eton/focal systeem
Moderator: Beheerdersteam
de volgende fase gaat beginnen:het actieve filter
de eerste stap een behuizing,dit lijkt lastiger als ik dacht......
een erg mooie:behuizing van hexateq(wel duur)
tevens de behuizingen van hifi200,die heb ik bij rt audio ooit besteld maar die bestaat volgens mij niet meer.
wie heeft er nog aanraders?
de eerste stap een behuizing,dit lijkt lastiger als ik dacht......
een erg mooie:behuizing van hexateq(wel duur)
tevens de behuizingen van hifi200,die heb ik bij rt audio ooit besteld maar die bestaat volgens mij niet meer.
wie heeft er nog aanraders?
zoek een kapotte prima luna ofzodre schreef:de volgende fase gaat beginnen:het actieve filter![]()
de eerste stap een behuizing,dit lijkt lastiger als ik dacht......
een erg mooie:behuizing van hexateq(wel duur)
tevens de behuizingen van hifi200,die heb ik bij rt audio ooit besteld maar die bestaat volgens mij niet meer.
wie heeft er nog aanraders?
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Behuizingen van Hifi2000 kun je nog gewoon kopen hoor.
Hier bijvoorbeeld: http://www.modushop.biz/ecommerce/cat073_l2.php?n=1
Hier bijvoorbeeld: http://www.modushop.biz/ecommerce/cat073_l2.php?n=1
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
na vandaag een paar uur kabeltjes in elkaar geflanst te hebben:
ZE DRAAIEN
eerst de boel maar eens wat in laten spelen,de ucd voor het laag heeft een paar maanden niet gedraaid dus die wil nog niet zo.
tevens moet ik flink wennen aan de extra hoeveelheid laag,na maanden met een gesloten 2-weg gespeeld te hebben
ZE DRAAIEN
eerst de boel maar eens wat in laten spelen,de ucd voor het laag heeft een paar maanden niet gedraaid dus die wil nog niet zo.
tevens moet ik flink wennen aan de extra hoeveelheid laag,na maanden met een gesloten 2-weg gespeeld te hebben
hoe luisterbaar:na 1 dag inspelen,hoog wordt wat minder hard en is zeer gedetaileerd.
midden klinkt zeer neutraal en snel mag van mij iets meer warmte in(komt goed)
laag mag wat strakker,maar de ucd is al maanden niet gebruikt dus dat maakt de tijd goed.
de dynamiek is prima en het geluid komt prima los van de speakers.
dus al met al lijkt het iets met veel potentie te worden
midden klinkt zeer neutraal en snel mag van mij iets meer warmte in(komt goed)
laag mag wat strakker,maar de ucd is al maanden niet gebruikt dus dat maakt de tijd goed.
de dynamiek is prima en het geluid komt prima los van de speakers.
dus al met al lijkt het iets met veel potentie te worden
Ziet er mooi uit!
Mijn ucd heeft altijd hetzelfde geklonken vanaf dag 1..
Ik vraag me af wat dat dempingsmateriaal in de br poort precies doet. Het maakt de br niet dicht, maar zorgt ook niet voor een fijne br werking. Je zal een lager afgestemde br krijgen denk ik. Misschien moet je de afstemmingnaar beneden brengen en de baf verwijderen. Heb je een impedantiemeting van je baskast?
Mijn ucd heeft altijd hetzelfde geklonken vanaf dag 1..
Ik vraag me af wat dat dempingsmateriaal in de br poort precies doet. Het maakt de br niet dicht, maar zorgt ook niet voor een fijne br werking. Je zal een lager afgestemde br krijgen denk ik. Misschien moet je de afstemmingnaar beneden brengen en de baf verwijderen. Heb je een impedantiemeting van je baskast?
Met BAF in de pijp demp je gewoon het dieplaag. Het heeft nauwelijks invloed op hoe laag het is afgestemd. De impedantiegrafiek ziet er zonder BAF uitstekend uit. Om hem nog mooier te krijgen zal je eerder de afstemming omhoog moeten brengen (kortere pijp). BAF in de poort is feitelijk een mooie methode om de BR af te stemmen op de hoeveelheid room gain. In een veel grotere ruimte kun je de BAF er weer uit halen.
