UcD400HG "Black Edition"
Moderator: Beheerdersteam
De voltooiing begint te naderen. De Alps zit nu op het voorpaneel. De bedoeling was deze op de brug te monteren maar er was niet genoeg ruimte voor. Dat krijg je als andere componenten neemt dan je oorspronkelijke van plan was. De Alps is behoorlijk dieper dan de Hops&Schuler. Omdat alle inputkabels even lang zijn is het toch nog een behoorlijke kabelsalade geworden. De gnd is met een 100 Ohm weerstand aan de kast verbonden. Ook de afscherming van de netkabel zit op dit zelfde punt.
Even spanning erop om te zien of alle aansluitingen kloppen en de voedingen functioneren. Gelukkig werkt alles naar behoren. Nu nog de displays en ir-sensor aanbrengen en de luidsprekers aansluiten.
Co
Even spanning erop om te zien of alle aansluitingen kloppen en de voedingen functioneren. Gelukkig werkt alles naar behoren. Nu nog de displays en ir-sensor aanbrengen en de luidsprekers aansluiten.
Co
Tsja... wat moet ik hier van zeggen. Ik vond je "antoon"al zo bizar mooi gemaakt, maar dit overtreft alles. Ik ga het toch proberen:
WAT IS DAT MOOI!, doet bijna pijn aan je ogen en demotiveert mij om nog foto's te durven prosten van mijn klooisels
Alle gekheid op een stokje, super. Ook mooi hoe die RCA's "in" de behuizing zitten.
Overigens, ik las onlangs dat verhaal van die aarde en veiligheid enzo. Waarom die weerstand bij de aansluitng van de ground? (zowel net als outputground)?
Jan
PS: wat doe je met de kast van "antoon" eigenlijk ???? (hint hint)
Over de weerstand aan massa schrijft Jos het volgende:
A damping resistor of for instance 47 or 100ohm is applied in each device as the only connection between the chassis and signal ground. (Preferrably nearby the chassis back plate and the audio connectors.) The direct earth-to-chassis connection provides required safety. The damping resistor avoids that significant stray currents can cycle between different devices through the power-ground cord and the signal ground connections. Note that 'official' XLR documents prescribe that it is best to make a hard-wired connection between the chassis and the signal-ground at the point of the chassis backplane. I agree that this is good for HF rejection, but it is -in my opinion-not a good strategy in combination with the presence of (unbalanced) cinch connectors.
Deze manier van aansluiten heb ik al meer toegepast en bevalt uitstekend.
En wat het uiterlijk betreft. Tijd, tijd en geduld. De eerdere versie van "Antoon" blijft voorlopig gewoon bestaan. Deze zwarte bouw ik voor iemand anders. Hierna maak ik weer een nieuwe voor mezelf. Ik heb nog wel een zwart voorpaneel over. Gefreesd en bedrukt net als deze zwarte. In de standaard Hifi2000 maat.
Co
A damping resistor of for instance 47 or 100ohm is applied in each device as the only connection between the chassis and signal ground. (Preferrably nearby the chassis back plate and the audio connectors.) The direct earth-to-chassis connection provides required safety. The damping resistor avoids that significant stray currents can cycle between different devices through the power-ground cord and the signal ground connections. Note that 'official' XLR documents prescribe that it is best to make a hard-wired connection between the chassis and the signal-ground at the point of the chassis backplane. I agree that this is good for HF rejection, but it is -in my opinion-not a good strategy in combination with the presence of (unbalanced) cinch connectors.
Deze manier van aansluiten heb ik al meer toegepast en bevalt uitstekend.
En wat het uiterlijk betreft. Tijd, tijd en geduld. De eerdere versie van "Antoon" blijft voorlopig gewoon bestaan. Deze zwarte bouw ik voor iemand anders. Hierna maak ik weer een nieuwe voor mezelf. Ik heb nog wel een zwart voorpaneel over. Gefreesd en bedrukt net als deze zwarte. In de standaard Hifi2000 maat.
Co
Van deze versterker is alleen het front van Hifi2000. De rest is dhz van een stapel aluminium.Zijn er overigens nog meer van dit soort firma´s kwa behuizingen? Ik kan in het assortiment van Hifi2000 niet echt een behuizing vinden die volledig naar mijn smaak is.
