Herbouwen van een UCD180HG met HxR

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

fluppie

Herbouwen van een UCD180HG met HxR

Bericht door fluppie »

Na een hele tijd overwegen om UCD180ST modules te bestellen heb ik in okkazie een UCD180HG met hxr gekocht. Enkel ben ik niet zo tevreden over hoe de versterker is gebouwd. Vandaar dus de rebuild. Hij gaat een Modu behuizing krijgen. Al weet ik nog niet goed of die staalplaat voldoende koeling gaat geven. Elke UCD geeft ongeveer een 15W dissipatie ( van een 92% rendement uitgaande ). Er zit ook een JvE passieve volumeregeling in. De nov'06 versie. Ook heb ik een controlprintje van jan'08 dat ook met Sony codes overweg kan. Nadeel is wel dat dit printje niet goed samenwerkt met de control print ( de relais schakelen bijna nooit bij verdraaien rotary encoder ). Dus daar moet ik nog eens even wat met Jos over mailen. Dat is nu momenteel niet men grootste zorg want het originele printje doet het prima. Wat ik mij verder ook afvraag, de JvE regelaar, verhuizen naar een aparte kast ? Ik had zo het idee om van de UcD kast een echte eindbak te maken, enkel een schakelaar en een ledje aan de voorkant. En een logotje/gravering erin. Dan in de regelaar kast een JvE, evt nog een actieve buffer met LM4562. Is er hier iemand die weet hoe sterk het ingangssignaal moet zijn om de genoemde 105W RMS bij 8 ohm of 180W RMS bij 4 ohm te halen ? De vorige eigenaar had ook de gains van de UcD regelbaar gemaakt, dat wil ik eigenlijk niet en wil graag weer de originele weerstanden erop. Lijkt me beter, ook voor volumeverschillen tussen L & R teniet te doen. Zon trimmertje lijkt me niet erg nauwkeurig. Alsook moet alles eens netje bedraad worden want met ducktape en losse diodes en snubbers in een kast heb ik het niet zo. Had zelfs nog een losse rondel ( ring ) in de kast gevonden :? . Maar goed, alle tips/ideeën voor het succesvol herbouwen van deze amp zijn welkom en mogen gepost worden :) !
Bijlagen
mini-IMG_4639.JPG
mini-IMG_4638.JPG
mini-IMG_4637.JPG
fluppie

Bericht door fluppie »

Omdat ik niet echt tevreden ben over de output heb ik een 0dB 50hz toon van internet gehaald. Dit geeft 33,52V op mijn multimeter ( aangesloten parallel aan de speakers ) met 8 ohm speakers als belasting. Dit is de Veff / Vrms, dus als ik dan 33,52² / 8 dan kom ik op 140,4488 W RMS. Ik heb 50hz genomen omdat standaard multimeters hier correcte waardes voor weergeven ( behalve als je natuurlijk een True RMS meter hebt ). Ik weet natuurlijk niet mijn exacte impedantie bij 50hz, dus heel accuraat is mijn meting niet. Maar dit wil toch zeggen dat mijn versterker output wat hij kan. De gain trimpots heb ik weer op 1207 ohm gekregen ( meest aanleunend bij fabnrieksinstelling ). Waarom ervaar ik dit dan zo "stil" ?
fluppie

Bericht door fluppie »

Zo, de hele versterker is "gesloopt". Dat wil zeggen, alles is losgesoldeerd uit de kast. Ik heb nu 4 6800µF/100V condensators van BHC, 4 10 000µF/50V condensators over. Een afgewikkelde trafo van 300VA 2*32VAC. Een volledige alu kast van 1 HE. Een JvE volumeregeling van Nov'06 -, wat connectors en wat draad.

Ik denk dat ik 2 Hypex trafo's van 160VA ga bestellen. Of zou een "standaard" Amplimo trafo volstaan ? Al ben ik dan wel geneigd om 225VA te nemen.

Dan de voeding zelf... Hier ben ik echt nog niet uit. Zou ik nu gewoon duur gaan doen en 2 van die HG mono voedingen kopen. Zitten we wel al op een bedrag van 300 euro ex BTW voor trafo's en voeding. Is voor een student misschien een beetje te veel van het goede. Al spaar ik graag voor deze hobby en mag het ook wel wat geld kosten. Maar dan zie ik graag die verbeteringen terug in de geluidsweergave. Heeft iemand op het forum hier ervaring met de FTcap Aluminium van BMM-electronics ?
markje

Bericht door markje »

fluppie007 schreef:
Ik denk dat ik 2 Hypex trafo's van 160VA ga bestellen. Of zou een "standaard" Amplimo trafo volstaan ? Al ben ik dan wel geneigd om 225VA te nemen.
Due gebruik ik ook, niets mis mee. Alle respect voor Hypexm, maar hun trafo's zijn niet exotisch oid. Nu kan ik zeggen 'een trafo is een trafo', maar dan krijg ik misschien commentaar, dus dat doe ik niet. Amplimo levert prima trafo's.

