Tweeters en evt midrange voorbij eminence beta 8

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Tweeters en evt midrange voorbij eminence beta 8

Bericht door nickskethisnikske »

Ok, ben dus opzoek naar een geschikte tweeter voorbij mijn eminence beta 8.

Normaal zou het een 2weg systeem worden, maar nu zoek ik dus achter een geschikte tweeter.

Aan de frequentie range te zien kan ik kiezen voor een 2-weg systeem, klopt dit?

beta 8 heeft volgende spec:
sensitivity 95,1
frequentie range 78hz-4,5khz
resonance: 65hz

Zo vooral als monitor voor stagepiano dienen, mp3, cd-radio allemaal kamergebruik dus.

geen PA dus een dome-tweeter?
Ik heb al bij visaton gezien maar aangezien ik achter een tweeter moet zoeken met ook ongeveer 95 sensitivity vind ik zo direct niets?
Ik zoek vooral iets prijs/kwalitatiefs

Kunnen jullie me op weg helpen?

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

1e belangrijke vraag: wat mag t kosten?

wat dacht je van de B&G NEO3?
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Ziet er mooi uit en heeft goede commentaar.

Dat is toch mijn max budjet ze,
Waar kan ik die kopen? Want ik vind er niet veel over.

-->De beyma T2030 behoort ook tot een kanshebber wel maar 15W, maar een tweeter hoeft niet zoveel te hebben dacht ik?
--> de vifa HT 260 HVF/6 behoort er ook bij
--> monacor dt-25n of dt-28n

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Is een Fostex FT17H Horn Super Tweeter misschien iets?
Kosten rond de 85 EUR voor een paartje.
Bijlagen
FT17H.pdf
Fostex FT17H Horn Super Tweeter datasheet
(74.29 KiB) 157 keer gedownload
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ikzelf heb hele goede ervaringen met de ATP series van eminence zelf.
Kun je mooi zelf nog een hoorn kiezen die aan jou spreidings eisen voldoet. (wel handig bij een monitor)
De klank is superfris en helder, en kunnen heel wat hebben.
Denk dat een beetje pit geen kwaad kan bij bv piano spelen over een monitor.

het hoge rendement valt altijd te temmen natuurlijk! beter dat, dan een te zwakke tweeter overbelasten lijkt me zo.

deze rockwood, is de eminence atp50 incl hoorntje:
http://www.pollin.de/shop/detail.php?pg ... A2OTUzOTk=
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

nickskethisnikske schreef:
Waar kan ik die kopen?
Er wordt net een set aangeboden.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

bartsegers schreef:
het hoge rendement valt altijd te temmen natuurlijk! beter dat, dan een te zwakke tweeter overbelasten lijkt me zo.
Het temmen van het rendement van een woofer leidt meestal tot een verslechtering van de kwaliteit van de laagweergave. Probeer bij het vinden van een tweeter een tweeter met hoog rendement te vinden, en dat zal waarschijnlijk geen dometweeter zijn.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Bergrans schreef:
Is een Fostex FT17H Horn Super Tweeter misschien iets?
Kosten rond de 85 EUR voor een paartje.
op zich een mooie tweeter maar pas vanaf 5000 hz inzetbaar :!:
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Die fostex valt inderdaad al af voor mijn 2weg opzet.

de B&G NEO3 valt waarschijnlijk ook af? misschien te weinig vermogen
Ik had iets van 30W muziekvermogen gevonden voor de B&G NEO3.

*Is er iets waar ik moet op letten bij aankoop van een tweeter?
*Is een duurdere tweeter beter of toch niet altijd?

*Ik heb ook nog een probleem bij het ingeven van de parameters van mijn beta8 in winisd er komt altijd een error list

*Zou ik voor een gesloten systeem gaan of voor een br? of maakt dat niet echt uit?
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Juoigâ »

nickskethisnikske schreef:
Ziet er mooi uit en heeft goede commentaar.

