b_force schreef:
Puur oordelen op getallen en grafieken blijft lastig, er zelf mee gewerkt te hebben geeft altijd een veel beter beeld van de situatie.
kijk, dit wil ik toch nog effe kwijt rond het Scan Speak verhaal, de vooroordelen en de "van horen zeggen" wetenschap.
Ik heb de Scan Speak units zelf nooit echt kunnen beoordelen. De start van de Concave was voor mij de eerste aanraking met Scan Speak. Na zowat alle mid-budget units te hebben gebruikt in verschillende ontwerpen wou ik deze keer van start gaan met een unit die tot de topreeks behoorde om wat voor reden dan ook.
Het was niet vanaf de eerste dag dat ik de kwaliteiten kon schatten.
In de loop van het Concave project begon ik echter steeds te merken dat de units nooit de grens bepaalden van waar ik was. Telkens we een verbetering doorvoerden ging de unit mee een stapje hoger.
Op dit moment ben ik met mijn set (Wadia CD speler en Thel Accusounds) op een redelijk niveau gekomen dat de Scan Speaks eindelijk hun meerwaarde kunnen tonen. Ik spreek hier dan over ruimtebeeld, dynamiek, homogeen, rust, noem maar op. En nog steeds is er ruimte voor verbetering met deze units.
Als iemand mij zegt dat hij al eens een Scan Speak heeft gehoord, maar dat ie daar niet echt overtuigd van was, dan stel ik mij de vraag op welk niveau alle andere ingredienten van de set stonden.
Als voorbeeld kan ik de Classé set van RobertJan bijvoorbeeld nemen. Ik vind dat de Concaves eigenlijk al een trapje hoger staan als zijn Classé. Misschien ben ik fout met die bewering, misschien ook niet. Maar de Concaves aangesloten op de Classé in Breda zijn nog lang niet het niveau waarop de Scan Speak units hun volle capaciteiten naar voren kunnen brengen. De Concave zelf alsook de Classé bepalen daar de limiet.
En daar ligt nu voor mij de reden om voor deze units te kiezen, de zekerheid dat er nog steeds ruimte is voor verbetering met dezelfde drivers.
In dit verhaal gaat het om Scan Speak, maar ik denk dat dit dezelfde situatie is met drivers van Eton, Thiel, Seas Excell, ...
Ed.