luidspreker meetsysteem

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

luidspreker meetsysteem

Bericht door meanman64 »

Waar kan ik een luidspreker meetsysteem bestellen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Speakerland in Oss is denk ik van de NL zaken het dichste bij.
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Is de ATB PC Pro eigenlijk iets?
Ik meende hier misschien wel voor te gaan sparen.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Ik kan me zelf voor de kop slaan,heb ooit een DSLA gehad en heb deze verkocht een paar jaar geleden en nu heb ik er spijt van :cry: :cry:
Wat ATB Pro betreft daar ben ik mij ook in het verdiepen.
Laatst gewijzigd door meanman64 op vr 14 mar 2008, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Heb het hier liggen en bevalt prima. Wat niet kan is een watervalgrafieken maken. Maar filters etc doormeten, danwel speakers doormeten gaat prima.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Edo schreef:
Heb het hier liggen en bevalt prima. Wat niet kan is een watervalgrafieken maken. Maar filters etc doormeten, danwel speakers doormeten gaat prima.
Kun je uit de metingen ook zien waar je resonantie probs hebt?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, niet zo makkelijk. Daarom (o.a.) gebruik ik nog steeds DLSA omdat ik daar een waterval diagram heb waar ik makkelijk en precies resonanties mee kan opsporen.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Ik denk dat ik ga sparen voor Clio Lite :wink:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

meanman64 schreef:
Ik denk dat ik ga sparen voor Clio Lite :wink:
Heb je toevallig al een beetje fatsoenlijke geluidskaart? Zo ja, dan moet je ook even naar Arta kijken (kost 79 euro):
Arta Home

Arta i.c.m. een USB of Firewire audio interface is een stuk goedkoeper dan een Clio systeem.

Het voordeel van de Clio is dat het allemaal iets makkelijker werkt, de ingebouwde meetversterkers en automatische calibratie.
Nadeel is de het beperkte frequentiebereik (22KHz, geen probleem bij LS metingen, maar bij metingen aan versterkers kun je wat meer gebruiken). Ik ben persoonlijk ook niet zo'n voorstander van PCI kaarten, heb liever Firewire of desnoods USB.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Gerrit werk jij dan met ARTA?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

meanman64 schreef:
Gerrit werk jij dan met ARTA?
Nee, op dit moment heb ik ClioWin7 PCI, maar ik zat er aan te denken om een Clio8FW aan te schaffen. Deze is echter nogal kostbaar (~1800 euro) en voor dat geld heb ik ook een TC Electronic Studio Konnekt 48 audio interface en Arta en software voor op de Mac. Ik ben de opties nog aan het afwegen.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Graag had ik een meetsysteem gehad dat als een DSLA werkt of toch met dezelfde mogelijkheden
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Denk dat je met Arta wel dezelfde mogelijkheden hebt en zelfs een aantal meer. Kwalitatief is het erg goed.

Nadeel is dat je zelf voor alle hardware moet zorgen en dat maakt het wel weer gecompliceerder.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Welke hardware bedoel je?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Microfoon (gecalibreerd)
Microfoonversterker
Geluidskaart
Evt. meetjig voor impedantie metingen en T&S parameter metingen.

Veel hoeft dat niet te kosten, een uitstekende PCI geluiidskaart koop je voor 89 eu en een gekalibreerde mic voor 69. Als je wat te besteden hebt dan is een semi-pro USB/FW soundcard met ingebouwde mic versterker wel sneller thuis.

Kijk ook de andere draadjes in het forum "meten" eens door.
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

asterduc schreef:
Tom,
die impedantiemeting ga ik morgen opnieuw doen, dan wel met Clio, want ik twijfel aan de juistheid van de huidige meting.
Heb nml net een gewone weerstand gemeten en die curve was alles behalve recht.
Mag ik hier uit afleiden dat het ATB pc pro systeem toch niet zo goed werkt?

ps: quote uit een ander topic
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Als je een vergelijking zou maken tussen Arta en DSLA Pro qua mogelijkheden welke zou je dan nemen?Ik weet toen ik mijn DSLA nog had dat ik een externe versterker moest aansluiten om met rose ruis de luidsprekers te meten hoe zit dat met ARTA?Moet ik het zelfde doen door een externe versterker op de lijnuitgang van de geluidskaart te hangen?
Heeft ARTE op zijn minst dezelfde of meer mogelijkheden als DSLA?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

meanman64 schreef:
Als je een vergelijking zou maken tussen Arta en DSLA Pro qua mogelijkheden welke zou je dan nemen?
DLSA pro heb ik zelf niet mee gewerkt, ken alleen de gebruikelijke frequentie, waterval en impedantieplotjes die er uit komen. Zelf werk ik met ARTA en dat kan dat iig ook goed. ARTA is alleen software, voor het overige moet je zelf zorgen.

Maar ik zou zeggen download ARTA (+ de manuals) en ga er zelf eens mee aan de slag. Kun je het zelf mooi vergelijken met DLSA. De gratis demo versie is volledig functioneel en heeft heeft geen tijdlimiet. Enige is dat je er geen files ermee kunt saven, daarvoor heb je een licentie nodig.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Zaterdag bij Gerrit geweest en ik heb zijn Clio meetsysteem overgenomen dus mijn zoektocht is over.Nogmaals mijn dank Gerrit.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Is dit wat om een meetversterkertje van te maken?
Velleman kit 2x15W/4ohm en 2x10W/8ohm
Bijlagen
k4003.jpg
k4003.jpg (10.78 KiB) 4832 keer bekeken
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Lijkt me voldoende voor metingen van impuls respons en frequentiekarakteristiek m.b.v. MLS of sinus.

Heb je je al wat 'ingelezen' in de materie?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Gerrit schreef:
Lijkt me voldoende voor metingen van impuls respons en frequentiekarakteristiek m.b.v. MLS of sinus.

Heb je je al wat 'ingelezen' in de materie?
Ik heb al wat PROBEREN te meten,het is een kwestie van al de knopjes weten staan.Ik zal nog veel moeten lezen in de handleiding.Wat vind je van deze amp?
Bijlagen
k8060.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Of de LM3875 poweramp van Dantimax:

http://electronics.dantimax.dk/Kits/Pre ... index.html

Kost 30 eu ex porto. Heb ik goede ervaringen mee.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Ik zou voor de suggestie van Pjotr gaan, ziet er goed uit en voor die 3 euro extra zou ik de deluxe versie pakken. Er valt ook niets af te regelen wat eventueel zou kunnen verlopen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Er kan bijna niets fout gaan met dat ampje. 2 x 18V @ 50 VA trafo er aan en een koelprofieltje.

De DeLuxe versie is idd wel handiger omdat je dan geen extra isolatie nodig hebt bij het monteren van de LM3875, wel koelpasta gebruiken! Voordeel is dat je de LM3875 vrij makkelijk los kunt krijgen mocht je hem stuk maken (is mij nog niet gelukt ;) )

Moet hem zelf nog in een kastje stoppen als ik even tijd heb.
Plaats reactie