Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Er is ook een duidelijk klankverschil tussen de excel tweeters en de gewone van SEAS. Ik denk dat dat nog het meest met de constructie van de faceplate direct rond de dome te maken heeft en die een ander afstraalgedrag geeft. Een SEAS excel tweeter geeft je de flexibiliteit om op elke gewenste frequentie te crossen met elke gewenste filterorde.

Asterduc, de HDS mid zou je kunnen overwegen, de woofers niet, die zijn volgens mij onbruikbaar in jouw toepassing. Bovendien verwacht ik daar geen verbetering. En die scanspeak mid is veel mooier voor het oog ism een scanspeak woofer.

Je ziet het eigenlijk niet veel toegepast, scanspeak mid met seas excel tweet, waarom eigenlijk? Ik vermoed dat men kiest voor een mid en daar dan min of meer automatisch een tweeter van hetzelfde merk voor neemt. Of misschien is het wel dat iemand die voor SEAS kiest niet aan scanspeak wil en andersom. :?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Jij hebt ontwerpervaring met tweeters uit beide series. Die heb ik niet. Ik heb wel geluisterd naar tweeters uit beide series en ik heb bovendien een Millennium en h1212 in speakers hier thuis. Het is natuurlijk heel lastig om het hoog geïsoleerd te beoordelen, maar het lijkt mij persoonlijk sterk dat je op basis van het afstraalgedrag duidelijke klankverschillen kunt bemerken tusen excel tweeters en tweeters uit de premium lijn. Áls het afstraalgedrag al zorgt voor duidelijke klankverschillen, dan is het bovendien nog maar de vraag of dit ook kwaliteitsverschillen zijn.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is ook maar een vermoeden dat dat de oorzaak is. Wat ik in ieder geval duidelijk ervaren heb, is dat ik met de 27TDC veel meer heb moeten tunen voordat ik met de klank tevreden was. Ook was het onmogelijk om ze met dezelfde midwoofer eronder hetzelfde te laten klinken. Ik weet dat ik anders beweerd heb in het verleden (boute stelling dat je tweeters hetzelfde kunt laten klinken), maar ben daar later op terug gekomen.

Het lijkt mij sterk dat je de millennium en de H1212 hetzelfde ervaart in klank, let wel ik heb het niet over kwaliteitsverschil dat laat ik in het midden.

Verder doe ik geen moeite om asterduc tweeters van onder de €100,- aan te bevelen. :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Zoals ik al zei, vind ik het heel moeilijk het hoog van de tweeters onderling te beoordelen. De h1212 is gepaard met een L18, en de Millennium met twee stuks W18. Ze tonale balans van beide speakers is beduidend anders. Beide tweeters klinken echter gedetailleerd, open en zonder scherpte. Ik heb niet het idee dat ze voor elkaar onder doen. De vraag is dus: luister ik naar een verschil in tweeters, of naar een verschil in toepassing en afstemming?
Laat ik duidelijk zijn. Ik beweer niet dat er geen klankverschillen zijn, maar op basis van metingen en wat ik van de werking het gehoor weet, lijkt het me (onder voorwaarden) onwaarschijnlijk. Bovendien, op basis van luistertests waarbij te veel andere factoren verschillen en dus mogelijk meespelen, durf ik geen uitspraken te doen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Carlo maakte mij net attent op deze http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=89
Dat is een oude liefde. Die middentoner wou ik oorspronkelijk gebruiken (toen nog in Polyprop met koperen phaseplug). Ondertussen is het ook een papierdriver geworden.
Bij die middentoner kunnen dan deze woofers http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=96
Daar past dan ook nog Jeroen's tweetervoorstel bij.

Op zich geen slechte combinatie denk ik.
Ik heb Carlo voorgesteld hier een stel schijven te komen frezen en 'zijn' systeem op te bouwen met de Seas units.
Dat zou een mooi vergelijk zijn om Scan Speak en Seas dan naast elkaar te zetten.
Ik vind dit althans een waardig alternatief, gelijke kwaliteit, gelijke prijsklasse.
Zowat MB vs BMW, of is het eerder RR vs Bentley :lol:
fluppie

Bericht door fluppie »

Leuk idee, toen gisteren de driverkeuze/vragen daarover aan bod kwamen zat ik nog te denken wat het zou geven als je de kastvorm/ het idee van de Concave gebruikt met wat goedkopere drivers, Seas Prestige, 27TDFC, MCA15RCY, CA22RNX, CA22RNY & SP22R, of de X of Y nu het beste matched voor gebruik met de passive radiator weet ik niet.
Ze hebben een iets andere Fs en de ene is gevoeliger ( door een sterkere magneet ). Alleen zal de inhoud voor mid, laag en de extra moving mass voor de PR aangepast moeten worden.
Maar dan DE vraag, hoe zou het systeem zich verhouden tot de scanspeak ? Zou het echt beduidend minder klinken ? Of zou het gewoon anders klinken ?

