Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Bericht door Walt »

Ikzelf vind een afvallend hoog meestal wel goed klinken, zeker wanneer er wat luider wordt gespeeld.

Groetjes Walter
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Walt schreef:
Alleen dat dipje bij 1000Hz nu nog...
dat heeft mij vorig jaar wat nachten wakker gehouden tot ik erbij uit kwam dat het in de driver zit. Het zou ook typisch zijn voor dergelijke middentoners.
Rob had daar bedenkingen bij maar Marc bevestigde deze stelling. Hij haalde de Accuton curve boven en legde die bijna pasjuist op de Scanspeak.
Een designer heeft mij ooit verteld dat dit de mechanische backwave is van een trilling van de spreekspoel naar de rolrand en terug.
Ondanks de insnijding bij Scan speak en de oortjes bij Accuton.
Bijlagen
Scan mid.PNG
accuton mid.PNG
fluppie

Bericht door fluppie »

En toen was het tijd om Ed en alle betrokkenen te feliciteren ! Vele, vele uren zijn er ingekropen. Maar het resultaat is er ook naar !
Gefeliciteerd met deze supermooie speaker !! Zowel optisch als akoestisch een geslaagd ontwerp :).
En RobertJan veel plezier met je nieuwe speakers. Post je nog een fotootje waar ze in hun nieuwe thuis staan ?
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

asterduc schreef:
Hij haalde de Accuton curve boven en legde die bijna pasjuist op de Scanspeak.
Bij deze de meting van beide units near-field. Zoek de verschillen!

M. :)
Bijlagen
Midtoners.gif
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik ben nog maar een beginner als het op filterontwerp aankomt, maar die filteraanpassingen verbazen mij een beetje. Ik ga zeggen wat ik denk te zien. Het kan goed dat ik dingen verkeerd zie. Schiet me dan maar af, maar don't shoot to kill :wink: .
Het eerste wat ik me afvraag, is of de plots direct afkomstig zijn van metingen, of van simulaties. Het valt me op dat er bij het 'bredafilter' minder smoothing is toegepast.

De curve van het bredafilter laat een iets minder grononceerd plateau tussen 1 khz en 2 khz zien. De overgang lijkt me op de meetas veel gelijkmatiger. In het originele filter wordt de problematiek rond 1 khz elektrisch aangepakt. In het alternatieve filter wordt dit aangepakt door de somfunctie tussen mid en laag onderling af te stemmen. In het originele filter is het verloop van de mid echter veel mooier.

Met het alternatieve filter ziet de totaalplot er wel mooi uit. Het valt echter op dat de drivers veel meer in elkaars gebied rommelen. Is hier sprake van componentreductie óm componentreductie op zich? Doordat de drivers zo ver in elkaars gebied doorlopen, krijg je veel meer last van combfiltering. Bovendien wordt de belastbaarheid van het systeem beperkt. Die keren dat ik de Concave en eerder de Kwadrant heb gehoord, vond ik dat er ontzettend luid gespeeld werd. De post van Ed hier boven onderstreept dat nog eens. Daarom lijkt het mij heel verstandig de steile filtering te handhaven.

Als er dan toch een redesign van de Concave gaat plaatsvinden, waarom dan niet wat efficiëntere en misschien ook grotere drivers toepassen? Of neem een highend sub. Ik begrijp dat het formaat niet te veel mag toenemen. Eén (of liever nog twee of nog meer :P ) subwoofer kan zorgen voor beter laag en een veel grotere systeembelastbaarheid.

EDIT: taalfout gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Martijn M op di 08 sep 2009, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
... dat dit de mechanische backwave is van een trilling van de spreekspoel naar de rolrand en terug.
Jeroen had daar destijds ook een opmerking over gemaakt, maar ik herinner mij de details niet echt meer en het topic is te lang om het terug op te zoeken.
Ik vermoed dat dit op de akoestische trilling sloeg tussen membraan en magneet of spiderframe. Met 900 hz zouden we op een afstand komen van zo'n kleine 20 cm. Die kan ik nergens niet thuisbrengen.
Op Marc's sheets is er echter nog een probleempunt tussen de 4 en 5 khz bemerkbaar, dat komt al dichter bij een mogelijke afstand membraan / magneet of spider.
Bijlagen
scan mid dimensions.PNG
marc.heijligers

Watervalletje van beide units.

