die mensen denken dat we niet goed wijs zijn
MOB3W - mijn open baffle drieweg
Moderator: Beheerdersteam
Inderdaad ja
Want het gaat er niet (echt) om hoe het eruit ziet, als het maar goed doet waar t voor ontworpen is. Pure functionaliteit maakt ook meer indruk op mij dan 'bijzondere' fratsen.
Wel jammer dat nog steeds door de overgrote meerderheid veel meer aandacht besteed wordt aan marketing/uiterlijk/het produkt in plaats van aan de prestaties van het produkt
Om toch nog maar even uit te spreken wat ik ervan vind: fantastisch hoe je, op de manier waarop je steeds vooruitgang hebt weten te boeken, tot een ontwerp gekomen bent waar je nu tevreden mee bent! Ik hoop ook ooit zo ver te komen.
Respect!
Bob
Wel jammer dat nog steeds door de overgrote meerderheid veel meer aandacht besteed wordt aan marketing/uiterlijk/het produkt in plaats van aan de prestaties van het produkt
Om toch nog maar even uit te spreken wat ik ervan vind: fantastisch hoe je, op de manier waarop je steeds vooruitgang hebt weten te boeken, tot een ontwerp gekomen bent waar je nu tevreden mee bent! Ik hoop ook ooit zo ver te komen.
Respect!
Bob
Ik heb vandaag metingen uitgevoerd om te controleren of alles werkt zoals bedacht. Ik blijk toch (min of meer per ongeluk) een tiltfunctie te hebben ingebouwd van ongeveer 2dB/dec. Ik laat het hier verder bij, eventuele subtiele veranderingen aan het filter zullen nog wel te zien zijn op mijn website. Kleine wijzigingen in de meetresultaten zeggen dan niet veel dus zal ik ook niet meer posten.
Achtereenvolgens:
- meting op 15 graden, zo luister ik, de speakers staan slechts licht ingedraaid.
- waterval op 15 graden.
- meting op 15 graden aan de achterkant van de baffle eroverheen gelegd.
- afstraalgedrag aan de voorkant: 0, 30, 45, 60 en 90 graden.
- afstraalgedrag aan de achterkant: 180, 150, 135, 120 en 90 graden.
- response op de luisterplek. boven 200Hz met 51kHz sample rate, beneden 200Hz met 6.4kHz sample rate voor hogere resolutie.
Achtereenvolgens:
- meting op 15 graden, zo luister ik, de speakers staan slechts licht ingedraaid.
- waterval op 15 graden.
- meting op 15 graden aan de achterkant van de baffle eroverheen gelegd.
- afstraalgedrag aan de voorkant: 0, 30, 45, 60 en 90 graden.
- afstraalgedrag aan de achterkant: 180, 150, 135, 120 en 90 graden.
- response op de luisterplek. boven 200Hz met 51kHz sample rate, beneden 200Hz met 6.4kHz sample rate voor hogere resolutie.
Dank je!
Het enigszins rondstralen bij 5kHz was iets dat ik niet kon voorkomen, de tweeter bundelt bij die frequenties nog steeds te weinig ten opzichte van de bafflebreedte. Ik had dit van te voren al gezien in simulaties met The Edge en wist dus dat dit zou gebeuren. Zelfs zonder baffle zou de eigen behuizing van de tweeter nog iets te breed zijn geweest.
Maar zoals je ziet, mijn luisterruimte dempt genoeg om die extra energie rond 5kHz op de luisterplek niet te laten doorkomen. Verder, boven 10kHz zorgt de reflectie tegen de achterwand ervoor dat op de luisterplek 20kHz slechts 6 dB beneden de rest van het hoog zit.
Het enigszins rondstralen bij 5kHz was iets dat ik niet kon voorkomen, de tweeter bundelt bij die frequenties nog steeds te weinig ten opzichte van de bafflebreedte. Ik had dit van te voren al gezien in simulaties met The Edge en wist dus dat dit zou gebeuren. Zelfs zonder baffle zou de eigen behuizing van de tweeter nog iets te breed zijn geweest.
Maar zoals je ziet, mijn luisterruimte dempt genoeg om die extra energie rond 5kHz op de luisterplek niet te laten doorkomen. Verder, boven 10kHz zorgt de reflectie tegen de achterwand ervoor dat op de luisterplek 20kHz slechts 6 dB beneden de rest van het hoog zit.
