GerardJ schreef:Dus aan de opnamekant zit het wel goed.
Ik twijfel niet aan Jeroen in dat opzicht. Ik neem echter wel wat vreemde zaken waar in de gebruikte .wav files. Ik heb de CD van een van de eerste wavs van Tony hier thuis, en die klinken substantieel anders, en ze zijn ook substantieel anders (links-rechts is omgedraaid, de absolute fase is anders, en tot slot is er versterking op allebei de wavs toegepast). In hoeverre dat het relatieve verschil zal beïnvloeden is me niet duidelijk, ik denk dat het wel mee zal vallen. Maar er is "iets" met de opnamekant.
Ik hoor zelf pover weinig verschil tussen de files op mijn koptelefoon, als er überhaupt hoorbare verschillen zijn. Het verbaast me ook niets, je CD speler en versterker zitten vol met elco's.
Ik vind het echter gevaarlijk om de resultaten te extrapoleren naar het gebruik van componenten in speaker filters. We luisteren hier naar een afgeleide test (geen speakers maar weerstanden, geen akoestische output maar elektronische output, digitale processing gebruikt). Binnen die context zijn de resultaten geldig, maar de extrapolatie ervan naar speakers is wat mij betreft nog niet "bewezen" (en ook niet "weerlegd").
De gezonde dosis scepsis die Jeroen hier creëert omtrent componenten is wat mij betreft een goede zaak. In veel elektronica wordt te pas en te onpas "gemodificeerd" door het met "juwelen" te behangen, en er is veel placebo effect. Mijn ervaring is dat chique componenten op veel plaatsen niets uitmaakt, terwijl het op andere plaatsen juist wel veel doet. Dat de afwijkende curve van het gebruikte component daar een belangrijke rol bij kunnen spelen lijkt me evident. Maar is het daar niet juist om te doen? Alleen de exhorbitante prijzen die soms gevraagd worden zijn wat mij betreft het grote discussiepunt. Maar kan je beter bediscussiëren met een borrel in het café, dan er hier een uitgebreide wellus-nietes discussie over te voeren.
M.