Dat is toch mijn max budjet ze,
Waar kan ik die kopen? Want ik vind er niet veel over.
8) Afbeelding
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Ik zag bij mivoc nog een paar opties staan:

Magnetostaat met 93dB rendement
http://www.mivoc.com/einzelchassis/deta ... %20130%20M

Hoorntweeter met neodium magneet
http://www.mivoc.com/einzelchassis/deta ... 0268%20NEO
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

richard schreef:
bartsegers schreef:
het hoge rendement valt altijd te temmen natuurlijk! beter dat, dan een te zwakke tweeter overbelasten lijkt me zo.
Het temmen van het rendement van een woofer leidt meestal tot een verslechtering van de kwaliteit van de laagweergave. Probeer bij het vinden van een tweeter een tweeter met hoog rendement te vinden, en dat zal waarschijnlijk geen dometweeter zijn.
Ik bedoelde ook het temmen van de tweeter uiteraard.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door ]eep »

je zou ook de Fountek NeoCD35H ribbontweeter kunnen proberen.
Afbeelding
De 3.5 heeft een rendement van 95,5 en kost maar €59 (goedkoop voor een ribbon). Je kunt hem al heel laag inzetten (volgens de specs). Ik zou m wat hoger doen en dan 2e orde filteren.
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Bedankt das een goede kanshebber meer :wink:
(Maar dat is ook maar weer 12Wrms)

Moet ik eigenlijk een apart compartiment maken voor de tweeter,
zodat de geluidsdruk die de lagetonenspeaker produceerd niet schadelijk is voor de tweeter?

Is er soms een interessante link voor het maken van een 2weg filter?
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Ok, deze site geeft voldoende informatie inzake filtering, heb dit trouwens op school gezien dus ja :oops:
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

nog altijd geen tweeter :?


Wie helpt me voort,

Budjet 35€ stuk
8ohm
hoog rendement indien klein vermogen

Voorlopig wordt het ofwel:
monacor dt-300
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=2696
monacor dt104-8
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5587
of beyma ht-958PA/SW
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5513

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Die beyma zou ik willen afraden voor piano, dat ding klirrrrrt enorm. Erg vervelend geluid vooral met piano. Die andere twee ken ik niet. Ik ken de Beyma in deze versie:
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5517
Voor zover ik kan zien/weet exact dezelfde tweeter.

Groet Roland
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Misschien zit hier nog wat tussen (het menu zit links). Er komen nog wel verzendkosten bij.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Is de eminence APT50 niks?

Die past namelijk standaard op de eminence beta 8CX (de coax versie van de beta 8)

Klinkt het eigenlijk nog een beetje? Ik ben nog op zoek naar een leuk klein PA speakertje
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Naar mijn mening klinken ze zeer goed, Kheb wel nog geen filter. En het is wel maar mijn 2de zelfbouw project eigenlijk en die andere waren van de hifi serie van sphynx. (goedkopere speakers)
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Dus die apt 50 die jij en BartSegers voorstellen is goed?

Kost wel maar 10€, of mag ik niet echt naar de prijs zien?
Had wel liever een ronde tweeter.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Of die goed klinkt kan ik je niet zeggen, ik heb hem nooit gehoord. Ik vermelde deze tweeter omdat dit de tweeter is die eminence als setje verkoopt bij de beta 8cx. Ik had trouwens ergens een prijs gezien van rond de 25€ dus ik weet niet zeker of dat dezelfde is.

Op de site van eminence vindt je deze info trouwens terug, als ik me niet vergis met bijbehorend filter.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

er gaat een kloon in de rondte van de eminence, die is goedkoop te vinden op duitse sites.

Wil je de atp reeks gewoon kopen in NL, zoek dan de losse driver. de voorzet hoorn is er in alle maten die je bijna kan voorstellen.

Rond is misschien mooist voor je afstraling, maar er zijn meer opties.

driver:
http://www.n-joymusic.nl/eminence-apt-50-p-32386.html

en een kunststof hoorn:
http://www.n-joymusic.nl/eminence-apt15 ... 32388.html

Plotje Freq. resp.
http://www.hth-lautsprecher.de/feapt150.gif

(die site levert ze voor 27 euro)
nickskethisnikske
Berichten: 57
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:02
Locatie: Mechelen (hombeek)

Bericht door nickskethisnikske »

Ok, merci

Het zal dan zoiets worden,

Wat is in feite het verschil tussen apt 50 en apt 150,
Ah misschien apt50 driver alleen en apt 150met hoorn
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

De driver is in alle gevallen hetzelfde. het zijn alleen de voorzet hoorns die afwijken. (net gelang je afstralings patroon)
Plaats reactie