AL130/Neo3 Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik ben ook wel benieuwd hoe e.e.a. er uit ziet.

Je hebt trouwens wel een mooie curve weten te krijgen met dit boxje! Staat het hoog niet iets te hard?
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Martijn M schreef:
Je hebt trouwens wel een mooie curve weten te krijgen met dit boxje! Staat het hoog niet iets te hard?
Rond de 5kHz zit er wel een bultje in zowel de meting als de simulatie. Ik heb met de equalizer gekeken wat het effect is van het weghalen van dat bultje, maar het effect is minimaal, dus ik denk niet dat ik daar wat aan wil doen. Verder vind ik het hoog erg mooi aansluiten op het mid.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Nou zo ziet de Neo3 er van binnen uit. De kwaliteit spat er niet echt af.

Na het uitboren van de aluminium popnagels springt de unit uiteen, de magneten van beide helften stoten elkaar heftig af. Vervolgens kom je het membraam tegen, wat met Scotch tape lijkt geisoleerd van het metaal. De soldeerpunten van de terminals naar de folie zijn niet bepaald de mooiste die ik ooit gezien heb. Ik zou het zelf netter kunnen.

Aan beide kanten van het membraam zit een stukje (soort) luidsprekerdoek op de sterke neodynium magneten geplakt

Ik kon verder niks vinden wat wijst op een defect. Wel vond ik de spanning op het membraam erg laag. Maar ik heb geen referentie, dus misschien hoort het zo.
Bijlagen
IMG_1415.JPG
IMG_1412.JPG
IMG_1411.JPG
IMG_1409.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

haha, cool dat je geld terug krijgt.

Ik vraag me wel af hoe ze je dan kunnen geloven, maargoed dat zal jou een worst wezen.

Leuk experiment om hem zo uit elkaar te halen :P
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Kun je niet kijken of je m zelf netter in elkaar kunt zetten? Misschien doet hij het dan wel nog beter! Haha...je weet maar nooit.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Heb je nog meer plaatjes? Bijvoorbeeld van hoe de magneten geordend zijn? Klopt het dat er een soort folie op de neomagneten zit? Bij één van mijn exemplaren lijkt er een soort folie los te komen.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Nog een paar plaatjes met het luidsprekerdoek verwijderd. Het magneet systeem bestaat uit drie magneten. Ik zie geen folie op de magneten. Misschien is het het chroom/nikkel laagje wat losgekomen is van de magneet? Ziet er verder wel netjes uit.

Groeten, Geert
Bijlagen
IMG_1418.JPG
IMG_1417.JPG
IMG_1416.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat is het chroomnikkel dat loslaat bij Martijn. Ik heb dit ook bij een van mijn NEO3's.

Geert, dat zwarte streepje op het spoor is dat wellicht een onderbreking of anders slecht stuk? Heb je een ohm meter om te kijken of de impedantie nog steeds 3 ohm is?

Voor de rest, ja het is inderdaad een goedkopig gefabriceerd dingetje. Desondanks klinken ze perfect. :D

Ik vind wat prijs/productiekwaliteit betreft SEAS nog altijd op eenzame hoogte staan. Verschrikkelijk netjes geproduceerd met enorme consistentie, ook de prestige speakers.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

jeroen_d schreef:
Geert, dat zwarte streepje op het spoor is dat wellicht een onderbreking of anders slecht stuk? Heb je een ohm meter om te kijken of de impedantie nog steeds 3 ohm is?
Hij meet nog steeds 3.4 Ohm. Ik weet niet precies welk zwart streepje je bedoelt, maar als je done de terminals bedoeld, daar zit wat zwarte residu (soldeerflux?) van het solderen.

En tja, voor niets gaat de zon op. Geluidstechnisch vind ik het het koopje van de eeuw, maar ergens moeten dan consessies gedaan worden. En gelukkig hebben ze dat niet bij het geluidsgedeelte gedaan!
Laatst gewijzigd door GeertM2 op zo 18 mei 2008, 0:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Af! :D

Het afwerken heeft even geduurt. De Hema verf wilde niet altijd meewerken. Uiteindelijk alles met de kwast gedaan omdat rollen niet strak trok door belletjes in de verf. Volgende keer probeer ik een ander (duurder) merk verf denk ik.

Vannavond alles ge-assembleert. Filters zitten nu op plankjes in de kast achter te tweeter. Ik heb nog wat BAF aan de kast toegevoegd om het laag wat in toom te houden.

Ben zelf best tevreden, zowel over de looks als het geluid. Nu eerst een tijdje lekker luisteren! 8)

Groeten, Geert
Bijlagen
DSCF1913-1.JPG
DSCF1904-1.JPG
DSCF1900-1.JPG
DSCF1897-1.JPG
DSCF1896-1.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wow! :shock:

Dat ziet er echt superstrak uit Geert!! Ben er erg benieuwd naar! Neem je ze ook mee naar breda (please),

Jan
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Fraaie luidsprekers hoor, mijn complimenten! Die witte kast met zwarte units vind ik mooi bij elkaar passen . Hopelijk klinken ze net zo goed als ze eruit zien. :)
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Wowly schreef:
Wow! :shock:

Dat ziet er echt superstrak uit Geert!! Ben er erg benieuwd naar! Neem je ze ook mee naar breda (please),

Jan
Is goed!
Ik zie, dacht ik, nog geen AL130's neo3's in de luistersets lijst, dus wellicht een leuke aanvulling! :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Yess!!
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Ik vind ze prachtig!

