6 kanalen UcD 180HG

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

6 kanalen UcD 180HG

Bericht door Martijn H »

Ik ben dit weekend begonnen met de bouw van twee kastjes waarin in elk kastje drie kanalen UcD versterkers komen. Deze versterkers komen naast de speakers te staan en worden gebalanceerd aangesloten.

Ik heb nu nog twee 225VA 2*32V trafo's liggen en ik denk dat ik die maar ga gebruiken. 225VA zou iets aan de lage kant kunnen zijn, maar ik ga ervanuit dat het in de praktijk wel los zal lopen. Voor de voeding heb ik onlangs 8 stuks 10.000 63V BHC slit foils overgenomen. 40.000 uF per 3 versterkers dus. Erg snugger ben ik niet met al die printjes en componenten dus bij het maken van de voeding zal ik wat hulp krijgen. :mrgreen: Aangezien drie modules in een houten kastje voor de nodige warmte zullen zorgen, moet ik daar iets slims voor verzinnen. Ik denk dat ik een paar alu plaatjes met een klein koelprofiel van een moederbord gebruik (wat normaal op de processor zit)

Als ik wat verder ben met de kastjes zal ik daar een foto van laten zien.

mvg,

Martijn
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Als koeling kun je misschien ook kijken voor een alu plaatje in de bodem waarop je de modules op hun kant monteert. Als je dan aan de buitenkant een koelblok zet, kan dat wel eens meer dan genoeg zijn.



Groeten Mark
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

markje schreef:
Als koeling kun je misschien ook kijken voor een alu plaatje in de bodem waarop je de modules op hun kant monteert. Als je dan aan de buitenkant een koelblok zet, kan dat wel eens meer dan genoeg zijn.



Groeten Mark
Ik maak inderdaad een alu bodemplaat van 3mm, maar de modulen worden waarschijnlijk samen met de andere componenten aan het dak gemonteerd. Alle wanden zitten aan het dak vast. De bodemplaat is dan te verwijderen om overal bij te kunnen. Ik krijg van iemand 4 koelprofielen die ik aan het dak vastzet en met alu aan de modulen verbindt, maar dat zal niet uit de kast steken. Ik zorg voor openingen aan de onder en bovenkant zodat warmte kan ontsnappen.
Bijlagen
PICT2503.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Kan iemand mij zeggen of het mogelijk is om de elko's in de ST voeding van Hypex te vervangen voor 4 Slit foils. Twee parallel aan elkaar op de plek van 1 ST elko ? http://www.hypex.nl/docs/UcD-supply-ST.pdf

Ik wilde dan drie modules parallel aan deze ene voeding zetten als dat kan. Op die manier hoef ik geen nieuwe voeding te maken. Of zeg ik nu iets heel raars? :P

mvg,

Martijn
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Nee, maar het is zonde om een ST supply te kopen als je er andere elco's in gaat zetten; die zijn het duurste van de voeding.



Groeten Mark
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Hoe ga je 4 elco's netjes op de plek van 2 krijgen dan?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb op mijn st's zonder enig probleem de slitfoils gezet. Maar hoe je er 4 op de plaats van 2 wil zetten is me ook niet helemaal duidelijk.

Jan
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb de ST supply's al, dus het zou me niks extra kosten.

Ik zat eraan te denken om 2 elko's op en twee aan de onderkant van de print te monteren. De - en + pootjes aan de - en + van de bovendste elko. Het printje komt dan liggend in de versterker. Een andere manier is wellicht om de elko's op een appart printje te zetten en via een draadverbinding solderen aan de ST supply.

Zou ik nog andere voorzieningen zoals snubbers moeten aanbrengen?

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

waarom zou je zoveel capaciteit aan een module hangen, zelfs de ontwerpers raden het enigzins af.

jan
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

't zijn 3 modules toch?

Waarom gebruik je je huidige St voeding niet voor het laag, en dan een geheel nieuwe bouwen met de slitfoils voor het mid en hoog. Gecombineerd met een aparte trafo voor het laag. Dan pak je gelijk het geval met de 'niet overvloedige' capaciteit van de trafo die je hebt aan. (dat las ik als ik het goed heb in een ander topic?)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Om het een beetje betaalbaar te houden wilde ik er 3 op een voeding zetten.. Met 40.000 uF heb je toch genoeg capaciteit om drie 180HG modules te voeden? :?

Opzich is het idee, om het laag een apparte voeding te geven, nieteens zo gek, maar dan zou ik wel dezelfde trafo gebruiken voor het hoog en laag omdat het versterkastje anders te groot wordt. Ik zie alleen niet zoveel extra voordelen tov een gedeelde voeding om dit zomaar te doen.