Groeten Mark
Thago

Bericht door Thago »

Ik heb FTCaps van BMM gebruikt in mijn Aleph 2 versterkers (8*47000uF per monoblok). De voeding is symmetrisch opgebouw in een CLC configuratie.
Ik ben heel tevreden over de voeding, al weet ik natuurlijk niet of de Aleph 2 anders zou geklonken hebben met andere (duurdere) caps. Ik vermoed van niet :?:
Wel iets om mee op te letten: bij de FTCaps met schroefaansluiting hangt de schroef aan de -pool. Bij een symmetrische voeding moet je de caps dus met de schroeven op een isolerend subchassis monteren, en niet rechtstreeks op de (metalen) kast, anders krijg je een pracht van een kortsluiting.
fluppie

Bericht door fluppie »

Ik ga misschien toch voor een kopie van de Hypex HG voeding gaan. Enkel moet ik dan iemand foutloos naar schuro.de kunnen laten mailen voor BHC slitfoil condensators. Ik had onderstaande pcb layout gevonden in een topic. Van jeroen_d heb ik het bijhorende schema ( denk ik ). Hier ben ik echter wel niet zeker over ! Wel valt me op de Hypex niet voor dubbele gelijkrichting gaat, dus elke secundaire wikkeling apart gelijkrichten. Terwijl Sander Sassen in meerdere topics aanraad om dit te doen. Nu weet ik niet goed. Of we kopieren net deze boardlayout en laten dat etsen. Voorzien onszelf van Slitfoil condensators en nieuwe trafo's. Of moet ik dan met het gevoel gaan leven dat ik niet alles uit mijn UcD heb gehaald ?
Bijlagen
UcD180AD_8.jpg
UCD-voeding.png
UcDvoeding.JPG
Laatst gewijzigd door fluppie op vr 06 jun 2008, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul

Bericht door Paul »

Ik heb bij schuro met een beleefde engelse mail zeer snel geleverd gekregen.

Overigens heb ik nog 2 slitfoils over, voor 10,- p.s. zijn ze voor jou, misschien nuttig als je er nog 2 kunt vinden...
cve

Bericht door cve »

Of moet ik dan met het gevoel gaan leven dat ik niet alles uit mijn UcD heb gehaald
Dit weekend komt mijn tweede UcD400 gereed. Ik heb dan zowel een uitvoering met de Hypex voeding en een versie met T-nets naast elkaar staan. Ik laat je weten wat mijn ervaringen zijn.

Co
fluppie

Bericht door fluppie »

Uw mening wordt gevraagd. De eindbak krijgt een frontplaatje met enkel een ledje in. Nu is de vraag. Welk frontplaat design is het mooist ? Met de subtielere tekst of met de hele grote tekst. Tekst wordt niet ingekleurd maar er zal een verschil in tint zijn door de bovenlaag die geanodiseerd is en de weggefreesde laag die niet geanodiseerd is. Alsook de vraag, met led houder of zonder ( dus gewoon 5mm gat, drupje lijm achteraan ). Ik post de 2 designs van de frontplaat en een fotootje van de 2 mogelijke ledhouders ( binnen of buitenreflector ). Laat maar weten wat jullie het mooiste lijkt.
Bijlagen
Design 1.JPG
Design 2.JPG
led 5mm buitenreflector.jpg
led 5mm buitenreflector.jpg (6.39 KiB) 4698 keer bekeken
led 5mm binnenreflector.jpg
led 5mm binnenreflector.jpg (6.17 KiB) 4698 keer bekeken
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Met één equalizer heb ik altijd moeite gehad als die in een rack zat...

Afbeelding

Niet om mee te werken, want hij deed wat hij moest doen, maar optisch heeft dat apparaat me altijd vreselijk tegengestaan. Om "een of andere" reden deed design 1 me daar aan terugdenken.

Was mijn keuze bepalend, dan werd het dus nr. 2. O:)
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik had onderstaande pcb layout gevonden in een topic. Van jeroen_d heb ik het bijhorende schema ( denk ik ). Hier ben ik echter wel niet zeker over !
De layout is cf. het schema van jeroen_d.

Ik zou ook gaan voor nr. 2 en een ledje van 3mm zonder houder gebruiken.
Bijlagen
ledgat.PNG
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Niet om mee te werken, want hij deed wat hij moest doen
Drama om mee t werken. Kunnen mijn dikke vingers niet aan.
(en je wordt niet serieus genomen met zo'n EQ in je rack :))
cve

Bericht door cve »

Bij de grote tekst krijg je doordat de beitel meerdere keren baantjes moet frezen strepen te zien in je tekst. Ik denk dat je dat niet mooi vindt. Het gefreesde deel glimt ook behoorlijk. Als je de opmaak in het programma van Schaeffer doet kun je precies zien wat welke letter bij gebruik van welke frees doet. Gebruik liever ook geen hoofdletter en kleine letters samen. Ziet er erg onrustig uit. Persoonlijk vind ik de ledhouders er te "zelfbouw" uitzien. Ik ga voor het gaatje.

