Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
..... ik heb nog nooit een goede gitaar uit een scanspeak horen komen.
beetje zonde van SS units om de gitaar doorheen te rammen hè :lol:

maar wij van groep 4 hebben (uiteraard) Nils Lofgren geluisterd, en waren dik overtuigd van de concaves, ik vond ze in niets onderdoen voor de electrostaten van Harry (en ik hou erg van electrostaten)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik vond de Concaves wat gecontroleerder in het laag dan de electrostaten. Of het moet zijn dat dat idee bij me opgekomen is toen ik die konus zo op en neer zag klapperen. :shock:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, in t laag waren ze in een andere klasse dan die eenzame eton....
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Tsja, de macht van de grote getallen he?

Ik ben benieuwd wanneer die gasten nu eens eindelijk uitgemeten en uitgetweakt zijn en van muziek gaan genieten :D :D :D .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
..... ik heb nog nooit een goede gitaar uit een scanspeak horen komen.
beetje zonde van SS units om de gitaar doorheen te rammen hè :lol:
Hoezo zonde ? :roll:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Naah Bart,

Niet te negatief over scanspeak hoor!

De mid en tweeter die Ed gebruikt behoren tot de beste units die te koop zijn. Het is eerder de afstemming die het geluid maakt of kraakt dan het merk unit of het materiaal waaruit de driver is opgebouwd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Montana schreef:
Naah Bart,

Niet te negatief over scanspeak hoor!

De mid en tweeter die Ed gebruikt behoren tot de beste units die te koop zijn. Het is eerder de afstemming die het geluid maakt of kraakt dan het merk unit of het materiaal.
Ow dat ben ik direct met je eens.

Helaas tot nog toe nog geen goed ontwerp gehoord en wilde heel graag de concaves van Ed horen.
Maar wellicht komt dat dan 8 juni wel :)
Laatst gewijzigd door b_force op zo 25 mei 2008, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Henkjan schreef:
b_force schreef:
..... ik heb nog nooit een goede gitaar uit een scanspeak horen komen.
beetje zonde van SS units om de gitaar doorheen te rammen hè :lol:
Hoezo zonde ? :roll:
toen ik las "een gitaar uit een scanspeak .. komen" ik kreeg beelden voor de geest van een gitaar die een speaker uit komt vliegen :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

:lol: :lol: :lol: :lol: 8) :D
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
haha :lol:
Nou Ed zou me ook overtuigen van scanspeaks (dat was de afspraak)
ach ja, dat is hier ooit eens gemeld ja.
dat doen we dan tijdens de HEZB zoals je zelf voorsteld.
Ik zou zeggen Bart, breng je favoriete tracks mee, kom iets vroeger, zet jezelf in mijn luisterruimte, duw die CD in de Wadia en geniet van de details, ja zelfs met Scan Speak! \:D/
Tot binnenkort.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Deze hele discussie tussen Concave wel of niet goed of Scan Speaks wel of niet goed zette mij aan het denken hoe ik er nu zelf over denk.

De meest kritieke en meest te overtuigen persoon die de Concaves tot nu toe beluisterd heeft ben ik zelf. Na 3 jaar, yep zolang loopt dit project al, vind ik dat we tot een product zijn gekomen waar ik nu zelf in geloof. Bij mijn basgitaren heeft dat 7 jaar geduurd.
Dat er nog verbetering mogelijk is, is ook de reden waarom ik na RJ's kastjes aan de Mk2 versie ga beginnen.

Wat Scan Speak betreft, die blijf ik behouden tot ik iets beters kan vinden, tot op heden ontbreekt het mij aan alternatieven die werkelijk beter zijn. Onder beter versta ik een homogenere, meer muzikalere en gelijk detailrijkere, eenvoudiger te filteren, fasestabielere, goed inpasbare unit die duur mag, maar nog betaalbaar moet zijn.
Gegarandeerd dat jullie met een aantal alternatieven komen, maar ik zal steeds een verdedigbare reden vinden waarom hij niet aan bod komt! Als je dan alles op een rijtje zet zul je merken dat Scan Speak daar toch op een eenzame hoogte staat samen met nog een paar andere net even goede units met een net iets andere karakteristiek en waar de keuze dan een smaakkwestie is.

