AL130/Neo3 Monitor
Moderator: Beheerdersteam
Rond de 5kHz zit er wel een bultje in zowel de meting als de simulatie. Ik heb met de equalizer gekeken wat het effect is van het weghalen van dat bultje, maar het effect is minimaal, dus ik denk niet dat ik daar wat aan wil doen. Verder vind ik het hoog erg mooi aansluiten op het mid.Martijn M schreef:Je hebt trouwens wel een mooie curve weten te krijgen met dit boxje! Staat het hoog niet iets te hard?
Nou zo ziet de Neo3 er van binnen uit. De kwaliteit spat er niet echt af.
Na het uitboren van de aluminium popnagels springt de unit uiteen, de magneten van beide helften stoten elkaar heftig af. Vervolgens kom je het membraam tegen, wat met Scotch tape lijkt geisoleerd van het metaal. De soldeerpunten van de terminals naar de folie zijn niet bepaald de mooiste die ik ooit gezien heb. Ik zou het zelf netter kunnen.
Aan beide kanten van het membraam zit een stukje (soort) luidsprekerdoek op de sterke neodynium magneten geplakt
Ik kon verder niks vinden wat wijst op een defect. Wel vond ik de spanning op het membraam erg laag. Maar ik heb geen referentie, dus misschien hoort het zo.
Na het uitboren van de aluminium popnagels springt de unit uiteen, de magneten van beide helften stoten elkaar heftig af. Vervolgens kom je het membraam tegen, wat met Scotch tape lijkt geisoleerd van het metaal. De soldeerpunten van de terminals naar de folie zijn niet bepaald de mooiste die ik ooit gezien heb. Ik zou het zelf netter kunnen.
Aan beide kanten van het membraam zit een stukje (soort) luidsprekerdoek op de sterke neodynium magneten geplakt
Ik kon verder niks vinden wat wijst op een defect. Wel vond ik de spanning op het membraam erg laag. Maar ik heb geen referentie, dus misschien hoort het zo.
Ja, dat is het chroomnikkel dat loslaat bij Martijn. Ik heb dit ook bij een van mijn NEO3's.
Geert, dat zwarte streepje op het spoor is dat wellicht een onderbreking of anders slecht stuk? Heb je een ohm meter om te kijken of de impedantie nog steeds 3 ohm is?
Voor de rest, ja het is inderdaad een goedkopig gefabriceerd dingetje. Desondanks klinken ze perfect.
Ik vind wat prijs/productiekwaliteit betreft SEAS nog altijd op eenzame hoogte staan. Verschrikkelijk netjes geproduceerd met enorme consistentie, ook de prestige speakers.
Geert, dat zwarte streepje op het spoor is dat wellicht een onderbreking of anders slecht stuk? Heb je een ohm meter om te kijken of de impedantie nog steeds 3 ohm is?
Voor de rest, ja het is inderdaad een goedkopig gefabriceerd dingetje. Desondanks klinken ze perfect.
Ik vind wat prijs/productiekwaliteit betreft SEAS nog altijd op eenzame hoogte staan. Verschrikkelijk netjes geproduceerd met enorme consistentie, ook de prestige speakers.
Hij meet nog steeds 3.4 Ohm. Ik weet niet precies welk zwart streepje je bedoelt, maar als je done de terminals bedoeld, daar zit wat zwarte residu (soldeerflux?) van het solderen.jeroen_d schreef:Geert, dat zwarte streepje op het spoor is dat wellicht een onderbreking of anders slecht stuk? Heb je een ohm meter om te kijken of de impedantie nog steeds 3 ohm is?
En tja, voor niets gaat de zon op. Geluidstechnisch vind ik het het koopje van de eeuw, maar ergens moeten dan consessies gedaan worden. En gelukkig hebben ze dat niet bij het geluidsgedeelte gedaan!
Laatst gewijzigd door GeertM2 op zo 18 mei 2008, 0:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Af! 
Het afwerken heeft even geduurt. De Hema verf wilde niet altijd meewerken. Uiteindelijk alles met de kwast gedaan omdat rollen niet strak trok door belletjes in de verf. Volgende keer probeer ik een ander (duurder) merk verf denk ik.
Vannavond alles ge-assembleert. Filters zitten nu op plankjes in de kast achter te tweeter. Ik heb nog wat BAF aan de kast toegevoegd om het laag wat in toom te houden.
