Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
dat heeft mij vorig jaar wat nachten wakker gehouden tot ik erbij uit kwam dat het in de driver zit. Het zou ook typisch zijn voor dergelijke middentoners.Walt schreef:Alleen dat dipje bij 1000Hz nu nog...
Rob had daar bedenkingen bij maar Marc bevestigde deze stelling. Hij haalde de Accuton curve boven en legde die bijna pasjuist op de Scanspeak.
Een designer heeft mij ooit verteld dat dit de mechanische backwave is van een trilling van de spreekspoel naar de rolrand en terug.
Ondanks de insnijding bij Scan speak en de oortjes bij Accuton.
En toen was het tijd om Ed en alle betrokkenen te feliciteren ! Vele, vele uren zijn er ingekropen. Maar het resultaat is er ook naar !
Gefeliciteerd met deze supermooie speaker !! Zowel optisch als akoestisch een geslaagd ontwerp
.
En RobertJan veel plezier met je nieuwe speakers. Post je nog een fotootje waar ze in hun nieuwe thuis staan ?
Gefeliciteerd met deze supermooie speaker !! Zowel optisch als akoestisch een geslaagd ontwerp
En RobertJan veel plezier met je nieuwe speakers. Post je nog een fotootje waar ze in hun nieuwe thuis staan ?
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Ik ben nog maar een beginner als het op filterontwerp aankomt, maar die filteraanpassingen verbazen mij een beetje. Ik ga zeggen wat ik denk te zien. Het kan goed dat ik dingen verkeerd zie. Schiet me dan maar af, maar don't shoot to kill
.
Het eerste wat ik me afvraag, is of de plots direct afkomstig zijn van metingen, of van simulaties. Het valt me op dat er bij het 'bredafilter' minder smoothing is toegepast.
De curve van het bredafilter laat een iets minder grononceerd plateau tussen 1 khz en 2 khz zien. De overgang lijkt me op de meetas veel gelijkmatiger. In het originele filter wordt de problematiek rond 1 khz elektrisch aangepakt. In het alternatieve filter wordt dit aangepakt door de somfunctie tussen mid en laag onderling af te stemmen. In het originele filter is het verloop van de mid echter veel mooier.
Met het alternatieve filter ziet de totaalplot er wel mooi uit. Het valt echter op dat de drivers veel meer in elkaars gebied rommelen. Is hier sprake van componentreductie óm componentreductie op zich? Doordat de drivers zo ver in elkaars gebied doorlopen, krijg je veel meer last van combfiltering. Bovendien wordt de belastbaarheid van het systeem beperkt. Die keren dat ik de Concave en eerder de Kwadrant heb gehoord, vond ik dat er ontzettend luid gespeeld werd. De post van Ed hier boven onderstreept dat nog eens. Daarom lijkt het mij heel verstandig de steile filtering te handhaven.
Als er dan toch een redesign van de Concave gaat plaatsvinden, waarom dan niet wat efficiëntere en misschien ook grotere drivers toepassen? Of neem een highend sub. Ik begrijp dat het formaat niet te veel mag toenemen. Eén (of liever nog twee of nog meer
) subwoofer kan zorgen voor beter laag en een veel grotere systeembelastbaarheid.
EDIT: taalfout gecorrigeerd
Het eerste wat ik me afvraag, is of de plots direct afkomstig zijn van metingen, of van simulaties. Het valt me op dat er bij het 'bredafilter' minder smoothing is toegepast.
De curve van het bredafilter laat een iets minder grononceerd plateau tussen 1 khz en 2 khz zien. De overgang lijkt me op de meetas veel gelijkmatiger. In het originele filter wordt de problematiek rond 1 khz elektrisch aangepakt. In het alternatieve filter wordt dit aangepakt door de somfunctie tussen mid en laag onderling af te stemmen. In het originele filter is het verloop van de mid echter veel mooier.
Met het alternatieve filter ziet de totaalplot er wel mooi uit. Het valt echter op dat de drivers veel meer in elkaars gebied rommelen. Is hier sprake van componentreductie óm componentreductie op zich? Doordat de drivers zo ver in elkaars gebied doorlopen, krijg je veel meer last van combfiltering. Bovendien wordt de belastbaarheid van het systeem beperkt. Die keren dat ik de Concave en eerder de Kwadrant heb gehoord, vond ik dat er ontzettend luid gespeeld werd. De post van Ed hier boven onderstreept dat nog eens. Daarom lijkt het mij heel verstandig de steile filtering te handhaven.
Als er dan toch een redesign van de Concave gaat plaatsvinden, waarom dan niet wat efficiëntere en misschien ook grotere drivers toepassen? Of neem een highend sub. Ik begrijp dat het formaat niet te veel mag toenemen. Eén (of liever nog twee of nog meer
EDIT: taalfout gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Martijn M op di 08 sep 2009, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Jeroen had daar destijds ook een opmerking over gemaakt, maar ik herinner mij de details niet echt meer en het topic is te lang om het terug op te zoeken.asterduc schreef:... dat dit de mechanische backwave is van een trilling van de spreekspoel naar de rolrand en terug.