Ik zag Bruno volgens mij eens zeggen op diyaudio dat een trafo 50-100% van het gewenste vermogen hoeft te hebben, waarbij 100% overkill is. Met 225VA zit ik dan goed, hoewel het voor het gevoel altijd groter mag. Als ik twee 400 of 500VA zie langskomen probeer ik die wel te kopen, maar tot die tijd probeer ik het zo even.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Op de ST-module's passen toch maar 2 ucd's?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Wowly, De aansluitingen voor twee modules staan parallel. Een derde kan er dus gewoon bij geïmproviseerd worden.

Op de foto's is te zien hoe ik de capaciteit verdubbeld heb. De elko's staan per twee parallel, (plus op plus) op de print. onder de print met boven de print dus. Als dit "not done" is hoor ik het graag, voordat ik iets opblaas ofzo! :wink:

mvg,

Martijn
Bijlagen
PICT2577.JPG
PICT2576.JPG
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Die soldeerpunten op de onderste foto zou ik maar ff over doen. Zo te zien niet goed door gevloeid. Gaat los zitten!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zelfs als je ze goed zou doorsolderen gaan ze loskomen.. Met het eiland van de print!! NIET DOEN ZO!! Dat gaat je tussen nu en no-time spijten..
Monteer de elco's desnoods los naast de print en verbind ze met dikke draden.
Kees
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Sietse, dat krijg je met die ingezoomde foto's! :oops:

Jah inderdaad.. daar heb ik niet over nagedacht Kees. Ik maak er een versteviging voor of ik monteer ze naast de print!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

twee kastjes.. Zijn nog niet helemaal af!

Nu moet ik nog op zoek gaan naar twee 500VA trafo's. Weet iemand waar die het goedkoopste zijn? Ik zie ze bij Farnell voor 75 euro per stuk.
Bijlagen
PICT2590.JPG
Laatst gewijzigd door Martijn H op do 19 jun 2008, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wowly schreef:
waarom zou je zoveel capaciteit aan een module hangen, zelfs de ontwerpers raden het enigzins af.

jan
Wat is dan de ideale buffercapaciteit voor een UcD180? Enig idee? Ik was namelijk ook van plan om er bijna 30000uF aan capaciteit in te proppen. (2x 12000 + 4700)

Voor de info: De versterkers zijn standaard UcD180´s en de trafo´s zijn 180VA (voor elke kant 1).

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hypex heeft hier al vaak antwoord op gegeven. meer dan 20.000 vinden ze absoluut niet nodig en ik geloof dat Bruno het zelfs nadeling vond. Zal vast wel ergens op de site staan.

Jan
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Wowly schreef:
Hypex heeft hier al vaak antwoord op gegeven. meer dan 20.000 vinden ze absoluut niet nodig en ik geloof dat Bruno het zelfs nadeling vond. Zal vast wel ergens op de site staan.

Jan
Een minimum van 4700µF wordt aangeraden per rail. Dus 10 000µF is zeker voldoende volgens mij.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Omdat ik aanvankelijk een vierkanaals versterker in mijn planning had, kwam ik er laatst achter dat ik niet genoeg onderdelen had. Een beetje dom.

Van die mooie goud vergulde aansluitingen, ik geloof van wbt, heb ik er maar 8 ipv 12. Ik zet er dus maar een standaard aansluiting bij. Ik hoor mensen al denken wat zonde, maar ik kan er wel mee leven! :wink:

De xlr bussen worden vervangen voor zwarte en links onder is de stroomentree aangebracht. De hele kast wordt matzwart. Boven bij dat gat komt waarschijnlijk een soort gaas, waaronder koelribben komen.
Bijlagen
PICT2593.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De 330VA trafo's waren in de aanbieding, dus daar gok ik het maar op!

De zijpanelen lak ik straks nog even, zodat die hetzelfde worden als het front van mijn dipools. In dat gat komt nog zwart gaas.
Bijlagen
versterkerkastje.JPG
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Dat ziet er puik uit! :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

gelukkig pakt ie het nu simpel aan :wink:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Montana schreef:
De 330VA trafo's waren in de aanbieding, dus daar gok ik het maar op!

De zijpanelen lak ik straks nog even, zodat die hetzelfde worden als het front van mijn dipools.
Nog een fan van Zebrano hout? In de olie is ook mooi, hoewel een ietswat kleurdende beits misschien beter past bij het zwart.
Plaats reactie