Wat mij zo charmeerde aan de Concave, toen ik hem in febr-maart hoorde ( en ik moet erbij zeggen dat ik nog maar zeer weinig high-end installaties heb beluisterd ): Dat enorme live gevoel dat ze gaven, ik hoorde soms naast mij bepaalde details/tonen. Alsof er zijspeakers waren. Je kreeg echt zon 180° bundel van sound. En dan kon ik bijna zo wijzen in de ruimte waar instrumenten en artiesten stonden.
Kort: ik heb enorm van die luisteruurtjes genoten. Zodus, kunnen Seas units dit ook ? Al weet ik dat het moeilijk is om dit zo maar te raden. Maar ik denk wel dat het mogelijk is om te weten of die units geschikt zijn voor dit type kast/deze opzet of juist helemaal niet. Geloof dat jullie dit voor een gedeelte al aan de T&S parameters kunnen zien ?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Naast scanspeak 15M mid is denk ik alleen de Accuton C79 gelijkwaardig. Alle andere units, zoals excell en peerless mids hebben een hogere vervorming..

Wat hoop je te vinden in andere drivers, Ed?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dan denk ik dat je de vervorming van de 15M niet goed kent, Martijn. Hij is goed, maar niet het beste. Niet verwarren met de 15W!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Dan denk ik dat je de vervorming van de 15M niet goed kent, Martijn. Hij is goed, maar niet het beste. Niet verwarren met de 15W!
Ik heb vergelijkende testen gezien tussen de excells en de accutons. Accuton is in elk opzicht beter wb vervorming. frequentie respons is misschien niet altijd even makkelijk..

Je hebt gelijk, de 15M heb ik wel in de HH, maar ik kan hem niet vergelijken zo.. ik bedoel dat ik de 15W en de C79 gelijkwaardig acht. Misschien is de 15W dan ook een optie.
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

Montana schreef:
Ik heb vergelijkende testen gezien tussen de excells en de accutons. Accuton is in elk opzicht beter wb vervorming. frequentie respons is misschien niet altijd even makkelijk.
Vervorming is een relatief begrip, en geeft 1 view op de luidspreker. De on-axis curve, de demping, afstraalgedrag, breakup etc. etc. bepalen allemaal hoe een unit zal klinken.

De Scan Speak en de Accuton hebben een compleet ander "karakter", en ik denk niet dat je de een zoals de ander kan later klinken zonder complexe digitale filtering.

M.
robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

fluppie007 schreef:
Leuk idee, toen gisteren de driverkeuze/vragen daarover aan bod kwamen zat ik nog te denken wat het zou geven als je de kastvorm/ het idee van de Concave gebruikt met wat goedkopere drivers, Seas Prestige, 27TDFC, MCA15RCY, CA22RNX, CA22RNY & SP22R, of de X of Y nu het beste matched voor gebruik met de passive radiator weet ik niet.
Wat mij zo charmeerde aan de Concave, toen ik hem in febr-maart hoorde ( en ik moet erbij zeggen dat ik nog maar zeer weinig high-end installaties heb beluisterd ): Dat enorme live gevoel dat ze gaven, ik hoorde soms naast mij bepaalde details/tonen. Alsof er zijspeakers waren. Je kreeg echt zon 180° bundel van sound. En dan kon ik bijna zo wijzen in de ruimte waar instrumenten en artiesten stonden.
Kort: ik heb enorm van die luisteruurtjes genoten. Zodus, kunnen Seas units dit ook ? Al weet ik dat het moeilijk is om dit zo maar te raden. Maar ik denk wel dat het mogelijk is om te weten of die units geschikt zijn voor dit type kast/deze opzet of juist helemaal niet. Geloof dat jullie dit voor een gedeelte al aan de T&S parameters kunnen zien ?
Wij hadden bewust gekozen voor de duurdere units van SS omdat we wisten dat dit een langdurig project zou worden waarbij we met enkel hoogwaardige materialen wilden werken, ook voor de afwerking van de kast. We hebben nog niet geteld hoeveel uren we in de kast gestoken hebben maar het zou echt zonde zijn om er zo veel werk te steken in zo'n mooie kast om vervolgens daar inferieure units in te zetten.

