veiligheid

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

veiligheid

Bericht door HansV »

We weten allemaal dat spanningen boven pakweg 40 Volt gevaarlijk kunnen zijn. Iedere zelfbouwer met een eigen website heeft wel een opmerking op die site geplaatst.
Omdat ik vanuit mijn vroegere werk nogal veel ervaring heb met dat soort veiligheid en de voorschriften, heb ik geprobeerd op mijn site een hopelijk duidelijke informatie te geven, met de bedoeling dat we als zelfbouwers samen op een makkelijke manier goede richtlijnen kunnen geven.
We zouden dan niet elk apart pagina's hoeven vol te schrijven, maar duidelijk met z'n allen naar die pagina's kunnen verwijzen. Waar we die pagina's uiteindelijk plaatsen is van later zorg.
Graag jullie mening.
Hans
Zie http://www.buizenversterker.nu/Veiligheid/Frameset.htm
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

goed initiatief!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Het begin is er.

Waarom is wisselstroom gevaarlijker dan gelijkstroom?
Ik heb begrepen dat je bij gelijkstroom eerder totaal verkrampt en moeilijk of niet loskomt. Bij wisselstroom heb je nog een kans om los te komen bij de nuldoorgang.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Een 9V batterij vervang ik al op een rubber matje. En ik laat iemand anders altijd een apparaat voor de eerste keer aanzetten als ik een blokje om ga...
:lol:
Kees
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Goed initiatief.

Heb enkele weken geleden nog even mogen ervaren hoe de stroom uit het stopcontact voelt. Was moe en wilde nog even snel een snoer doorknippen. Dit snoer zat echter nog in het stopcontact en mijn tang was niet geïsoleerd. Knal, schrikken, pijn, donker, schamen. :oops:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

But still alive... \:D/

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Een 9V batterij vervang ik al op een rubber matje. En ik laat iemand anders altijd een apparaat voor de eerste keer aanzetten als ik een blokje om ga...
:lol:
Kees
:shock:

ik heb zowat de slechte gewoonte om dingen in het stopcontact te laten zitten als ik er aan frunik..

of zekeringen niet uit te zetten bij het veranderen van stopcontacten oid..

dringend tijd om daar verandering in te brengen :o
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

veiligheid

Bericht door HansV »

Echt wel leuk, al zoveel reacties. Maar:
- Waar blijft jullie mening over die pagina's? Te veel tekst, te weinig info, leesbaar, begrijpelijk? Technisch juist???
- Waar blijven de zelfbouwers die deze pagina's op hun website zetten?
Hans
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: veiligheid

Bericht door sevenup »

HansV schreef:
Echt wel leuk, al zoveel reacties. Maar:
- Waar blijft jullie mening over die pagina's? Te veel tekst, te weinig info, leesbaar, begrijpelijk? Technisch juist???
- Waar blijven de zelfbouwers die deze pagina's op hun website zetten?
Hans
Ik vind het zeer duidelijk en een goed initiatief.
Zelf ben ik bezig met een website. Zie
http://home.wanadoo.nl/michielstegeman
Ik ga zeker een link in mijn Disclaimer toevoegen naar deze pagina's.

Als je een naam wil toevoegen aan "Dit is een gezamenlijke publicatie van:" mag dit wel zijn: MST - Zelfbouw Audio
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Bericht door HansV »

richard schreef:
Waarom is wisselstroom gevaarlijker dan gelijkstroom?
Ik heb begrepen dat je bij gelijkstroom eerder totaal verkrampt en moeilijk of niet loskomt. Bij wisselstroom heb je nog een kans om los te komen bij de nuldoorgang.
Antwoord: Bij wisselstroom verkrampen de spieren al bij een geringe stroomsterkte van 15 mA.
Verkramping van de spieren treedt vooral op bij veranderingen van de stroom. Bij gelijkstroom ligt de drempel hoger. Gelijkstroom is dus veiliger dan wisselstroom. Aangezien gelijkstroom veelal wordt verkregen door het gelijkrichten van wisselstroom moeten we hierbij ook rekening houden met de nog aanwezige rimpel op de gelijkgerichte stroom.
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

richard schreef:
Het begin is er.

Waarom is wisselstroom gevaarlijker dan gelijkstroom?
Ik heb begrepen dat je bij gelijkstroom eerder totaal verkrampt en moeilijk of niet loskomt. Bij wisselstroom heb je nog een kans om los te komen bij de nuldoorgang.
Dat is niet zo. Onze spieren worden niet met gelijkstroom geprikkeld maar juist door middel van pulsen via de zenuwen. Hoe hoger de frequentie, hoe krachtiger de samentrekking.
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

schokkend

Bericht door HansV »

Dat klopt ook niet. 50 Hz is helaas zo'n beetje de gevaarlijkste frequentie. 1 Khz is minder riskant
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Re: schokkend

Bericht door sterremuur »

HansV schreef:
Dat klopt ook niet. 50 Hz is helaas zo'n beetje de gevaarlijkste frequentie. 1 Khz is minder riskant
Kan wel kloppen, maar ik bedoel de fysiologie, dus de frequenties vanuit het CZS.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

richard schreef:
Bij wisselstroom heb je nog een kans om los te komen bij de nuldoorgang.
Nou, bij het lichtnet is dat 100 keer per seconde en veel te kort om je los te kunnen trekken.

