Verbeterde Tangband D'Appolito inclusief Tangband TL sub

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Verbeterde Tangband D'Appolito inclusief Tangband TL sub

Bericht door doppedoos »

Het is dan zo ver! Voor diegenen die het niet weten is dit eigenlijk het vervolg van de Tangband D'Appolito inclusief Tangband TL sub:
( http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=3083 )

Waarom dan een ' verbeterde ' versie?
De redenen hiervoor:
- Vanaf het begin is de tweater (25-1414SC ) van het eerdere project een beetje aan de 'zwakke' kant ten opzichte van de fenomenale middentoners. Met 'zwak' bedoel ik dan eigenlijk: Volgens mij kan het beter O:)
Omdat ik nog niet eerder de ervaring heb opgedaan met een 'ribbon tweater' kies ik dit keer voor de RT 1516SA van Tangband:
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/rt-1516sa.htm
- De middentoner blijft de W4-1337SA
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w4-1337sa.htm
- De sub moet noodgedwongen vernieuwen daar de HMS (halve maan speaker) overleden is bij transport. Dit keer (net als bij de tweater) kies ik voor een iets andere aanpak omdat ik ook hier denk dat het beter kan. Gekozen voor de 8x12 inch van Tangband.

In eerste instantie zal ik mij concentreren op de d'appolito.

Simon
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

eerst weer zagen en frezen:
Bijlagen
forum0020.jpg
forum0010.jpg
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

de 'koekjes' :
Bijlagen
forum0030.jpg
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

een paar plaatjes:

Ik begin met 1 kastje om te kijken of mijn theorie ook in de praktijk uitvoerbaar is. Voorlopig zaag ik geen facetten aan de kast omdat dit weer een stuk makkelijker gaat als je 2 kastjes gebouwd hebt.

Simon
Bijlagen
forum0060.jpg
forum0055.jpg
forum0040.jpg
allintojazz

Bericht door allintojazz »

Zeer fraai... 8)
Wat voor hout gebruik je hier voor?

Ik ga dit zeker volgen, ik had mijn oog ook laten vallen op deze tweeter, ben benieuwd!!
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

doppedoos schreef:
een paar plaatjes:

Ik begin met 1 kastje om te kijken of mijn theorie ook in de praktijk uitvoerbaar is. Voorlopig zaag ik geen facetten aan de kast omdat dit weer een stuk makkelijker gaat als je 2 kastjes gebouwd hebt.

Simon
Wat is jouw theorie dan? 8)
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ aJazz: Gebruik hardhout , geloof dat het meranti heet. ruikt heel lekker =P~ binnen zal ik her en der ook wat berken multiplex gebruiken. Ook dat valt straks op de plaatjes te zien
@ Lepain. Plaatjes zullen straks een hoop verklaren...nog even geduld 8) anders moet ik zoveel uitleggen....en nu regent het weer... en dan is er voetbal :oops: ....
Groet, Simon
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

hup...en onze simon is weer vertrokken
knap project
mvg
audioot
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

weer wat plaatjes:
De 'achterkanten' van de middentoner is onder een lichte hoek geplaatst zodat reflecties geen staande golven kunnen creëren in de box. De boven en onder kant zijn rechts dan wel links om geplaatst.....De wofertjes worden elektrisch parallel geschakeld. Omdat de wofertjes als het ware 2 aparte gesloten boxen zijn heb ik ze wel met elkaar verbonden met de 2 grijze buisjes om eventuele mechanische verschillen ontstaan in de productie op te vangen (5 tot 10% is heel normaal!) zodat de box als geheel toch (hopelijk 8) )evenwichtig klinkt doordat er geen reactieverschillen ontstaan door de 2 aparte 'kastjes' . Dit alles omdat de tweeter nu eenmaal bijzonder groot en diep gebouwd is!

Groet, S
Bijlagen
forum0090.jpg
forum0080.jpg
forum0070.jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Lekker creatief bezig Simon :)

Ben wel benieuwd naar de nieuwe tweeter tov de oude die je had.

Blijft het trouwens een beetje een halve maan idee ?
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

testing O:) testing
Voorlopig even met een geïmproviseerd filtertje wat niet geheel de goede waarde heeft: C=10µF en H=0.15F en componenten van iets mindere kwaliteit maar zeker niet slecht.
Wat meteen opvalt:
Het lijkt alsof je minder hoog hoort maar als je even gaat luisteren hoor ik nu al geluid waarvan ik niet wist dat het op de opnamen stond. Dus meer detail maar minder op de voorgrond en onlangs het snel in elkaar gezet filter klinkt het nu al meer 'zijde zacht'. Vooralsnog precies zoals verwacht: een duidelijke verbetering. Later misschien wat metingen om te kijken hoe de niveaus zich verhouden al zal dat niet veel bijgesteld moeten worden maar wel iets. Ga verder met luisteren 8)
Groet, Simon
Bijlagen
forum0100.jpg
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Wat een beschaafde kastjes zijn dat geworden. 8)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

met die nieuwe tweeter vind ik het er ook een stuk beter uitzien :D
ApaX

Bericht door ApaX »

doppedoos schreef:
de 'koekjes' :
Ik moet even vragen hoe je zo netjes in verstek zaagt, mij lukt dat eigenlijk nooit. De manier van lijmen ziet er heel goed uit. Als ik dergelijk dingen maak met duvels, dan is het vaak net niet helemaal goed uitgelijnd. Hij krijg je alles zo netjes?