Zoals Ed altijd pleegt te zeggen: "Als de basis maar goed is" en dat is wel waar denk ik. Ook hebben we door met de SS units te werken (relatief) weinig problemen gehad met het filter.

Goedkoop is in de geval dus duurkoop.
fluppie

Bericht door fluppie »

robbiedobbie schreef:
fluppie007 schreef:
Leuk idee, ...
Wij hadden bewust gekozen voor de duurdere units van SS omdat we wisten dat dit een langdurig project zou worden waarbij we met enkel hoogwaardige materialen wilden werken, ook voor de afwerking van de kast. We hebben nog niet geteld hoeveel uren we in de kast gestoken hebben maar het zou echt zonde zijn om er zo veel werk te steken in zo'n mooie kast om vervolgens daar inferieure units in te zetten.

Zoals Ed altijd pleegt te zeggen: "Als de basis maar goed is" en dat is wel waar denk ik. Ook hebben we door met de SS units te werken (relatief) weinig problemen gehad met het filter.

Goedkoop is in de geval dus duurkoop.
Weet ik wel RJ, ik ben zelf ook volledig overtuigd door de SS units, ze zijn hun geld ook meer dan waard!
Maar ik bekeek het even vanuit mijn perspectief, student, dus heb niet het budget van iemand die reeds werkt en geld verdient. En slecht is Seas niet, maar het is geen SS.
Vandaar de gedachte of een "studentenversie" van de Concave ook een stap in de high-end wereld zou zijn. Of is het, wachten, sparen, go ScanSpeak...
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Carlo had op de zelfbouwdag in Breda een hele mooie (door Edo gefilterde) speaker met Seas drivers bij zich. Hoewel deze misschien niet aan de Concave kan tippen, komt het nog verrassend dicht in de buurt!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je zult dan ook moeten matchen op kast volume.

De SS drivers staan er om bekent zich goed te voelen in relatief kleine kasten.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

b_force schreef:

Oow... Ik merk bij het simuleren dat ze zich juist vaak redelijk lekker voelen in betrekkelijk grote kasten.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Martijn M schreef:
b_force schreef:

Oow... Ik merk bij het simuleren dat ze zich juist vaak redelijk lekker voelen in betrekkelijk grote kasten.
Groot ????

mm dat staat wel haaks op mijn simulaties dan :P

Ik heb in het topic van Menno (met de nextels) een aantal drivers naast elkaar gehad.
Het viel direct op dat de SS het minste volume nodig hadden.
robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

[quote="fluppie007

Weet ik wel RJ, ik ben zelf ook volledig overtuigd door de SS units, ze zijn hun geld ook meer dan waard!
Maar ik bekeek het even vanuit mijn perspectief, student, dus heb niet het budget van iemand die reeds werkt en geld verdient. En slecht is Seas niet, maar het is geen SS.
Vandaar de gedachte of een "studentenversie" van de Concave ook een stap in de high-end wereld zou zijn. Of is het, wachten, sparen, go ScanSpeak...[/quote]

mmmm in het bouwen van de concave zit letterlijk honderden man-uren. In mijn optiek loont het dan niet om daar goedkope units in zetten. Nog even afgezien van wat het materiaal kost voor de afwerking. De formica- fineer die wij gebruiken kost ongeveer 300 euro voor 2 kasten.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het zóveel tijd kost om de concaves te bouwen dat je eigenlijk niet moet hoeven kijken wat de units of het afwerkingsmateriaal je kosten. Dan kun je wellicht beter kijken naar andere zelfbouw kasten.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik denk dat fluppie enkel doelt op een kale kast, zonder afwerking etc.

Enkel de gefreesde MDF platen. Afwerking kun je zelf altijd nog kiezen.
Het gaat dan enkel om het ontwerp (de kast) op zichzelf.

Ik denk dat je dan met bv Peerless of Seas drivers een prima set neerzet waarbij je zo de helft minder betaald dan SS.
fgroen

Bericht door fgroen »

b_force schreef:
Ik denk dat fluppie enkel doelt op een kale kast, zonder afwerking etc.

Enkel de gefreesde MDF platen. Afwerking kun je zelf altijd nog kiezen.
Het gaat dan enkel om het ontwerp (de kast) op zichzelf.

