Versterker is moe

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bas01
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 20:53

Versterker is moe

Bericht door Bas01 »

Mijn versterker schakelt zichzelf opeens uit als ik de radio harder
dan stand 10 zet (van de 80 ofzo).
Zet ik m weer lager dan speelt ie weer verder af.
Ik snap er niks van want hij deed het altijd prima.

Het is een JBL GTO6000
Heb 2 jbl 120watt peak jbl speakers en
2 180watt peak jbl speakers er op.
subwoofer max 1200watt
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kan je zien of de versterker in de beveiliging schiet?

als die dat niet doet, zou ik denken dat het aan de 12V kant ligt, meet tijdens t spelen eens de spanning op de klemmen van de versterker
Bas01
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 20:53

Bericht door Bas01 »

het lampje van de versterker gaat uit en als ik hem zachter zet weer aan.
weet niet hoe je moet zien of hij in beveiliging schiet?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Meet de spanning maar eens op de +12V van de versterker

Hoeveel mm^2 is de kabel waarmee je hem aangesloten hebt?
Bas01
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 20:53

Bericht door Bas01 »

er staat 13.3V op de versterker.
de draad van accu naar versterker is 15mm2
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Bas01 schreef:
het lampje van de versterker gaat uit en als ik hem zachter zet weer aan.
weet niet hoe je moet zien of hij in beveiliging schiet?
daar is vaak een rood lampje voor die dan aan zou gaan... maar bij jou gaat er dan dus wat uit... mmm..

ik neem overigens aan dat je de FAQ van GTO n de handleiding al hebt doorzocht op mogelijke oorzaken?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Paul schreef:
Meet de spanning maar eens op de +12V van de versterker
Jah maar die spanning wordt nog verhoogd dmv een SMPS.
Schroef hem eens open en meet eens de voedingsspanning van de SMPS, zul je ff moeten kijken waar. Spanningen over de eindtorren voldoet wel.
Meet ook eens of de eindtorren kortsluiting maken (zonder spanning).

Gaat er een protection led branden?

En waar woon je?
Bas01
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 20:53

Bericht door Bas01 »

aha dan das redelijk technisch:P

ik ga morgenochtend eerst alle zekeringen vor de zekerheid vervangen als dat niet lukt ga proberen te doen wat jij zei.

ik woon in nijmegen
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Meet de spanning eens als ie redelijk hard staat (standje 9?) op de versterkerklemmen. Check de massa aansluitingen goed.
Rob.
Bas01
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 20:53

Bericht door Bas01 »

Nou alle zekeringen vervangen, doet nog steeds hetzelfde...
Als ik hem hard zet gaat ie uit maar als ik dan nog even wacht gaat hij wel
heel even aan, maar gelijk weer uit mekte ik nu.

De spanning is 12,3V op stand 8 daarna gaat ie weer moeilijk doen nu.
Bas01
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 20:53

Bericht door Bas01 »

massa net nog even goed aangedraaid maar die zit wel goed
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Bas01 schreef:
De spanning is 12,3V op stand 8 daarna gaat ie weer moeilijk doen nu.
da's dus al flink lager dan zonder muziek...
Bas01
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 20:53

Bericht door Bas01 »

ik heb het net nog een keer nagemeten want de vorige keer was de accu net opgeladen.

12,5V voor en 12,3V tijdens muziek.
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Dat is wel aan de lage kant. Kan je es proberen met een leen accu?
Is de massa van je signaal draad vanaf je radio ook goed?
Bas01
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 20:53

Bericht door Bas01 »

Ik heb net een andere accu erbij aangesloten zelfde effect.

De remote draad heb ik met een schakelaar gedaan vanaf de plus.
Het zit namelijk in een oldtimer waarbij het niet via contactslot werkt.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Afbeelding
Stap1:
Versterker aan. Zet je multimeter op Vdc. Zwarte pen op gnd. Ga nu met de rode pen de pootjes van de eindtorren langs (op de foto linksboven, die onderdelen onder de 4 schroeven).
MAAK GEEN KORTSLUITING! Als je er niet goed bij kan zeg het dan.
Zoek naar hoge spanningen, bijvoorbeeld +30V en -30V. En noteer hier even of de hoge spanningen aanwezig zijn en wat de waarde is.

Je kunt het ook anders meten, over de elco's bijvoorbeeld maar dit werkt prima.

Stap2:
Meet deze spanningen ook als de versterker problemen geeft en noteer ze hier. Zijn deze spanningen ook goed, dan zit het zeer waarschijnlijk niet in de voeding.

Bij het testen wel de zekering ertussen houden he :!:

Kan je een goede detailfoto maken van bovenaf? Zodat alles goed te lezen is, typenrs ed.
hutsefluts
Berichten: 5
Lid geworden op: di 30 mei 2006, 14:45
Locatie: Belfeld

Bericht door hutsefluts »

Heb je niet een heel lage weerstand naar je speakers?

Zodat de versterker bij iets hoger volume in zijn stroombeveiliging schiet?
Bas01
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 20:53

Bericht door Bas01 »

nou eindelijk gevonden hoor!

2 speakerdraden maakten onder mijn bekleding in de auto kortsluiting... de enige plek waar ik nog niet gekeken had.
Kwam er achter omdat de versterker na alles doormeten nog goed bleek te zijn.

bedankt allemaal voor de moeite!
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik dacht dat je hem al had ontkoppelt, volgende keer als eerste speakerdraden loshalen en opnieuw testen.

Maar mooi dat hij het doet! :D
hutsefluts
Berichten: 5
Lid geworden op: di 30 mei 2006, 14:45
Locatie: Belfeld

Bericht door hutsefluts »

goed he!
Plaats reactie