Low-budget vloerstaander II

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Net voor mijn paartje de componenten besteld (exl filter) kwam ik aan net geen €140 in totaal, dat is dan drivers, poorten, terminals (geen bi wire), spikes (;)), schroefjes (zat zonder) en speakerdoek.

Morgen kast nr 2 half monteren (3 wanden) en kast nr 1 drivers aftekenen en bracing aanpassen.

Filter wacht ik nog eventjes op jou vorderingen, Edo. Net zoals jou bevindingen ivm het 'kegeltje' onder de BR poort.

Als dat kegeltje niets toevoegt denk ik de mijne zo'n voet te geven:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Leuke voet zo Nils.
Kegeltje ben ik nog mee bezig en het filter is klein beetje aangepast, maar staat op pagina 8 van dit topic (al even aangepast).
Voorlopig laat ik het zo. Volgende week staan ze in Breda, kun je ze horen.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

ray5150 schreef:
Uhmm, Kan iemand mij mischien vertellen wat een ML-TL is ?
lees dit topic maar eens door

viewtopic.php?t=5352

Edo ... heb je al een grafiek van een impendantie meting ??
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Edo schreef:
Leuke voet zo Nils.
Kegeltje ben ik nog mee bezig en het filter is klein beetje aangepast, maar staat op pagina 8 van dit topic (al even aangepast).
Voorlopig laat ik het zo. Volgende week staan ze in Breda, kun je ze horen.
Dankje :)

Het wordt dus eerst eens luisteren in Breda, voor de mijne af zijn :) wel leuk :D

Het kegeltje zal mss meer optische impakt hebben dan muzikale :D maar ik ben benieuwd wat de bevoindingen zullen zijn.

Filter dat is voor mij zowiso nog niet aan de orde, dus wacht ik daar nog mee tot het laatst. Mochten er dan nog veranderingen komen kan ik direct het uiteindelijke filter er in monteren.

De bodem denk ik trouwens met schroefjes vast te maken om het filter toegankelijk te houden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Leuk, Nils dat je ze ook gaat bouwen. Vergeet je niet wat foto's te schieten af en toe tijdens het bouwen. Waar heb je de onderdelen besteld ? Bij BMM of een andere zaak ?

Ik heb zelf nog een set van 8 goudkleurige spikes liggen, dat scheelt weer in de kosten.

@ Weidok, Hartelijk dank voor de uitleg.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Foto's schieten ben ik wat schuchter van... ik bouw ze nl op de cursus houtbewerking... waar mede-cursisten ook stof staan te maken. Dus dan hou ik m'n camera liever wat uit de buurt..

Maar ik zal proberen op een kalm ogenblik wat plaatjes te schieten ;)

Mijn onderdelen heb ik ook bij BMM besteld. Bij Strassacker, waar ik "normaal" te raden ga, hebben ze de drivers niet.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Hier dan plaatjes van mijn werk:

zonder demping :)
Afbeelding
Zijkant er tegen ter illustratie
Afbeelding
met demping
Afbeelding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Dat is een degelijk stukje houtbewerking ! het lijkt wel massief Merantie. of is het soms gefineerd multiplex ? mooie bracing ook. ik neem aan dat die sleuven een soort deuvels zijn. op die manier worden ook aanrechtbladen aan elkaar gekoppeld. volgens mij gaan dat een paar hele mooie (en zware) luidspekers worden.

Ik zelf ga pas eind volgende maand spullen bestellen (ook bij BMM)
ik heb al uitgebreid op de site gekeken en ze hebben vrijwel alle spullen daar die ik nodig heb. ook de demping en terminals bestel ik daar.
Het hout haal ik gewoon bij de bouwmarkt. neem een grote plaat MDF 18 mm die ik ter plaatse in 4 dezelfde delen laat zagen. dat is goedkoper dan 4 kleintjes
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Bedankt!

De kast is inderdaad gemaakt van massief meranti, om-en-om verlijmt tot panelen. De sleuven zijn voor lamello's.

De voet ga ik maken van 22mm MDF. Deksel word ook gewoon meranti.

Het leuke hieraan is, dat voor het frezen van de gaten ik de kast (4 wanden + deksel) in elkaar lijm en de kanten (in dit geval voor en achter) nog eens over de schaafbank haal, geeft een perfect vlakke baffle. Daarna de machineslag er zachtjes uit schuren.

De kast weegt nu zonder componenten al behoorlijk zwaar :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ja, lamello's. dat is het woord waar ik niet op kon komen.

Ga je ze nog fineren of worden ze gelakt ?

Dan had het mooier geweest om de hoeken onder 45 graden te zagen. maar dat is wel een stuk moeilijker.

leuk, zo'n timmercursus. dat is nog eens wat anders dan deuren afhangen...
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Ze worden afgelakt met blanke satijn lak.
Fineren is wat zonde van het meranti hé ;) dan had ik veel makkelijker en sneller mdf kunnen gebruiken.