Ik denk dat je dan met bv Peerless of Seas drivers een prima set neerzet waarbij je zo de helft minder betaald dan SS.
Wat RJ bedoelt, is dat als je zóveel materiaal en moeite in een paar luidsprekerkasten stopt (vergeet niet, dat alleen de kale kasten ook al een lieve duit zullen kosten) je wel gek zou zijn, om niet het maximale eruit te halen.

Neemt niet weg, dat met andere units ook een prima systeem te componeren valt. Het is ook niet gezegd, dat de duurste componenten gegarandeerd een uitstekend resultaat neerzetten.

Als je naar Ed's aanpak kijkt, kun je zien dat hij eerst is begonnen met een huis-tuin-en-keuken luidsprekerkast (die speakers die mij aan Mickey Mouse deden denken) om zijn concept uit te testen en daarna bij gebleken tevredenheid pas is begonnen aan de enorme inspanning om die fantastische kasten te maken en de laatste procenten uit het kastontwerp te persen.

Dus... als je iets dergelijks van plan bent, zou ik je adviseren om eerst eens een rechttoe-rechtaan speaker te bouwen met de unit bezetting van jouw keuze, en als dat helemaal bevalt, kun je eens een paar honderd uur van je kostbare tijd in zo'n uitgebreid projekt steken. :idea:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Daar hadden Bart_M en ik het net ook over :P

Wat nu als je wel de vorm wilt, maar niet het geld hebt voor die dure units + afwerking erbij ?

Das is andere units + afwerking nemen een mooi alternatief :)

Maar ik ben het met je eens dat het dan wel lekker uit verband is 8) :lol:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik denk dat een studentenversie, waar Fluppie uiteindelijk naar vroeg, beslist goed mogelijk is. Het kan best anders klinken, en wellicht ook ietsje minder, maar met goede Seas-units bouw je volgens mij geen (om Fluppie's woorden te citeren) "beduidend slechtere" luidsprekers. Mits natuurlijk inhoud en filter goed op die drivers worden afgestemd, maar dat spreekt voor zich.
fluppie

Bericht door fluppie »

robbiedobbie schreef:
fluppie007 schreef:
...
mmmm in het bouwen van de concave zit letterlijk honderden man-uren. In mijn optiek loont het dan niet om daar goedkope units in zetten. Nog even afgezien van wat het materiaal kost voor de afwerking. De formica- fineer die wij gebruiken kost ongeveer 300 euro voor 2 kasten.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het zóveel tijd kost om de concaves te bouwen dat je eigenlijk niet moet hoeven kijken wat de units of het afwerkingsmateriaal je kosten. Dan kun je wellicht beter kijken naar andere zelfbouw kasten.
SS is echt nog een tijdje uit mijn gezichtsveld, al zou ik toch graag een aardig setje willen maken.
Houtlaminaat, mits overschotjes op juist formaat kan ik gratis krijgen ( overschotje wenge van 40cm*2m heb ik nu). Dus met wat goed geluk kost me dat al niets. Dan is er natuurlijk ook wel de MDF, dat zal al een fikse duit kosten. Je hebt veel verlies door het uitfrezen. Je spaart natuurlijk al wel dempingsmaterialen uit :D. Al bij al kom je toch gauw aan 1000 euro. Zelfs met seas units.
Ik ben wel eens benieuwd naar Ed's visie over een Concave gevuld met Seas materiaal...
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fluppie007 schreef:
toen gisteren de driverkeuze/vragen daarover aan bod kwamen zat ik nog te denken wat het zou geven als je de kastvorm/ het idee van de Concave gebruikt met wat goedkopere drivers, Seas Prestige, 27TDFC, MCA15RCY, CA22RNX, CA22RNY & SP22R, of de X of Y nu het beste matched voor gebruik met de passive radiator weet ik niet.

Maar dan DE vraag, hoe zou het systeem zich verhouden tot de scanspeak ? Zou het echt beduidend minder klinken ? Of zou het gewoon anders klinken ?

kunnen Seas units dit ook ?
De Seas Nextel's klinken volgens mij iets frisser, jonger, maar ik vermoed ook minder muzikaal. Vat dit relativerend op. Met dat minder muzikaal bedoel ik dat ze een soort onrealistisch detail toevoegen. Maar dat zou ik zelf wel willen bevestigd zien. Dus Carlo, jij gaat voor een Concave setje met Nextel?