Het extra inzakken gebeurt in het gebied van 1000-2200Hz. Dit heeft vooral met het afstraalgedrag van de middentoner te maken. Kijk anders nog eens naar het afstraalgedrag van middentoner en tweeter op bladzijde 4.
Aan de achterkant van de baffle zakt het bij 2000Hz nog wat extra in ten opzichte van de voorkant. Dit komt doordat de middentoner aan de achterkant van de baffle bij 2000Hz sterk begint af te vallen. Daarom wil ik het kantelpunt ook niet hoger leggen dan de huidige 2200Hz en de steilheid van filteren niet lager maken.
Aan de achterkant van de baffle zakt het bij 2000Hz nog wat extra in ten opzichte van de voorkant. Dit komt doordat de middentoner aan de achterkant van de baffle bij 2000Hz sterk begint af te vallen. Daarom wil ik het kantelpunt ook niet hoger leggen dan de huidige 2200Hz en de steilheid van filteren niet lager maken.
Plaatje op de luisterplek zoals hierboven getoond is te optimistisch voor het laag. Het was opgemeten terwijl de speaker met zijn achterwand naar een hoek stond en niet op zijn normale luisterplek. Hier bleek een en ander voor verbetering vatbaar.
Dit werd pas goed duidelijk toen ik de opperbevelhebber qua basweergave op bezoek had afgelopen donderdag: asterduc
Hij komt met zijn muziek aanzetten en ik zag het al meteen aan zijn gezicht: niet goed. En ik kon niet anders dan hem gelijk geven. Met de muziek die ik draai is een beetje wollige bas geen probleem. De dipoolbas geeft al een sterke verbetering in mijn luisterruimte tov een normaal bassysteem. Maar ja, Marcus Miller klonk toch niet zoals het hoort, op teveel tonen was slechts een doorzingende grondtoon hoorbaar en ontbraken de boventonen. De bas was slechts luid, niet krakend en hard. Dit ging tevens ten koste van de dynamiek in het midden en hoog.
Nu wil het geval dat ik in het verleden met notchfilters niet veel succes had geboekt met monopool laag. Daarom niet uitgeprobeerd met dipoollaag. Maar toch had ik het idee dat ik hierin de verbetering moest zoeken. Er treden met name resonanties op in de lengterichting van de kamer, de richting waarin de dipolen staan. Dit zijn daarom een beperkt aantal discrete resonanties. Dus toch maar eens in het weekend aan de slag gegaan met meten en filteren.
Hieronder achtereenvolgens:
- meting van de linkerspeaker op zijn echte positie en ook met de mic op de echte luisterplek. De resonantieproblemen heb ik met pijltjes aangegeven.
- Ik heb voor zowel het linkerkanaal als het rechterkanaal drie notchfilters ontworpen, de foto toont het printje met drie notches voor een kanaal. De blauwe blokjes zijn om de frequentie exact in te stellen.
- Een meting van de filtercurve voor het dipoollaag waarin het effect van de notches duidelijk wordt.
- Het resultaat op de luisterplek.
- Vanwege de grilligheid van de hoge resolutiemeting nog een meting toegevoegd met 1/3oct smoothing, ditmaal gemeten terwijl beide luidsprekers werden aangestuurd. Net boven 100Hz en op 250Hz twee dippen, dit zijn reflecties tegen de achterwand. Ik vermoed dat de bult bij 600Hz komt door reflectie tegen de zitbank die onder de microfoon staat.
Gehoormatig is het verschil schokkend. Natuurlijk is niet alleen Marcus Miller sterk verbeterd, mijn eigen muziek klinkt ook veel zuiverder nu. Het lijkt wel of de bas in een wurggreep zit, zo strak is hij nu. Het midden en hoog heeft door deze ingreep ook duidelijk aan dynamiek gewonnen.
Ik hoor sommigen al denken, waarom koopt hij geen Behringer? Tja, ik vind die analoge elektronica gewoon leuk en het paste er nog mooi bij in de UcD versterker. Geen extra module erbij dus, vind ik wel zo elegant.