P.S. dre als ik vrijdag langs kom neem ik mijn meetset mee. Kunnen we een en ander nog verder uitzoeken.
P.S. dre als ik vrijdag langs kom neem ik mijn meetset mee. Kunnen we een en ander nog verder uitzoeken.
RTA meting op de luisterplek gaf aan dat het systeem op zich klopt. Ik heb het niveau van het actieve laag gehoormatig verder ingeregeld, zodat de borstklank van mannenstemmen op het juiste niveau zit. Vervolgens het niveau van het diepe laag verder afgestemd, met slechts een cylindertje BAF in de pijp kregen we de beste balans tussen strak laag en diep laag.
Wat dre nu verder nog kan doen is de linker baskast controleren op de interne demping. De rechterkast gaf een hele mooie meting met de mic vlak voor de luidspreker, heel glad. Bij de linkerkast was er nog een resonantie zichtbaar.
Nadat de demping van links en rechts hetzelfde is, kan dre eventueel de kasten nog wat meer dempen (er zit nog een klein restje kastklank in) en dan het hele niveau van het laag een tikkie omhoogbrengen met de volumeregelaar van het actieve filter.
Over het geheel genomen vind ik het project nu al bijzonder geslaagd, ik weet weer wat ik mis nu ik thuis geen open baffle heb spelen. Je hoort echt alles, zonder moeite, waardoor de ene na de andere CD erin gaat. Ik vind de klank heel realistisch overkomen. Het 3D beeld is best goed, zeker in aanmerking genomen dat de luisterruimte van dre op dat gebied erg lastig is (veel reflecties met kleine looptijdverschillen tov het directe geluid).
Wat dre nu verder nog kan doen is de linker baskast controleren op de interne demping. De rechterkast gaf een hele mooie meting met de mic vlak voor de luidspreker, heel glad. Bij de linkerkast was er nog een resonantie zichtbaar.
Nadat de demping van links en rechts hetzelfde is, kan dre eventueel de kasten nog wat meer dempen (er zit nog een klein restje kastklank in) en dan het hele niveau van het laag een tikkie omhoogbrengen met de volumeregelaar van het actieve filter.
Over het geheel genomen vind ik het project nu al bijzonder geslaagd, ik weet weer wat ik mis nu ik thuis geen open baffle heb spelen. Je hoort echt alles, zonder moeite, waardoor de ene na de andere CD erin gaat. Ik vind de klank heel realistisch overkomen. Het 3D beeld is best goed, zeker in aanmerking genomen dat de luisterruimte van dre op dat gebied erg lastig is (veel reflecties met kleine looptijdverschillen tov het directe geluid).
Vanavond heb ik ook het systeem kunnen beluisteren! Het duurde even voordat ik de straat gevonden had, maar het was zeker de moeite waard om te komen! 
Ik zal wel een andere versie gehoord hebben dan Jeroen, aangezien een en ander anders afgestemd is in de tussentijd. Ik vond het mid iets te hard staan en het laag iets te zacht.
Samen hebben we de niveaus nog een beetje veranderd en toen klonk het al erg in balans. De laatste fine-tuning zal toch ook met smaak te maken hebben.. Piano klonk niet meer te hard in het mid en het laag kreeg wat meer punch, zodat een drumstel weer fundament kreeg. Niet teveel, zodat de stemmen niet gaan kleuren in het laag..
Blijkt dus toch dat het een geslaagde combinatie kan zijn, als je dipool hoog met monopoolbas combineert!
Knap filterwerk Jeroen! en veel plezier ermee Dre!
Ik zal wel een andere versie gehoord hebben dan Jeroen, aangezien een en ander anders afgestemd is in de tussentijd. Ik vond het mid iets te hard staan en het laag iets te zacht.
Samen hebben we de niveaus nog een beetje veranderd en toen klonk het al erg in balans. De laatste fine-tuning zal toch ook met smaak te maken hebben.. Piano klonk niet meer te hard in het mid en het laag kreeg wat meer punch, zodat een drumstel weer fundament kreeg. Niet teveel, zodat de stemmen niet gaan kleuren in het laag..
Blijkt dus toch dat het een geslaagde combinatie kan zijn, als je dipool hoog met monopoolbas combineert!
Knap filterwerk Jeroen! en veel plezier ermee Dre!