Ed.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Bart, als jij het over de klank van Scanspeak hebt (wat dat ook moge zijn), dan moet ik altijd denken aan de volgende uitspraak van ene Albert Einstein: "Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom".
Heb je een mogelijke verklaring voor jouw mening die je meettechnisch zou kunnen verklaren?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Martijn M schreef:
Bart, als jij het over de klank van Scanspeak hebt (wat dat ook moge zijn), dan moet ik altijd denken aan de volgende uitspraak van ene Albert Einstein: "Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom".
Heb je een mogelijke verklaring voor jouw mening die je meettechnisch zou kunnen verklaren?
Lees ietsjes terug in het topic.

Dat vertelde ik dus al dat ik een aantal dingen niet kan plaatsen, omdat ze meettechnisch gewoon goed zijn.
Echt niks, maar dan ook helemaal niks op aan te merken.

Ik vraag me dan ook hard af waar het aan ligt, zo goed ken ik scanspeak qua meten en/of filteren niet. (nooit mee gewerkt nmlk)
Ook heb ik niet vaak diverse metingen qua scanspeaks bekeken, simpelweg omdat het heel ver boven mijn budget ligt. (en daardoor voor mij ook minder interessant om te bekijken)

Puur oordelen op getallen en grafieken blijft lastig, er zelf mee gewerkt te hebben geeft altijd een veel beter beeld van de situatie.

Maar ik heb bepaalde (gitaar) referenties die tot nog toe gewoon niet lekker uit scanspeaks kwamen (dit is exclusief de concave, want die heb ik niet goed kunnen horen).
Maar nogmaals dit kunnen ook de ontwerpen zijn geweest en niet de drivers op zichzelf.

Ik zal binnenkort eens wat meer verdiepen in de meetgegevens van scanspeak, wellicht verklaard dat het een en ander.

Voor de rest ga ik op HEZB er eens lekker voor zitten :)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
Puur oordelen op getallen en grafieken blijft lastig, er zelf mee gewerkt te hebben geeft altijd een veel beter beeld van de situatie.
kijk, dit wil ik toch nog effe kwijt rond het Scan Speak verhaal, de vooroordelen en de "van horen zeggen" wetenschap.

Ik heb de Scan Speak units zelf nooit echt kunnen beoordelen. De start van de Concave was voor mij de eerste aanraking met Scan Speak. Na zowat alle mid-budget units te hebben gebruikt in verschillende ontwerpen wou ik deze keer van start gaan met een unit die tot de topreeks behoorde om wat voor reden dan ook.

Het was niet vanaf de eerste dag dat ik de kwaliteiten kon schatten.
In de loop van het Concave project begon ik echter steeds te merken dat de units nooit de grens bepaalden van waar ik was. Telkens we een verbetering doorvoerden ging de unit mee een stapje hoger.

Op dit moment ben ik met mijn set (Wadia CD speler en Thel Accusounds) op een redelijk niveau gekomen dat de Scan Speaks eindelijk hun meerwaarde kunnen tonen. Ik spreek hier dan over ruimtebeeld, dynamiek, homogeen, rust, noem maar op. En nog steeds is er ruimte voor verbetering met deze units.

Als iemand mij zegt dat hij al eens een Scan Speak heeft gehoord, maar dat ie daar niet echt overtuigd van was, dan stel ik mij de vraag op welk niveau alle andere ingredienten van de set stonden.
Als voorbeeld kan ik de Classé set van RobertJan bijvoorbeeld nemen. Ik vind dat de Concaves eigenlijk al een trapje hoger staan als zijn Classé. Misschien ben ik fout met die bewering, misschien ook niet. Maar de Concaves aangesloten op de Classé in Breda zijn nog lang niet het niveau waarop de Scan Speak units hun volle capaciteiten naar voren kunnen brengen. De Concave zelf alsook de Classé bepalen daar de limiet.
En daar ligt nu voor mij de reden om voor deze units te kiezen, de zekerheid dat er nog steeds ruimte is voor verbetering met dezelfde drivers.

In dit verhaal gaat het om Scan Speak, maar ik denk dat dit dezelfde situatie is met drivers van Eton, Thiel, Seas Excell, ...

