eton/focal systeem

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

vandaag beide laagkasten afgemaakt,tevens wat extra demping in de kast aangebracht want met de metingen afgelopen maandag was er een klein bultje te zien(staande golf)

gelijk even een laagkastje gewogen:43,2 kg p/s.
Bijlagen
laag3.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

de volgende fase gaat beginnen:het actieve filter 8)
de eerste stap een behuizing,dit lijkt lastiger als ik dacht......
een erg mooie:behuizing van hexateq(wel duur)
tevens de behuizingen van hifi200,die heb ik bij rt audio ooit besteld maar die bestaat volgens mij niet meer.
wie heeft er nog aanraders?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ziet er zeer netjes uit =D>
Het gewicht is ook niet mis!
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

dre schreef:
de volgende fase gaat beginnen:het actieve filter 8)
de eerste stap een behuizing,dit lijkt lastiger als ik dacht......
een erg mooie:behuizing van hexateq(wel duur)
tevens de behuizingen van hifi200,die heb ik bij rt audio ooit besteld maar die bestaat volgens mij niet meer.
wie heeft er nog aanraders?
zoek een kapotte prima luna ofzo :D
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Behuizingen van Hifi2000 kun je nog gewoon kopen hoor.

Hier bijvoorbeeld: http://www.modushop.biz/ecommerce/cat073_l2.php?n=1
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

meer een kastje van 20x30cm.

een kastje van primaluna :roll:
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

wel zoiets maar dan zonder schroeven aan de voorkant.
en dan ook nog in nederland(ik moet zoiets altijd eerst zien :roll: )
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

na vandaag een paar uur kabeltjes in elkaar geflanst te hebben:
ZE DRAAIEN 8)

eerst de boel maar eens wat in laten spelen,de ucd voor het laag heeft een paar maanden niet gedraaid dus die wil nog niet zo.
tevens moet ik flink wennen aan de extra hoeveelheid laag,na maanden met een gesloten 2-weg gespeeld te hebben :roll:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

hierbij wat plaatjes van de opstelling.
helaas wat stopcontacten te kort,dus eerdaags maar een stekkerblok bouwen(zo blijf je aan de gang :wink: )
Bijlagen
SANY0087.JPG
SANY0086.JPG
SANY0085.JPG
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Mooi! Wat doet dat kastje tussen je versterkers?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dat is het actieve filter,die is nog open om het volume van het laag te regelen.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Andre!, dit moet wel goed klinken, wat een kracht stralen deze kasten uit!!

Mooi project!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

eerst maar alles inspelen,dan zien we wel verder :wink:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Lekker bescheiden poort zit erin :D Gelukkig heb je de binnenkant ook wit geverfd... (of zit ie vol gepropt met baf?)

Maaruh zijn ze al beluisterbaar?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ze zijn luisterbaar 8)
en ja de poort zit vol met baf.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Het ziet er tof uit hoor! Met die buizenbakkies erbij... :)
dre schreef:
ze zijn luisterbaar 8)
Maar hoe luisterbaar zijn ze nu? Al helemaal ingespeeld?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

hoe luisterbaar:na 1 dag inspelen,hoog wordt wat minder hard en is zeer gedetaileerd.
midden klinkt zeer neutraal en snel mag van mij iets meer warmte in(komt goed)
laag mag wat strakker,maar de ucd is al maanden niet gebruikt dus dat maakt de tijd goed.
de dynamiek is prima en het geluid komt prima los van de speakers.
dus al met al lijkt het iets met veel potentie te worden 8)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ziet er mooi uit!

Mijn ucd heeft altijd hetzelfde geklonken vanaf dag 1..

Ik vraag me af wat dat dempingsmateriaal in de br poort precies doet. Het maakt de br niet dicht, maar zorgt ook niet voor een fijne br werking. Je zal een lager afgestemde br krijgen denk ik. Misschien moet je de afstemmingnaar beneden brengen en de baf verwijderen. Heb je een impedantiemeting van je baskast?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Met BAF in de pijp demp je gewoon het dieplaag. Het heeft nauwelijks invloed op hoe laag het is afgestemd. De impedantiegrafiek ziet er zonder BAF uitstekend uit. Om hem nog mooier te krijgen zal je eerder de afstemming omhoog moeten brengen (kortere pijp). BAF in de poort is feitelijk een mooie methode om de BR af te stemmen op de hoeveelheid room gain. In een veel grotere ruimte kun je de BAF er weer uit halen.

P.S. dre als ik vrijdag langs kom neem ik mijn meetset mee. Kunnen we een en ander nog verder uitzoeken.
Bijlagen
impedantie.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Volgens de impedantie inderdaad korter maken, maar is het niet zo dat de groupdelay in het "hogere bas" 40-80Hz daardoor omhoog gaat en de integratie slechter maakt? Als het klopt dat groupdelay in verhouding staat met strak laag tenminste..
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

Wat zeggen je oren dree?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

RTA meting op de luisterplek gaf aan dat het systeem op zich klopt. Ik heb het niveau van het actieve laag gehoormatig verder ingeregeld, zodat de borstklank van mannenstemmen op het juiste niveau zit. Vervolgens het niveau van het diepe laag verder afgestemd, met slechts een cylindertje BAF in de pijp kregen we de beste balans tussen strak laag en diep laag.

Wat dre nu verder nog kan doen is de linker baskast controleren op de interne demping. De rechterkast gaf een hele mooie meting met de mic vlak voor de luidspreker, heel glad. Bij de linkerkast was er nog een resonantie zichtbaar.

Nadat de demping van links en rechts hetzelfde is, kan dre eventueel de kasten nog wat meer dempen (er zit nog een klein restje kastklank in) en dan het hele niveau van het laag een tikkie omhoogbrengen met de volumeregelaar van het actieve filter.

Over het geheel genomen vind ik het project nu al bijzonder geslaagd, ik weet weer wat ik mis nu ik thuis geen open baffle heb spelen. Je hoort echt alles, zonder moeite, waardoor de ene na de andere CD erin gaat. Ik vind de klank heel realistisch overkomen. Het 3D beeld is best goed, zeker in aanmerking genomen dat de luisterruimte van dre op dat gebied erg lastig is (veel reflecties met kleine looptijdverschillen tov het directe geluid).
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

vandaag de demping veranderd voor de 2e keer,want ik had er toch iets te veel in gedaan :roll:
het laag is nu een stuk droger en beter in balans.
eerst de boel maar volledig in laten spelen want er veranderd nog wel iets,dan zien we wel verder.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Vanavond heb ik ook het systeem kunnen beluisteren! Het duurde even voordat ik de straat gevonden had, maar het was zeker de moeite waard om te komen! 8)

Ik zal wel een andere versie gehoord hebben dan Jeroen, aangezien een en ander anders afgestemd is in de tussentijd. Ik vond het mid iets te hard staan en het laag iets te zacht.

Samen hebben we de niveaus nog een beetje veranderd en toen klonk het al erg in balans. De laatste fine-tuning zal toch ook met smaak te maken hebben.. Piano klonk niet meer te hard in het mid en het laag kreeg wat meer punch, zodat een drumstel weer fundament kreeg. Niet teveel, zodat de stemmen niet gaan kleuren in het laag..

Blijkt dus toch dat het een geslaagde combinatie kan zijn, als je dipool hoog met monopoolbas combineert!

Knap filterwerk Jeroen! en veel plezier ermee Dre!
Gesloten