luidspreker meetsysteem
Moderator: Beheerdersteam
Heb je toevallig al een beetje fatsoenlijke geluidskaart? Zo ja, dan moet je ook even naar Arta kijken (kost 79 euro):meanman64 schreef:Ik denk dat ik ga sparen voor Clio Lite
Arta Home
Arta i.c.m. een USB of Firewire audio interface is een stuk goedkoeper dan een Clio systeem.
Het voordeel van de Clio is dat het allemaal iets makkelijker werkt, de ingebouwde meetversterkers en automatische calibratie.
Nadeel is de het beperkte frequentiebereik (22KHz, geen probleem bij LS metingen, maar bij metingen aan versterkers kun je wat meer gebruiken). Ik ben persoonlijk ook niet zo'n voorstander van PCI kaarten, heb liever Firewire of desnoods USB.
Nee, op dit moment heb ik ClioWin7 PCI, maar ik zat er aan te denken om een Clio8FW aan te schaffen. Deze is echter nogal kostbaar (~1800 euro) en voor dat geld heb ik ook een TC Electronic Studio Konnekt 48 audio interface en Arta en software voor op de Mac. Ik ben de opties nog aan het afwegen.meanman64 schreef:Gerrit werk jij dan met ARTA?
Microfoon (gecalibreerd)
Microfoonversterker
Geluidskaart
Evt. meetjig voor impedantie metingen en T&S parameter metingen.
Veel hoeft dat niet te kosten, een uitstekende PCI geluiidskaart koop je voor 89 eu en een gekalibreerde mic voor 69. Als je wat te besteden hebt dan is een semi-pro USB/FW soundcard met ingebouwde mic versterker wel sneller thuis.
Kijk ook de andere draadjes in het forum "meten" eens door.
Microfoonversterker
Geluidskaart
Evt. meetjig voor impedantie metingen en T&S parameter metingen.
Veel hoeft dat niet te kosten, een uitstekende PCI geluiidskaart koop je voor 89 eu en een gekalibreerde mic voor 69. Als je wat te besteden hebt dan is een semi-pro USB/FW soundcard met ingebouwde mic versterker wel sneller thuis.
Kijk ook de andere draadjes in het forum "meten" eens door.
-
SpikyTim
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 153
- Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
- Locatie: Meeuwen
Mag ik hier uit afleiden dat het ATB pc pro systeem toch niet zo goed werkt?asterduc schreef:Tom,
die impedantiemeting ga ik morgen opnieuw doen, dan wel met Clio, want ik twijfel aan de juistheid van de huidige meting.
Heb nml net een gewone weerstand gemeten en die curve was alles behalve recht.
ps: quote uit een ander topic
Als je een vergelijking zou maken tussen Arta en DSLA Pro qua mogelijkheden welke zou je dan nemen?Ik weet toen ik mijn DSLA nog had dat ik een externe versterker moest aansluiten om met rose ruis de luidsprekers te meten hoe zit dat met ARTA?Moet ik het zelfde doen door een externe versterker op de lijnuitgang van de geluidskaart te hangen?
Heeft ARTE op zijn minst dezelfde of meer mogelijkheden als DSLA?
Heeft ARTE op zijn minst dezelfde of meer mogelijkheden als DSLA?
DLSA pro heb ik zelf niet mee gewerkt, ken alleen de gebruikelijke frequentie, waterval en impedantieplotjes die er uit komen. Zelf werk ik met ARTA en dat kan dat iig ook goed. ARTA is alleen software, voor het overige moet je zelf zorgen.meanman64 schreef:Als je een vergelijking zou maken tussen Arta en DSLA Pro qua mogelijkheden welke zou je dan nemen?
Maar ik zou zeggen download ARTA (+ de manuals) en ga er zelf eens mee aan de slag. Kun je het zelf mooi vergelijken met DLSA. De gratis demo versie is volledig functioneel en heeft heeft geen tijdlimiet. Enige is dat je er geen files ermee kunt saven, daarvoor heb je een licentie nodig.
Ik heb al wat PROBEREN te meten,het is een kwestie van al de knopjes weten staan.Ik zal nog veel moeten lezen in de handleiding.Wat vind je van deze amp?Gerrit schreef:Lijkt me voldoende voor metingen van impuls respons en frequentiekarakteristiek m.b.v. MLS of sinus.
Heb je je al wat 'ingelezen' in de materie?
Of de LM3875 poweramp van Dantimax:
http://electronics.dantimax.dk/Kits/Pre ... index.html
Kost 30 eu ex porto. Heb ik goede ervaringen mee.
http://electronics.dantimax.dk/Kits/Pre ... index.html
Kost 30 eu ex porto. Heb ik goede ervaringen mee.
Er kan bijna niets fout gaan met dat ampje. 2 x 18V @ 50 VA trafo er aan en een koelprofieltje.
De DeLuxe versie is idd wel handiger omdat je dan geen extra isolatie nodig hebt bij het monteren van de LM3875, wel koelpasta gebruiken! Voordeel is dat je de LM3875 vrij makkelijk los kunt krijgen mocht je hem stuk maken (is mij nog niet gelukt
)
Moet hem zelf nog in een kastje stoppen als ik even tijd heb.
De DeLuxe versie is idd wel handiger omdat je dan geen extra isolatie nodig hebt bij het monteren van de LM3875, wel koelpasta gebruiken! Voordeel is dat je de LM3875 vrij makkelijk los kunt krijgen mocht je hem stuk maken (is mij nog niet gelukt
Moet hem zelf nog in een kastje stoppen als ik even tijd heb.