Voor een prijsvoordeel hoeft je niet op Seas over te schakelen want die set Seas telt financieel zelfs iets hoger op als Scan Speak.
marc.heijligers schreef:
Vervorming is een relatief begrip, en geeft 1 view op de luidspreker.
die stelling deel ik volledig met Marc.
Zij die nog geen Scan Speak hebben vastgehad, die raad ik aan zo'n unit eens van nabij te bekijken en eens goed op de details te letten. Daar sta je werkelijk van versteld. Vergeet daarbij niet dat die 15M nu reeds zo'n 10 jaar meegaat vermoed ik. Stillaan hebben ook andere merken deze details gecopieerd. Met de Illuminator staat Scan Speak binnen enkele maanden terug een generatie verder.
Het is de combinatie van al die details en hun beter-dan-gemiddeld presteren op alle vlakken dat een Scan Speak zo bijzonder maken.

Een klein detail is bijvoorbeeld het non-compression effect van de ophanging. Ik heb geen harde bewijzen maar er is mij ooit verteld dat de weerstand van de ophanging zowel bij lichte als felle membraanuitslagen quasi gelijk is. Het membraan wordt met andere woorden niet mechanisch afgeremd door de ophanging.
Montana schreef:
Wat hoop je te vinden in andere drivers, Ed?
Ikke? niets, ik ben niet degene die naar andere drivers op zoek is, tenminste toch niet als zich geen objectief betere keuze aanbied!
Montana schreef:
jeroen_d schreef:
Niet verwarren met de 15W!
Misschien is de 15W dan ook een optie.
neenee, de 15W heeft een spreekspoel die dubbel zo lang is, verder is ie identiek aan de 15M.
Voor een snelle middentoner hecht ik meer belang aan een lichte bewegende massa als een lagere vervorming bij de laagste frekwenties. Dat maakt hem levendiger en dat past dan weer perfect in het Concave concept.
b_force schreef:
De SS drivers staan er om bekend zich goed te voelen in relatief kleine kasten.
Net niet Bart.
Nu ja, als je het laag niet echt benut dan kunnen ze in een iets kleinere kast.
Maar een Scan Speak kan zeer erg laag en heeft daar dan ook kastvolume voor nodig.
Ik kom nogmaals terug op het feit dat de Scan's niet meer van de jongste zijn en dat andere merken de Scan specs beginnen benaderen. Met de Illuminator slaat Scan Speak straks weer terug een kloof (ook in prijs vrees ik).
robbiedobbie schreef:
Precies, de Concave is een cost=no-object project, binnen een gezond denken.
Het gebruik van goedkope compromis drivers is er niet op zijn plaats.
Een 2.0 liter diesel motor, ondanks een niet onaardig >300 Nm koppel, leggen ze ook niet in een Posche Cayenne.
fgroen schreef:
als je zóveel materiaal en moeite in een paar luidsprekerkasten stopt je wel gek zou zijn, om niet het maximale eruit te halen.
Zo is dat, Fokke.
Ik heb jarenlang de fout gemaakt om met eenvoudige drivers te starten om daar dan tijdens het project een ingewikkelde behuizing rond te bouwen met het resultaat dat de kast overkill was voor de units. Het resultaat was dan ook matig. De Concave is het eerste project waar ik niet het gevoel heb dat ik op de grens van de drivers ben en dat er nog ruimte voor verbetering en dus verdere ontwikkeling is. Dat gevoel is beter dan sex! wel, euhh, close second :)
:?:
en voor alle duidelijkheid, NEE, IK HEB GEEN AANDELEN BIJ TYMPHANY! jammer!
Bijlagen
prijsvergelijk drivers.JPG
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat een verhaal is het geworden! Ik suggereerde slechts om eens een SEAS tweeter te proberen, maar mijn vermoeden dat men slechts all-SEAS vs all-SS wil beschouwen wordt hier bevestigd.

Ed, je zou zelfs tijdelijk mijn millenniums mogen lenen. Misschien zeg je al heel snel, nee dit is niet het geluid dat ik zoek. Probleem is wel dat ze 110mm faceplate hebben en daarmee niet direct uitwisselbaar met SS.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Wat een verhaal is het geworden!
haha, zo is dat. Je zou al bang worden om iets te gaan zeggen!
jeroen_d schreef:
Ed, je zou zelfs tijdelijk mijn millenniums mogen lenen.
dat is heel vriendelijk Jeroen, en ik zou op het aanbod willen ingaan.
Echter heb ik nu voor minstens een maandje mijn handen vol met de nieuwe kastvorm en laat het werken met nieuwe software nu niet mijn lievelingsbezigheid zijn!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”