13cm mid advies gevraagd

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

13cm mid advies gevraagd

Bericht door RSQ8P »

Beste mensen,
Ik zoek voor een 3-weg systeem een passende 13cm voor bij een 20cm Focal polyglass woofer (gesloten kast) en een ribbon. Hij moet dus 'snel' zijn ;-) (lage Rms en mooie CSD plot). Verdere eisen: zo rond de 89dB rendement en inzetbaar vanaf 200Hz - 3kHz.
Zelf denk ik aan een Focal 5W4211, alleen zijn die niet meer te krijgen. Wie heeft er ideeën?
Thanks!!!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Natuurlijk de Visaton AL130!
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hoi Martijn,

Dacht ik al, de al130 :D , alleen ben ik niet zo een fan van de klank van alu.
Ik zal de specs er nog eens op naslaan.
Thanks!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Als je de resonantie onderdrukt, heb je echt geen last van een aluminiumklank! Hij zit rond 8 khz, dus dat moet niet zo moeilijk zijn.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Ik ga eens inlezen in deze unit.
Ik zie dan wel dat de al130'M' te prefereren is qua rendement boven de gewone al130.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

RSQ8P schreef:
Ik ga eens inlezen in deze unit.
Ik zie dan wel dat de al130'M' te prefereren is qua rendement boven de gewone al130.
Heb je zo veel rendement nodig? De gewone AL zit op 87 of 88 geloof ik. Dat betekent dat je een woofer moet gebruiken van een goeie 4 dB (ongeveer, maar net afhankelijk van hoe veel BSC je wilt) meer als je de mid niet wilt inperken. Hifiwoofers van meer dan 90 dB zie je niet vaak in de 8" klasse.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Focal 8" met 90dB rendement.
De ribbon is 93dB, dus die wil ik niet al te veel knijpen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

een mooie breedbander als bv de EJ Jordan JX92 of de Tangband W5-1611 is ook zeer geschikt als mid... wat heb je als budget voor de mid?
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

200 euro voor twee.
Zoek vooral 2dehands (maar nieuw kan ook bij courantere units).
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Mijn vorkeur gaat dus uit naar de Focal 5W4211 (die helaas slechts 2dehands te koop is). De Al130M is zeker een kandidaat; vooral aangezien het feit dat hij zo 'snel' is en de metaalkonus eigen ranzige resonantie pas rond de 8k optreedt. Erg goede combi dus voor bij een ribbon.
Ik heb ook nog Davis overwegen, maar die zijn te duur voor wat ze bieden.
Een andere kandidaat is eventueel de 13cm HDA Audax.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Mag het ook 15cm zijn? Ik heb twee papieren units liggen tweedehands met een groot bereik. Dan moet het rendement van je speaker alleen niet hoger zijn dan 88dB, omdat je anders alles moet dempen.

mvg,

Martijn
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Beste MArtijn,
Welk merk en type?
Woofer is bepalende factor in mijn 3-weg, dus 88dB kan.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Een paartje 15W8530 K00 van scanspeak. Staat in het te koop topic.

Vind het een erg fijne unit. Ik ga dat type nu ook zelf gebruiken in een ontwerp met een alu woofer en magnetostaat tweeter. In vergelijking met focal, is deze redelijk eenvoudig te filteren.

Ik durf niet 100% zeker te zeggen of een mid iets minder rendement mag hebben vanwege de bafflestep. Als het de 8V woofer is die je hebt dan moet je die denk ik 1 a 2dB dempen.

Naast de visaton Al130 weet ik ook geen betere 13cm mid die binnen het budget valt.

mvg,

Martijn
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Hoe ver wil / kun je die 20 cm Focal door laten lopen? Een Eton 11-581 met Neo 8 gaat perfect in ieder geval. Misschien dat een Neo 8 (PDR) wel iets voor je is?

Groeten,

Tom
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Hoi Tom,
Die Focal 20cm wil ik tot 200 Hz laten doorlopen om te crossen met de mid.
De ribbon is al aanwezig, dus daar zit ik aan vast (helaas, nee hoor is een mooie ribbon). Heb al een tweeweg met de focal en de ribbon gemaakt: miste toch wat punch in het middengebied (500 - 1500 Hz).
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

RSQ8P schreef:
Hoi Tom,
Die Focal 20cm wil ik tot 200 Hz laten doorlopen om te crossen met de mid.
De ribbon is al aanwezig, dus daar zit ik aan vast (helaas, nee hoor is een mooie ribbon). Heb al een tweeweg met de focal en de ribbon gemaakt: miste toch wat punch in het middengebied (500 - 1500 Hz).
De Neo 8 kan dat gebied heel mooi opvullen hoor. Door zijn grote oppervlak kan hij ook wel wat hebben.