De hoeken in verstek had idd wel wat mooier geweest, hoewel na vlakken en schuren daar maar weinig van te zien is. Mocht er toch nog iets of wat rand te zien zijn, is dat nog geen rap gezien de vorm van de woofer :)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Nils_vn schreef:
Ze worden afgelakt met blanke satijn lak.
Fineren is wat zonde van het meranti hé ;) dan had ik veel makkelijker en sneller mdf kunnen gebruiken.

De hoeken in verstek had idd wel wat mooier geweest, hoewel na vlakken en schuren daar maar weinig van te zien is. Mocht er toch nog iets of wat rand te zien zijn, is dat nog geen rap gezien de vorm van de woofer :)
Ziet er erg mooi uit dat hout zo Nils.
Ik zou een apart bouwverslag openen.

Mooi project!
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Bedankt!

Het hout ziet er direct veel mooier uit dan wanneer je met mdf aan de slag gaat. Bovendien vind ik het persoonlijk ook leuker werken.

Het nadeel is wel dat het altijd nog wel wat 'leeft' dus moeilijker perfect haaks te krijgen is.

De zijkanten zijn verlijmt, nu nog eventjes wachten op de componenten, daarna de gaten frezen, het deksel er op lijmen, en de componentjes afmonteren.

De voet wordt dus met spikes. Onder de 'voetplaat' zoals ze er nu onder staat.
Bijlagen
IMG_1094 (Small).JPG
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Gisteren de componenten aangekregen.

Verrassing! Beide tweeters stuk :?

gisterenavond nog mailtje naar BMM, vanmorgend mailtje terug met orderbevestiging van 2 nieuwe tweeters ter vervanging van de kapotte. :shock: Dat is erg snel! Petje af BMM.
Bijlagen
IMG_1098 (Small).JPG
IMG_1097 (Small).JPG
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

Volgens mij hebben die heel wat te verduren gehad tijdens de verzending zeg.... Mag je de kapotte houden trouwens? Volgens mij is het alleen het frontje wat gebarsten is, of zie ik dat verkeerd?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

SoCoM schreef:
Volgens mij hebben die heel wat te verduren gehad tijdens de verzending zeg.... Mag je de kapotte houden trouwens? Volgens mij is het alleen het frontje wat gebarsten is, of zie ik dat verkeerd?
Ik heb buiten de orderbevestiging van 2 nieuwe units (gratis vervanging) geen bericht gekregen van BMM, dus vermoed ik dat deze niet teruggezonden moeten worden.
Best handig. Want idd, buiten de frontjes die alletwee gebroken zijn, is er niets aan de hand.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:shock: Ik vraag met toch wel eens af wat er allemaal tijdens het vervoer gebeurt :cry:
Onvoorstelbaar dat je iets wat verpakt is zonder gereedschap zo kunt beschadigen?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Nils-vn :shock: .

Maar wel een mooi aluminium draaiklusje :wink:
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

DING DONG

vriendelijke meneer met pakje...

pakje open

Paartje nieuwe tweeters :shock: open gedaan (natuurlijk ;)) en perfect in orde.

Ik kan enkel maar zeggen... petje af BMM!
Onvoorstelbaar snel! Ik kan het maar amper geloven dat ze hier nu al liggen!!
Gebruikersavatar
allintojazz
Berichten: 133
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 22:02
Locatie: sliedrecht

Bericht door allintojazz »

Hmmmm, :? :? :?
zo kan het dus ook, ik heb ruim 3 weken moeten wachten en kreeg geen reactie op m'n mails...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Zo, die hebben een flinke opdonder gehad !
Wel fijn dat je zo snel nieuwe hebt gekregen, nu hoef je niet zo lang te wachten voor je verder kunt.

Mag ik aanemen dat ze ook nog gevernist worden?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

ray5150 schreef:
Zo, die hebben een flinke opdonder gehad !
Wel fijn dat je zo snel nieuwe hebt gekregen, nu hoef je niet zo lang te wachten voor je verder kunt.

Mag ik aanemen dat ze ook nog gevernist worden?
jawel, er komt nog een blanke satijnglans over :)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Vandaag de namiddag nuttig besteed:
Bijlagen
IMG_1102.JPG
IMG_1100.JPG
IMG_1099.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Dat gaat zowaar ergens op lijken, Nils.
Heb je er ook al naar geluisterd en kun je iets over de klank vertellen ?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

neen, nog niet beluisterd. De filtercomponenten zijn nog niet aangekomen, en de kast moet nog voorzien worden van boven en onderkant ;)
Gesloten