Hele hoge frequenties doen je spieren niks maar zijn volgens sommige mensen wel gevaarlijk (zei iemand op Circuitsonline, hij had het geprobeerd).
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

bij hoge frequenties is het dan nog zo dat de stromen door de buitenkant van de geleider lopen (skin effect) wat het gevaar nog verlaagt.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Vuurkat schreef:
Hele hoge frequenties doen je spieren niks maar zijn volgens sommige mensen wel gevaarlijk (zei iemand op Circuitsonline, hij had het geprobeerd).
Die gaan vooral over je huid, waardoor je flink zult verbranden.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ah ok,

Skin effect in 1 keer heel visueel duidelijk gemaakt :D

Groet Roland
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hans,

Op zich een prima initiatief, maar 't staat dusdanig bol van de misvattingen dat ik (door tijdgebrek) geen poging ga doen daar een mouw aan te passen.

Ik raad je aan een oude Elex of Elektuur erbij te pakken en daar de eisen mbt. zelfbouw en veiligheidseisen goed door te lezen. Of Google even op NEN normen dan zul je ook vast voldoende info vinden.

Ook zijn er wettelijke eisen waaraan een zelfbouw apparaat moet voldoen dat aan het net wordt aangesloten, denk dan aan kruipafstanden, etc. etc. dit is allemaal wettelijk geregeld en moet dus zeker met een paar muisklikken te vinden zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zie dat er veel aanname's worden gemaakt over het verkrampen van spieren. Laat ik het zo zeggen, er is niet veel voor nodig om spieren te laten verkrampen. Mits de frequentie geschikt is al bij zéér lage spanningen.

Jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Overigens is het niet 40Volt, maar 60 Volt. Daarom staat ook 60Volt beschreven in de regelgeving. Met 40Volt gelijk of wissel breng je echt geen schade toe, of je moet je hart bijna rechtstreeks prikkelen.

Deze grens ligt overigens voor iedereen anders. Er zijn mensen (ik bijvoorbeeld) die bij het behangen van muren tot de conclusie komen dat de spanning niet van de stopkontakten af is omdat de muur op plaatsen kriebelt bij het uitwrijven van het natte behang :? :?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Bericht door HansV »

SSassen schreef:
Hans,

Op zich een prima initiatief, maar 't staat dusdanig bol van de misvattingen dat ik (door tijdgebrek) geen poging ga doen daar een mouw aan te passen.
Ik raad je aan een oude Elex of Elektuur erbij te pakken en daar de eisen mbt. zelfbouw en veiligheidseisen goed door te lezen. Of Google even op NEN normen dan zul je ook vast voldoende info vinden.

Ook zijn er wettelijke eisen waaraan een zelfbouw apparaat moet voldoen dat aan het net wordt aangesloten, denk dan aan kruipafstanden, etc. etc. dit is allemaal wettelijk geregeld en moet dus zeker met een paar muisklikken te vinden zijn.

Met vriendelijke groet
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het is wel makkelijk om zomaar te zeggen dat 't bol staat van de misvattingen, zonder dat verder te bewijzen.
Verder heb ik bij Philips zowat 30 jaar gewerkt als veiligheidsman radio en tv.. De norm is NEN-IEC-EN-60065. Ik meen heel goed te weten wat ik beweer.
Helaas zijn normen niet ter inzage, mogen niet gekopieerd worden, etc. NNI beschermt zichzelf. Die norm kost veel te veel voor hobbyisten
Zie overigens dan ook eens de site http://www.knooble.com/petitie/historie.php Knooble is een proces begonnen om dit soort normen openbaar te krijgen.
Laatst gewijzigd door HansV op za 31 mei 2008, 7:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansV
Berichten: 69
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 16:13
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Bericht door HansV »

mischa72 schreef:
Overigens is het niet 40Volt, maar 60 Volt. Daarom staat ook 60Volt beschreven in de regelgeving.

Groeten,
Mischa
Het hangt ook af van het gebied waarvoor de regels zijn opgesteld. Voor lastechniek vind ik andere waarden dan voor radio.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

En het hangt ook ENORM af van de omstandigheden... Hoe nat is het bijvoorbeeld. Is het wissel (welke freq?) of gelijkspanning? (en met rimpel of zonder rimpel?)
En 60V kan dodelijk zijn, ligt allemaal aan de omstandigheden...

http://www.circuitsonline.net/forum/view/14242
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

mischa72 schreef:
Deze grens ligt overigens voor iedereen anders. Er zijn mensen (ik bijvoorbeeld) die bij het behangen van muren tot de conclusie komen dat de spanning niet van de stopkontakten af is omdat de muur op plaatsen kriebelt bij het uitwrijven van het natte behang :? :?
Ja dat geleid...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

JuuL schreef:
En het hangt ook ENORM af van de omstandigheden... Hoe nat is het bijvoorbeeld. Is het wissel (welke freq?) of gelijkspanning? (en met rimpel of zonder rimpel?)
En 60V kan dodelijk zijn, ligt allemaal aan de omstandigheden...

http://www.circuitsonline.net/forum/view/14242
die grenswaarde van wat een veilige spanning is (ik heb ook get getal 40V in m'n hoofd zitten, ik zou t even moeten nakijken in m'n VCA boek, volgt later) is heel pragmatisch vastgesteld: de laagste spanning waarbij een dodelijk ongeval van bekend is lag zo rond de 50V, dus is 40V genomen als waarde voor veilige spanning :roll:

het werkelijke criterium is de stroom die er door je hart heen kan gaan, een paar mA en het is Mieke Telkamp over je speakers. hoeveel stroom er bij een bepaalde spanning gaat hangt af van de omstandigheden, droog of vochtig, ondergrond, etc.
Plaats reactie