In de bijlage een van mijn vorige frequentie curves van de Neo 8.
Bijlagen
Neo 8.JPG
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Jij adviseert dus een neo8 als mid tussen de focal 20cm en de hoog-ribbon?
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

RSQ8P schreef:
Jij adviseert dus een neo8 als mid tussen de focal 20cm en de hoog-ribbon?
Inderdaad, en als je twijfelt kun je altijd eens komen luisteren, dan weet je meteen wat hij kan voordat je zelf een setje koopt.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Ok, thanks.
RSQ8P
Berichten: 279
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 15:57

Bericht door RSQ8P »

Vanaf waar heb jij de Neo8 ingezet? En wat voor orde electrisch?
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Er was ooit eens een gezegd over plaatjes :) :
Bijlagen
Filter061808.JPG
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Montana schreef:
Een paartje 15W8530 K00 van scanspeak. Staat in het te koop topic.

Vind het een erg fijne unit. Ik ga dat type nu ook zelf gebruiken in een ontwerp met een alu woofer en magnetostaat tweeter. In vergelijking met focal, is deze redelijk eenvoudig te filteren.

Ik durf niet 100% zeker te zeggen of een mid iets minder rendement mag hebben vanwege de bafflestep. Als het de 8V woofer is die je hebt dan moet je die denk ik 1 a 2dB dempen.

Naast de visaton Al130 weet ik ook geen betere 13cm mid die binnen het budget valt.

mvg,

Martijn
Je kan BS door 8V laten doen, dan kan je misschien wegkomen met een mid welke minder rendement heeft. Alleen het is jammer dat m.i. de Scanspeak klankmatig 0% matcht met Focal.

Als je een philips RSQP gaat gebruiken dan zou ik die direct aan de focal hangen. Deze kan je <1500Hz nog goed inzetten. Met een extra neo maak je het concept alleen maar extra complex.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

RSQ8P schreef:
Heb al een tweeweg met de focal en de ribbon gemaakt: miste toch wat punch in het middengebied (500 - 1500 Hz).
:roll:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

nlmb schreef:
Montana schreef:
Een paartje 15W8530 K00 van scanspeak. Staat in het te koop topic.

Vind het een erg fijne unit. Ik ga dat type nu ook zelf gebruiken in een ontwerp met een alu woofer en magnetostaat tweeter. In vergelijking met focal, is deze redelijk eenvoudig te filteren.

Ik durf niet 100% zeker te zeggen of een mid iets minder rendement mag hebben vanwege de bafflestep. Als het de 8V woofer is die je hebt dan moet je die denk ik 1 a 2dB dempen.

Naast de visaton Al130 weet ik ook geen betere 13cm mid die binnen het budget valt.

mvg,

Martijn
Je kan BS door 8V laten doen, dan kan je misschien wegkomen met een mid welke minder rendement heeft. Alleen het is jammer dat m.i. de Scanspeak klankmatig 0% matcht met Focal.

Als je een philips RSQP gaat gebruiken dan zou ik die direct aan de focal hangen. Deze kan je <1500Hz nog goed inzetten. Met een extra neo maak je het concept alleen maar extra complex.
klankmatig matchen is wel een beetje subjectief.. Een woofer met alu of polyglas magnesium etc kan perfect bij elke unit aansluiten als je de units in hun bedoelde frequentie gebied inzet is mijn ervaring. Het karakter van een alu woofer is alleen te horen als je hem niet filtert en naar het opbreken luistert.. Als de woofer en tweeter nou veel meer vervormen dan de mid valt dat wel op ja..Misschien dat zijn lage vervorming in deze opzet nog wel het grootste nadeel is.. Ik weet ook wel dat je geen fan bent van scanspeak :wink:
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Henkjan schreef:
RSQ8P schreef:
Heb al een tweeweg met de focal en de ribbon gemaakt: miste toch wat punch in het middengebied (500 - 1500 Hz).
:roll:
Tja, mijn fout :) :). Ben bang dat als je niet het onderste uit de kan haalt met de 2-weg dat een 3-weg met 13 cm het ook niet gaat worden. Mijn ervaring is dat punch niet uit het middenbereik komt.
Montanna schreef:
klankmatig matchen is wel een beetje subjectief.. Een woofer met alu of polyglas magnesium etc kan perfect bij elke unit aansluiten als je de units in hun bedoelde frequentie gebied inzet is mijn ervaring. Het karakter van een alu woofer is alleen te horen als je hem niet filtert en naar het opbreken luistert.. Als de woofer en tweeter nou veel meer vervormen dan de mid valt dat wel op ja..Misschien dat zijn lage vervorming in deze opzet nog wel het grootste nadeel is.. Ik weet ook wel dat je geen fan bent van scanspeak Wink
Het karakter van een alu woofer is altijd te horen, ook dat van papier of keramiek. Er is namelijk geen enkele woofer die geen eigen klank heeft.

Ik wil alleen aangeven dat als je zomaar woofers bijelkaar stopt het misschien toch niet beter wordt dan de som der delen. Dat krijg je niet meer recht met een filter (al is het FIR :twisted: )

Als je scanspeak zo goed vind waarom verkoop je ze dan :twisted:
Plaats reactie