie ik eventjes niet voor me. Heb je daar misschien een voorbeeld van?

De bedoeling is ook dat er nog een frontje op komt.

Groeten,
Nils
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Een facet is een gefreesde schuine kant zodat je in plaats van een hoek van 90 graden een hoek van 2 keer 45 graden hebt.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

hier dan plaatjes met de voet er onder gezet (poser shots) de spikes moetren nog in de voet vast gezet worden en alles nog deuglijk monteren...

Nu rest er enkel nog een beetje het dillema tussen een frontje of facetten... beide gaat moeilijk worden...
Bijlagen
IMG_1118.jpg
IMG_1117.jpg
IMG_1116.jpg
IMG_1115.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Waanzinnig mooi zeg, met dat massieve meranti (is dat überhaupt nog een beetje te betalen tegenwoordig?)

Ik ben benieuwd naar de klankmatige resultaten.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Bericht door 211audio »

Erg mooi hoor ! Ik vraag me alleen af waarom je de "spikes" omgekeerd hebt staan. Of is dat een tijdelijke situatie? Op deze manier worden alle trillingen van de kast overgebracht naar het vloeroppervlak (vergelijk het maar met de naald van een platenspeler)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

211audio schreef:
Erg mooi hoor ! Ik vraag me alleen af waarom je de "spikes" omgekeerd hebt staan. Of is dat een tijdelijke situatie? Op deze manier worden alle trillingen van de kast overgebracht naar het vloeroppervlak (vergelijk het maar met de naald van een platenspeler)
Goed gezien!

Ze staan er inderdaad enkel ter demonstratie van de voet... gisteren avond nog de gaatjes in de voet geboord om de spikes zoals het hoort te monteren :)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Nils_vn schreef:
Hondasnl,

De panelen zijn +/- 21mm, maar dat facet zie ik eventjes niet voor me. Heb je daar misschien een voorbeeld van?

De bedoeling is ook dat er nog een frontje op komt.

Groeten,
Nils
Nils,

Ik bedoel een facet volgens de foto.
In jouw geval een facet van 20x30mm zou wel erg mooi staan denk ik.
Maar moet je geheel zelf weten.

In mijn geval is deze 15x25mm.

Je frontje wordt dan ook smaller.

Tevens vallen de kopse langskanten van de zijpanelen (van 1mm) niet meer op aan de baffle.
Bijlagen
OakLoadin_005.jpg
2.jpg
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Bedankt voor de uitleg, hondasnl, maar in samenspraak met m'n broer (voor wie ze zijn) wordt het zonder facetten, maar met frontjes.

Beide, daarvoor zijn ze niet breed genoeg voor. Een dezer dagan verwacht ik toch 1 frontje klaar te hebben, dan komen de foto's er aan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

En, vlot het nog een beetje ?
Wel vreemd, iedereen die die dingen bouwt doet dat voor een ander...
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

ray5150 schreef:
En, vlot het nog een beetje ?
Wel vreemd, iedereen die die dingen bouwt doet dat voor een ander...
1 kast staat "af". De 2de moet nog ingefreest worden, kastje beitsen, frontje klussen, voetje lijmen, ... allemaal dingetjes die buiten dienen te gebeuren, maar wegens aanhoudende regen er maar niet van komen.

Ik denk dat die dingen 'voor een ander' gebouwd worden, uit budget overweging. Voor jezelf stel je je budget wat ruimer op, je weet immers hoe snel het allemaal oploopt. 'Een ander' stelt veel eerder een budget vast, waarbinnen het geheel moet blijven.
Want een speaker die je niet kan beluisteren, met een aankoopverplichting (bijna toch) laten bouwen is altijd tasten in het duister, t.o.v. in de winkel 20 modelen beluisteren binnen dat budget, en daar je keuze tussen maken.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Hier dan eindelijk te fotos :) Dit weekend ga ik de 2e kast afmonteren.
Bijlagen
IMG_1142.JPG
IMG_1141.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Ziet er mooi uit! Hoe heb je het hout afgewerkt? Wat voor soort beits?

Groetjes Walter
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

=D> =D> =D>

Proficiat Nils, jeetje wat strak!

Heb je nu volledig transparant gebruikt of een kleurvernis?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ziet er keurig uit, Ik kan niet anders zeggen.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Dankje :)

De beits is 'Xyladecor transparant'.
Het zelfde goedje dat op m'n buitenschrijnwerk komt... om binnen de low budget gedachte te blijven. Daarna met boenwas opgeblonken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik vind dat massieve hardhout echt supermooi. Jammer dat 't zo kostbaar is, echt low budget zal 't niet meer zijn denk ik?

Hoe reageert dat hout trouwens wanneer het in een verwarmde huiskamer komt te staan? Gaat dat niet meer kromtrekken of scheuren?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Nou... Het hout komt van een balk die ik zo'n €40 heb betaald... was eentje extra voor een omkasting die ik hier heb gemaakt, maar uiteindelijk niet nodig bleek. Dus Dat was niet direct een grote extra kost.

Het hout was voldoende gedroogd, daarna gezaagt, nog laten drogen en 'werken' daarna geschaaft en met bracing binnen verlijmt + voldoende lamello's... dus ik denk dat het kromtrekken best zal mee vallen.
Wat werken mag je echter wel verwachten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Die houtbewerking-cursus begint zijn vruchten af te werpen... vragen ze zich niet af of je commercieel bent met ondertussen 3 sets luidsprekers??

Ziet er goed uit, Nils!

Kees
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

3 sets? heb ik iets gemist of zo?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

ray5150 schreef:
3 sets? heb ik iets gemist of zo?
Kennelijk:
-Deze
- die blauwe voor naast de computer
- Carnyx hoorns (met toeters van Soeters)

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Ach neen, er worden geen vragen gesteld bij wat er gemaakt word.
M'n komt wel eens kijken wat ik 'nu weer' in elkaar aan het zetten ben... maar daar blijft het meestal bij.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

en, klinken ze nog een beetje? of ben je nog niet klaar?...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.... :D
Gesloten