Ben zelf best tevreden, zowel over de looks als het geluid. Nu eerst een tijdje lekker luisteren!
Groeten, Geert
Het afwerken heeft even geduurt. De Hema verf wilde niet altijd meewerken. Uiteindelijk alles met de kwast gedaan omdat rollen niet strak trok door belletjes in de verf. Volgende keer probeer ik een ander (duurder) merk verf denk ik.
Vannavond alles ge-assembleert. Filters zitten nu op plankjes in de kast achter te tweeter. Ik heb nog wat BAF aan de kast toegevoegd om het laag wat in toom te houden.
Ben zelf best tevreden, zowel over de looks als het geluid. Nu eerst een tijdje lekker luisteren!
Groeten, Geert
Hallo Geert,
Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk was van je monitortjes. Als je ook nog eens gaat kijken wat het hele spul dan kost..... Tsja, als je er dan heeeeeel kritisch naar gaat luisteren kom je hier en daar misschien wel een frutseltje tegen, maar mij is het in elk geval niet opgevallen.
Heb je ze nog gemeten? Zo ja, wat kwam eruit?
@Barry: Ik weet niet of dit je eerste speakers zijn die je gaat bouwen, maar ik kan je wel vertellen dat het een goeie keuze is om dit ontwerp te kiezen.
Groeten,
Mischa
die na zaterdag toch wel heel veel zin krijgt om met zijn eigen set te beginnen.
Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk was van je monitortjes. Als je ook nog eens gaat kijken wat het hele spul dan kost..... Tsja, als je er dan heeeeeel kritisch naar gaat luisteren kom je hier en daar misschien wel een frutseltje tegen, maar mij is het in elk geval niet opgevallen.
Heb je ze nog gemeten? Zo ja, wat kwam eruit?
@Barry: Ik weet niet of dit je eerste speakers zijn die je gaat bouwen, maar ik kan je wel vertellen dat het een goeie keuze is om dit ontwerp te kiezen.
Groeten,
Mischa
die na zaterdag toch wel heel veel zin krijgt om met zijn eigen set te beginnen.
-
Barry
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 261
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
- Locatie: Zaandam
Hiervoor heb ik enkele subwoofers gebouwd en de VIB170AL, maar die begint me echt te vervelen.mischa72 schreef:Hallo Geert,
@Barry: Ik weet niet of dit je eerste speakers zijn die je gaat bouwen, maar ik kan je wel vertellen dat het een goeie keuze is om dit ontwerp te kiezen.
Deze speakers worden onderdeel van een compleet systeem en qua driver keuze en afstemmingen ligt deze speaker gewoon in het segment van de Scanspeak A4 monitor.
Hoe erg vind je het als deze speaker commercieel wordt doorverkocht? Misschien goed om je te realiseren. Ikzelf geef er niet om, maar Tony bijvoorbeeld stuurt gedetailleerde bouwtekeningen alleen via prive mail.GeertM2 schreef:Iemand van het forum vroeg me of hij de AL130/Neo3 monitoren mocht nabouwen. Blijkbaar hebben ze een goede indruk achtergelaten op de luisterdag!![]()
Dat mag natuurlijk! Het leek mij daarom handig om een complete tekening met maten in deze thread te posten. Bij deze.
Nog niet echt over na gedacht. Ik maak me er eigenlijk niet zo druk om. En zo'n vaart zou het niet lopen toch? Bovendien, als iemand een ontwerp wil doorverkoen kan hij dat in beide gevallen doen, of ie het nu van het forum haalt of via de e-mail verkrijgt. Trouwens, ALS iemand mijn ontwerp zou stelen en verkopen zou ik stiekem ook wel erg gevleid zijn.jeroen_d schreef:Hoe erg vind je het als deze speaker commercieel wordt doorverkocht? Misschien goed om je te realiseren. Ikzelf geef er niet om, maar Tony bijvoorbeeld stuurt gedetailleerde bouwtekeningen alleen via privé mail.
Zonder het forum zou het trouwens ook niet geworden zijn wat het is geworden. In die zin vind ik dat het forum ook recht heeft om het uiteindelijke ontwerp in te zien.
Ik zou het wel leuk vinden om er dan een bouwverslagje te zien.
