veiligheid
Moderator: Beheerdersteam
veiligheid
We weten allemaal dat spanningen boven pakweg 40 Volt gevaarlijk kunnen zijn. Iedere zelfbouwer met een eigen website heeft wel een opmerking op die site geplaatst.
Omdat ik vanuit mijn vroegere werk nogal veel ervaring heb met dat soort veiligheid en de voorschriften, heb ik geprobeerd op mijn site een hopelijk duidelijke informatie te geven, met de bedoeling dat we als zelfbouwers samen op een makkelijke manier goede richtlijnen kunnen geven.
We zouden dan niet elk apart pagina's hoeven vol te schrijven, maar duidelijk met z'n allen naar die pagina's kunnen verwijzen. Waar we die pagina's uiteindelijk plaatsen is van later zorg.
Graag jullie mening.
Hans
Zie http://www.buizenversterker.nu/Veiligheid/Frameset.htm
Omdat ik vanuit mijn vroegere werk nogal veel ervaring heb met dat soort veiligheid en de voorschriften, heb ik geprobeerd op mijn site een hopelijk duidelijke informatie te geven, met de bedoeling dat we als zelfbouwers samen op een makkelijke manier goede richtlijnen kunnen geven.
We zouden dan niet elk apart pagina's hoeven vol te schrijven, maar duidelijk met z'n allen naar die pagina's kunnen verwijzen. Waar we die pagina's uiteindelijk plaatsen is van later zorg.
Graag jullie mening.
Hans
Zie http://www.buizenversterker.nu/Veiligheid/Frameset.htm
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
audiomanics schreef:Een 9V batterij vervang ik al op een rubber matje. En ik laat iemand anders altijd een apparaat voor de eerste keer aanzetten als ik een blokje om ga...
![]()
Kees
ik heb zowat de slechte gewoonte om dingen in het stopcontact te laten zitten als ik er aan frunik..
of zekeringen niet uit te zetten bij het veranderen van stopcontacten oid..
dringend tijd om daar verandering in te brengen
veiligheid
Echt wel leuk, al zoveel reacties. Maar:
- Waar blijft jullie mening over die pagina's? Te veel tekst, te weinig info, leesbaar, begrijpelijk? Technisch juist???
- Waar blijven de zelfbouwers die deze pagina's op hun website zetten?
Hans
- Waar blijft jullie mening over die pagina's? Te veel tekst, te weinig info, leesbaar, begrijpelijk? Technisch juist???
- Waar blijven de zelfbouwers die deze pagina's op hun website zetten?
Hans
Re: veiligheid
Ik vind het zeer duidelijk en een goed initiatief.HansV schreef:Echt wel leuk, al zoveel reacties. Maar:
- Waar blijft jullie mening over die pagina's? Te veel tekst, te weinig info, leesbaar, begrijpelijk? Technisch juist???
- Waar blijven de zelfbouwers die deze pagina's op hun website zetten?
Hans
Zelf ben ik bezig met een website. Zie
http://home.wanadoo.nl/michielstegeman
Ik ga zeker een link in mijn Disclaimer toevoegen naar deze pagina's.
Als je een naam wil toevoegen aan "Dit is een gezamenlijke publicatie van:" mag dit wel zijn: MST - Zelfbouw Audio
Antwoord: Bij wisselstroom verkrampen de spieren al bij een geringe stroomsterkte van 15 mA.richard schreef:Waarom is wisselstroom gevaarlijker dan gelijkstroom?
Ik heb begrepen dat je bij gelijkstroom eerder totaal verkrampt en moeilijk of niet loskomt. Bij wisselstroom heb je nog een kans om los te komen bij de nuldoorgang.
Verkramping van de spieren treedt vooral op bij veranderingen van de stroom. Bij gelijkstroom ligt de drempel hoger. Gelijkstroom is dus veiliger dan wisselstroom. Aangezien gelijkstroom veelal wordt verkregen door het gelijkrichten van wisselstroom moeten we hierbij ook rekening houden met de nog aanwezige rimpel op de gelijkgerichte stroom.
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Dat is niet zo. Onze spieren worden niet met gelijkstroom geprikkeld maar juist door middel van pulsen via de zenuwen. Hoe hoger de frequentie, hoe krachtiger de samentrekking.richard schreef:Het begin is er.
Waarom is wisselstroom gevaarlijker dan gelijkstroom?
Ik heb begrepen dat je bij gelijkstroom eerder totaal verkrampt en moeilijk of niet loskomt. Bij wisselstroom heb je nog een kans om los te komen bij de nuldoorgang.
- sterremuur
- Berichten: 174
- Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
- Locatie: Haren Gn.
- Contacteer:
Re: schokkend
Kan wel kloppen, maar ik bedoel de fysiologie, dus de frequenties vanuit het CZS.HansV schreef:Dat klopt ook niet. 50 Hz is helaas zo'n beetje de gevaarlijkste frequentie. 1 Khz is minder riskant
Nou, bij het lichtnet is dat 100 keer per seconde en veel te kort om je los te kunnen trekken.richard schreef:Bij wisselstroom heb je nog een kans om los te komen bij de nuldoorgang.
Hele hoge frequenties doen je spieren niks maar zijn volgens sommige mensen wel gevaarlijk (zei iemand op Circuitsonline, hij had het geprobeerd).