M.
Bijlagen
T.jpg
SP.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik denk dat het resonantieprobleem van de 15M voornamelijk aan het conusmateriaal gerelateerd is. Op http://zaphaudio.com/5.5test/compare.html kun je heel handig het impedantieverloop van verschillende drivers vergelijken. Bij de beide Scanspeak drivers (papier) zie je een resonantie rond 1 khz. Bij de metalen Seasen zie je deze resonantie niet. Kijk je echter naar de Nextel (gecoat papier) en de CA15, dan zie je opnieuw die resonantie rond 1 khz.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Martijn M schreef:
Het eerste wat ik me afvraag, is of de plots direct afkomstig zijn van metingen, of van simulaties. Het valt me op dat er bij het 'bredafilter' minder smoothing is toegepast.
Martijn, dit is heel eenvoudig uit te leggen.
De curve's zijn simulaties met gemeten units.
Een paar maanden terug is er een vergelijk gemaakt tussen de gesimuleerde en de gemeten curves, die waren zo goed als identiek. Omdat ik de gemeten curves slechts met grote moeite uit mijn overjaarse Clio laptop krijg, post ik dan maar de sim curves.
De metingen van gisteren zijn eveneens die uit de silulatie, maar ditmaal met de gemten data die niet uit de Clio maar wel uit Marc's computer komen. Tot zover het smooting verhaal. Lig daar verder ook niet wakker van.
Martijn M schreef:
Met het alternatieve filter ziet de totaalplot er wel mooi uit. Het valt echter op dat de drivers veel meer in elkaars gebied rommelen. ... Bovendien wordt de belastbaarheid van het systeem beperkt.
uiteraard lopen de units meer in elkaars vaarwater bij het alternatieve filter, er zit 12db/octaaf minder filtering in. Dat dit een invloed heeft op de belastbaarheid is juist. Vandaar krijgt RJ 2 filters meegeleverd. Eéntje voor als de kinderen slapen en ééntje voor als zijn kindjes een party houden :lol:
Martijn M schreef:
Als er dan toch een redesign van de Concave gaat plaatsvinden, waarom dan niet wat efficiëntere en misschien ook grotere drivers toepassen? Of neem een highend sub.
Dat is een bewuste keuze, een 15 cm heeft dynamiek zat voor +110db, is lekker snel en loopt nog mooi hoog door zonder al teveel te bundelen. Wat wil je meer als middentoner!
En een sub, dat wil ik niet. 2 keer crossen voor het gehele gebied lijkt mij voldoende. De eerste cross is net voor het vocale gebied en de tweede daar waar een konusspeaker begint te bundelen. Nog een cross in het basgebied zou mij laten duizelen. Nu, die sub gebruik ik wel hoor, ... van 10 tot 25 hz, en hij staat altijd uit. :D , behalve bij film.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Martijn M schreef:
Ik denk dat het resonantieprobleem van de 15M voornamelijk aan het conusmateriaal gerelateerd is.
Dat bevestigd de mogelijke stelling dat het de mechanische backwave is, want die wordt hoofdzakelijk bepaald door het konusmateriaal.
Mooie vergelijking ook van Zapf.
marc.heijligers

Martijn M schreef:
Het eerste wat ik me afvraag, is of de plots direct afkomstig zijn van metingen, of van simulaties.
Plots zijn gebasseerd op simulaties, met metingen van de units.
Martijn M schreef:
In het originele filter is het verloop van de mid echter veel mooier.
...
Daarom lijkt het mij heel verstandig de stijle filtering te handhaven.
Wat heet "mooier". Op papier kan je de on-axis mooi maken, maar je moet ook naar je power response/afstraal gedrag kijken.
Martijn M schreef:
Als er dan toch een redesign van de Concave gaat plaatsvinden, waarom dan niet wat efficiëntere en misschien ook grotere drivers toepassen? Of neem een highend sub. Ik begrijp dat het formaat niet te veel mag toenemen. Eén (of liever nog twee of nog meer :P ) subwoofer kan zorgen voor beter laag en een veel grotere systeembelastbaarheid.
Het laag was nou het laatste waar er te weinig van was. Grotere units zou alleen zin hebben als je zonder bas reflex laag wilt hebben.