Dit werd pas goed duidelijk toen ik de opperbevelhebber qua basweergave op bezoek had afgelopen donderdag: asterduc
Hij komt met zijn muziek aanzetten en ik zag het al meteen aan zijn gezicht: niet goed. En ik kon niet anders dan hem gelijk geven. Met de muziek die ik draai is een beetje wollige bas geen probleem. De dipoolbas geeft al een sterke verbetering in mijn luisterruimte tov een normaal bassysteem. Maar ja, Marcus Miller klonk toch niet zoals het hoort, op teveel tonen was slechts een doorzingende grondtoon hoorbaar en ontbraken de boventonen. De bas was slechts luid, niet krakend en hard. Dit ging tevens ten koste van de dynamiek in het midden en hoog.
Nu wil het geval dat ik in het verleden met notchfilters niet veel succes had geboekt met monopool laag. Daarom niet uitgeprobeerd met dipoollaag. Maar toch had ik het idee dat ik hierin de verbetering moest zoeken. Er treden met name resonanties op in de lengterichting van de kamer, de richting waarin de dipolen staan. Dit zijn daarom een beperkt aantal discrete resonanties. Dus toch maar eens in het weekend aan de slag gegaan met meten en filteren.
Hieronder achtereenvolgens:
- meting van de linkerspeaker op zijn echte positie en ook met de mic op de echte luisterplek. De resonantieproblemen heb ik met pijltjes aangegeven.
- Ik heb voor zowel het linkerkanaal als het rechterkanaal drie notchfilters ontworpen, de foto toont het printje met drie notches voor een kanaal. De blauwe blokjes zijn om de frequentie exact in te stellen.
- Een meting van de filtercurve voor het dipoollaag waarin het effect van de notches duidelijk wordt.
- Het resultaat op de luisterplek.
- Vanwege de grilligheid van de hoge resolutiemeting nog een meting toegevoegd met 1/3oct smoothing, ditmaal gemeten terwijl beide luidsprekers werden aangestuurd. Net boven 100Hz en op 250Hz twee dippen, dit zijn reflecties tegen de achterwand. Ik vermoed dat de bult bij 600Hz komt door reflectie tegen de zitbank die onder de microfoon staat.
Gehoormatig is het verschil schokkend. Natuurlijk is niet alleen Marcus Miller sterk verbeterd, mijn eigen muziek klinkt ook veel zuiverder nu. Het lijkt wel of de bas in een wurggreep zit, zo strak is hij nu. Het midden en hoog heeft door deze ingreep ook duidelijk aan dynamiek gewonnen.
Ik hoor sommigen al denken, waarom koopt hij geen Behringer? Tja, ik vind die analoge elektronica gewoon leuk en het paste er nog mooi bij in de UcD versterker. Geen extra module erbij dus, vind ik wel zo elegant.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 19 jul 2008, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Scheelt een hoop hejeroen_d schreef:
Gehoormatig is het verschil schokkend. Natuurlijk is niet alleen Marcus Miller sterk verbeterd, mijn eigen muziek klinkt ook veel zuiverder nu. Het lijkt wel of de bas in een wurggreep zit, zo strak is hij nu. Het midden en hoog heeft door deze ingreep ook duidelijk aan dynamiek gewonnen.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Wow Jeroen, dat heb je snel en mooi aangepakt.
Zomaar eventjes een schakeling in elkaar geduwd en komaf gemaakt met die storing.
Dat het plots anders genieten is verwonderd me niet.
Het laag klonk voor mij echt niet. Begrijp wel dat ik dit 'bijna' overal ervaar! Het laag dat vorig jaar in Breda uit je dipool kwam was voor mij mee van het mooiste dat ik ooit van een hifi speaker had gehoord en stond haaks op wat ik bij je thuis hoorde.
Ben nu toch wel benieuwd om het resultaat na modificatie te 'horen', of zal ik beter zeggen 'genieten'.
Ed.
Zomaar eventjes een schakeling in elkaar geduwd en komaf gemaakt met die storing.
Dat het plots anders genieten is verwonderd me niet.
Het laag klonk voor mij echt niet. Begrijp wel dat ik dit 'bijna' overal ervaar! Het laag dat vorig jaar in Breda uit je dipool kwam was voor mij mee van het mooiste dat ik ooit van een hifi speaker had gehoord en stond haaks op wat ik bij je thuis hoorde.
Ben nu toch wel benieuwd om het resultaat na modificatie te 'horen', of zal ik beter zeggen 'genieten'.
Ed.