Andere optie is:
http://www.atiresearch-anodized.com
Die komt binnenkort in dit theaterDat schreeuwt bijna om een bijpassende cd-speler
Bedankt voor de complimenten allemaal. Dat werkt ook inspirerend.
Co
Vandaag alles aangesloten om eens te luisteren of het geheel een beetje klinkt want daar gaat het tenslotte toch om. En klinken doet het. Of het nu in de T-nets zit, de Relaixed of de combinatie hiervan weet ik nog niet maar het geluid is toch beter dan de passieve versie met de Hypex voedingen. De bas en dynamiek zijn echt opvallend beter. Viel ook mijn ega meteen op hoe anders dit toch weer klinkt. Het is dus niet geheel alleen autosuggestie van mijn kant. Misschien doet Hypex er goed aan om de T-nets te gaan gebruiken ipv de slitfoils. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de pre-amp zoveel invloed heeft op het geluid. Na een uurtje luisteren besloot ik de zaak maar eens netjes te gaan aansluiten en de knop, vensters en kap maar te gaan aanbrengen. Toen toch weer een tegenslag. De amp-on draad verbind ik tijdens de bouw gewoon aan de min speakerterminal. Dan zit die lange draad niet steeds in de weg. Functioneert dan niet geheel plopvrij maar dat geeft niet. Bij het aansluiten op de amp-on blijkt het geheel echter niet te werken. Beide modules schakelen dan niet in. Wel alle rode leds maar de blauwe blijft uit. Nu is het een simpel schema maar ik heb tot op heden niet kunnen ontdekken waar het probleem zit. De BC547B al vervangen, zelfs al omgedraaid, maar nada.
Ook even een printje buiten de versterker gemaakt maar die weigert eveneens alle dienst. Vreemd, zal wel iets simpels zijn wat ik nu even niet zie. Ga maar even want anders doen....... Ik heb mijn dag niet.
Co
Co
-
De Timmerman
Dat klopt volgens mij niet Rudy.Das omdat je AC3 en AC4 genomen hebt, en dat werkt enkel met AC1 en AC2, AC3 en AC4 zijn namelijk altijd negatief.
( Vanop je schema op pag 1 )
De specs van de trafo:
250VA double isolation.
Dimensions: d=126mm h=65mm
Primary: 2x115 Vac
Sec. main: 2 x 0-40 Vac
Sec. aux1: 13-0-13 Vac
Op beide staat dus 0-40 Vac, dus dat lijkt me niet de oorzaak.
Co
Ja er staat uiteraard 40VAC op de twee wikkelingen, maar niet ten op zichte van hetzelfde potentiaal, neem voor de luit maar eens je DC meter en meet dat is na voor de AC1 en de AC3 ( tov de gnd ), en ja uiteraard heb je tov de massa een positieve spanning nodig om de transistor in geleiding te brengen.
Of ja, doe is gek en probeer het ... , en hier bedoel ik niet mee wissel de wikkelingen om, maar leg die diodes eens aan de ander brug die de positieve kant gelijkricht.
Of ja, doe is gek en probeer het ... , en hier bedoel ik niet mee wissel de wikkelingen om, maar leg die diodes eens aan de ander brug die de positieve kant gelijkricht.
De 40VAC liggen helemaal niet aan een potentiaal. Deze zijn beide zwevend, dus je uitleg klopt niet helemaal Rudy. Door beide 40VAC wikkelingen gelijk te richten krijg je twee gelijkspanningen van 40x1,4=56V. Deze zijn beide positief ten opzichte van massa. Door nu de massa van de bovenste gelijkspanning aan de + van de onderste te hangen, wordt die je nieuwe nulpunt. De +56Vdc blijft nu 56Vdc en de GND van de andere 56Vdc (die aan de GND van de eerste 56Vdc ligt) wordt je -56Vdc. Hierdoor krijg je dus je symmetrische voeding. Het aan elkaar leggen van de 2e 56Vdc en de massa van de eerste is mogelijk, omdat de beide 40Vac-wikkelingen geen gemeenschappelijke aansluiting hebben.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
You'll be surprised... Ik heb al diverse keren ervaren dat juist de voorversterker een major impact in de geluidsketen heeft (of zelfs het voorversterkergedeelte in een integrated). Het zou mij niet verbazen, dat juist het verschil passief/relaixed hoofdzakelijk de oorzaak is van het klankverschil.cve schreef:Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de pre-amp zoveel invloed heeft op het geluid.