Het klopt gewoon allemaal: kleur, verhouding, vorm, ....

Niet dat het uiterlijk iets zegt over de klank/geluidskwaliteit maar het oog wil ook wat.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Iemand van het forum vroeg me of hij de AL130/Neo3 monitoren mocht nabouwen. Blijkbaar hebben ze een goede indruk achtergelaten op de luisterdag! 8)
Dat mag natuurlijk! Het leek mij daarom handig om een complete tekening met maten in deze thread te posten. Bij deze. :)
Bijlagen
al130_Neo3 monitor ontwerp.gif
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Helemaal goed Geert, bedankt voor de tekening! 8)

Ik was zelf helaas niet aanwezig op de luisterdag, maar zowel de positieve reacties over de monitor als de drivers hebben mij voor 100% overtuigd :)

De mijne komt in een gesloten behuizing i.v.m. laagkasten eronder. Ik heb je hier over ge-PM't.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hallo Geert,

Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk was van je monitortjes. Als je ook nog eens gaat kijken wat het hele spul dan kost..... Tsja, als je er dan heeeeeel kritisch naar gaat luisteren kom je hier en daar misschien wel een frutseltje tegen, maar mij is het in elk geval niet opgevallen.

Heb je ze nog gemeten? Zo ja, wat kwam eruit?

@Barry: Ik weet niet of dit je eerste speakers zijn die je gaat bouwen, maar ik kan je wel vertellen dat het een goeie keuze is om dit ontwerp te kiezen.

Groeten,
Mischa
die na zaterdag toch wel heel veel zin krijgt om met zijn eigen set te beginnen. :D
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

mischa72 schreef:
Heb je ze nog gemeten? Zo ja, wat kwam eruit?
Op de vorige pagina van de thread kun je wat metingen zien.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

mischa72 schreef:
Hallo Geert,
@Barry: Ik weet niet of dit je eerste speakers zijn die je gaat bouwen, maar ik kan je wel vertellen dat het een goeie keuze is om dit ontwerp te kiezen.
Hiervoor heb ik enkele subwoofers gebouwd en de VIB170AL, maar die begint me echt te vervelen.

Deze speakers worden onderdeel van een compleet systeem en qua driver keuze en afstemmingen ligt deze speaker gewoon in het segment van de Scanspeak A4 monitor.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik heb het gezien. Ik had de indruk dat ze veel lager gingen, maar daarbij heb ik geen referentie mbt frequentie vs hoe laag is dat.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

GeertM2 schreef:
Iemand van het forum vroeg me of hij de AL130/Neo3 monitoren mocht nabouwen. Blijkbaar hebben ze een goede indruk achtergelaten op de luisterdag! 8)
Dat mag natuurlijk! Het leek mij daarom handig om een complete tekening met maten in deze thread te posten. Bij deze. :)
Hoe erg vind je het als deze speaker commercieel wordt doorverkocht? Misschien goed om je te realiseren. Ikzelf geef er niet om, maar Tony bijvoorbeeld stuurt gedetailleerde bouwtekeningen alleen via prive mail.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

jeroen_d schreef:
Hoe erg vind je het als deze speaker commercieel wordt doorverkocht? Misschien goed om je te realiseren. Ikzelf geef er niet om, maar Tony bijvoorbeeld stuurt gedetailleerde bouwtekeningen alleen via privé mail.
Nog niet echt over na gedacht. Ik maak me er eigenlijk niet zo druk om. En zo'n vaart zou het niet lopen toch? Bovendien, als iemand een ontwerp wil doorverkoen kan hij dat in beide gevallen doen, of ie het nu van het forum haalt of via de e-mail verkrijgt. Trouwens, ALS iemand mijn ontwerp zou stelen en verkopen zou ik stiekem ook wel erg gevleid zijn. :twisted:

Zonder het forum zou het trouwens ook niet geworden zijn wat het is geworden. In die zin vind ik dat het forum ook recht heeft om het uiteindelijke ontwerp in te zien.

Ik zou het wel leuk vinden om er dan een bouwverslagje te zien.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zo sta ik er ook in, maar het is wel goed om het je even te realiseren.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Geert, als ik zo naar die frequentieplotjes kijk, hebben die een nogal grillig verloop. Ik weet dat dat ligt aan de gekozen schaal, maar zou je in plaats van -50dB niet een wat lager gaan? Waarschijnlijk ziet het frequentieverloop er dan ook een stuk minder himalaya-achtig uit.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”