Ik heb eigenlijk geen idee of het misschien wel dikker of dunner moet worden. De ideale balans tussen demping en de juiste dikte/hardheid is eigenlijk alleen proefondervindelijk vast te stellen, en misschien zit je daarmee gelijk al goed. Te soepel rubber kan je nog wel compenseren door de moer strakker aan te draaien, maar niet zo strak dat de ring zijn ronde vorm kwijtraakt, want daarmee ben je het voordeel van toenemende weerstand bij heftigere bewegingen kwijt. Daarnaast vergroot je er het kontaktoppervlak mee terwijl het rubber juist zijn veerkracht kwijtraakt waardoor hij trillingen sterker doorgeeft. Andersom zal je bij onvoldoende demping moeten uitwijken naar een zachter rubber of een dikkere ring. Bij een dikkere ring moeten trillingen een langere weg door het rubber afleggen zonder dat de vertikale stabiliteit al te veel afneemt. Beetje moeilijk om op voorhand aan te geven wat het beste voldoet. Ik hoop eigenlijk dat de huidige ringen volstaan. Draai anders de boel eens vast in een stuk hout met een gat erin. Dan heb je in elk geval alvast een idee over stevigheid en vervorming, en wellicht kan je er ook de lengte van de afstandsbus mee bepalen.
Het voordeel van dunwandige slang is dat deze in dwarsrichting weinig trillingen kan overdragen, terwijl de stabiliteit in lengterichting relatief groot is. Als de ophanging bij de magneet dusdanig stabiel is dat vertikale ondersteuning geheel overbodig is, kan je misschien evengoed een massieve siliconenring gebruiken. Nadeel is echter wel dat ook de korfresonanties minder gedempt zullen worden... die dwarsstabiliteit werkt immers over 360gr.
Voor mezelf heb ik al besloten niet lang naar slang te zullen zoeken. Omdat ik slang toch al zijdelings wilde steunen met siliconenrubber of deze er misschien zelfs in laat “drijven”, is de stap naar een volledig zelfgemaakte afdichting vrij klein. Dat doe ik dan door van kinderklei een mal te maken welke ik dichtsmeer met siliconenkit. Een ronde geul kan eenvoudig in de klei worden gedrukt met een stukje willekeurige slang, rubber springtouw, enz. Afhankelijk van de noodzaak van dwarsstabiliteit leg ik er misschien een stukje aquariumslang in. Of ik experimenteer gewoon met beide uitvoeringen.
BTW: bel gerust als het hier of daar schort aan duidelijkheid, want mondelinge toelichting gaat me toch beter af.