Vifa korrekt xt

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Vifa korrekt xt

Bericht door Chance117 »

Hallo,

Na lang lezen en meekijken bij anderen ben ik eindelijk begonnen aan mijn eerste serieuze zelfbouwspeaker.
Mijn eerste idee was om een dipool te bouwen. Ik ben helemaal weg van de Jamo r909. Na een tijd kwam ik weer met mijn voeten terug op aarde en realiseerde dat dit nu te hoog gegrepen is en het verstandiger is om met een bestaand idee wat te doen.
Dit is de Korrekt geworden. De drivers van de korrekt spreken me erg aan. De standaard uitvoering leek me wat saai dus heb er het een en ander aangepast.
Hij is 6 graden naar achteren en 4 graden naar binnen.
Dit levert een hoop schuurwerk op maar hopelijk is het het waard.
de zijkanten worden bekleed met hout. Welk hout ben ik nog niet uit.
De baffle, achter en boven kant wordt zwart gespoten.
Bijlagen
Filter.<br />en de hond gelooft t allemaal wel.
Filter.
en de hond gelooft t allemaal wel.
Zij aanzicht
Zij aanzicht
zijkanten
zijkanten
Bracing
Bracing
Het ontwerp
Het ontwerp
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ik weet niet goed wat ik moet zeggen , maar dit ga ik zeker volgen.
Lekker veel werk, daar hou ik van.
Zo te zien ook het ECHTE handwerk!

Ziet er heel degelijk en puik uit!

Mooi project Chance117!
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Helaas moet ik je teleur stellen.
Tot nu toe is er vrij weinig echt handwerk aan te pas gekomen.
De bracing en kast zelf zijn met een druk op de knop gemaakt :twisted:
Voordeel van cnc frezer zijn :D
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Desalniettemin, een heel mooi project!!
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

en wat vond de hond ervan :twisted:
ziet er goed uit hoor :wink:
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Zoals je ziet intresseerd de hond het niet veel zolang het geen eten is :roll:

Vanmiddag demping aangebracht.
Bijlagen
Demping
Demping
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Zeer netjes tot nu toe, mooi projekt zo! Mijn eerste zelfbouwprojekt was de originele Korrekt en daar was ik zeer over te spreken...

Gaan deze de Wharfedales op de laatste foto vervangen?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Knap!

Zo'n setje wharfedales heb ik ook nog staan :lol: die dienen nu als surrounds speakers 8)
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Ik had 4 Wharfedale valdus 500. Heb er twee verkocht.
Ben altijd zeer tevreden geweest over het geluid ervan.
Ben benieuwd hoe de korrekt er tegenover gaat klinken
De 2 die overblijven zullen waarschijnlijk een plaatsje achter de bank krijgen.
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Vandaag de baffle van de eerste speaker erop gelijmd.
Kon me niet bedwingen om de drivers erin te schroeven om al een paar eerste tonen te kunnen horen 8)
Bijlagen
DSC01071.JPG
DSC01073.JPG
Gebruikersavatar
allintojazz
Berichten: 133
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 22:02
Locatie: sliedrecht

Bericht door allintojazz »

En? :D
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Wat me vooral opvalt in verhouding tot de Wharfedales is dat alle instrumenten en zang veel meer gescheiden zijn. Bij de wharfedales lijkt het meer als 1 brei eruit te komen.
De korrekt is geen bas monster zoveel is duidelijk maar de bas is wel strak.
Al met al is het nu al heerlijk om naar te luisteren en kan niet wachten tot dat ze klaar zijn :D
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Chance117 schreef:
De korrekt is geen bas monster zoveel is duidelijk maar de bas is wel strak.
'Verse' woofers zijn bijna nooit optimaal in het weergeven van het laag. Het trekt vast nog wel wat bij.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

richard schreef:
'Verse' woofers zijn bijna nooit optimaal in het weergeven van het laag. Het trekt vast nog wel wat bij.
Maar verwacht ook geen wonderen, het kan ook zijn dat die Wharfdales aan de "boomerige" kant zijn (ik ken ze niet :roll: ) waardoor het nu een beetje minder klinkt ... gewenning :?:
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

De Wharfedales zijn idd boomerig.
De Vifas zijn veel strakker wat ik ook mooier vind alleen ontbreekt het wat aan volume in het laag.
Maakt niet uit want wil er toch nog graag een gesloten sub bij zetten.
Weet alleen nog niet welke Driver :roll:
Ik zit te denken aan de Dayton http://www.intertechnik.de/index.html/J ... &suchwort=
Maar weet niet of mijn Hypex DS 2.0 genoeg vermogen hiervoor zal leveren?

Eerst maar zien dat ik de Korrekt aan het spelen krijg.
Na de eerste zover geschuurd te hebben dat hij klaar is voor spuiten ligt de tweede op de pijnbank :D
Bijlagen
DSC01075.JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Chance117 schreef:
De Vifas zijn veel strakker wat ik ook mooier vind alleen ontbreekt het wat aan volume in het laag.
Wellicht kun je nog wat knijpen in het mid+hoog.

En zo te zien was het vandaag weer technisch weer :wink:
Chance117
Berichten: 54
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 9:42
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Chance117 »

Dit project ligt even in de vriezer ivm het starten van een eigen bedrijf met jawel een cnc freestafel van 2 bij 4 meter :D

Dus tot alles een beetje loopt zal er weinig ontwikkeling zijn.
Gesloten