Het ziet er overigens heel strak uit allemaal, ik probeer nu ook een speaker te bouwen opbasis van de 1337, heel mooi drivertje.
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ ApaX
Dankje O:) Als je naar de eerste plaatjes kijkt van de 'piramide' van de allereerste sub bij de d'appolito's in de vorige bouw (blad1): http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=3083
kun je zien dat het zagen van de piramide pas een beetje moeilijk is daar je als het ware een dubbele hoek hebt (de eerste was dan ook niet perfect! :oops: ) Als je dan buiten boxen ook nog allerlei andere 'meubeltjes' maakt komt de handigheid vanzelf.
Deze d'appolito is qua constructie 'eenvoudig ' gehouden daar alleen de bovenste plank onder 2x45 graden is gezaagd :wink: De onderste niet! (deze is toch uit het zicht!) Daar zitten overigens wel koekjes 8)
De 'koekjes' maken het verlijmen 'makkelijk' daar bij het aandrukken met de lijmklemmen de 45 graden verstek-vlakken van de 'bovenste' plank keurig op z'n plaats blijven. Onderop heb je dan iets ruimte omdat daar geen 45 graden hoek gezaagd is maar gewoon 'recht' is. Dit is trouwens goed te zien in bovenstaande link. Verder is goed gereedschap in deze onontbeerlijk!! Kortom: oefenen;netjes en precies werken; goed gereedschap en het niet moeilijker maken dan nodig! Ik kom zelf uit de metaalwereld en heb ook even moeten oefenen....De deuvel methode heb ik op advies van anderen overgeslagen en dus geen ervaring mee...

Wat voor een speaker wil je met de 1337 bouwen? Het is zeker een heeeeeel mooi drivertje!! Speel er al sinds eind 2006 mee. Ben heel erg tevreden en heb best wat geprobeerd. Ze zijn voor mijn gevoel ook heel sterk!

Groet, Simon
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

weer een plaatje van de vorderingen:
Bijlagen
forum0120.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Begrijp ik het goed dat de bas/mids in aparte kamers zitten die onderling met elkaar verbonden zijn?

Zo ja, wat is de reden van deze koppeling?

Groeten,
Mischa
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Mischa
zie boven; daar staat de verklaring
Groet, S
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

langzaam maar zeker komt er schot in.....eerste laagje transparante lak:
Groet, S
Bijlagen
forum0130.jpg
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

oef :D
gelukkig dit keer geen doorgezaagde lamello's. Dat vond ik wel wat jammer van de vorige. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat klinken.

Wat mij verbaast; je zegt dat het hoog nogal terughoudend is. Ik dacht dat de ribbon een behoorlijk hoog rendement had. De 1557 iets van 89dB (x2=+3dB) en de ribbon 95dB. Hoe zit dat nou? Of zit er ook wel gewoon een weerstand bij.

Ik ben nog aan het bedenken, maar ik kom toch ook steeds weer bij de 1337's met een ribbon. Mijn opzet was eigenlijk om het filteren te doen met slechts 1 condensator (ja, ik weet het, maar de resultaten die ik ervan gehoord heb zijn telkens weer heel erg muzikaal).
Martijn H

Bericht door Martijn H »

twee fase gecontroleerde bronnen= 6dB. bij twee ongecontroleerde bronnen zoals stofzuigers is het 3dB
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Jeep
De doorgezaagde lamellos waren in der tijd express gedaan...ivm het terugkeren van de 'halve maan' in de kleine kast. Toen vond ik het ok :roll: Je moet trouwens veel precieser frezen als je het een beetje gelijkmatig als 'halve maan' door wil zagen. maar bij deze kast wil ik dat dus ook niet meer en staat het een stuk strakker.
Hoog is terughoudend in vergelijk met de andere tweater die af en toe gewoon aanwezig hoorbaar is! Hier bedoel ik het gehele hoog spectrum van de ribbon dat in z'n geheel wat 'rustiger'is of 'vlakker' luistert. Zoals ik al eerder vermeldde moet het nog wel iets bijgesteld worden qua niveau...misschien waren mijn eerder gekozen woorden niet geheel correct O:) Net als jij terecht opmerkt is de output wel degelijk hoger!! Straks zal ik dit nivo verschil waarschijnlijk opvangen met koolstof vezel en niet met een gewone weerstand.

Wat jou idee betreft: valt mij op dat je met enkel de C een 'muzikaler'geheel krijgt :?: Was namelijk eerst van plan om helemaal geen tweeter te gebruiken en heb eerst alleen naar de 1337 geluisterd. toen vond ik dat de oplopende output boven 7kHz heeel irritant en ben dus met een tweeter gaan werken om niets meer te horen van dat oplopende karakter bij 7khz. Natuurlijk nooit geprobeerd om er geen spoel in te zetten :roll: . Vooralsnog ga ik het ook niet proberen denk ik.... Maar wel interessant!!!!

Gr, Simon
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

weer wat plaatjes:

Nog even niet luisteren daar ik nog op wat filter onderdelen wacht. Komen snel en dan kan ik misschien ook wat meten.

Groet, S
Bijlagen
zoek de verschillen...
zoek de verschillen...
forum0150.jpg
forum0140.jpg
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

inmiddels 1ste kastje afgebouwd, en staat nu heel rustig in te spelen en ik geniet ervan :P :-#
Gr, S
fredze

Bericht door fredze »

mooie standaard heb je daar :P
Plaats reactie