Co
Paul

Bericht door Paul »

En als je dat dan laat boren door iemand met een grote zware kolomboor wordt dat echt strak :!:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Wat CVE van die strepen zegt, zou goed kunnen kloppen. En wat de led betreft: ook ik vind zonder ledhouder mooier dan met.

Soundexcel schreef:
Drama om mee t werken. Kunnen mijn dikke vingers niet aan.
(en je wordt niet serieus genomen met zo'n EQ in je rack :))
Jah, maar wie zet nu nog zo'n achterhaald apparaat op het podium wat dateert uit eind jaren 80 of begin jaren 90? ;)
fluppie

Bericht door fluppie »

Weer wat progress:

- 2 Teca Trafo's 225VA 2x32V zijn onderweg
- De led zal ingebouwd worden zoals voorgesteld door Knuisje
- Knuisje gaat mij pcb'tjes maken voor de voeding :)

Kast wordt een Modu 2U Slimline, twijfel alleen nog over 280mm of 350mm diep. Alsook over 4mm ( wel 4 schroefjes zichtbaar ) of 10mm ( geen schroefjes vooraan zichtbaar ) frontpaneel. Heb naar Schaeffer een mailtje gestuurd hoe dat zit als je een 10mm in Front Panel Designer wil invoeren voor wat gravering en uitsparingen.
cve

Bericht door cve »

Bij Schaeffer kun je gewoon je eigen materiaal insturen. De opmaak in hun software blijft hetzelfde. Je moet alleen aangeven in het programma dat je zelf 10mm dik materiaal stuurt. Komt wel een kleine toeslag bij van ongeveer 10 euro. Zal niet veel meer zijn.

Co
fluppie

Bericht door fluppie »

Zo net weer wat besteld ( schuro.de ):
- 4x BHC Slit Foil 10 000µF / 63V
- 8x Diode RHRP1560 15A 600V 35ns

Trafo's zijn onderweg en gok ik morgen te hebben. Ben wel eens benieuwd naar de levertermijn van Schuro.
EDIT: Trafo's zijn goed aangekomen :)
fluppie

Bericht door fluppie »

Heb wat papiertjes gedrukt op schaal 1:1 zodat ik wat kan spelen met de kastlayout. Voorlopig ga ik uit van een kast van 2U hoog, en 280mm diep.
Enkel twijfel ik nog sterk of ik de vol. regeling en versterkerdeel apart moet houden. Of zou ik alles lekker integreren. Voor een toonregeling zou er dan wel niet echt meer plek zijn.
Ik heb een layout gemaakt waarvan ik denk dat hij geschikt is. Mede omdat signaal zo ver mogelijk van de 220V gehouden is. Wat denken jullie hiervan ? Goed idee ? Of beter anders ? Voorlopig is de JvE mee opgenomen in de kast, maar daar ben ik zelf eigenlijk nog niet uit of dat zo gaat blijven.
Bijlagen
Mogelijke kastlayout
Mogelijke kastlayout
Paul

Bericht door Paul »

Als de volumeregeling passief wilt houden zou ik hem voor de zekerheid geintegreerd doen (minimale afstanden gegarrandeerd)
cve

Bericht door cve »

Ik ben het helemaal met Paul eens. Geintegreerd dus. Wat wil je met een toonregelaar. En wil je dan een passieve of actieve toonregeling? Eigenlijk zie ik persoonlijk liever geen extra signaalbewerking, zeker niet passief. En zoals Eddy van Halen zei: volume+toonregelaar.

Co
fluppie

Bericht door fluppie »

Iets zoals dit http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6659 :)
Ben nog een beetje aan het speculeren over hoe en wat. Zeker een bypassbare, dat ik ook een ongewijzigd signaal kan beluisteren. Hij is "actief" denk ik aangezien er opamps in gebruikt worden en een beetje gain.
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik sluit me aan bij Paul en cve. Ik heb ook geen toonregeling en heb hem tot nu toe niet gemist. Meer bas nodig: speakers meer tegen de achterwand. Meer hoog nodig: weerstand voor de tweeter lager. :wink:
fluppie

Bericht door fluppie »

Zo Schuro heeft geleverd:

4x Slitfoil 10000µF / 63V
8x RHRP 1560

Alsook de printjes die Knuisje heeft gemaakt zijn hier al een tijdje :).
Tijd om bij Farnell wat te gaan bestellen !
knuisje

Bericht door knuisje »

fluppie007 schreef:
Zo Schuro heeft geleverd:
Mooi, dan heb je de grootste hobbel genomen. :wink:
Plaats reactie