Als ik mijn zinnen op iets anders zou zetten, zou ik eerder denken aan een mid met een wat rechtere response. Verder, off-topic, ik blijf die Scan Speak tweeter een beetje "muf" vinden. Het hoog, ondanks aangenaam en levendig, heeft wat minder karakter dan een harde conus, en mist naar mijn gevoel wat energie. Maar zo is er altijd wat aan een speaker te verzinnen.

M.
robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

Toen ik ze vanmiddag thuis afzette, moest ik direct door naar een familie feest.

Na thuiskomst ze meteen aangesloten om een fotootje te maken.

luisterervaringen zal ik later posten.
Bijlagen
DSC_9132 (Large).JPG
DSC_9131 (Large).JPG
DSC_9129 (Large).JPG
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ze staan daar wel echt super cool 8) !

nu hopen dat ze in jou ruimte net zo klinken als bij Ed.

aparte ruimte heb jij trouwens, ooit een bepaald soort pand geweest ofzo ?
robbiedobbie

was vroeger een diamantslijperij. is in het centrum van antwerpen
marc.heijligers

robbiedobbie schreef:
Ze staan er erg fraai! Jammer van die TV, die ziet er zo aanwezig uit. :twisted:

M. :P
robbiedobbie

marc.heijligers schreef:
robbiedobbie schreef:
Ze staan er erg fraai! Jammer van die TV, die ziet er zo aanwezig uit. :twisted:

M. :P
Wacht maar tot ik mijn twee Zyklops transmissielijnen ernaast zet. Dan valt die TV echt niet meer op hoor.... :lol: :lol:
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

en onze robby in de zevende hemel en onze ed met een depressie in bed :cry: :cry:
mvg
audioot
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audioot schreef:
... en onze ed met een depressie in bed
moa manneke toch, dan ken't g'em noch nie goe
'k heb allang iets anders.
Geen probleem meer met de ruimteakoestiek en eindeloos detail.
Bijlagen
HPIM2683 [800x600].JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op ma 23 jun 2008, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Koptelefoon?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Interficior schreef:
Koptelefoon?
dat kan, maar dan moet ik er eerst nog een beugeltje voor maken :lol:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

asterduc schreef:
dat kan, maar dan moet ik er eerst nog een beugeltje voor maken :lol:
Ik hoop dat je daar minder lang aan gaat meten dan aan de Concaves :D :D :D :D :D :D

Groeten,
Mischa
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Kijk, en als deze nu nog beter klinken, dan heb je helemaal goed werk gedaan...
Qua WAF zijn ze wel schattig, hoewel ik denk dat Veerle er niet zo'n probleem mee had...
Ik zoek trouwens een gast gezin voor mijn Klipsch-Horns..
(nieuwe huisje biedt geen plaats voor vier colosale hoornsystemen :? )

Kees
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

tís maar goed dat je daar die diffuser hebt staan, al die energie van die speakers die erop staan......denk dat je geluidsdichte deur niet dicht genoeg zal zijn :shock:

Jan
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Afbeelding
afbeelding opnieuw gebruiken werkt blijkbaar niet

Anyway, ik zie daar op de achtergrond volgens mij een setje A4's 8) .
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

hoor ze maar weer eens spotten :x er zijn mensen die zulke speakers wel echt kopen en gebruiken hoor, wat moeten die wel niet denken.
Ze hebben niet allemaal zoveel centjes als RJ!
Martijn M schreef:
Anyway, ik zie daar op de achtergrond volgens mij een setje A4's 8)
bedoel je deze?
Nog 2 woofers eronder en er staat terug een Kwadrant :lol:
Bijlagen
HPIM2684 [800x600].JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”