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hans,
Op zich een prima initiatief, maar 't staat dusdanig bol van de misvattingen dat ik (door tijdgebrek) geen poging ga doen daar een mouw aan te passen.
Ik raad je aan een oude Elex of Elektuur erbij te pakken en daar de eisen mbt. zelfbouw en veiligheidseisen goed door te lezen. Of Google even op NEN normen dan zul je ook vast voldoende info vinden.
Ook zijn er wettelijke eisen waaraan een zelfbouw apparaat moet voldoen dat aan het net wordt aangesloten, denk dan aan kruipafstanden, etc. etc. dit is allemaal wettelijk geregeld en moet dus zeker met een paar muisklikken te vinden zijn.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Op zich een prima initiatief, maar 't staat dusdanig bol van de misvattingen dat ik (door tijdgebrek) geen poging ga doen daar een mouw aan te passen.
Ik raad je aan een oude Elex of Elektuur erbij te pakken en daar de eisen mbt. zelfbouw en veiligheidseisen goed door te lezen. Of Google even op NEN normen dan zul je ook vast voldoende info vinden.
Ook zijn er wettelijke eisen waaraan een zelfbouw apparaat moet voldoen dat aan het net wordt aangesloten, denk dan aan kruipafstanden, etc. etc. dit is allemaal wettelijk geregeld en moet dus zeker met een paar muisklikken te vinden zijn.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Overigens is het niet 40Volt, maar 60 Volt. Daarom staat ook 60Volt beschreven in de regelgeving. Met 40Volt gelijk of wissel breng je echt geen schade toe, of je moet je hart bijna rechtstreeks prikkelen.
Deze grens ligt overigens voor iedereen anders. Er zijn mensen (ik bijvoorbeeld) die bij het behangen van muren tot de conclusie komen dat de spanning niet van de stopkontakten af is omdat de muur op plaatsen kriebelt bij het uitwrijven van het natte behang
Groeten,
Mischa
Deze grens ligt overigens voor iedereen anders. Er zijn mensen (ik bijvoorbeeld) die bij het behangen van muren tot de conclusie komen dat de spanning niet van de stopkontakten af is omdat de muur op plaatsen kriebelt bij het uitwrijven van het natte behang
Groeten,
Mischa
Het is wel makkelijk om zomaar te zeggen dat 't bol staat van de misvattingen, zonder dat verder te bewijzen.SSassen schreef:Hans,
Op zich een prima initiatief, maar 't staat dusdanig bol van de misvattingen dat ik (door tijdgebrek) geen poging ga doen daar een mouw aan te passen.
Ik raad je aan een oude Elex of Elektuur erbij te pakken en daar de eisen mbt. zelfbouw en veiligheidseisen goed door te lezen. Of Google even op NEN normen dan zul je ook vast voldoende info vinden.
Ook zijn er wettelijke eisen waaraan een zelfbouw apparaat moet voldoen dat aan het net wordt aangesloten, denk dan aan kruipafstanden, etc. etc. dit is allemaal wettelijk geregeld en moet dus zeker met een paar muisklikken te vinden zijn.
Met vriendelijke groet
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Verder heb ik bij Philips zowat 30 jaar gewerkt als veiligheidsman radio en tv.. De norm is NEN-IEC-EN-60065. Ik meen heel goed te weten wat ik beweer.
Helaas zijn normen niet ter inzage, mogen niet gekopieerd worden, etc. NNI beschermt zichzelf. Die norm kost veel te veel voor hobbyisten
Zie overigens dan ook eens de site http://www.knooble.com/petitie/historie.php Knooble is een proces begonnen om dit soort normen openbaar te krijgen.
Laatst gewijzigd door HansV op za 31 mei 2008, 7:39, 1 keer totaal gewijzigd.
En het hangt ook ENORM af van de omstandigheden... Hoe nat is het bijvoorbeeld. Is het wissel (welke freq?) of gelijkspanning? (en met rimpel of zonder rimpel?)
En 60V kan dodelijk zijn, ligt allemaal aan de omstandigheden...
http://www.circuitsonline.net/forum/view/14242
En 60V kan dodelijk zijn, ligt allemaal aan de omstandigheden...
http://www.circuitsonline.net/forum/view/14242
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
die grenswaarde van wat een veilige spanning is (ik heb ook get getal 40V in m'n hoofd zitten, ik zou t even moeten nakijken in m'n VCA boek, volgt later) is heel pragmatisch vastgesteld: de laagste spanning waarbij een dodelijk ongeval van bekend is lag zo rond de 50V, dus is 40V genomen als waarde voor veilige spanningJuuL schreef:En het hangt ook ENORM af van de omstandigheden... Hoe nat is het bijvoorbeeld. Is het wissel (welke freq?) of gelijkspanning? (en met rimpel of zonder rimpel?)
En 60V kan dodelijk zijn, ligt allemaal aan de omstandigheden...
http://www.circuitsonline.net/forum/view/14242
het werkelijke criterium is de stroom die er door je hart heen kan gaan, een paar mA en het is Mieke Telkamp over je speakers. hoeveel stroom er bij een bepaalde spanning gaat hangt af van de omstandigheden, droog of vochtig, ondergrond, etc.