Maar, dit is slechts mijn vermoeden gevoed uit mijn ervaringen. The proof of the pudding is the eating....
Omdat de voedingen toch aangepast en dus uitgebouwd moeten worden zal ik de T-nets ook even in de passieve versie zetten. Dan weet ik zeker of het de invloed van de Relaixed is of van de voeding. Voor de volledigheid de Hypex supply's ook maar in de nieuwe versie knutselen om te horen of dat wat uitmaakt. Voorzichtig met mijn uitspraken zijn want mijn geheugen voor geluid is erg slecht.
Wonderlijk fenomeen dat horen.
Co
Co
Het probleem krijg ik niet de wereld uit. Aansluiten op ac1 en ac2 doet de versterker wel goed aangaan maar zorgt voor veel uitschakelgeluiden. Pen ac1 en ac3 doen het veel beter. Wellicht door de dubbele gelijkrichtbrug. Daarom de modules maar op de oude Hypex voeding getest en dan doen ze het prima. Inmiddels de gnd van de oplaadstroom met elkaar verbonden zoals in de datasheet van DNM. Het effect is dan een stuk minder uitschakelgeluiden! Helemaal weg is het echter nog niet. De oude is muisstil dus dat moet hier ook kunnen. Aansluiten op AC1 en AC3 geven steeds de beste resultaten. De spanning na het uitzetten van de amp-on over massa blijft echter 5,8 Vdc. Blijft dat even en loopt dan langzaam terug. Die 5,8 is echt te laag voor een goede werking. Dat moet het dubbele zijn. De spanning over het amp-on contact en de dioden is 24,8 Vdc en over de massa en en amp-on is O Vdc. Er is geen potentiaalverschil tussen chassis en de gnd van de voeding.
Co
Co
Je kan eens proberen met over de basis-emitter van T4 een weerstand van 10K parrallel te zetten. Maar ik zou dan nog steeds AC1 en AC2 gebruiken, want als je iets aan AC3 of AC4 gaat hangen kan je dat deel al evengoed weglaten.
Trouwens, mag ik er je op wijzen dat je een verbinding mist van je relais contact naar je spoel van je relais ( in het schema in ieder geval ). Bij een dc "error" zullen je relais beginnen dansen.
mvg Rudy
Trouwens, mag ik er je op wijzen dat je een verbinding mist van je relais contact naar je spoel van je relais ( in het schema in ieder geval ). Bij een dc "error" zullen je relais beginnen dansen.
mvg Rudy
Klopt, zit echter wel op de print en werkt prima. Zal het schema aanpassen, vergetenag ik er je op wijzen dat je een verbinding mist van je relais contact naar je spoel van je relais
Dat had ik ook bedacht maar het blijft raar dat alleen de combinatie AC1 en AC3 redelijk goed werkt. Alleen AC1 doet de amp wel keurig aangaan maar levert bij het uitschakelen een hoop geluiden. Dat kan ik snappen maar 1 en 2 samen lost niets op. En dat snap ik dan weer niet.Maar ik zou dan nog steeds AC1 en AC2 gebruiken, want als je iets aan AC3 of AC4 gaat hangen kan je dat deel al evengoed weglaten.
Ik zal je advies voor een weerstand over basis-emitter straks eens proberen. Bedankt voor je respons Rudy.
Co
De weerstand parallel aan basis-emitter biedt geen oplossing. Maakt geen enkel verschil met de eerdere situatie. Dioden weer aan ac1 en ac2 en meet dan een 42,5 volt op amp-on, beetje veel. Schema even uit de versterker nagebouwd om fouten uit te sluiten. Maakt geen verschil. BC547B omgedraaid (je probeert eens wat), maakt geen verschil. Om in voetbaltermen te blijven: schiet mij maar lek.....

Co
Co
Klein detail wel is dat je een bc547B gebruikt, welke maar tegen max 50V kan, ik geloof dat dit op zich niet het probleem is, maar het kan zijn dat ie doorslaat en dus constant een beetje geleid.
Eventueel vervangen door een ander type dat toch 80V aankan, een bc546 kan maar dit is ook maar nipt met zen 65V daar je toch een voedingrail hebt van 58V.
mvg Rudy
Eventueel vervangen door een ander type dat toch 80V aankan, een bc546 kan maar dit is ook maar nipt met zen 65V daar je toch een voedingrail hebt van 58V.
mvg Rudy