De notch filters gaven een grote verbetering, maar na een tijdje luisteren heb je toch het idee dat het nog beter kan. Het midhoog is perfect (voorzover dat natuurlijk kan...), maar in het laag zou ik nog net wat meer doortekening willen hebben met behoud van kracht.
Dus ik ben met het notch circuit aan de gang gegaan zoals Gerard Jansen dat ook gebruikt. Hiermee is een veel scherpere notch te zetten dan met het circuit dat ik eerst had gebruikt. Zo'n scherpe notch heb ik eigenlijk ook nodig gezien mijn metingen van de kamerresonanties.
Het heeft geleid tot een kleine extra investering waarmee ik vandaag twee nieuwe printjes in elkaar heb gezet. Elke notch heeft een andere waarde voor C1, R2 en C3, hiermee worden de kwaliteitsfactor, de diepte en de frequentie bepaald. R5 in het schema heb ik uitgevoerd als 2200ohm weerstanden met in serie een 500ohm multiturn instelpotmeter. Hiermee kan ik zeer nauwkeurig de frequentie instellen. Ik stuur niet aan via 1500ohm (R1) maar via 5100ohm, dat geeft wat lagere waarden voor de condensators.
Dus ik ben met het notch circuit aan de gang gegaan zoals Gerard Jansen dat ook gebruikt. Hiermee is een veel scherpere notch te zetten dan met het circuit dat ik eerst had gebruikt. Zo'n scherpe notch heb ik eigenlijk ook nodig gezien mijn metingen van de kamerresonanties.
Het heeft geleid tot een kleine extra investering waarmee ik vandaag twee nieuwe printjes in elkaar heb gezet. Elke notch heeft een andere waarde voor C1, R2 en C3, hiermee worden de kwaliteitsfactor, de diepte en de frequentie bepaald. R5 in het schema heb ik uitgevoerd als 2200ohm weerstanden met in serie een 500ohm multiturn instelpotmeter. Hiermee kan ik zeer nauwkeurig de frequentie instellen. Ik stuur niet aan via 1500ohm (R1) maar via 5100ohm, dat geeft wat lagere waarden voor de condensators.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
dat geloof ik best Jeroen.jeroen_d schreef:... Hiermee is een veel scherpere notch te zetten dan met het circuit dat ik eerst had gebruikt. Zo'n scherpe notch heb ik eigenlijk ook nodig gezien mijn metingen van de kamerresonanties.
Heb dit weekend zelf wat liggen corrigeren voor kamerresonanties en die liggen, zoals op dit venster te zien, eveneens in de lijn van jouw eerdere metingen.
Mooi werk Jeroen. Deze manier van bouwen heeft ook mijn voorkeur, makkelijk en snel aan te passen. Hoe is het hoorbaar resultaat?jeroen_d schreef:De notch filters gaven een grote verbetering, maar na een tijdje luisteren heb je toch het idee dat het nog beter kan. Het midhoog is perfect (voorzover dat natuurlijk kan...), maar in het laag zou ik nog net wat meer doortekening willen hebben met behoud van kracht.
Ik heb vanavond de hele avond zitten meten op de luisterplek en de notches fijngesteld. Ik ontdekte dat ik het rechterkanaal beter niet op 40Hz kon notchen maar op 50Hz. Dacht dat het meetbrom was maar daar zat toch een vette resonantie net onder 50Hz. Die veroorzaakte de kleuring die jacco bij mij had waargenomen toen hij bij me luisterde.
Ik moet nog wat langer gaan luisteren, maar ik geloof dat ik nu voor het eerst echt tevreden ben over het laag. Door de scherpere notches, die nu overal op de juiste plek staan, gaat het laag dieper en is krachtiger, ik verlies geen laag op ongewenste plekken, terwijl het gonzen nu vrijwel verdwenen lijkt. Maar ik moet nog langer luisteren. Hieronder de notches voor het linker kanaal, ze zijn nu heel mooi complementair aan de resonanties.
Ik moet nog wat langer gaan luisteren, maar ik geloof dat ik nu voor het eerst echt tevreden ben over het laag. Door de scherpere notches, die nu overal op de juiste plek staan, gaat het laag dieper en is krachtiger, ik verlies geen laag op ongewenste plekken, terwijl het gonzen nu vrijwel verdwenen lijkt. Maar ik moet nog langer luisteren. Hieronder de notches voor het linker kanaal, ze zijn nu heel mooi complementair aan de resonanties.
