fluppie007 schreef:
toen gisteren de driverkeuze/vragen daarover aan bod kwamen zat ik nog te denken wat het zou geven als je de kastvorm/ het idee van de Concave gebruikt met wat goedkopere drivers, Seas Prestige, 27TDFC, MCA15RCY, CA22RNX, CA22RNY & SP22R, of de X of Y nu het beste matched voor gebruik met de passive radiator weet ik niet.
Maar dan DE vraag, hoe zou het systeem zich verhouden tot de scanspeak ? Zou het echt beduidend minder klinken ? Of zou het gewoon anders klinken ?
kunnen Seas units dit ook ?
De Seas Nextel's klinken volgens mij iets frisser, jonger, maar ik vermoed ook minder muzikaal. Vat dit relativerend op. Met dat minder muzikaal bedoel ik dat ze een soort onrealistisch detail toevoegen. Maar dat zou ik zelf wel willen bevestigd zien. Dus Carlo, jij gaat voor een Concave setje met Nextel?
Voor een prijsvoordeel hoeft je niet op Seas over te schakelen want die set Seas telt financieel zelfs iets hoger op als Scan Speak.
marc.heijligers schreef:
Vervorming is een relatief begrip, en geeft 1 view op de luidspreker.
die stelling deel ik volledig met Marc.
Zij die nog geen Scan Speak hebben vastgehad, die raad ik aan zo'n unit eens van nabij te bekijken en eens goed op de details te letten. Daar sta je werkelijk van versteld. Vergeet daarbij niet dat die 15M nu reeds zo'n 10 jaar meegaat vermoed ik. Stillaan hebben ook andere merken deze details gecopieerd. Met de Illuminator staat Scan Speak binnen enkele maanden terug een generatie verder.
Het is de combinatie van al die details en hun beter-dan-gemiddeld presteren op alle vlakken dat een Scan Speak zo bijzonder maken.
Een klein detail is bijvoorbeeld het non-compression effect van de ophanging. Ik heb geen harde bewijzen maar er is mij ooit verteld dat de weerstand van de ophanging zowel bij lichte als felle membraanuitslagen quasi gelijk is. Het membraan wordt met andere woorden niet mechanisch afgeremd door de ophanging.
Montana schreef:
Wat hoop je te vinden in andere drivers, Ed?
Ikke? niets, ik ben niet degene die naar andere drivers op zoek is, tenminste toch niet als zich geen objectief betere keuze aanbied!
Montana schreef:jeroen_d schreef:Niet verwarren met de 15W!
Misschien is de 15W dan ook een optie.
neenee, de 15W heeft een spreekspoel die dubbel zo lang is, verder is ie identiek aan de 15M.
Voor een snelle middentoner hecht ik meer belang aan een lichte bewegende massa als een lagere vervorming bij de laagste frekwenties. Dat maakt hem levendiger en dat past dan weer perfect in het Concave concept.
b_force schreef:
De SS drivers staan er om bekend zich goed te voelen in relatief kleine kasten.
Net niet Bart.
Nu ja, als je het laag niet echt benut dan kunnen ze in een iets kleinere kast.
Maar een Scan Speak kan zeer erg laag en heeft daar dan ook kastvolume voor nodig.
Ik kom nogmaals terug op het feit dat de Scan's niet meer van de jongste zijn en dat andere merken de Scan specs beginnen benaderen. Met de Illuminator slaat Scan Speak straks weer terug een kloof (ook in prijs vrees ik).
robbiedobbie schreef:
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het zóveel tijd kost om de concaves te bouwen dat je eigenlijk niet moet hoeven kijken wat de units of het afwerkingsmateriaal je kosten. Dan kun je wellicht beter kijken naar andere zelfbouw kasten.
Precies, de Concave is een cost=no-object project, binnen een gezond denken.
Het gebruik van goedkope compromis drivers is er niet op zijn plaats.
Een 2.0 liter diesel motor, ondanks een niet onaardig >300 Nm koppel, leggen ze ook niet in een Posche Cayenne.
fgroen schreef:
als je zóveel materiaal en moeite in een paar luidsprekerkasten stopt je wel gek zou zijn, om niet het maximale eruit te halen.
Zo is dat, Fokke.
Ik heb jarenlang de fout gemaakt om met eenvoudige drivers te starten om daar dan tijdens het project een ingewikkelde behuizing rond te bouwen met het resultaat dat de kast overkill was voor de units. Het resultaat was dan ook matig. De Concave is het eerste project waar ik niet het gevoel heb dat ik op de grens van de drivers ben en dat er nog ruimte voor verbetering en dus verdere ontwikkeling is. Dat gevoel is beter dan sex! wel, euhh, close second
en voor alle duidelijkheid, NEE, IK HEB GEEN AANDELEN BIJ TYMPHANY! jammer!