Ik vermoed dat dit op de akoestische trilling sloeg tussen membraan en magneet of spiderframe. Met 900 hz zouden we op een afstand komen van zo'n kleine 20 cm. Die kan ik nergens niet thuisbrengen.
Op Marc's sheets is er echter nog een probleempunt tussen de 4 en 5 khz bemerkbaar, dat komt al dichter bij een mogelijke afstand membraan / magneet of spider.
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Ik denk dat het resonantieprobleem van de 15M voornamelijk aan het conusmateriaal gerelateerd is. Op http://zaphaudio.com/5.5test/compare.html kun je heel handig het impedantieverloop van verschillende drivers vergelijken. Bij de beide Scanspeak drivers (papier) zie je een resonantie rond 1 khz. Bij de metalen Seasen zie je deze resonantie niet. Kijk je echter naar de Nextel (gecoat papier) en de CA15, dan zie je opnieuw die resonantie rond 1 khz.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Martijn, dit is heel eenvoudig uit te leggen.Martijn M schreef:Het eerste wat ik me afvraag, is of de plots direct afkomstig zijn van metingen, of van simulaties. Het valt me op dat er bij het 'bredafilter' minder smoothing is toegepast.
De curve's zijn simulaties met gemeten units.
Een paar maanden terug is er een vergelijk gemaakt tussen de gesimuleerde en de gemeten curves, die waren zo goed als identiek. Omdat ik de gemeten curves slechts met grote moeite uit mijn overjaarse Clio laptop krijg, post ik dan maar de sim curves.
De metingen van gisteren zijn eveneens die uit de silulatie, maar ditmaal met de gemten data die niet uit de Clio maar wel uit Marc's computer komen. Tot zover het smooting verhaal. Lig daar verder ook niet wakker van.
uiteraard lopen de units meer in elkaars vaarwater bij het alternatieve filter, er zit 12db/octaaf minder filtering in. Dat dit een invloed heeft op de belastbaarheid is juist. Vandaar krijgt RJ 2 filters meegeleverd. Eéntje voor als de kinderen slapen en ééntje voor als zijn kindjes een party houdenMartijn M schreef:Met het alternatieve filter ziet de totaalplot er wel mooi uit. Het valt echter op dat de drivers veel meer in elkaars gebied rommelen. ... Bovendien wordt de belastbaarheid van het systeem beperkt.
Dat is een bewuste keuze, een 15 cm heeft dynamiek zat voor +110db, is lekker snel en loopt nog mooi hoog door zonder al teveel te bundelen. Wat wil je meer als middentoner!Martijn M schreef:Als er dan toch een redesign van de Concave gaat plaatsvinden, waarom dan niet wat efficiëntere en misschien ook grotere drivers toepassen? Of neem een highend sub.
En een sub, dat wil ik niet. 2 keer crossen voor het gehele gebied lijkt mij voldoende. De eerste cross is net voor het vocale gebied en de tweede daar waar een konusspeaker begint te bundelen. Nog een cross in het basgebied zou mij laten duizelen. Nu, die sub gebruik ik wel hoor, ... van 10 tot 25 hz, en hij staat altijd uit.
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Plots zijn gebasseerd op simulaties, met metingen van de units.Martijn M schreef:Het eerste wat ik me afvraag, is of de plots direct afkomstig zijn van metingen, of van simulaties.
Wat heet "mooier". Op papier kan je de on-axis mooi maken, maar je moet ook naar je power response/afstraal gedrag kijken.Martijn M schreef:In het originele filter is het verloop van de mid echter veel mooier.
...
Daarom lijkt het mij heel verstandig de stijle filtering te handhaven.
Het laag was nou het laatste waar er te weinig van was. Grotere units zou alleen zin hebben als je zonder bas reflex laag wilt hebben.Martijn M schreef:Als er dan toch een redesign van de Concave gaat plaatsvinden, waarom dan niet wat efficiëntere en misschien ook grotere drivers toepassen? Of neem een highend sub. Ik begrijp dat het formaat niet te veel mag toenemen. Eén (of liever nog twee of nog meer) subwoofer kan zorgen voor beter laag en een veel grotere systeembelastbaarheid.
Als ik mijn zinnen op iets anders zou zetten, zou ik eerder denken aan een mid met een wat rechtere response. Verder, off-topic, ik blijf die Scan Speak tweeter een beetje "muf" vinden. Het hoog, ondanks aangenaam en levendig, heeft wat minder karakter dan een harde conus, en mist naar mijn gevoel wat energie. Maar zo is er altijd wat aan een speaker te verzinnen.
M.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
hoor ze maar weer eens spotten
er zijn mensen die zulke speakers wel echt kopen en gebruiken hoor, wat moeten die wel niet denken.
Ze hebben niet allemaal zoveel centjes als RJ!
Nog 2 woofers eronder en er staat terug een Kwadrant
Ze hebben niet allemaal zoveel centjes als RJ!
bedoel je deze?Martijn M schreef:Anyway, ik zie daar op de achtergrond volgens mij een setje A4's
Nog 2 woofers eronder en er staat terug een Kwadrant