Ed.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

iig is mijn oordeel iet gebaseerd op "horen zeggen" :P :wink:

Alle scanspeaks die ik heb gehoord waren een boeken plank of vloerstaander, 2, 2,5 en 3 weg systeem. Met verschillende tweeters.
De meesten op een Ucd anderen op, meen ik, een klasse A.

(die giga grote bakken bij speaker en co rotterdam)

Overigens ben ik van mening dat een versterker zeker iets extra kan toevoegen, maar dat een goede driver op (bijna) elke versterker het al goed doet. Enkel benut je de driver met de ene versterker meer dan de ander.

Echter blijft het een waanzinnig mooi project om te zien.
Zeker omdat er op diverse dingen wordt in gegaan en aan veel dingen wordt gedacht.
Als ik jou was zou ik er zo ontzettend trots op zijn :P :D
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

asterduc schreef:
Op dit moment ben ik met mijn set (Wadia CD speler en Thel Accusounds) op een redelijk niveau gekomen dat de Scan Speaks eindelijk hun meerwaarde kunnen tonen. Ik spreek hier dan over ruimtebeeld, dynamiek, homogeen, rust, noem maar op. En nog steeds is er ruimte voor verbetering met deze units.


Ed.
Ed, geheel mee eens, ik deel dezelfde ervaring.

Een goede versterker (de bron) met genoeg reserve en controle is dan ook een hele belangrijke factor als je van dit kaliber units inzet.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

We zouden vandaag de speaker buiten opmeten maar met het huidige weer zit dat er niet in.

Vrijdag heb ik een HDPE plaat opgehaald.
Daar wil ik de filterplaten uit frezen (die zijn nu nog in MDF.

HDPE (high density Polytheen), is gewoon 'plastic', heeft zeer goede isolatiewaarde, is relatief zwaar (sg 0.98) en zacht om te frezen.

Ed.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Ik heb er ook wel eens mee gewerkt en heb het zelfs nog wat staan, maar vind het soms wel lastig werken omdat het toch wel een duidelijk laag smeltpunt heeft. Hoe wil je daar omheen werken?
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

asterduc schreef:
Vrijdag heb ik een HDPE plaat opgehaald.
Daar wil ik de filterplaten uit frezen (die zijn nu nog in MDF.

HDPE (high density Polytheen), is gewoon 'plastic', heeft zeer goede isolatiewaarde, is relatief zwaar (sg 0.98) en zacht om te frezen.

Ed.
Leuk materiaal inderdaad, heb hier ooit een subwoofer mee gemaakt,
heb trouwens die platen ook met de hopen liggen op het werk ;)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3990
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

WMC schreef:
Ik heb er ook wel eens mee gewerkt en heb het zelfs nog wat staan, maar vind het soms wel lastig werken omdat het toch wel een duidelijk laag smeltpunt heeft. Hoe wil je daar omheen werken?
bij het frezen en ook bij het verzaken geen smeltproblemen gehad.
De freessnelheid traag ingesteld (1,5 bij de Kress, zal zo'n 6000 trn zijn schat ik) en de voersnelheid snel (> 50mm/sec).
dimmu1975 schreef:
Leuk materiaal inderdaad, heb hier ooit een subwoofer mee gemaakt,
klopt, dat herinner ik me nog met die grote zwarte buis.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Geniet nog van de laatste nacht Concave Ed!

Binnenkort gaan ze naar huis.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

robbiedobbie schreef:
Geniet nog van de laatste nacht Concave Ed!
Binnenkort gaan ze naar huis.
zou je ze wel meenemen RobertJan?

Volgens mij gaan die lieverd's zoveel heimwee krijgen naar mijn luisterruimte dat ze bij niet willen klinken!
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik denk dat ed nog het meest heimwee gaat hebben van zijn geesteskinderen
maar niet getreurd ed op naar het volgende project
audioot :wink:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

audioot schreef:
maar niet getreurd ed op naar het volgende project
audioot :wink:
Een mooi setje Needles of zo :D :D :D :D :D :D :D

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audioot schreef:
ik denk dat ed nog het meest heimwee gaat hebben van zijn geesteskinderen
maar niet getreurd ed op naar het volgende project
audioot :wink:
Precies, de Concave Mk2 ligt al op de tekentafel :D :D

In tussentijd 'gedwongen' naar de Pacific (Nautilus) luisteren is nu ook weer geen straf!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”